Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Select (2023)

autoreview

Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Select (2023)
Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Select (2023)Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Select (2023)Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Select (2023)Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Select (2023)Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Select (2023)Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Select (2023)Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Select (2023)

Signalement

UitvoeringS-Cross 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Select
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf86.560 km
KM-stand laatst88.016 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

2 weken Suzuki S Cross als huurauto

  • 88.016 km

In de zomervakantie van 2025 heb ik 14 dagen deze auto gehuurd. Omdat het een auto is die je in Nederland niet heel vaak ziet vond ik het de moeite waard om mijn ervaringen te delen. Ik zal hieronder eerst even de “kennismaking’ toelichten (wat je ook kunt overslaan) en daarna verder op de auto ingaan. Het gaat om de Suzuki S cross 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Select uit 2023 en met ca 87.000 km op de teller.

Kennismaking
We zijn met het gezin bestaande uit mezelf, mijn vrouw en 3 pubers c.q.jongvolwassenen van 14, 17 en 19 naar Portugal op vakantie geweest. Omdat we dan een ruime auto nodig zouden hebben we bij de autoverhuurder een Hyundai Tucson gehuurd. Hiervan hadden we gechecked dat onze grote koffer en 5 kleine koffers + wat rugzakken er in zouden passen. Ook zou de achterbank voldoende breed zijn en voetenruimte bieden.
We zijn geland in Porto en de autoverhuurder Record Go Mobility zat op loopafstand. Mijn vrouw en ik kwamen daar aan en we moesten wachten. Daarna (inderdaad) kregen we extra verzekeringen etc. aangeboden waardoor je toch weer gaat twijfelen. Dus altijd goed voorbereiden als je in het buitenland een auto huurt hoe dat zit, want anders betaal je zo weer een paar honderd euro extra zonder dat het wellicht nodig is.
Maar toen de administratie was geregeld, werden we naar de auto gebracht en daar stond in één keer een Suzuki waarvan ik het model en type niet goed kende, maar mijn indruk was, dat is een stuk kleiner als een Hyundai Tucson. En dat gaat niet passen met ons gezin en bagage. Maar de man gaf aan dat deze Suzuki S-Cross toch echt in dezelfde klasse zat. Er om heen gelopen om de schades te controleren, wat lastig was, want de auto kwam net uit de wasstraat en stond nat binnen in de hal. Maar indruk was OK en de man was heel coulant door zelf al op bepaalde plekjes te wijzen wat hem opviel wat ik niet zo zag. Dat werd allemaal netjes genoteerd. En zo reden we terug naar het vliegveld om de 3 kinderen met alle bagage in te laden. En wonderwel het paste allemaal, maar dan ook maar net. De kofferbak is nl. best hoog en diep. En toen viel me op dat de hoedenplank steeds losschoot en zag ik dat in de hoek van de bevestiging de steun was afgebroken… Als het mijn eigen auto was zou ik hier flink van balen en ik wilde voorkomen dat ik deze schade zou moeten betalen, dus teruggereden naar de autoverhuurder, die immers vlak bij zat. En dit was bekend en geen enkel probleem. Omdat er gewoon mee te rijden was zijn we dus verder gegaan.

Wat is dat nu voor auto zo’n S-Cross? 1e indruk
Nu we de onbekende Suzuki S-Cross via de autoverhuurder hebben opgehaald begint het wennen er aan. Ik ben met Suzuki wel bekend, maar dan op het gebied van motorfietsen, Ik heb zelf een Suzuki SV1000S gehad. En in de motorwereld staat Suzuki bekend als een merk wat wat minder verfijnd is als Honda en Yamaha, maar wel goede betrouwbare motoren levert.

Vind ik deze Suzuki S-Cross nu een hele mooie auto? Mijn 1e indruk is dat ik front en achterkant nogal druk vind en een beetje nietszeggend. En de auto oogt in verhouding smaller dan andere vergelijkbare auto’s.
In de auto heb ik gelijk mijn Samsung telefoon aangesloten en gelijk kwam Android Auto in beeld. Dat werkte in elk geval goed en net zoals thuis, dus bestemming ingeven en rijden maar.

We konden alle 5 goed zitten. Op de achterbank was voldoende voetenruimte, maar men vond het wel smaller dan de V70 die we thuis hebben. Maar we zijn allemaal (behalve ikzelf) niet groot en breed uitgevallen, dus dat ging prima.
Verder is de opzet van de instrumenten “Aziatisch” dus knoppen, ruitenwissers zijn vergelijkbaar als in een (oudere) Toyota of Mitsubishi. Het rijden ging prima. 1e indruk is dat de motor voldoende kracht heeft en dat al vanaf een laag toerental. Er is een handgeschakelde 6 versnellingsbak aan boord die soepel werkte. Wel even wennen als je thuis voornamelijk in automaten rijdt. Je merkt wel dat de auto vol geladen is met volle bepakking en 5 personen vooral aan het veergedrag wat de achterbank niet altijd kon waarderen.

Plus en minpunten
Als je er 2 weken in rijdt en ca. 1400 km dan kun je een iets beter oordeel geven over de auto. Ik zal dat doen aan de hand van plus- en minpunten die me zijn opgevallen.

+ Compleet – In principe zit alles er wel op wat je wenst: stoelverwarming, automatische airco, parkeersensoren en camera, adaptieve cruise control, Android auto, in hoogte verstelbare stoelen, elektrische ramen, bandenspanningssensoren, rem-, lane-, stuurassistent, led verlichting die automatisch aangaat, licht metalen velgen, mistlampen, key less entry.

+ Adaptieve cruise control - Voor het eerst nu ook ervaring opgedaan met een adaptieve cruise control. En dat werkte goed. Je hebt 3 standen ofwel afstanden tot je voorganger die je kunt instellen. Nu hebben we in Portugal niet op hele drukke snelwegen gereden, maar het werkte goed. De auto houdt in als je voorganger langzamer rijdt en past zich dus aan. Als je wil inhalen doe je je richtingaanwijzer links aan en verandert van baan en dan versnelt de auto weer tot de maximum snelheid die je had ingesteld. Als jet het aan de auto overlaat dan gaat dit gaat wel iets langzamer dan ik zelf zou willen, dus zelf gas bijgeven helpt dan.

+ Parkeer camera - Een parkeercamera bij achteruitrijden is een goed hulpmiddel alles achter je goed te kunnen zien. Werkt prima.

+ Zuinig - We hebben 1453 kilometer gereden, En verbruik was 1l op 15,4 km ofwel 6,48l op 100 km. Dit is dus zelf berekend. De boordcomputer geeft 6,2l per 100km aan. Ik vind dit gezien het gebruik best Ok. Want de wegen waren nogal variërend zowel buiten als binnen bebouwde kom en dan ook vooral bochtige en bergachtige wegen met vaak 5 personen en veel bepakking en dat met continue airco aan.

+ Krachtige motor - Het viel me op dat de motor krachtig genoeg is. Het is een 1.4 turbo met ondersteuning van een elektro motor. De volledige benaming is 1.4 Boosterjet Smart Hybrid. En op papier heeft de brandstofmotor 95kW 235Nm en de elektromotor 10kW en 53Nm. En de auto weegt leeg 1180 kilo. Vooral bij lage toeren merk je dat je niet hoeft terug te schakelen en waarschijnlijk helpt de elektromotor dan om te versnellen. Ook even inhalen en versnellen is geen enkel probleem. Ook de paar keer dat we op de snelweg hebben gereden valt op dat ook hogere snelheden makkelijk worden bereikt.

+ Comfortabel - Het is een comfortabele en fijne auto om in te rijden. Rijdt gemakkelijk en versnellingen glijden door de bak als een warm mes door de boter. Geluidsniveau binnen valt op dat dit laag is en dat je goed gesprekken kunt voeren ook bij hogere snelheden. Enige is het het stuiterende veren bij een volle auto, wat vooral de achter passagiers niet fijn vinden.

+ Airco - Interieurkoeling en ventilatie werkt prima. Het was in Portugal een aantal dagen zeer warm, maar de automatische airco brengt het gauw en goed op temperatuur en het blijft dan ook aangenaam. En je kunt het gewoon met knoppen en op je dashboard regelen, dus zit niet verstopt in het menu.

+ Android auto - Er zit een niet zo heel groot scherm midden op het dashboard waar je door de menu’s en instellingen kunt lopen. En je de radio kunt bedienen. Als je je Android telefoon aansluit via een USB kabel dan kun je Android telefoon gebruiken. En dan werkt prima. Ik gebruik het thuis in Nederland ook altijd dus navigatie, spotify etc kun je gewoon gebruiken zoals je gewend bent en dat is fijn. Er zit dus standaard geen eigen navigatiesysteem in deze uitvoering.

+ Ruimte - De ruimte in de auto is heel goed benut. Ik heb het nog even gecontroleerd t.o.v. de Hyundai Tucson. Die is qua buitenmaten bij 20cm langer en 8 cm breder en ook heeft qua wielbasis 8cm meer. Maar als je dan de interieurmaten bekijkt dan is de Suzuki (op papier) zelfs breder. En bij de Tucson is afstand tussen pedalen en achterste rugleuning (op papier) een paar cm langer. Dus conclusie qua interieur ruimte voor de passagiers verschilt dat niet veel. En ook met ons gezin van 5 konden we er prima in zitten. De kofferbak van de Suzuki is op papier wel een stuk kleiner 430liter t.o.v. 616liter. Maar goed al onze koffers en bagage pasten er in (onder de hoedenplank).

- Veergedrag bij volle belading - Er waren wel klachten van de passagiers op de achterbank. Ook in Portugal heeft men de drempels ontdekt en daar moet je als de auto vol beladen is niet te hard overrijden want dan word je gelanceerd tegen het dak gaven ze aan. En ik dacht nog wel dat ik niet heel hard reed. Maar feit is dat er dan gewoon weinig veerruimte meer over is. Op een vlakke snelweg is dat nog prima, maar op de hobbelige wegen is dit niet comfortabel. Als je alleen en zonder bagage in de auto rijdt dan gaat het prima.

- Plastic interieur - De afdekking in het interieur op het dashboard en de deurdelen zijn veelal van het harde soort kunststof. Nu stoor ik me daar normaal niet zo aan, maar het kan wel krassen en er dan lelijk gaan uitzien op den duur. En natuurlijk dat in de huurauto die ik had de bevestiging van de hoedenplank was afgebroken en er een gapend gat in het kunststof afdekdeel zat. Dat geeft misschien aan dat het er bespaard is op bepaalde zaken.

- Uiterlijk - Tja smaken verschillen en zoals ik al aangaf zou ik deze auto niet zo snel zelf uitkiezen ook omdat me deze nooit echt is opgevallen. En ligt dat aan mij? Voor een groot deel wel, want ik ben wel onder de indruk gekomen van deze auto, en hoe deze in de dagelijkse praktijk bevalt. Maar het oog wil natuurlijk ook wat en er zijn dan ook mooiere auto’s. Ik vind de voorkant nog wel aardig, achterkant minder, maar het is ook net of voor- en achterkant niet helemaal bij het model passen.

- Veel knopjes - Er zitten best veel knopjes op het stuur en dashboard en op het digitale scherm in het midden waardoor het druk oogt. Je rijdt zo weg hoor, alle basis zaken zijn te vinden, maar het duurt wel een paar dagen voor je alles op intuïtie weet te vinden.

Samenvattend
Wat vond ik nu van deze Suzuki S-Cross? Ik denk dat ik deze auto in Nederland niet zelf zou hebben gekocht puur omdat deze niet op mijn lijstje zou staan om te overwegen. Maar nu ik de auto beter ken moet ik bekennen dat ik positief ben verrast. De auto is compleet uitgerust, rijdt fijn is praktisch in gebruik en is volgens mij ook niet de allerduurste, zowel in aanschaf als ook in verbruik en wegenbelasting. En er is ook een versie met 4 wiel aandrijving te koop wat andere merken niet altijd hebben.

Dus conclusie als je veel waar voor je geld wil en een complete ruime auto van een betrouwbaar merk, wat Suzuki is, dan is dit helemaal niet zo'n gekke keus.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Suzuki S-Cross

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.