Suzuki Swift 1.3 Spirit (1994)

autoreview

Suzuki Swift

Signalement

UitvoeringSwift 1.3 Spirit
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf106.800 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

In vervanging van de Peugeot 106 (total loss na een aanrijding langs achteren) heb ik 2 weken geleden een vervangend tweedehands wagentje gekocht voor mijn dochter - zij studeert nog en heeft dus geen groot autobudget : het moest dus iets goedkoops worden maar toch een wagen waar zij hopelijk zonder veel problemen en kosten nog minstens een drietal jaren mee kan rijden.De eerste wagen die we hebben overwogen was een Mazda 121 Cabriotop uit 1995 - deze had nog maar 67.000 Km op de teller en werd afgeleverd met netjes afgestempeld onderhoudsboekje met de volledige onderhoudshistorie maar na het rijden met de wagen had ik zware twijfels over de rijeigenschappen : zeer zwaar stuur (geen servo) - veel lawaai van zowel motor als rijwind en bovendien helemaal niet pittig (slechts 53 pk ondanks het feit dat het ging om een 1300cc).In een nabijgelegen garagebedrijf (dealer van Mitsubishi, Hyundai en Suzuki) dan een Suzuki Swift 1.3 GA (geen Spirit dus) gevonden.Het gaat om een 3-deurs, 1300cc maar deze heeft wel 67 pk en dat merk je dan ook : dit is veel meer een rijdersauto dan de Mazda (veel pittiger, veel minder lawaai, veel lichtere besturing ondanks ook hier het ontbreken van een servo-assistentie).
We hebben de wagen nog maar net een weekje en hebben hem dan ook nog niet volledig leren kennen maar we hebben er veel vertrouwen is (we hebben bovendien nog een 12 maanden durende garantie vanwege de dealer dus dat zou normaal goed moeten zitten).

PROBLEMEN

Na drie dagen een leeglopende achterband gehad - deze werd op kosten van de dealer hersteld en tevens werden de wielen opnieuw door hem uitgebalanceerd waardoor het aanvankelijk wat schokkend rijden rond 70 à 75 km/h ook ineens werd opgelost.Er zit een dakraam (klapdakje) in de wagen (zelfs voorzien van 2 kleine zonnestores) - dit functioneert goed maar het bedieningshendeltje gaat nog wat stroef zodat volledig sluiten van dit dakraam soms wat moeizaam gaat - dit dient nog te worden bekeken door de dealer en anders gaan we er zelf wat wat proberen aan te doen (waarschijnlijk doen enkele druppels olie wonderen).Er dient ook nog een radio in gemonteerd te worden (antenne en vermoedelijk ook speakers in het instrumentenbord reeds aanwezig) - we hebben de radio-CD uit onze Peugeot gerecupereerd.
Zelf ga ik ook nog even de afdekking van de bagageruimte wat bijwerken : er blijkt namelijk één van de scharnierpunten van deze afdekking afgebroken te zijn en die wil ik er terug op zetten zodat de afdekklep weer probleemloos mee omhoog komt samen met het kofferdeksel bij het openen van het bagagecompartiment.
Update 14-05-08 : inmiddels heb ik zelf de radio-CD uit onze vorige wagen (Peugeot 106) overgeplaatst naar de Suzuki (antenne en luidsprekers waren inderdaad nog beide aanwezig in de Swift) maar blijkbaar is er intussen een mysterieus probleem opgedoken : af en toe rijdt de wagen niet zoals het hoort : hij haalt dan met moeite 90 km/h en trilt dat het een lieve lust is.Heb het zelf nog niet mogen ervaren maar mijn dochter en echtgenote inmiddels al wél.Teruggeweest naar de garage en daar heeft men voorlopig niets kunnen vaststellen.Zijn er nog mensen die een gelijkaardige ervaring hebben met zo’n Swift ? Als het probleem niet opgelost geraakt zou dit wel eens een breekpunt kunnen zijn om de wagen weer terug van de hand te doen ! Er moet immers wekelijks door mijn dochter een heel stuk autoweg mee gereden worden (200 km/week) en dan is zo’n schud- en trilauto natuurlijk niet wat we zouden willen !

De verkopende garagist (officiële dealer van Suzuki en Hyundai) weigert elke verdere actie te ondernemen om de problemen van de wagen op te lossen en dit ondanks de 12 maanden garantie bij aankoop ! Hij zegt dat de kosten te groot zijn in verhouding tot de kostprijs (1500 Euro) van de wagen.
Wegens tegelijk lopende echtscheidingsprocedure heeft mijn ex dan (om van de problemen af te zijn op korte tijd en terug te kunnen rijden) de wagen ingeruild tegen een tweedehandse Hyundai Excel maar ditmaal bij een andere garagist - als gevolg hiervan hebben we dan een verlies van 1000 Euro moeten voor lief nemen (slechts 500 Euro nog teruggekregen voor de Suzuki) - volgens de garagist bij wie we de Suzuki hebben ingeruild zou het probleem vermoedelijk zijn veroorzaakt door verontreiniging van tank en benzineleidingen en zou dit wel te herstellen zijn maar mits veel tijdsinvestering (en dus geld !).
We zijn door deze ervaring zeker niet het vertrouwen in het merk Suzuki kwijtgeraakt maar uiteraard wel dat van de garagehouder die ons de wagen verkocht heeft !Exit de Swift dus !

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Suzuki Swift

Suzuki
Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Comfort
€ 374
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.