Tesla Model X 100D (2018) #2

autoreview

Tesla Model X 100D (2018)
Tesla Model X 100D (2018)Tesla Model X 100D (2018)Tesla Model X 100D (2018)Tesla Model X 100D (2018)Tesla Model X 100D (2018)Tesla Model X 100D (2018)

Signalement

UitvoeringModel X 100D
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf13 km
KM-stand laatst266.000 km
Lezerswaardering: 72%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Steeds meer onder de indruk

  • 3.200 km

De vorige keer dat ik een auto koos (2016) moest ik niks hebben van het gestoei met kabels. in 2018 ben ik toch overstag gegaan. Na enig gewik en geweeg heb ik het besluit genomen om vol elektrisch te gaan rijden.

Waarom Tesla? Fiscaal was het een nu of nooit moment. Met de samenstelling van het gezin had ik een extra reden om voor iets ruims te gaan.

Welke alternatieven waren er? Ik keek ook naar de Mercedes E-klasse, BMW 5-serie en Audi A6. Stuk voor stuk zijn het auto's die ik qua looks mooier dan de Tesla vind. Vanwege de relatief beperkte ruimte op de achterbank vielen deze auto's uiteindelijk af.

Hoe rijdt ie? Natuurlijk is de Tesla ontzettend snel. Zowel bij het stoplicht als op de snelweg. Het vermogen is er altijd en overal. Qua wegligging verbaast ie mij. Hij voelt niet aan als een auto van 2500kg die langer dan 5m en breder dan 2m is. Door het vermogen, luchtvering en het lage zwaartepunt (dankzij de accu's), voelt hij lichtvoetig aan en ligt hij ontzettend stabiel in de bochten. Door alle sensoren, camera's en het grote scherm heb je ook goed zicht rondom. De stoelen in de Tesla zijn lekker sportief. Het zitvlak is m.i. aan de korte kant maar niet te kort. Ze waren nog fijner geweest als je het zitvlak kon verlengen.

Hoe is de beleving? Ik moest eigenlijk alles wat ik gewend was vergeten en opnieuw beginnen. Niet tanken maar laden. De auto is lang en breed dus rekening houden met parkeervakken. Bijna alle functies van de auto bedien je via het scherm dus ook daar veel nieuwe dingen. Ik rijd veel dus rekeninghouden met de actieradius en waar je kunt laden. Kortom, de eerste paar dagen waren ronduit onprettig. Maar na verloop van tijd ben je bekend met hoe alles werkt en dan ga je de auto steeds meer waarderen en is het allemaal toch goed uitgedacht. Ik ben de auto qua looks ook steeds meer gaan waarderen.

Wat valt tegen? De sleutel in de vorm van een auto slaat helemaal nergens op. Hij is niet handig in gebruik en ook niet handig bij het opbergen. Vanwege de drukte bij Tesla was het afleveren van de auto ook een slechte ervaring. Na 10 dagen is verwarming van de auto voorin stuk. Net in de periode dat het in de nacht vriest.

Al met al ben ik wel steeds meer onder de indruk geraakt van Tesla. De afwerking van de auto is uitstekend. Hij rijdt heerlijk. Het bijdragen aan het verminderen van de Co2 uitstoot is ook een mooi gegeven.

Tijd voor iets nieuws

  • 205.000 km

Inmiddels 4 jaartjes verder en ben ik formeel op zoek naar een opvolger voor de Tesla Model X.

De jaren zijn voorbij gevlogen. Ik heb nog nooit een auto zo lang gehad en toch voelt de Tesla als nieuw aan. Ondanks de tijd en kilometrage dus.

Het opvallende is dat ik dit nu schrijf terwijl de Tesla bij de dealer staat vanwege een accu probleem wat eerst voor vermogensverlies veroorzaakte en na gestopt te zijn zelfs resulteerde in dat hij niet meer in D te krijgen was (kreeg verschillende errors).

Is de Tesla betrouwbaar? M'n stoppen zijn thuis, in de hoofschakelaar, meerdere keren gesprongen (moet je de netwerkbeheerder voor laten komen) als ik de Tesla thuis aan de kabel zette. Verschillende onderdelen braken spontaan. Onderdelen vielen eraf. Maar eigenlijk is de Tesla behoorlijk betrouwbaar.

Wat ga ik missen?

- Allereerst het vermogen, dat went nooit en is verslavend, die duw in de rug, altijd wetende dat je uit een situatie kunt redden als er weinig ruimte is.
- De ruimte, er is altijd genoeg ruimte voor mensen en bagage
- De looks, zeker icm 22" velgen en het witte vegan leer, is het een indrukwekkende verschijning (met de 20" velgen vind ik hem ronduit lelijk btw)
- Het Tesla laadnetwerk, gelukkig wordt dat steeds publieker, dat is wel echt een usp van Tesla
- De ongekende aandacht en complimenten die je vrijwel overal en altijd krijgt, het streelt toch wel een beetje je ego

Wat ga ik niet missen?

- De software, dat is ook echt de grootste ergernis van deze Tesla geweest. Het ghost breaking (uit het niets remmen), de software die de laadindicatie geeft en totaal onbetrouwbaar is, de software die de deuren aanstuurt en behoorlijk onbetrouwbaar is, de software van de sleutel die een eigen leven leidt, de software van de navigatie die onduidelijk en bepert is. Samenvattend, de software is onbetrouwbaar.

Ik zal niet teveel uitwijden over hoe de tesla rijdt. Daar is genoeg over gezegd. Hij rijdt soepel en comfortabel en ligt goed in de bochten. Ik heb hem altijd in de laagste stand staan en dan lever je comfort in maar dat is voor mij nooit een issue geweest. Je kunt hem ook hoger zetten om dit op te lossen. Instap en dergelijke is uiteraard uitmuntend. De instap naar de 3de zitrij is ok en ook als volwassenen kun je daar aardig vertoeven. De kinderen gaan hem echt missen en stiekem ik ook wel.

Het alternatief? Waarschijnlijk de Mercedes EQB. Daar over later meer.

Einde van de Tesla Model X

  • 266.000 km

Na 5 jaar fiscaal voordeel (4%) is er een einde gekomen aan de periode Tesla Model X. Met gemengde gevoelens neem ik afscheid van deze auto.

Qua ruimte, power, technische zaken vind ik het jammer dat ie weg gaat.

Qua betrouwbaarheid en technische staat werd het echt tijd dat hij eruit gaat.

De probelemen qua betrouwbaarheid waren aan het eind echt serieus. Zo onbetrouwbaar dat je echt moest nadenken of je bepaalde ritten wel wilde maken en op dat specifieke tijdstip. Dat kan natuurlijk niet.

Prive zou ik nooit een Tesla rijden maar als de fiscale regels hetzelfde waren gebleven reed ik nu het laatste model Tesla Model X.

De beste samenvatting van 5 jaar en 266k km Tesla Model X is dat het een mooi avontuur was en bij avonturen horen ook tegenslagen.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.