Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Select (2018)

autoreview

Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Select (2018)
Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Select (2018)Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Select (2018)Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Select (2018)Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Select (2018)Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Select (2018)Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Select (2018)Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Select (2018)Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Select (2018)

Signalement

UitvoeringS-Cross 1.4 Boosterjet Select
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf18 km
KM-stand laatst64.899 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

2e S-cross

  • 61.352 km

(Auto opnieuw toegevoegd omdat oude account niet meer werkt!).

Sinds januari 2018 in het bezit van deze Suzuki SX4 S-Cross 1.4 High Executive Boosterjet. Een hele mond vol, maar het is dan ook de meest luxe uitvoering met sterkste motor. Het enige wat we niet hebben is een automaat en four wheel drive (AllGrip).
Komende uit een vorig model S-Cross had ik nooit gedacht weer een zelfde auto te kopen. Zelfs de kleur is hetzelfde. Het stond niet direct op het lijstje om een andere auto te kopen. Echter eind 2017 had Suzuki inruil bonussen en korting op voorraad modellen. Geen en/of maar en/en. Toch maar eens een offerte opgevraagd en die viel niet tegen. Zelfs meer als dan dat we een jaar geleden zouden krijgen bij de introductie van het facelift model. Bij een volgende auto wil je er altijd op voorruit gaan, dus van een Exclusive naar een High Executive en van een 1.6 naar een 1.4 Boosterjet Turbo.
Ook nog gekeken naar een Vitara, maar kleiner en er zat een facelift aan te komen. Buiten de deur nog naar een Qashqai (voorraad model) en zelfs een CX5 (lage inruil en duurder). Maar onder aan de streep had Suzuki dus de beste deal. Zelfs de laatste onderhoudsbeurt hoefde ik niet te betalen. Dus knoop doorgehakt en besteld. In Cool White Pearl met: sportstuur, luxe lederen pook, automatisch inklapbare buitenspiegels, luxe kenteken plaat, velours matten set en bumper beschermplaat. Tevens standaard banden omgewisseld voor Michelin Cross Climate +, reservewiel overgezet (hoef geen plak set) en een K&N luchtfilter gemonteerd.
Begin november besteld, begin december gebouwd en 3 januari 2018 opgehaald. Direct naar huis merk je al gelijk het verschil van een 1.6 naar een 1.4 turbo. Natuurlijk ook gereden met de 1.0 3 cilinder Boosterjet (fijne motor), maar na een rit in de viercilinder 1.4 turbo was ik om. Verkoper adviseerde mij ook de 1.4 wetende dat ik 2x per jaar bepakt en bezakt op vakantie ga en dan is wat over hebben zeker fijn.
Wat zit er allemaal extra op de High Executive 2018 t.o.v. van de Exclusive 2013:
- Lederen bekleding
- Multimedia systeem met navigatie en Apple CarPlay (Ook Android).
- Led verlichting voor (veel licht) en achter
- Parkeer sensoren voor en achter
- Adaptive Cruise Control
- Radar Brake Support
- Automatische verlichting
- Regensensor
- Achteruitrij camera

De auto voelde al gelijk vertrouwd aan en ook merk je dat de fabrikant weer 4 jaar verder is. Alles voelt net wat strakker en degelijker aan. Zeker in combinatie met een krachtigere motor heb je echt het idee dat je weer wat anders rijd. In onze vorige Suzuki’s zat de betrouwbare LY16 motor, maar deze K14C motor is echt van deze tijd. Vooral als je doortrekt in de versnellingen gaat hij er erg rap vandoor en heeft altijd over. Voor je het weet rij je veel te hard. Het verbruik over de afgelopen 2 jaar is volgens de Autoweek verbruiksmonitor 1 op 15,36 (6,52 ltr/100km). Voor gevoel was de 1.6 iets zuiniger, maar deze motor rijd nu eenmaal veel makkelijker. Je hebt altijd voldoende trekkracht en de 6e versnelling zorgt voor rust in het interieur. Ook hebben we geluk vlak bij de Belgische grens te wonen en aan de overkant is de benzine vaak een stuk goedkoper. Je ziet in het verbruik uitschieters naar 1 op 12,5 op een snelle autobahn rit tot bijna 1 op 20 rustig toerend over binnendoor wegen in Zweden. Afgelopen 2 jaar heeft de S-Cross ook nog Kroatië, Oostenrijk, Denemarken en Frankrijk aan gedaan. Als Corona geen roet in het eten gooit gaan we dit jaar een rondreis maken door Noorwegen.
Comfort is goed, de stoelen zitten goed (ben zelf 1,92). Wat ook fijn is dat de passagiers stoel in hoogte verstelbaar is, veel merken kennen dat niet. Standaard heeft deze uitvoering een lederen interieur. Bekleding is mooi gestikt en geperforeerd. Leer geeft een luxe uitstraling makkelijk schoon te houden en ruikt lekker. Nadeel, in de wintermaanden voelt het koud aan. Gelukkig heeft de S-cross standaard stoelverwarming. Bekleding behandel ik 2x per jaar met Gliptone Leather Conditioner. De lak hen ik na 1 jaar gepolijst en voorzien van een keramische coating. Lak heeft een diepe glans, waterafstotend en makkelijk schoon te maken.
Deze generatie/model S-Cross is voorzien van Adaptieve cruise control en Radar Brake support. De laatste geeft toch wel vaak een valse melding, maar heeft ook een paar keer zijn nut bewezen. Op de snelweg een paar auto’s voor ons is een ketting botsing, maar de auto was al aan het remmen voordat ik zelf remde! Hulde, geen schade en ook de alarmlichten werden geactiveerd. Wel ziet hij vaak objecten langs de weg als mogelijk bots gevaar. Je krijgt dan een indringende piep en melding op dashboard. Vooral als je te vlot op iets afkomt bijv. Een boom in de bocht of een verkeersgeleider midden op de weg. Ook al staat het systeem in minst gevoelige stand. Je kan er wel mee spelen. Ik rij bijna dagelijks de zelfde route binnendoor naar mijn werk en weet nu precies wanneer ik de bocht in moet zetten of net iets rustiger moet rijden.
De Adaptieve cruise control was ook nieuw. Ik gebruik al veel de CC, maar dit is ook best erg fijn. Wel moet het niet druk zijn en zelf niet te gehaast zijn. Anders wil het systeem nog wel een zenuwachtig reageren. De afstand kan je zelf instellen in ruim, ruimer en zeer ruim. Standaard staat het systeem in ruimer (stand 2). Ook dit systeem moet je leren kennen. Als je voorligger is verdwenen duurt het een fractie langer voordat de auto weer gaat accelereren. De truc is dan zo links mogelijk te rijden Ook ziet hij bij inhalen een vrije ruimte tussen de auto’s. Hij gaat accelereren en houd dan weer in. Truc is niet te traag op te schuiven. Ook wel eens gehad dat je voorligger de weg verlaat en toch gaat de auto afremmen, omdat je in de ogen van het systeem het laatste stukje van die auto te snel nadert. Dan is die auto weg en moet het systeem constateren dat je eigenlijk weer kan gaan rijden. Echter het verkeer achter je snapt dat niet.
Vaak als het druk is druk ik op cancel, neem het zelf over en druk weer op resume als er weer ruimte is. Je kan kiezen tussen stapje van 1 of 5 km per keer hoger of lager. Ook is het handig dat je bij inschakelde cruise control door kan schakelen naar een hogere of lagere versnelling. Wat ik wel vreemd vind is dat je niet kan kiezen tussen met of zonder adaptieve functie. Daarnaast werkt het systeem tot maximaal 160 km/h op de teller. (echt 155 km/h). In Duitsland natuurlijk.
Voor het eerst ook een auto met Multimedia systeem. Suzuki monteert een systeem van Bosch (SLDA). Deze is voorzien van: Navigatie, radio (zonder DAB), Bluetooth, iPod, MP3, SD card, telefoonverbinding en Smartphone verbinding (Apple Carplay). Laatste en Ipod gebruik ik best veel. Radio is redelijk, maar in de vorige S-Cross was de ontvangst beter. Navigatie is als in zoveel auto’s al verouderd voordat je weg rijdt. Graphics zijn best aardig. Via Ebay voor weinig al een 2e kaartje gekocht maar blijft achter lopen. Ook het TMC is traag, geeft aan dat er file is op de A67, dat klopt, daar sta ik in! Mijn losse TomTom met verkeersinformatie had dan allang een alternatieve route geadviseerd. Op Carplay gebruik ik vaak de TomTom of Google Maps app. Altijd Up to Date! Telefoon is goed te verstaan. De iPod gebruik als ik geen zin heb mij iPhone aan te sluiten. (moet altijd bedraad). In het begin kwam het wel eens voor dat je telefoon niet verbonden kreeg. Maar sinds de laatste update van het systeem gaat dat goed. Laatste systeem update is versie 1870. De dealer kan dat erop zetten maar als je handig bent lukt dit ook makkelijk met een filmpje op YouTube. De software download ik via het forum van de Suzuki Ignis of Vitara.
Problemen klachten afgelopen 2 jaar.
In het begin rammelde de voorste ramen, die zijn bijgesteld en daarna zo goed als opgelost. Soms lijkt het of ze wat naar beneden zakken. Vooral als het hard waait. Ook een resonantie uit het dashboard opgelost. Rond de 2500 toeren kwam er een geluid van onderen. Bleek een kachelslang te zijn. Die is weer vast gezet. Je hoort soms vooral bij koud weer een kraakje of rammeltje. Komt door het krimpen van kunststoffen. En Suzuki houd er nog steeds van om veel en soms harde kunststoffen te gebruiken. Heb zelf bij de hoedenplank en op een paar andere onopvallende plaatsen was zacht rubber geplakt. Helpt echt en ook bij vorige S-Cross gedaan. Ook zijn de wielen en velgen opnieuw uitgelijnd en gebalanceerd. De auto had een scheef stuur en wil op hogere snelheid nogal gaan trillen. Verder een keer een melding gehad dat het Radar Brake Support niet werkte. Maar melding verdween vanzelf weer. Ook bij sneeuw of hagel kan je een foutmelding krijgen. Maar dat ligt niet aan het systeem.
De High Executive heeft standaard een glazen panoramisch schuifdak. Erg mooi en gebruik zelf vaak de kantelstand. Maar let wel op dat dit hoofdruimte kost. Onze doorschietende zoon raakt het plafond al binnen 2 jaar. Heeft gelukkig al zijn rijbewijs en zit niet veel meer achterin, maar wel iets om rekening mee te houden.
De auto moet om de 15dkm voor onderhoud naar de garage. Korter dan bij de vorige S-Cross. De eerste 2 beurten waren vooral een oliewissel en inspectie van wat gebruikelijke zaken. De 2 beurten waren samen iets meer dan € 300,- Eerst volgende grote beurt is bij 45dkm.

Kortom nog steeds erg tevreden over de S-Cross. Zeker de 1.4 Boosterjet is een fijne motor. Suzuki’s zijn ook altijd erg betrouwbaar. Eigenlijk nooit een verrassing. In sommige zaken merk je wel dat de Suzuki wat minder verfijnd is dan andere merken maar het sterke punt blijft de Value for Money. Iets anders vergelijkbaar kost altijd meer.
Plannen: voorlopig doorrijden of tot de volgende aanbieding komt. De S-Cross komt er nu ook als hybride en een automaat zou ook de voorkeur hebben. Zou wel wachten tot er een nieuwe Vitara of S-Cross is. Buiten de deur vind ik een Lexus UX of een Mazda CX 30 ook een mogelijke opvolger. Maar dat kan over een jaar weer anders zijn. Wellicht anders volgend jaar de motor laten her-programmeren. Kan van 140 naar 170 pk en 220 naar 280 nm koppel. Het is in basis dezelfde als in de Swift Sport en hij schijnt er nog lekkerder van gaan rijden.
MEER VERMOGEN, MINDER KILOMETERS
• 49.756 KM
• 11 JANUARI 2021
Afgelopen jaar natuurlijk minder kilometers gereden door Corona. Rondreis door Noorwegen ging niet door. Wel in Nederland gebleven. Met uitstapjes maakte we toch nog soms 700km per week. De vorige S-cross stond na 3 jaar op 64dkm nu was het 48dkm.

Afgelopen voorjaar de motor laten her-programmeren bij BR-performance. Was al een tijdje aan het rondkijken en zij stonden boven aan het lijstje. Geen stekkertjes of kastjes en kabeltjes, maar de Ecu wordt opnieuw geprogrammeerd. Vooraf wordt er op de rollerbank een nul meeting gedaan. 139pk/228nm (fabrieksopgave 140pk/220nm). Na herprogrammering was dit 177pk/284nm.
Nu ruim een half jaar verder merk je vooral dat het koppel eerder vrij komt waardoor de motor rustiger zijn werk doet en nog makkelijker accelereert. Ook het brandstofverbruik is gedaald. (komt natuurlijk ook door de 100km op de snelweg). Ook is de auto nu bij vol optrekken explosief snel. Leuk bij inhalen of snel invoegen, maar dat doe je niet iedere dag. Tip van het bedrijf was ook dat bij het tanken met E98 er nog wat pk’s extra vrijkomen. (Meeting was met E95 benzine). Kortom geen spijt van gehad. (Zie bijgevoegde foto's)

In mijn vorige verslag gaf ik aan nog wat te moeite te hebben met het gedrag van de Adaptieve cruise control bij drukte. Inmiddels ontdekt dat je met de richting aanwijzer het afremmen tegen kan houden. Bijv.: je wilt een langzame auto inhalen maar op linkerrijstrook rijdt nog een auto. Als je dan de richting alvast aangeeft dan kan je zonder dat de auto blijft afremmen daarna opschuiven naar links. Door goed vooruit te kijken en te plannen kan best veel km op de adaptieve cruise rijden. Anders eerst op cancel drukken en zodra het weer kan op resume.

In November de 45dkm beurt uit laten voeren door de Suzuki dealer (teller stond al bijna op 48dkm, maar was geen probleem). Gebruikelijke zaken als olie en vloeistoffen en volgens schema remmen gereinigd en remvloeistof vervangen. Ook is het multimedia systeem geüpdatet naar versie 1880. Kosten € 379,- incl. verlenging 1 jaar pechhulp.

Een accessoire die je in dit jaargetijde goed leert te waarderen is de stoel verwarming. De High Excutive (Stijl) heeft standaard lederen bekleding. Dat geeft een luxe uitstraling en is goed schoon te houden, maar in de winter koud als je er op gaat zitten!

Helaas in de kerst vakantie niet goed opgelet met het uitrijden van de garage. Hierbij is rechter spiegel net blijven hangen aan de stijl en afgebroken. Een kunststof lipje van een kwartje heeft het begeven. Nu moet er een heel nieuw spiegelhuis op. Kosten ruim € 400,- zuur!

Eerste APK.

  • 64.899 km

EERSTE APK.

Begin dit jaar was de auto toe aan zijn eerste APK keuring. Dit laten doen in combinatie met een grote beurt.

Geen bijzonderheden, naaste het wisselen en bijvullen van olie en overige vloeistoffen zijn de bougies vervangen. (platina) en alle ruitenwisserbladen. Dat was wel nodig want die gingen steeds meer “strepen”. Ook is de claxon vervangen. I.p.v. een zielig miep, miep geluid komt er nu een duidelijke dubbel tonige PROAP. Kosten in totaal iets meer dan € 600,-.

Er is inmiddels een vernieuwde S-Cross. Eigenlijk meer een facelift 2.0. maar toch duidelijk weer een ander model. Zal niet gelijk vooraan staan, maar de prijs/kwaliteit verhouding is wel weer goed. Ook de pers in binnen en buitenland beaamde dat. Hoewel de inruilprijs goed was blijven we voorlopig lekker doorrijden. Still going strong.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Suzuki S-Cross

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens