Suzuki Wagon R+ 1.3 GLX Diesel (2005)

autoreview

Suzuki Wagon R+
Suzuki Wagon R+Suzuki Wagon R+Suzuki Wagon R+Suzuki Wagon R+Suzuki Wagon R+Suzuki Wagon R+ - interieurSuzuki Wagon R+ - interieurSuzuki Wagon R+ - interieur

Signalement

UitvoeringWagon R+ 1.3 GLX Diesel
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf36.500 km
KM-stand laatst131.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Klein? Welnee, GROOTS

  • 36.500 km

Nadat mijn Hyundai Matrix Diesel van 2002 zijn laatste adem had uitgeblazen (met 306.000 km op zijn teller zat dat er natuurlijk aan te komen) moest ik op zoek naar vervanging. Een diesel moest het sowieso weer worden, gezien de forse stukken die ik rijd. Hij mocht niet te duur zijn, maar verder had ik geen idee.

Nadat een andere 3-cylinder Matrix, een Dacia Logan sedan en nog wat andere opties mij door mijn vaste garage uit het hoofd waren gepraat werd de zoektocht er niet makkelijker op. Tot ik in een gesprek met de eigenaar opeens liet vallen dat ik ook wel eens met een scheef oog naar een Suzuki Wagon R+ had gekeken. Ik wachtte af tot hij me zou uitlachen en meewarig zou zeggen dat zoiets toch echt veel te klein voor mij was. Maar nee. Hij vond het nog helemaal geen gekke optie. 'Sterker nog, ik heb hier eentje staan, helaas wel een benzine, maar je kan er wel even in gaan zitten, dan weet je hoe het voelt'. Vijf minuten later was ik om. Wat een geinig karretje. Wat een ruimte, ik zit er gewoon net zo ruim in als in mijn Matrix. Dat hij voor de rest achterin veel minder ruimte biedt is voor mij niet van belang, ik heb vrijwel nooit meer dan één passagier bij me. Gelukkig was de keus voor het model dus nu gemaakt. Nu nog een leuke diesel zoeken...

Die zoektocht duurde niet lang. Al snel had ik een hele leuke Suuz op de korrel, wel 'helemaal' in Groningen, maar met een heel lage km-stand, en op de foto's te zien heel netjes. Zo trok ik met mijn garagist samen naar het noorden om te kijken. Twee uurtjes, ee kop koffie, een proefrit en een inspectie later waren we eruit, en werd de Wagon R op de aanhanger geladen om mee te gaan naar Zeewolde.

Bij mijn eigen garage kreeg de wagen een beurt, en werd er een set nieuwe winterbanden omgelegd, en een paar dagen later stond hij glimmend van trots op me te wachten. Een nieuw tijdperk van rijden kon beginnen.

Ik heb er nu zo'n 1500 km aan woon-werkritten opzitten en ik word alleen maar blijer. Het verbruik valt me alles mee. Ik haal zonder gek te doen tegen de 1 op 18. Zijn 1.3 liter vierpitter weet verdomd wel wat werken is, en vooral in zijn 2 is hij gewoon erg rap. Doortrekken naar kruissnelheid doen we in zijn 4, en dan naar 5 voor de rust. En bij al dat werken houdt de motor zich een heel stuk stiller dan de 1500 driepitter in mijn Matrix deed. Een hele vooruitgang.

Wat interieur betreft: de auto ziet er niet alleen heel netjes uit, maar ik ben ook erg te spreken over het meubilair op zich. Ik zit prima op de in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, die (fijn!!!) ver genoeg naar achteren kan. De steun is prima, en je zit lekker hoog en tamelijk rechtop (ik vind dat heel prettig). Het zicht rondom is geweldig door de hoge ramen en ook al zie je het neusje niet, je weet dat het maar kort is dus inparkeren is geen probleem. Dat mijn Suzuki geen airco heeft besloot ik gezien de lage km-stand en het zo goed als nieuwe uiterlijk (buitenkans) voor lief te nemen. Het is nu winter, wie weet piep ik van de zomer even anders, maar dat moet dan maar. De ramen kunnen ook nog open.

De Wagon R is geen uitgesproken hardrijder. Natuurlijk kan je hem prima naar de 120-130 trappen maar dat merk je dan wel heel goed in het verbruik. Ik ben van nature een rustige rijder en beperk dus deze uitschieters, als het kan hou ik 'm net onder de 3000 toeren, ik heb gemerkt dat de motor dan lekker rustig en veel zuiniger loopt. En hij rijdt dan toch altijd nog een leuke 110 km/u.

Al met al een schot in de roos voor mij, deze grote kleine Japanner. Ik hoop er een fiks aantal jaartjes met plezier in te rijden!

UPDATE 2 maart 2013

Inmiddels ben ik 15.000 kilometer verder met mijn Wagon R. Nog even en er komt een beurt aan. Maar de auto heeft mij zonder een krimp te geven door de toch wel barre winter geloodst. Elke ochtend subiet starten, wat een onwijs prettig gevoel geeft dat. En winterbanden, ik kan het echt iedereen aanraden, het rijdt zo ontzettend veel rustiger! Je bent zeker niet onschendbaar, tegen ijzel is geen enkele band bestand, maar je kan wel veel beter uit de voeten op besneeuwde wegen. Ik heb me voor de kop geslagen dat ik het niet veel eerder heb gedaan.... Nu op naar de lente, zoals gezegd naar de eerste beurt en naar de wissel van winter- naar zomerbanden. Deze auto is echt mijn trouwe kameraadje geworden.

Afscheid

  • 131.500 km

Na een aantal flinke reparaties aan mijn Suzuki (onder meer EGR-klep, Luchtmassameter en nieuwe gloeibougies) reed de Wagon weer als vanouds en ik was dan ook van plan dat nog een hele tijd vol te houden. Het lot besliste anders: ik ben aangereden, en niet zuinig ook, de hele linkerzijkant in elkaar. Vol geraakt op de A-stijl en gezien zijn leeftijd is de auto total loss verklaard. Exit Suzuki dus. Met gelukkig niet echt veel pijn in het hart: de dagwaarde viel mee, mede dankzij inspanningen van mijn eigen garage, die de inspecteur de rekeningen van de laatste tijd kon laten zien.

Ik kan weer op zoek naar iets anders. Wat het wordt? Geen idee, ik vind de Wagon nog steeds heel leuk en fijn, maar dan moet ik wel weer tegen met zo'n buitenkans aan lopen. En anders? We zien het wel.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.