Suzuki S-Cross 1.0 Boosterjet Exclusive (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S-Cross 1.0 Boosterjet Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 44.000 km |
Verborgen pareltje
- 14.700 km
In september 2017 onze Toyota Yaris Hybrid ingeruild voor deze Suzuki S-Cross. De Toyota-dealer waar we al jarenlang klant zijn verkoopt sinds enige tijd ook Suzuki en toen we erop-uitgingen voor een C-HR viel ook de prominent in de showroom staande S-Cross al vlug in het oog. Met beide modellen uitgebreid proefgereden en uiteindelijk voor de Suzuki gekozen. Mijn vrouw viel voor de ruimere kofferruimte en de heerlijke hoge zitpositie, ik voor de aanwezigheid van Apple Carplay én de lagere prijs...
Na een jaar en bijna 15.000 kilometers kan ik wel zeggen dat we nog geen moment spijt van onze keus hebben gehad, de auto is een heerlijke reiswagen waarmee je zowel lekker rustig kan cruisen als ook opvallend vlot (wij hebben de 1.0 liter boosterjet) mee kan komen op de Autobahn. Het enige wat mij stiekem een beetje tegenvalt is het benzineverbruik, 1 op 16 heb ik gehaald, dat zijn heel wat litertjes meer over een heel jaar als je de afgelopen jaren 1 op 20 van de Yaris en Prius gewend bent. (Wist ik uiteraard van tevoren, en eigenlijk is dit voor zo'n grote auto nog behoorlijk zuinig...)
De Suzuki rijd prima, de zestraps automaat doet het prima, hoewel ik er wel aan moest wennen dat je nu het schakelen weer voelt dit in tegenstelling tot de traploze automaten in de Toyota hybrides. De schakel-flippers achter het stuur waarmee je zelf de versnelling kunt kiezen zullen best nuttig zijn, maar ik heb ze eigenlijk nog nooit gebruikt.
De auto is van alle gemakken voorzien: climate-control, cruisecontrol, automatisch inschakelende verlichting, automatisch dimmende binnenspiegel, keyless-entry, regensensor en achteruitrijcamera waarbij ik dan als optie parkeersensoren heb genomen. Verder nog een systeem dat van alle vier de banden onafhankelijk de bandenspanning laat zien en uiteraard waarschuwt als deze te laag word.
En dan het multimediasysteem, jammer genoeg niet met een Dab+-tuner, maar wel met Apple Carplay ondersteuning en dat werkt dus wat mij betreft prima en zal na de verschijning van de volgende versie van iOS alleen maar beter worden als er ook andere navigatie-apps dan Apple's eigen Kaarten-app beschikbaar komen. Overigens werkt de ingebouwde Suzuki navigatie ook prima, maar zijn de kaarten wel erg verouderd. Eén raar dingetje met het multimediasysteem: we hebben al een keer of vijf, zes gehad dat het systeem tijdens het rijden een reboot deed. Geen idee of dat dan komt door een foutje in het Suzuki systeem of dat er iets niet goed gaat bij Apple, het gebeurde iedere keer wel als de iPhone aangesloten was en we gebruik maakte van Kaarten navigatie van iOS, dus...
Al met al dik tevreden met onze keus: de auto rijd heerlijk, voorin zit je als een vorst (achterin? Geen idee..), de bagageruimte is fenomenaal en ik ben als gadgetfreak helemaal blij met het multimediasysteem.
Het is echt zoals een reviewer op YouTube zei: "A hidden gem"Â, een verborgen pareltje, toch raar dat je er niet veel meer van ziet rijden...
Over twee weken is de S-Cross toe aan zijn eerste onderhoudsbeurt, ik kan mij niet voorstellen dat daar iets bijzonders tevoorschijn komt.
Eerste beurt
- 15.040 km
Vandaag voor de eerste onderhoudsbeurt geweest, geen bijzonderheden...
Afscheid
- 44.000 km
Na drie probleemloze jaren loopt de private-lease van de S-Cross af en moet er dus een andere auto komen. Eerst leek het de nieuwe Nissan Juke te worden, maar toen kwam Suzuki met het nieuws dat zij hybrides gaan leveren in de S-Cross en Vitara. Een korte zoektocht op het internet leerde dat in de landen om ons heen deze hybrides al te koop zijn en toen bleek het om een toch wel iets ander systeem dan de mij zo bekende Toyota hybrides te gaan.
Toen eind juni de Nederlandse prijzen bekend werden viel ons de lease-tarieven wel ietwat tegen, maar al snel kwam Auto.nl met een wel heel scherp lease-tarief voor een "oude" 1.0 boosterjet Vitara. Helaas niet in de zo door mijn vrouw gewenste kleurcombi goudgeel met een zwart dak, maar de prijs was zo goed dat we graag genoegen nemen met - wederom - een galactic grey lakkleur nu in combinatie met een zwart dak.
En dus gaat begin september de S-Cross verruild worden voor een Vitara...
We hebben er dan bijna 44000 kilometers opzitten in drie jaar tijd zonder ook maar een enkel probleem of storing. Hoewel, eentje dan... het multi-mediasysteem had op een gegeven moment de nare gewoonte om weleens zomaar rijdende weg te rebooten. Een paar maanden geleden is de software geüpdatet en daarna is dit rebooten ook net meer voorgekomen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Suzuki S-Cross
