Tesla Model X 100D Long Range (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model X 100D Long Range |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 118.112 km |
KM-stand laatst | 180.520 km |
Aanschaf van de Model X
- 118.112 km
Door de gewijzigde interne bedrijfsregelingen omtrent de leaseauto zijn we al vanaf de zomer aan het kijken naar een eigen auto. Op deze wijze kunnen we zelf kiezen waar we in rijden en vooral hoeveel we erin rijden.
Om dit mogelijk te maken moest er wel wat geschoven worden in de auto’s. De MB S500L ging eruit, ervoor in de plaats kwam tijdelijk een Peogeut 307CC.
De Kia Esoul (leaseauto)mag nog even blijven, maar die gaat binnen nu en 2025 ook het veld ruimen.
Dan is het tijd voor het vergelijken, proefrijden cq proefzitten en het op een rijtje zetten van de kosten. Ik wilde heel graag MB rijden, de Skoda Suberb (station) is ook nog overwogen, maar na het op een rijtje zetten van de kosten blijkt een benzineauto wel erg duur te worden.
Daarmee was de keuze al wat minder:
- full elektrisch of hybride.
Die laatste bleek qua kosten ook ongunstiger. Daarnaast is het lastig om een auto te vinden die de ruimte biedt die we zoeken EN binnen het budget valt. Die hebben we vastgesteld op 50.000 -.
Full elektrisch is ons tot nu toe goed bevallen, maar was ook altijd nieuw, en een leaseauto. Dat wordt een uitdaging met ons budget.
Ons wensenlijstje werd aangevuld met:
- range 350-450km (minimaal)
- adaptive cruisecontrol
- duidelijke app
- navigatie die rekening houdt met de elektrische auto. (helaas nog steeds niet gemeengoed).
- stil (is de Esoul niet)
- comfortabel
- ruimte voor onze hond, dus een sedan is niet handig.
- ruimte voor 4 volwassenen aangezien de kids mij inmiddels letterlijk naar de kroon steken. (Ben 1.92m)
Qua grootte en ruimte blijft alleen de bovenkant van de markt over, maar de prijzen zijn niet misselijk. Op basis van ons wensenlijstje had ik de volgende shortlist:
- Kia EV9, heel moot, maar boven budget;
- Kia EV6, qua ruimte net aan, en ook stevig aan de prijs;
- Hyundai Ioniq 5/6 beide erg duur en ook niet erg ruim;
- Skoda Enyaq, fijne auto, maar ook minder bagageruimte, en heel duur;
- Volkswagen ID4 idem.
Enfin, er blijft eigenlijk maar 1 merk over dat alles biedt, tegen een relatief lage prijs.
Een Tesla. Om te voldoen aan het wensenlijstje blijft alleen de model Y over.....
Maar diverse proefritten konden vooral mij niet echt overtuigen. De auto is niet verkeerd, ziet er netjes uit, en heeft veel ruimte. Alleen de stoelen vind ik niet prettig zitten. Ook een langere proefrit zorgde niet voor een duidelijk JA. Maar uiteindelijk hebben we wel besloten dat de model Y wel de beste prijs/kwaliteitverhouding had, dus rustig een leuke aanbieding afwachten en in de tussentijd de hand op de knip houden. Ik wil dolgraag een wit interieur omdat ik veel last heb van de donkere dagen. Ook de nieuwe rode kleur vindt ik prachtig, en ook nog een trekhaak natuurlijk…. Oeps, dan gaat die boven de 50K uit. En dat was dus niet de bedoeling.
Al vrij snel waren mijn vrouw en ik er over eens dat we voor de “vrekken” uitvoering zouden gaan. Dus een witte standaard range met zwart interieur. De trekhaak zouden we later laten monteren. Daarmee kwam de auto ook nog eens in aanmerking voor bijna 3000 euro aan subsidie. Kijk dat is mooi meegenomen, en dat voor 43k.
En toen kwam tijdens een struintocht op internet naar gelijk geprijsde alternatieven ineens een Model X voorbij. Dit was geen nieuwe auto, maar hij is wel ruim. Diverse uren zoeken naar ervaringen en vooral naar aandachtspunten en problemen zorgden ervoor dat we besloten om er eens 1 in het echt te bekijken en proef te rijden.
In de omgeving stond er 1 te koop, een witte model X 100D long range uit 2017 met wit interieur (mijn voorkeur) en met enhanced autopilot, maar wel zonder trekhaak.
De proefrit is goed bevallen. Deze auto past mij op de een of andere manier beter. De stoelen lijken me beter te ondersteunen (maar vlgs mij zijn het dezelfde stoelen….), en stiekem vinden we beide het beeldscherm voor onze neus nog wel fijn. Vrouw en kinderen die ook mee reden, waren er na 15min al uit. Hiermee willen we wel op vakantie.
Elektrische deuren, luchtvering, navigatie en natuurlijk de vleugeldeuren, het lijkt allemaal geweldig op dit moment. Hoe dit in de praktijk gaat uitpakken? Geen idee, dat gaan we ondervinden.
Dus nadat we er qua prijs uitgekomen zijn, heb ik thuis nog eens de cijfers op een rijtje gezet. Ook met een reservering voor onderhoud is het verschil met een nieuwe Model Y. te overzien. Een nieuwe auto is voor ons geen must, dus we hebben vandaag besloten om voor de Model X te gaan.
De levering zal ergens in de komende weken plaatsvinden, aangezien de auto nog professioneel gereinigd wordt (binnen en buiten) en wordt voorzien van een glascoating.
Een update na levering en de eerste kilometers volgt zsm.
Dan zal ik ook de sterren bijwerken.
Geen trekhaak en nu??
- 118.112 km
En dan kom je er achter dat je droomauto geen trekhaakmogelijkheid heeft. Op het kenteken staat geen trekgewicht. Dat betekent dat voor een trekhaak die een aanhanger mag trekken een keuring bij het RDW nodig is.
Dit geeft nogal wat rompslomp en is ook nog eens niet zonder risico op schade. Het RDW zal nl uitvoerige tests doen om te bepalen of de trekhaak goed bevestigd zit (lees: noodremproef, slingerproef, belading e.d.). Schade die hierbij ontstaat is voor mijn eigen rekening.
Hierdoor heb ik nu een dilemma.
- Accepteer ik dat er geen trekhaak onder zit.
- ga ik op zoek naar een andere auto
De trekhaak wordt heel weinig gebruikt, maar ik vindt het wel makkelijk om een auto te hebben met een trekhaak.
Dan ben ik niet afhankelijk van anderen, en hoef ik niet nog een auto te kopen waar wel een trekhaak onder zit.
Een andere zoeken en vinden wordt lastig.,
Een wit interieur is zeldzaam, en deze vind ik echt prachtig.
Bovendien is er aleen aanbetaling gedaan.
Zucht,,,,,,, dat worden weer een aantal slapeloze nachten......
Aandachtspunt voor mensen die ook een Model X overwegen. Kijk goed naar het trekgewicht als dat belangrijk voor je is. Niet elke X met trekhaak mag nl gewicht trekken!! De trekhaak kan ook alleen geschikt zijn voor een fietsendrager.
Onze eerste 1000km
- 119.383 km
Onze eerste 1000km zit er erop, dus tijd voor een update.....
Om te beginnen hebben we de auto een naam gegeven. Onze model X is wit van buiten en van binnen, dus het was wel toepasselijk om hem Olaf te noemen naar de sneeuwpop uit Frozen. Dus vanaf nu hebben we het over “Olaf”als we het over de Model X hebben.
Olaf is grondig gereinigd, en ziet er erg goed uit. De glascoating zorgt ervoor dat vuil snel weggewassen kan worden (als het goed is). vandaag hebben we hem voor het eerst zelf even gewassen (mocht 14 dagen niet), en dat ging prima. Olaf leek niet vuil totdat we begonnen....... gelukkig staat hij nu weer te shinen...
We beginnen aan Olaf te wennen, en ja, deze auto vraagt enige gewenning. Niet het rijden, maar alle tech die erop en erin zit. Tesla doet het net even wat anders, en dat bevalt best, maar het is dus wel even wennen.
Wat bevalt goed?
Ruimte: Daar is meer dan genoeg van.
Systemen: autopilot, verwarming, scherm, openen en vergrendelen, automatisch openende en sluitende deuren. (gek hoe snel je daaraan went).
De falconwing doors blijven heel bijzonder.
Ze openen op de meest vreemde plekken zonder morren tot waar ze kunnen en met een druk op de knop gaan ze verder openen.
Rijgedrag: stil, comfortabel, je zit in je eigen cocon.
Wat bevalt minder (ja ook dat is het geval):
Er is enige gewenning nodig. Zo heeft het even geduurd om uit te vinden hoe de auto vergrendelt als ik wegloop, zodat ik de sleutel niet steeds hoef te pakken. (ja, ik weet het decadente luxe).
Olaf is groot... heel groot. Dat merk je als je ergens wilt parkeren. het overzicht is prima, maar omdat we Olaf nog niet zo lang hebben, zij we erg voorzichtig. Een parkeergarage onder de Mediamarkt in Zwolle heb ik nog maar niet geprobeerd.......
Autopilot. Het systeem an sich werkt prima, maar soms vergist hij zich, en wisselen van rijbaan doet Olaf liever zelf, dan het aan jou over te laten. In de adaptive cruisecontrol mode houdt Olaf je minder goed tussen de lijnen.
Ik mis front en zijcamera’s. De 2017 versie heeft die wel, maar die worden niet aangestuurd vanuit de MCU. Daarvoor is een nieuwere versie van de MCU nodig.
Het blijkt dat MCU1 (versies tot ca eind 2017) geen mogelijkheid heeft voor Youtube, zijcamera's bij achteruit rijden en snelle mapupdates. Als dat een voorwaarde is, is het goed om je dat te realiseren. Een upgrade naar MCU2 is mogelijk, maar kost 2000,-….. zo erg missen we dit dan ook weer niet. (nog niet tenminste).
Overall zijn we echter erg blij met onze keuze.
Olaf is zeer comfortabel, vlot, stil en ruim.
We hebben inmiddels ook 2 keer een supercharger bezocht, en ook dat gaat vlot. Gemiddeld is de laadsnelheid ca 75-90kw. Hij gaat even kort naar 120kw, maar dat houdt hij niet lang vol. Mogelijk wordt dit beter als het warmer wordt. De zomerbanden waren de afgelopen weken natuurlijk zwaar onvoldoende, zelf 4 wiel aandrijving helpt dan niets. Dus we hebben Olaf minder ingezet. (De Esoul heeft nl 4seizoenen banden).
Het gemiddelde verbruik vlgs Olaf is nu ca 287-300wh/km, en we hebben totaal ca 373kWh geladen deze maand.
Dat is natuurlijk niet erg representatief, want we zijn nog volop aan het testen. Daarnaast staan de statistieken van de vorige eigenaar (2022) er nog in. Dat betekent dat onze rijstijl nog door Olaf aangeleerd moet worden.
Wat de totale capaciteit en range van de auto is weet ik nog niet. Ik heb hem nog niet helemaal volgeladen, maar het lijkt erop dat ca 400km zonder veel problemen haalbaar is.
5000km verder
- 122.836 km
5000km (122.836)
De kilometers lopen inmiddels gestaag op, terwijl het verbruik langzaam daalt. De auto bewijst zich als een fijne reisauto, en ik ben blij met de keuze voor de X in plaats van de Y.
Aandachtspunten:
- De automatische ruitenwissers. Al veel over gezegd, en ook in de X doen ze maar wat.
- Verwarming: 2 weken geleden werkte de climate control ineens niet meer goed. Bij de start van een rit werd hij warm, maar daarna steeds kouder.
- MCU: Bij een rit naar Duitsland was het net over de grens ineens over en uit met de kaartweergave. Geen Spotify, geen DAB radio, geen kaart. De navi instructies kwamen nog wel goed door, maar op het scherm was alleen de rode stip te zien.
Overleg met de garage leidde tot een reboot van de MCU (het is immers net een pc), en nog 1, en nog 1. Helaas geen verbetering. Inmiddels op de bestemming aangekomen, en de auto geparkeerd. Bij terugkomst werkte alles ineens wel weer.
Blijkbaar had de MCU wat moeite met het Duitse netwerk. Iets om de komende ritten in de gaten te houden. Inmiddels werkt ook de klimaatcontrole weer naar behoren.
Rijden:
Olaf is comfortabel., de stoelen zitten goed, hoewel je zou verwachten dat ze breder zouden zijn (gezien het postuur van de gemiddelde amerikaan). De luchtvering zorgt voor een rustige rit, zonder zweverig te worden.
Ik ga nog wel achter een mogelijke update aan, waarbij de voorste dakstijlen naast de voorruit worden dichtgezet. Dit zou het windgeruis nog verder terugdringen.
Tijdens een rit in Duitsland even stevig doorgereden, achter een andere X aan (ook een witte). Ik vond het bij 215km/u wel genoeg. Je merkt dan dat de auto hoger is, en dan merk je dat hij erg zwaar is. Voor mijn gevoel reed ik veel harder. (De S500 reed op dat punt comfortabeler).
130-180 zijn de meest comfortabele snelheden. Hierbij valt op dat vanaf 150km/u het windgeruis minder wordt.
Laden:
Laden doe ik zo veel mogelijk thuis. De navigatie naar Superchargers is een verademing tov de Esoul. Vreemd is wel dat Olaf denkt dat 1% resterend bereik bij aankomst blijkbaar genoeg reden is om niet automatisch een supercharger op te zoeken onderweg.
Gezien de weersomstandigheden heb ik dit niet getest, en ben met 5% resterend bij een supercharger aangekomen.
De laadsnelheid is ook een verademing tov de Esoul. (max 75kw). Olaf start rustig, piekt dan even rond de 130-135kw, en zwakt dan langzaam af. Rond de 80% zakt hij terug naar ca 45kw.
In de praktijk betekent dit dat je net aan tijd hebt om koffie te bestellen en naar het toilet te gaan. Olaf kan dan al weer verder (bereik ca 360km). Dat duurt dan ca 20-25min. Voor ons geen enkel bezwaar.
Verbruik:
Het verbruik is op het moment ca 240wh/km. Dit is meer dan de Esoul, ik merk wel dat dit nog steeds daalt.
De eerste aanpassing is inmiddels ook gedaan. De standaard Apple aansluiting in de middentunnel is aangepast naar een USB-C aansluiting aangezien we geen IPhone hebben.
Ook de klep van het hoofdvak in de middentunnel werkt inmiddels weer goed. Het bleek dat de afwerking niet goed vastgeklikt zat. De kleine beschadigingen heb ik met wat polijstmiddel grotendeels weg weten te krijgen.
De komende weken zal de Esoul worden overgedragen, en zal Olaf meer kilometers gaan maken. Mogelijk komen dan wat meer aandachtspunten naar boven, maar daarvan houdt ik jullie natuurlijk op de hoogte.
Ik ben bezig met het opzetten van een Youtube kanaal, waarop mijn ervaringen te volgen zijn. Doel is om mensen mee te nemen in de belevenissen met een tweedehands EV.
Referral code
- 122.836 km
In de app blijkt het ook voor berijders van een tweedehands auto mogelijk te zijn om tegoed op te bouwen.
Je kunt de code gebruiken om een proefrit in te plannen, of een nieuwe Tesla te kopen, daarbij kun je big andere beloningen verdienen zoals bijvoorbeeld 3 maanden van Enhanced Autopilot. [Tesla referrallink verwijderd. Dit is niet toegestaan, zie de huisregels. - moderatie.]
4 maanden verder
- 129.225 km
Inmiddels zijn we ruim 10.000km en 4 maanden verder
Olaf blijkt een zeer comfortabele reisauto, hier en daar wat bijzonderheden, maar vooral zeer comfortabel. We zijn nog steeds erg tevreden.
De Esoul is ingeleverd, en Olaf is vanaf nu onze enige eigen auto, en wordt daarmee ook voor zakelijk vervoer ingezet.
Onlangs heb ik een dag in een model Y performance gereden, maar ik was blij dat ik weer naar Olaf kon. Dus de keuze voor Olaf is een goede gebleken. Er zijn geen echter grote bijzonderheden te melden, dus ik werk de lijstjes even door
Positief:
Rust in de auto, zeker na de nieuwe banden is hij nog stiller en dat is erg prettig.
Ruimte in de auto is echt enorm. Hoewel het af en toe wel even zoeken is naar de optimale verdeling.
Neutraal:
Olaf heeft zijn eigenaardigheden. Af en toe schiet hij volledig in de stress, terwijl er niets aan de hand is. Strepen op 60km wegen (verder van de rand af) zijn niet erg prettig. Olaf wil daar niet graag overheen.
Probleem met klimaatcontrole is tot nog toe weg gebleven, dus ook daar geen klachten. Het interieur (wit) is erg licht, zeker op zonnige dagen, maar ik ben er blij mee.
Autopilot werkt meestal prima, en rijdt erg ontspannen.
Negatief:
Autopilot. Hij houdt gewoon te veel marge. Even snel invoegen met autopilot aan is er niet bij. Dus in druk verkeer, en als je veel wisselt van baan is het beter om alleen de adaptieve cruisecontrol te gebruiken.
De draaicirkel van de auto. Een olietanker heeft mogelijk minder ruimte nodig om te keren..... Waar ik met de Kia snel ergens in of uit kon draaien, lukt dat met Olaf niet meer. Ik moet standaard een keer extra steken.
Inmiddels is er ook het e.e.a. aan onderhoud uitgegeven, dit betreft grotendeels banden, die zijn vervangen door 4 splinternieuwe Michelin all season banden. Die zijn niet goedkoop, maar als het goed is moet ik daar weer ca 80d km mee kunnen rijden. Bijkomend voordeel: Olaf is nog comfortabeler.
Garantie heb ik inmiddels ook moeten aanspreken. De aandrijfassen (bekend zwak punt) begonnen ook bij Olaf lawaai te maken bij snel optrekken. Ik doe dat niet vaak, maar wilde wel dat ze aangepast werden.
Onderhoudsafspraak maken
Dat is bij Tesla een ervaring op zich. Dat gaat natuurlijk via de app. Aangekomen bij het servicecenter liep ik wat onwennig rond op zoek naar een monteur. Gelukkig was er een personeelslid aanwezig die me uitgelegd heeft hoe het werkt. Dat gaat als volgt:
1) aanmelden bij de app, en je auto “inleveren”
2) bij vervangend vervoer, de voorwaarden accepteren.
3) buiten de betreffende leenauto (model Y performance) zoeken.
4) naast de auto verbinding maken met de auto (weer via de app op je telefoon) en vanaf dan is je telefoon je sleutel, en kun je instappen en wegrijden.
Heel bijzonder dat Tesla dat ook met jouw auto doet, dus je hoeft je sleutel niet meer af te geven. Bij het ophalen van de auto hoef je ook niet meer naar binnen. Je parkeert je leenauto, meldt je af, stapt in je eigen auto en rijdt weer weg. Ik heb nog wel even via de app gemeld dat ik de leenauto weer ingeleverd had, maar dat was blijkbaar niet perse nodig.
Onderhoudskosten tot nu:
- Banden €800,- (na aftrek coulance aandrijfassen)
- Aandrijfassen (coulance) €487,-
- Extra spatborden €54,- (zo blijft de zijkant van de auto schoner)
Vakantie
- 144.500 km
De afgelopen weken zijn we met Olaf op vakantie geweest., en hebben ruim 3500km gereden in 2,5 week.
En met een elektrische auto is dat natuurlijk een grote uitdaging……
Heel weinig stops. (Ik ben na 3u wel aan een stop toe, maar Olaf wil dan vaak nog even verder), zonder wachttijden bij laadstations (Superchargers). De accu is steeds veel te snel vol, waardoor we nauwelijks tijd hadden voor een rustige stop (sanitaire stop, loopje met de hond, kopje koffie).
Totaal geen mogelijkheid om te verdwalen, alle stops en routes worden snel herberekend, en je wordt tot aan de aansluiting begeleidt.
Op onze vakantielocatie moesten we zelfs gratis laden bij een Lidl vestiging.
Echt verschrikkelijk…..
Nee, reizen met een elektrische auto (tesla in dit geval) is geen enkel probleem meer.
Olaf heeft zich prima gehouden, en we hadden voor de eerste keer sinds ik elektrisch rijd (2019) ruimte over in de auto.
Onder de vloer en in de Frunk past echt enorm veel. In de kofferbak stonden alleen 4 tassen. De hond had de halve kofferbak tot zijn beschikking, wat nog niet eerder is voorgekomen bij andere (vakantie)auto's (E-klasse estate, Skoda Kodiaq, Peugeot 5008, Renault Espace, Audi A6 estate).
Tijdens deze ritten merk je het comfort, de rust en de ruimte. Bergen en hitte doen Olaf niets. Ik heb wel het zonnescherm boven de voorstoelen gemonteerd, om de opwarming tegen te gaan.
In zomerhitte waardeer je de mogelijkheid om het interieur te koelen extra, vooral voor onze hond was het fijn dat hij een koele auto in kon na een stop.
Het was de bedoeling dat er een MCU transplantatie zou plaatsvinden voor de vakantie (MCU1->MCU2). De reden hiervoor was dat de nieuwe MCU veel sneller is, er meer updates beschikbaar zijn. Daarnaast zal de autopilot nog beter werken.
Helaas werd de afspraak door het servicecenter op het laatste moment geannuleerd. Omdat ik tijdens de vakantie met een work around gewerkt heb (verbinding via de hotspot van de telefoon) is de noodzaak van vervanging ook wat minder.
Het probleem was dat de LTE verbinding bij het passeren van landsgrenzen enige tijd wegvalt. Door te werken met de hotspot is dit probleem sneller opgelost.
De upgrade zal wel uitgevoerd worden, maar wanneer is nog onduidelijk.
Verder zijn er geen bijzonderheden te melden.
Upgrade MCU
- 153.000 km
Inmiddels zijn we al weer 35000km verder sinds de aanschaf. We rijden meer km dan eerder verwacht, en dat komt doordat de auto heel comfortabel is. Onze dochter had de afgelopen weken een stage in Drenthe, wat betekent dat we regelmatig heen en weer moesten om haar op te halen of weg te brengen. Lang leve het openbaar vervoer…….
Sinds augustus is er wel het een en ander veranderd. De inbouw van de MCU2 is toch doorgezet, met name omdat ik bang was dat de eMMC unit problemen zou geven waardoor ik de auto niet kon gebruiken.
Feitelijk betekent dit dat we een nieuwe auto hebben in een oude schil.
De computer en hardware zijn gelijk aan die van een nieuwe tesla.
Wie wil weten wat er allemaal anders is, kijk YouTube en zoek naar “upgrade MCU-> MCU2”. Voor ons zijn de voornaamste voordelen:
- de nieuwste updates die ook Model X-en uit 2024 krijgen;
- asnellere routeberekening, incl de mogelijkheid om routes aan te passen of een andere route te kiezen;
- betere filevoorspelling;
- Sentry die volledig werkt, en waar je ook beelden terug kunt kijken;
- een nieuwe HW3 autopilot computer, waardoor de autopilot echt vel soepeler reageert en anticipeert;
waar ik eerder klaagde over te lang wachten gaat dit nu duidelijk veel soepeler.
- alle camera’s zijn vervangen als onderdeel van de upgrade;
- enorm verbeterde verkeersbordherkenning;
Wat helaas nog niet werkt:
- beeld van de zijcamera bij richting aangeven. de leenauto had dit wel, en dat vind ik wel prettig.
- aanduiding flitscamera’s, ook dit had de leenauto wel.
Al dit moois (hoewel, je ziet er niets van) is echter niet gratis. De kosten zijn op dit moment 2000,- en dat is hoe je het ook bekijkt veel geld.
Aan de andere kant, ik heb nu een auto met de nieuwste MCU, en dus ook alle voordelen van updates e.d.. Ieder voor zich moet bepalen of dit het waard is. Ik dacht eerst van niet, maar ben blij dat ik toch de upgrade heb laten doen.
Helaas werkt de “Enhanced autopilot” nog niet naar behoren, en dat wordt komende week door Tesla onder garantie opgelost.
Verder blijken de aandrijfassen weer kapot (was een aandachtspunt voor de Model X). Gelukkig worden ze nogmaals onder garantie kostenloos vervangen. Tesla zelf vindt dit ook veel te vroeg na de laatste keer dat ze vervangen zijn.
Ik heb het advies gekregen om de auto in de rijhoogtestand “ laag” te rijden. Dan schijnen de aandrijfassen horizontaal in de auto te liggen, wat de slijtage voorkomt. Mijn vraag waarom dit niet als standaard rijhoogte was ingesteld bleef onbeantwoord. Dus als je een model X rijdt, wees voorzichtig met altijd in de rijhoogte “ standaard” te rijden.
Tijdens het vervangen van de MCU heb ik tijdelijk een Model Y Performance mee gehad. Een prettige auto om mee onderweg te zijn, je merkt dat deze net een maatje kleiner is dan de X. Waar ik met de X bang was wat te raken, rijdt je er met de Y fluitend tussendoor. Ook de draaicirkel van de Y is beduidend kleiner.
Van binnen voelt hij echter ook veel kleiner aan dan de X, terwijl in vergelijkende tests het verschil niet zo groot blijkt te zijn
Toen ik weer in de Model X stapte begreep ik gelijk waarom ik voor deze auto gekozen had.
DIe is gewoon comfortabeler en stiller. En dat is wat wij prettig vinden. Daarnaast vindt ik het nog steeds bizar hoe snel je went aan decadente luxe als automatisch openende en sluitende deuren.
Nog steeds niet,,,.
- 160.000 km
Gisteren was de kilometerstand 160000km. Dat betekent dat we inmiddels 42000km met de auto gereden hebben. We hebben de auto inmiddels bijna 1 jaar in bezit.
Punten:
Helaas werkt de Autopilot nog steeds niet goed. In januari wordt daarom de camera (mogelijk meerdere) aan de voorzijde nogmaals vervangen. Daar blijkt nog wat niet goed te gaan.
De draagarmrubbers zijn ook kapot, dat is een zwak punt, en daarop had ik ook garantie bedongen bij aanschaf. Deze worden dus nog onder garantie vervangen.
Kosten over het afgelopen jaar:
- Banden €800,- (na aftrek coulance aandrijfassen)
- Aandrijfassen (coulance) €487,- ==> 0,-
- Extra spatborden €54,- (zo blijft de zijkant van de auto schoner)
- schade 1200 euro (verzekeringswerk) eigen risico 150,-
- upgrade MCU, autopilot HW3 2.000,-
- aandrijfassen (garantie) 485,- ==> 0,-
1 jaar Model X
- 160.956 km
Het jaar is bijna om, dus het is tijd om ook de variabele cijfers op een rijtje te zetten.
Kilometers 2024: 42955
Geladen stroom 2024: 11687kwh, waarvan:
- 8687 thuis a €1.305,-
- 1698 bij superchargers a €594,-
- 2300 overig (diverse laders) a €1.146,-
De zonne-energie die in de auto is gegaan is ca 2800kwh (herleidt uit de afrekening van de energiemaatschappij aan teruglevering)
Dat betekent dat ik netto thuis 4537kwh geladen heb.
De kosten van het laden zijn in totaal €3.046,-
Als ik dan het vergelijk met een benzine auto (1:16) was voor de kilometers 2687,50l benzine nodig wat met de huidige prijzen neerkomt op ca €5643,75
De vaste kosten (verzekering) zijn €1526,-.
Vanaf januari ga ik wegenbelasting betalen en die is vrij stevig voor 2433kg auto. In 2025 is het nog 25% (ca 40.- maand), zoals het er nu naar uit ziet is dat voor 2026 en later 75% en dus nog meer.
Voor mij is het kostenplaatje vanaf 2026 nog ca 3000 euro per maand voordeliger met een elektrische auto tov een benzine auto, maar dat zal voor een ieder anders zijn.
na 1 naar privé een Model X moet ik concluderen dat dat nog steeds goed bevalt.
Hij rijdt prima, en is zeer comfortabel. Laden gaat vlot, en de navigatie (via superchargers) gaat perfect. Rijbereik ligt op het moment rond de 330-350km op een 90% lading.
Het is zeker geen perfecte auto, maar zoals al eerder aangegeven, het totaalplaatje klopt.
Tweedehands zijn ze een zeer interessant alternatief voor een model Y, waarbij je wel rekening moet houden met de zwakke punten (zoals meerdere auto's hebben).
- draagarmen
- aandrijfassen
Eindelijk goed?
- 162.519 km
vrijdag heb ik de auto weer opgehaald nadat hij ruim 1 week bij het servicecenter gestaan had. Dit vanwege de problemen rond de autopilot die steeds uit bleef vallen.
Inmiddels speelt dit probleem als sinds de upgrade in september 2024. Het lukte Tesla maar niet om de oorzaak te vinden. In december heb ik een stevig gesprek gevoerd met het SSC, en daaruit kwam naar voren dat bij de volgende afspraak een gedegen onderzoek zou plaatsvinden. Ik heb daarbij aangegeven dat ik de auto niet terug wilde tot alles 100% opgelost zou zijn.
Afgelopen week heb ik de hele week met een nagenoeg nieuwe Model X mogen rondrijden terwijl het SSC zich met de problemen bezig hield.
Ik heb de auto nu weer terug, en het lijkt inderdaad dat de problemen over zijn. De komende weken zal blijken of dit inderdaad het geval is. Ik heb in ieder geval een rechtstreeks lijn met het SSC, zodat ik niet achter in de lijn kom voor een afspraak.
Zoals gezegd heb ik dus een ruime week rond gereden in een nieuwe model X uit juni 2023 met ca 25k km. Een mooie rode, en nog sneller dan mijn eigen auto. (sportmode EN Insane mode). Daarnaast beschikt hij over het winterpakket met onder andere stuurwielverwarming, en dat was wel heel fijn.
Zaken die opgevallen zijn tov mijn eigen auto:
- stoelen zijn anders, zitten steviger, maar niet perse beter;
- richtingaanwijzers op het stuur went wel, hoewel handig anders is;
- adaptief onderstel maakt de auto stugger, ik vindt mijn auto fijner rijden.;
- het liggende scherm is wel fijn, omdat het ook kan draaien;
- rijrichting via het scherm selecteren..... waarom?????
- een volledig zwart interieur maakt de auto erg donker;
- de rode kleur met chromedelete is wel erg mooi;
- HW4 (autopilot) is wel erg goed, in- en uit voegen gaat haast onmerkbaar, maar snel in een gaatje schieten is er ook hier niet bij.
Zou ik deze auto verkiezen boven mijn eigen auto?
Nee., tenminste, als ik hem zo om mocht ruilen zou ik het doen.
Moest ik bijbetalen, dan zou ik mijn eigen auto houden.
Redenen hiervoor:
- wit interieur in mijn auto, daar ben ik erg blij mee
- stoelen in mijn auto vind ik fijner zitten
- hendels aan de stuurkolom zijn fijner
Wat ik wel heel graag zou willen is stuurverwarming, maar om daarvoor een andere auto te kopen....
Toch nog niet goed
- 165.856 km
Terwijl ik dacht dat alles na het vorige bezoek aan het SSC verholpen was, bleek dat toch niet het geval.
Nog steeds valt de autopilot uit, en soms ook de cruise control.
Ik heb wederom contact gezocht met het SSC voor een nieuwe afspraak en daarbij ook mijn ongenoegen geuit.
Na weer een stevig gesprek blijkt dat de voorcamera de vorige keer niet vervangen is vlgs de medewerker.... Dat was wel de afspraak, dus ik heb ze dringend verzocht om nu toch met een goede oplossing te komen. Voor mij is het alleen acceptabel als alles (computer, autopilot en camera's) nog een keer vervangen wordt, maar daar wil Tesla (nog) niet aan.
De auto zou vandaag weer klaar zijn (woensdag gebracht) in plaats van volgende week vrijdag.
Navraag of dit wel verstandig was, en of ze ook praktijk testen uitgevoerd hadden leverde op dat de auto getest is, en dat de ophaaldatum toch weer naar volgende week verplaatst is. Blijkbaar was er toch wat niet goed, of ze zijn nog niet zeker van hun zaak.
Wordt dus vervolgd.
PS: de auto is bij mij thuis opgehaald, en er staat nu tijdelijk weer een vrij nieuwe Model X voor de deur. Geen straf, maar ik wil toch graag mijn eigen auto rijden.
Eindelijk,,,.
- 167.563 km
We zijn inmiddels weer een tijd verder, en is weer genoeg gebeurt. ....
Via de app werd de reparatie gevolgd, die eerst de 28 gereed zou zijn.
Ineens was daar de 20e het bericht dat de auto de 21e al klaar zou zijn. Navraag en het verzoek om toch meer testkilometers te maken met de auto resulteerde in een wijziging, de auto zou toch de 28e klaar zijn. Wat blijkt. De autopilotcomputer bleek kapot, deze gaf de meldingen die bij een camera storing hoorden. Door aandringen en proefrijden kwam dit naar voren. De auto kwam bij labtesten door alle proeven heen zonder problemen.
Inmiddels rijd ik al weer 2 weken met de nieuwe autopilot en alles werkt inmiddels naar behoren. Geen storingen, geen foutmeldingen. Fantom braking heb ik wel, maar door de ervaringen met andere X-en blijkt dit een Tesla ding te zijn. Wat mij betreft niet onoverkomelijk, en zeker niet levensgevaarlijk. (tenzij je natuurlijk andere dingen aan het doen bent als je autorijdt :-))
komende vrijdag worden als laatste de draagarmen nog vervangen onder garantie (slijtage) en dan kijken wanneer een nieuw probleem zich voordoet.
Update juni 2025
- 180.520 km
We zijn de 180.000 gepasseerd. Dat ging sneller dan verwacht.
De auto is nu 18 maanden in ons bezit.
Verder is er weinig te melden, alles werkt goed, en de kilometers komen er gestaag bij.
Ik heb overwogen om te kijken of inruil op een nieuwe Y interessant was, mede ingegeven door de mogelijkheid tot 1 jaar gratis superchargen (zelfs 2 op een oude model Y). Het voorstel vanuit Tesla was echter bedroevend, dus we rijden lekker door in de X.
Onderhoudskosten dit jaar:
Een set ruitenwissers a €50,-
Ik hoop nog tot volgend jaar met de banden te doen, ze liggen er nu 50.000km onder, en als ik het red tot volgend jaar zit ik op ca 80.000km op 1 set. Dat zou heel mooi zijn voor zo’n zware auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.