Tesla Model X 100D Performance Ludicrous (2018)

autoreview

Tesla Model X 100D Performance Ludicrous (2018)
Tesla Model X 100D Performance Ludicrous (2018)Tesla Model X 100D Performance Ludicrous (2018)Tesla Model X 100D Performance Ludicrous (2018)Tesla Model X 100D Performance Ludicrous (2018)Tesla Model X 100D Performance Ludicrous (2018)Tesla Model X 100D Performance Ludicrous (2018)Tesla Model X 100D Performance Ludicrous (2018)Tesla Model X 100D Performance Ludicrous (2018)Tesla Model X 100D Performance Ludicrous (2018)

Signalement

UitvoeringModel X 100D Performance Ludicrous
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf30.000 km
KM-stand laatst136.000 km
Lezerswaardering: 87%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk van mijn Tesla X P100D+

  • 31.500 km

Toch besloten om mijn fijne maar wat te degelijke Volvo XC90 T8 PIH weg te doen. 15% bijtelling is niet slecht en minimale CO2 uitstoot maar kan zeker nog een heel stuk beter met full electric geregistreerd in 2018. Ik probeerde altijd op de zwakkere elektromotor te rijden en dan wordt het wel heel erg saai. Bij het aanslaan vd verbrandingsmotor voelde ik me toch een beetje schuldig. Enthousiast geworden door de lancering van de I-pace en de E-tron en had toch wat negatief beeld van Tesla.
Tijdens een werkbezoek bij mijn zakenpartners in de VS en uitgebreide discussies over Tesla en de toekomst enthousiast geworden. Bij thuiskomst tijd genomen en me verdiept in de prestaties en laadmogelijkheden van de Jaguar en de Audi. Daar werd ik niet blij van. Ik realiseerde me dat Tesla met het superchargen een perfect netwerk in Europa heeft en dat je binnen 20 minuten weer op de weg zit. Dus toch voor een occasion Tesla gegaan. Ik wilde wel een trekhaak voor de fietsvakanties en af en toe een aanhangertje. De X leek logisch en ik wist de hand te leggen op een Belgische ex demo van 2018. Ik leerde dat AP2.5 belangrijk is. De nieuwste cameras en sensoren rondom zodat de software upgrade naar full self driving mogelijk is.

Wat is die auto een beest. De eerste keer dat ik voor de grap Ludicrous Insane modus aanzette om te kijken hoe snel de acceleratie nu eigenlijk was van de bijna 800pk sterke dual motor brak het zweet me uit. In 2.9s naar 100km/u met meer dan 1.5G krachten is echt duizelingwekkend. Ik vind het ongelofelijk dat de auto dit zonder moeite en merkbare wielspin doet. Dit is een enorm technisch hoogstandje. Als ik alle verjaardagen heb afgerond en dit een aantal keer met 6 man aan boord inclusief oma heb gedemonstreerd zal ik het waarschijnlijk niet meer gebruiken. Standaard in de Ludicrous modus is al belachelijk snel. Heerlijk. Versnellen van 80 naar 130 gaat in geruisloze warpsnelheid en laat elke onpraktische exotische sportwagen blozend stilstaan.

De fijne vernieuwde luchtvering heeft echter een nadeel. Bij vol gas vanuit stilstand helt de auto iets naar achteren en je voelt een trilling op de voorassen. Dit noemt men acceleration shudder en is een bekend fenomeen. Komende week laat ik de auto lager instellen met lowering brackets. Dan moet het over zijn. Heeft te maken met dat de voorassen schuin komen te staan als de punt omhoog komt.

Laden is zeer gemakkelijk en echt snel. Ik laad meestal onderweg met 115 kwh=510km/u zo'n 15 minuten tot de laadsnelheid wat inzakt. De rest doe ik dan snachts thuis op de zonnepanelen via de salderingsregeling. Zeer tevreden met het gemak en de snelheid van het laden. De navigatie leidt me vanzelf naar een supercharging station als het nodig blijkt. Even de emails afhandelen en je gaat weer.

Het bereik is prima maar valt wel tegen. Ik wilde natuurlijk de energieverslindende 22 black carbon velgen eronder voor de looks en wegligging. Meestal kan ik zo'n 300 tot max 350 km bereik halen wat echt genoeg is voor mijn werk.

Wat ik jammer vind is dat de originele catalogusprijs op 171.000 euro zit. Tesla heeft in December 2018 de prijzen flink naar beneden gedaan. Ik betaal dus 4% over 171.000 wat nog altijd erg gunstig is voor deze categorie. Gelukkig maakt de lage occasion prijs een hoop goed.

De stoelen zijn heerlijk en geven een goede steun. Het dashboard is zeer mooi met gestikt vegan leather. Het verwarmde stuur is echt lekker en alle 6 stoelen kun je verwarmen.

De auto heeft een aluminium body maar de accu bodem is erg zwaar. Vandaar dat zelfs de kleinste elektrische auto zwaar is. De kleine elektrische Renault Zoë weegt al 1600kg. Wegligging door al het bodemgewicht is fantastisch. Spinnen of overhellen is er niet bij.

De enorme voorruit die in het dak doorloopt is fijn. Geeft een prima uitzicht en een space gevoel. De spiegelcoating bovenaan de ruit is een mooi en praktisch detail.

De interface is zeer compleet en alles is gewoon te bedienen tijdens het rijden. De 4G Tela modem is altijd online zodat je Spotify, TuneIn en een webbrowser kunt bedienen.

Echt alles is automatisch. Alle deuren gaan door een druk op een knopje elektrisch open en dicht. Er is goed over nagedacht. Loop je naar je auto dan gaat de voordeur automatisch open. Sta je er naast dan gaat een deur vanwege de sensoren minder ver open. Stap in en trap op de rem. De deur gaat vanzelf dicht en de auto gaat in actieve modus zodat je kunt rijden. Parkeer je ergens en zet je de auto in P dan verschijnt er een snelmenu zodat met een snelle klik de deur elektrisch opent. Stap uit en loop weg. De deur sluit vanzelf en de auto vergrendelt. Bij een Tesla supercharger pak je de laadkabel en beweeg je de stekker richting de laadpoort. Het klepje opent zich automatisch. Ik kan wel zeggen dat al deze futuristische zaken snel wennen en wordt je gauw een Tesla addict.

De autopilot is top. Lange ritten zijn zeer ontspannend. De auto remt ruim op tijd voor voorliggers. Kan zelf inhalen en invoegen en stuurt scherpe bochten feilloos vanzelf. Nu nog de regelgeving in Europa voor Navigatie On Autopilot zodat na een software update de auto zelf op en afritten neemt en weet waar je heen wilt. Ook komt er path prediction zodat niet zichtbare wegen zichtbaar worden gemaakt op je dashboard. Ik was al autopilot gewend op de Volvo maar dit is nog beter. Ook ziet de auto wat er achter en naast je rijdt en wat het is. Dit wordt visueel gemaakt in je dashboard. Fietsers, vrachtwagens etc worden herkend. Erg indrukwekkend.
Dode hoek detectie werkt erg goed. De wegbelijning en de gedetecteerde auto naast je worden in rood knipperend in je dashboard getoond en de auto weigert om automatisch van rijstrook te wisselen.

De vleugeldeuren zijn van een andere planeet. Soort Battlestar Galactica idee. Mijn kinderen vinden het geweldig maar je denkt wel even na als je iets achter uit de auto moet halen. Als je die deuren opendoet dan staan er al gauw mensen bij je met vragen. De deuren gaan eerst vrij recht omhoog waardoor je minder instapruimte nodig hebt dan bij normale deuren. Erg functioneel.
Hier nog even een filmpje vd mijn zoontje met zijn maatje om een indruk te krijgen:
https://photos.app.goo.gl/r34LnpP23kCP4pcZ7

Via een USB stick worden de beelden van de camera's na de laatste update opgenomen. Die kun je heel makkelijk later terugkijken. Ook de Sentry mode werkt goed. Als er iets rond je auto gebeurt dan wordt het tijdens parkeren opgenomen en krijg je een melding.

De Google Maps satelietweergave op het grote centrale scherm is een verademing. Zo kun je goed zien wat er om je heen allemaal is. Watergebieden, bossen, woonwijken etc.

De auto rijdt als een vrij kleine auto. Erg direct en makkelijk. Zeker met al die sensoren die de afstand tot nabijobjecten in cm weergeven maakt dat je veel minder de spiegels gebruikt. Zeer betrouwbaar en functioneel. De audio feedback is ook heel duidelijk. Lage toon, harmonie van tonen dat je moet stoppen en dan een laatste piep als je echt een paar cm dichtbij een object bent.

Het autoparken is echt super. Je rijdt langzamer dan 12km/u langs een parkeerplek. De auto herkent de plek en laat de parkeerplek tov je auto zien in je scherm. Stop, druk op start en de auto parkeert zich zelf. Parallel en haaks werkt het zeer goed. Wel eng als je het helemaal moet overlaten aan de auto. Maar ik heb nu gezien dat het allemaal perfect gaat.

Autosummon heb ik nog niet kunnen uitproberen. Ik wacht nog op het overzetten op de Tesla app via Tesla USA. Dan kun je de auto naar je toe laten rijden vanuit een garage of een parkeerplaats.

Tesla heeft gepresenteerd dat zij zelf een nieuwe eigen computer heeft ontwikkeld met een neutraal netwerk. Alle recente auto's zullen bij een service deze supercomputers krijgen zodat Tesla de artificiële intelligentie van de hele vloot upgrade en wereldwijd info binnenkrijgt van de omgeving en scans van de auto's. Deze info wordt weer door updates teruggepushed naar de auto's zodat ze steeds veiliger en beter worden. Zo wordt voorspeld dat zelfs gaten in de weg door de auto doorgekregen wordt waardoor hij op tijd van rijbaan verandert. Ik ontwikkel zelf een cloud based 3d biometrie platform en weet dat dit combineren en analyseren van data over the cloud van onschatbare waarde is. Tesla heeft een enorme voorsprong die bijna niet meer in te halen is.

Ik doe veel met IT en vindt het echt heel leuk dat er iedere keer weer verbeteringen naar de auto gepushed worden. Dog mode bijvoorbeeld. Geweldig voor ons hondje.

Al met al ben ik dus zeer onder de indruk en tevreden met mijn aankoop. Zowel de financiële voordelen als de rijervaring zijn top.

Wel jammer dat er zoveel mensen zijn die denken dat ze elektrische autos de grond in moeten boren. Onwetendheid helaas en uiteindelijk gaat heel snel iedereen elektrisch rijden. Dat is nu eenmaal op Europees niveau ingezet. ABN verstrekt alleen nog maar elektrische leaseautos aan hun medewerkers en Leaseplan gaat helemaal over op elektrisch. Zo zijn er meer grote bedrijven die de switch al maken. Shell stations krijgen allemaal laadpalen en Ionic gaat 300kw laadpalen in heel Europa neerzetten. Ik vraag me dan altijd af hoe die mensen terugdenken dan als ze uiteindelijk (verplicht) in een elektrische auto rijden en van alle voordelen mogen genieten. Ik ben blij dat de prijzen snel dalen zodat het voor iedereen beschikbaar wordt. Je koop nu al een tweedehands elektrische Renault Zoe voor onder de 10k. Mijn vrouw rijdt nu 5 jaar een Zoe en heeft nul onderhoud, geen wegenbelasting, zonneenergie laden en ontzettend veel plezier gehad van de auto.
Veel nieuwe schone batterijtechniek is in ontwikkeling en Tesla heeft al aangekondigd dat ik straks waarschijnlijk een accu met een veel grotere capaciteit onder mijn auto kan laten hangen met een vrijwel schone productietechniek. Tesla recyclet nu al alle accus. De nieuwste Tesla Roadster heeft al een actieradius van meer dan 1000km (en 0-100 in 1.9s!!!)

Ik werk bijna 7 lange dagen als ondernemer al 20 jaar en heb dan ook geen tijd voor andere hobbies. Met deze auto heb ik veel instant plezier zonder onverantwoorde uitstoot. Vanaf 2012 elektrisch gereden.

Vorige autos:
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/renault-twizy-urban-2012-2/
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/renault-zoe-zen-2013-2/

Lowering Brackets laten plaatsen

  • 31.700 km

Lowering brackets voor mijn Tesla X P100D+. Op een Amerikaans forum had ik gelezen dat de bekende acceleration shudder (trillen assen voor) permanent opgelost kunnen worden met Lowering links. Dit zijn verstelbare metalen armpjes die de standaard plastic armpjes vervangen die de sensoren vd luchtvering regelen. Het comfort en alle functies blijven gelijk. Ik heb ze laten installeren bij Baan Velgen voor totaal 250 euro. Het duurde een uurtje en de auto staat nu een stuk lager. De shudder is nu weg bij low en very low is als een racewagen op de weg. Eigenlijk is dit hoe Tesla het standaard had moeten bouwen. Zeker bij de performance uitvoering. De auto ziet er een stuk beter uit en verbruikt natuurlijk ook minder. Op de foto's zie je alle hoogtestanden na installatie. Aanrader dus van mijn kant!

https://drive.google.com/drive/folders/1ZIOLJ7tmNKbXO1U1_PCViubWldy2PCsb?usp=sharing

Eerste service ervaring

  • 32.664 km

Mijn eerste service-ervaring bij Tesla.

Vorige week had ik ineens de melding op mijn MX P100DL "Drive unit needs service. Avoid hard acceleration". Nu moest ik na de recente aanschaf van mijn ex demo nog een afspraak inplannen voor wat puntjes om afgehandeld te worden.

De eerste service mogelijkheid was Maandagochtend 7.30 in Amsterdam ZO. Daar aangekomen moest ik even bij een soort ingang vd grote werkplaats buiten wachten op mijn beurt.
De medewerker liep met mij de online gedane opmerking door en alle dingetjes waar naar gekeken moesten worden.
Hij was vriendelijk en efficiënt. Hij wist me te vertellen dat ik een loaner meekreeg omdat hij niets wist of de auto vandaag klaar zou zijn.
Ik kreeg een oude S mee met 100k km op de teller. Dat was even wennen maar ik vond de auto zeker niet onprettig.

Aan het einde vd dag kreeg ik geen berichtje. Ik ben altijd gewend geweest dat de dealer mij belde als er iets besteld moest worden en hoe lang het zou duren. Ik belde maar Amsterdam was tijdens openingstijden gesloten. Ik dacht "goh waarschijnlijk heeft iemand vergeten het antwoordapparaat er af te halen" . Ik zocht de mail voor Amsterdam op een stuurde een berichtje. Ik kreeg voor 19.00 geen antwoord over hoe of wat.

De volgende ochtend tegen 10.00 kreeg ik een mailtje dat de monteur nog bezig was en dat ik een SMS zou krijgen wanneer hij klaar zou zijn. Ik stuurde een bedankje en vroeg of hij een indicatie kon geven over de duur en wat er mis was met de auto. Ik heb geen bericht meer terug gehad en voelde het als "passieve agressie". Als ik 1 ding belangrijk vind is om altijd een berichtje terug te sturen. Al is het er maar dat je het niet weet of niet de vraag kunt beantwoorden. Ik antwoord altijd. Ik belde in de middag weer naar Amsterdam maar het was wederom gesloten. Ik belde het centrale nummer maar na een uur in de wacht heb ik opgehangen.

Ik voelde me gefrustreerd en had dus geen idee of de auto lang weg zou zijn of niet.

Na 3 dagen kreeg ik idd een SMS dat ik de auto kon halen.

In mijn mail arriveerde een gedetailleerd document over de werkzaamheden.
Zeer professioneel om dit zo te doen.

Bij aankomst stonden aardig wat mensen. Het gaf me een MediaMarkt balie gevoel. Voor mij een boze man die verhaal kwam halen en daarna een aardige vent die aangaf dat hij het raar vond dat hij Amsterdam niet meer kon bellen. Ik voelde zijn ongeloof. De jongen aan de balie pareerde zijn opmerking. Dus toch geen antwoordapparaatprobleem.

Ik werd geholpen door een jonge jongen die zeer aardig was en geschikt in deze hospitality sector . Toen ik hem details vroeg gaf hij aan dat hij er net werkte en nog niet zoveel wist.
Hij liep met mij de lijst van herstelwerkzaamheden door maar wist bij enkele items niet wat het inhield. Ik hielp hem door uit te leggen wat het was. Belangrijkste was dat Tesla mijn achterste motor vervangen had. Dat noemen ze dus een drive unit.
Tesla heeft 8 jaar garantie op de drive units (lees motor). Aangezien ik er twee heb en de auto bijna 800pk levert die er natuurlijk af en toe uit moet is dat een geruststellend gevoel. Ook kunnen ze een motor dus heel snel vervangen. Ze gaan er niet aan sleutelen. Ze vervangen de complete drive unit en de oude gaat terug naar Tesla voor revisie.

Bij de auto gekomen leek alles in orde en er waren geen kosten berekend. Ik reed tevreden weg. Wat fijn om weer in mijn super car the kunnen rijden.

Mijn conclusie:
Als je geen ervaring hebt met Tesla begrijp je de structuur niet. Mensen zijn ook niet bereikbaar voor vragen. Mijn tip is om updates in de app of mail te sturen als je niet met je klanten wilt praten. ( Waiting for drive unit part, repair takes longer)
Service niet kunnen bellen lijkt me zeer onwenselijk. De beleving is slecht. Het is belangrijk om te informeren en te communiceren. Dit geeft onnodige negativiteit. Het hele service apparaat is compleet geautomatiseerd. Dat is heel erg wennen tov de dealer om de hoek en een kopje koffie met een gesprek.

Het resultaat is uiteindelijk zeer goed. Veel gedaan in korte tijd en zonder kosten loaner mee.

Mijn vertrouwen in Tesla is gegroeid maar de organisatie vd communicatie is echt zeer beperkt. Communicatie kan belangrijker zijn dan je prestaties. Voelt iemand zich genegeerd of weggezet zal hij geen loyale klant blijven. Kijk online op al die negatieve reviews dan zie je dat het meeste over slechte communicatie gaat. "De auto is top maar..."

Winterervaring

  • 45.500 km

Eerste ervaring met temperaturen onder nul.
Van veel mensen hoor je dat de accu veel sneller leeg is bij lage temperaturen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik weet nog niet zo veel van merk. Ik zorg er wel voor dat de laadkabel er in zit en dat hij in de ochtend de accu kan voorverwarmen. Hierdoor is er niet zo veel bereikverlies. De auto heeft pas een software update gehad en gaat zich automatisch voorbereiden op de eerste rit in de ochtend. Mijn Google agenda is dan ook gekoppeld aan mijn auto. Navigatie staat ook meteen ingesteld op de geplande bestemming. Geweldige functie.
Ik heb full self driving. De auto neemt zelf afritten en zet zelf dan ook het knipperlicht aan. Erg handig. Het rijden in andere minder geavanceerde auto's valt nu erg tegen nu ik dit gewend ben.
Het winter pakket is erg fijn. De auto warmt op afstand voor en alle 6 stoelen hebben verwarming. Ook het stuur.

Verder geen enkel defect aan de auto gehad. Elke dag met veel plezier rijden. De auto is zo belachelijk snel dat elke rit geweldig blijft. Geniaal voor mij. Besparingen zijn enorm. Laden op de zonnepanelen en gratis supercharging onderweg bespaart me zeker 2000 euro per jaar. Dan nog 10.000 euro per jaar besparingen fiscaal. En geen uitstoot. Top gevoel al om.

Belangrijke update software, verwarming en velgens

  • 49.000 km

Super goede software update gehad. Auto voegt nu veel sneller automatisch in en uit. Ook vergeet ik geen afslagen meer te nemen hij neemt zelf de afslag. Soms wel even schrikken.

Aaargh stoeprandje geraakt. Tja zo gebeurt met 22 inch. Velgenexpert Amsterdam heeft het binnen een dag gefixed als nieuw voor 125 euro.

De high knop op de app gevonden voor mijn verwarming. Als ik naar de auto toe loop klik ik hier op en de auto is binnen een paar minuten lekker warm. Ook stuurverwarming en stoelen. Nooit zo goed geweest in andere auto's.

Wat een lekkere wagen. Financieel begin ik de besparingen nu echt te voelen. Laden ben ik helemaal aan gewend. Superchargers onderweg is prima.

Nog steeds de ultieme supercar

  • 56.500 km

Mijn banden zijn kaal. Na ja elke dag flinke sprintjes met 1000kW hebben de banden nog lang volgehouden.
Tot nu toe geen mankementen gehad met de wagen. Tijdens de crisis heeft hij als lastwagen gefungeerd en moest ik vanwege spoedleveringen zelf door het land crossen met dozen. Er kan heel veel in een X.

Ook meteen een bagagewagen gekocht. Je merkt niet dat hij er achter zit. Ook niet met een zeilbootje erop.

Veelzijdige wagen dus. De snelste, geen brandstof en een fantastische trekwagen.

Veel rijden

  • 69.000 km

Op het moment rijd ik minimaal 300km per dag door zakelijke ontwikkelingen en soms veel meer. Soms komniknpas snachts thuis. Hierdoor merk ik dat opladen tot de volgende ochtend met langzaam stroom veel te kort is. Ik heb dan ook 3 fase en een snellader besteld. Dan ben je in een paar uur weer vol.

De auto rijdt nog steeds geweldig en onderhoud is nihil. Full self driving wordt steeds beter. Hopelijk wordt de EU wetgeving ook steeds ruimer zodat je je niet meer aan de opgelegde beperkingen hoeft te storen.

Top auto met geen gelijke nog...

Update van computers en systemen

  • 75.000 km

Na lang twijfelen nu toch besloten een nieuwe media computer upgrade aan te schaffen (MCU2). Dit betreft vervanging van het grote centrale scherm en de computer erachter. Dit biedt een veel snellere navigatie en functies als Netflix, Youtube en games.

Omdat ik de optie Full Self Driving (FSD) al had aangeschaft kreeg ik kosteloos de nieuwe autopilot computer (AP3)

De service van Amsterdam Z.O. was bijzonder goed. Ik had het probleem van het trillen van de voorassen genoemd (acceleration shudder) en die hebben ze meteen vervangen (half shafts) onder garantie zonder dit te bespreken. Ook is de mount van de front drive unit (motor voor) vervangen. Er is een kabelboom vervangen ivm een uitstaande call back. Dat was dus een cadeautje. Mijn auto accelereert nu weer als nieuw, zonder enige trilling bij het loslaten van de 800PK .

De auto voegt automatisch nu veel soepeler in. Ook geen twijfel bij de beslissing. De computer is gewoon sneller. De MCU werkt nu vlekkeloos en soepel. Echt een grote verbetering.

De AP3 computer herkent nu kliko's, pilonnetje en ... stoplichten. Ook of ze rood of groen zijn. De auto stopt automatisch voor het stoplicht en geeft een geluidsmelding als het groen wordt. Allemaal voorlopers van het autonoom rijden.

Nog steeds zo content over deze prachtige technologie en praktische luxe wagen als 2 jaar geleden. Heerlijke auto.

Ongeluk gehad

  • 90.000 km

Moeten uitwijken voor een buitenlandse auto die vanuit stilstand mijn baan op knalt. Nog net kunnen uitwijken en bijna rechterwiel er afgereden op de middenberm. Gelukkig geen tegenliggers op de andere helft.
Draagarm moest vervangen worden. Dat duurde wel even.

Nu ook de range mode gevonden. Hij geeft nu een bereik van 450km aan. Dat gaan we testen...

Meer allerdaagse auto geworden

  • 113.100 km

De auto is nog steeds fantastisch. Lekker gevoel nu de brandstofprijzen door het dak gaan.
Inmiddels rijd ik 2x per week met twee of drie mountainbikes achterop de trekhaak met mijn Thule drager het land door.
Omdat we wat vaker weer door Europa willen gaan rijden heb ik occasion 20 inch slipstream velgen met zomerbanden bijgekocht en laten monteren. Het verbruik is nog eens zo'n 15% gedaald. Dus minder laden bij lange reizen.
Super fijne auto nog steeds. Tesla mobile service werkt prachtig en de constante software updates maken de ervaring nog steeds top.
Vrijwel geen kosten aan onderhoud.

Auto ingeruild

  • 136.000 km

Prachtige auto die X. Veel plezier van gehad maar de 5 jaarstermijn met zakelijk fiscaal aantrekkelijke regelingen is voorbij. Na overleg met mijn accountant werd duidelijk dat prive rijden niet de beste keuze is. Ook moesten de voorassen vanwege shudder weer vervangen worden. Alsmede nog wat ander onderhoud.

Vol goede moed een afspraak met Tesla gemaakt en een inruilvoorstel laten doen. Testrit in de model Y performance gedaan. Die is wel serieus kleiner. Ook best kaal van binnen. Niet veel comfort.
Het inruilvoorstel van Tesla was echt onder de maat.

Besloten een testrit bij Mercedes te doen in de nieuwe EQE met een wltp actieradius van 659 km.
Wat een fijne auto. De autopilot is ook echt super fijn. Veel luxe en de auto rijdt heel comfortabel.

Na wat speurwerk een voorraadauto gevonden met een automatische trekhaak en een beter inruilvoorstel ontvangen.
Weinig bijbetalen dus niet lang over na hoeven te denken.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (76)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.