AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Suzuki Wagon R+ 1.3 GL (2000)

autoreview

Suzuki Wagon R+
Suzuki Wagon R+
Suzuki Wagon R+
Suzuki Wagon R+
Suzuki Wagon R+
Suzuki Wagon R+
Suzuki Wagon R+
Suzuki Wagon R+ - interieur

Signalement

UitvoeringWagon R+ 1.3 GL
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Eerste ervaring: Kort geleden is de auto van mijn echtgenote gestolen. Omdat we de auto hoofdzakelijk voor korte ritten gebruiken besloten we tot aanschaf van een Susuki Wagon R 1.3 GL.

In de eerste plaats vind ik het een wat vreemde type naam voor een auto. Maar toch als je het zo ziet staan vind ik het leuk modelletje, vooral met zijn rode kleur.

Ik besloot de auto mee te nemen naar mijn werk om de rijkwaliteiten te ervaren.
Het eerste wat me opviel was dat de auto wat kort in zijn versnellingen zit, waardoor men veelvuldig moet schakelen. De auto is vrij stug geveerd. De uitvoering is erg compleet, ABS, 2airbags, toerenteller, electrische ramen en spiegels. Geen airco, want naar ik begrijp is dit een optie. In ieder geval is de verhouding prijs, accesoires niet echt slecht. De auto is erg wind gevoelig, maar niet vreemd met de smalle wielbasis en de relatief hoge opbouw. Het dashboard ziet er niet slecht uit, wel wat plastiekerig! Maar al het noodzakelijke is binnen hand bereik. Het zicht rondom is ruim voldoende. De ruimte voorin is ok. Met mijn 1.93 heb ik genoeg plek en houd zelfs nog ettelijke centimeters over tussen mijn hoofd en de dakhemel. Achterin is het een ander verhaal. Met de stoel in de achterste stand (weer die 1.93) geeft het alleen genoeg ruimte voor een klein kind of een pigmee. De kofferruimte houdt niet echt over, maar een flinke tas en twee kratjes bier kan men redelijk kwijt, dus dorst zullen we niet krijgen. De motor is wat aan de rumoerige kant (rijd zelf een Citroen Picasso). Er zit wel redelijk veel pit in. Ik heb het niet uitgeprobeerd (Koos Spee en zijn struikrovers staan overal op wacht) maar volgens de verkoper is 165 km per uur mogelijk. Buiten dat staat de toerenteller bij 120km per uur al op 4000 toeren, dus veronderstel ik dat het geluid in de auto bij topsnelheid een beetje onhoudbaar word en hoofdpijn een optie. Een ding moet ik niet vergeten! Dit type auto’s is hoofdzakelijk gemaakt voor stadsritten en kortere afstanden. Ik zie mezelf met mijn lengte in dit exemplaar niet naar Zuid Frankrijk rijden. Ik kom er waarschijnlijk gebroken uit. Wat ik niet mag vergeten is je een Fiat niet met een Mercedes kan vergelijken. De tijd zal het leren. Ik kom nog ongetwijfeld nog met een update.

Update april 2008

Zijn wat kleine problemen. De achter ruiten sproeier sproeit in de auto in plaats van erbuiten. Waarschijnlijk een lekke slang. De ruitenwisser komt niet terug in zijn beginstand, en de V snaar piept een beetje. Verder geen noemens waardige problemen. Hij start goed, hoewel de accu vorige week leeg stond. Aangezien er alleen korte ritjes mee worden gemaakt zou het best kunnen. Het is en blijft een wind gevoelige auto maar daar sta ik niet versteld van gezien de korte en smalle wielbasis.
Verder als stadsauto voldoet hij goed. Her verbruik is niet erg laag te noemen 1 op 13. Wel redelijk veel ruimte. Afwachten hoe de reparatie zal zijn. Update volgt.

Update


Vorige week de auto weggebracht. Het viel mij op als je een bocht nam het stuurwiel bijna niet terug ging naar de neutrale positie. De auto weg gebracht. Men heeft de auto uitgelijnd en de besturing wat aangepast , maar om nu te zeggen het scheelt heel veel, nee! De garage beweerd dat dit een normaal verschijsel is bij deze auto. Heeft iemand hier ervaring mee???????

Update,

Auto rijd goed zonder veel problemen. Verbruik blijft wat aan de hoge kant voor een lichte auto met een 1.3 liter moter.
Er moet wel rekening worden gehouden dat de auto hoofd zakelijk wordt gebruikt voor stads ritten.
Ik rijd inmiddels niet meer met deze auto , aangezien mijn echtgenote de auto veranderd heeft in een kindercrach gevuld met de nodige pluizige beertjes en ander vrouwelijk klein nood. Ik schaam me als man om me in deze auto te vertonen. Een gordel met daarop een teddy beer staat niet bepaald stoer . De portier van ons bedrijf ( ik had het!!!! een keer meegenomen naar mijn werk) ligt nog in een lachstuip. Mij niet meer gezien. Dus ik krijg mijn info vanaf nu van mijn vrouw.

Update,

Zijn intussen een 8 maanden verder. Geen noemenswaardige problemen. Een paar keer een lege accu. Blijkt dat mijn echtgenote de binnenverlichting had aan laten staan. Vrouwen en hun makeup spiegels. De auto begint aan de achterzijde in plaats van een kleuterklas in een welgevulde etalage van een teddybear winkel met een ruw geschatte omzet van 10000 euro te lijken. De speelgoed afdeling van V en D is er niets bij. Hier kan ik me als kerel toch niet meer in vertonen. Tank de auto nog wel eens af, maar kijk eerst om me heen of er geen kerels staan te tanken. Kom meestal dan ook naar sluitingstijd. Vrouwen me kijken meestal meewarig aan en hebben ongetwijfeld medelijden met me. Die arme sul, moet van zijn vrouw...... In ieder geval kan ik je in vertellen dat de auto ongeveer 1 op 14 loopt. Navernand het gewicht valt het toch wat tegen. Vond ook dat bij een bocht naar rechts de auto enigzins een schurend geluid produceerde. Mijn echtgenoot laat hier bij de volgende beurt naar kijken. Denk toch dat ik maar eens stop met tanken voor haar. Kan ze zelf ook. Een andere mogelijkheid is het aanschaffen van een handtasje en een paar hoge hakken , maar dat gaat me net nog te ver!!!!!!!!!

PROBLEMEN

Ruiten wisser ging tijdens het rijden met harde wind los
Lekke achterruitensproeier
Centrale deur vergrendeling werkt niet altijd goed
Dynamo slipt af en toe.
Ruiten wisser komt niet terug in zijn beginstand
Beturing komt haast niet terug in neutrale positie

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren