Suzuki Liana 1.6 Exclusive (2005)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Liana 1.6 Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 80.000 km |
KM-stand laatst | 100.000 km |
Lekker ruim stadsautootje!
- 100.000 km
In de zoektocht naar een betrouwbare middenklasser met redelijk uitrustingsniveau en gunstig prijskaartje, kwam ik uit op een Suzuki Liana 1.6 Exclusive. Ik kocht dit exemplaar - met achteraf gemonteerde cruise control en trekhaak - eind 2010 voor 7000 euro bij de plaatselijke Suzuki-dealer.
Het model kan er, afgezien van de lelijke achterkant, best mee door. Na de facelift in 2004 is het wat opgekalefaterd met onder meer standaard lichtmetalen velgen, sideskirts en achterspoiler. Van mij hoeft dat normaal niet zo, maar het maakt wel dat de auto net even wat beter "smoelt".
De Liana is ook wel praktisch; de zit is wat hoger en mede daardoor is er volop plaats voor 4 of 5 inzittenden. Ook voor nummer vijf zijn hoofdsteun en driepuntsgordel aanwezig. De bagageruimte is kleiner dan je zou verwachten, maar goed uit te breiden door de achterbank neer te klappen. En de hoedenplank uit de auto te halen en binnen neer te leggen, want deze is niet vlak op de laadvloer te leggen. De stoelen zitten goed, wel irriteert het een beetje dat de voorstoelen nogal willen "kraken" - zou dat te verhelpen zijn? Het dashboard is overzichtelijk en oogt modern en volwassen, mede dankzij de geintegreerde radio en de eenvoudige bediening van de climate control. Ergonomische misser is de plaatsing van de tankdop; deze zit veel te laag! Ik moet echt door mijn knieen om hem erin te krijgen...
Qua rij-eigenschappen is de Liana ongeveer het tegenovergestelde van mijn vorige auto (Toyota Carina 1.6). Hij rijdt een beetje als een stadsautootje, in de stad is hij heerlijk vlot en wendbaar. De motor is extreem soepel en pakt ook bij lage toerentallen goed op, hij schakelt lekker en remmen en stuur laten zich licht bedienen.
Het nadeel is dat de Liana zich op de snelweg ook een beetje als een stadsautootje gedraagt... de motor heeft genoeg power, maar maakt veel toeren en produceert een flinke bak herrie. Daarbij merk je vooral boven de 140 km/uur dat het onderstel wat stug is en de auto nogal "stuitert". Verder vind ik de wegligging overigens goed, zeker gezien de hoogte had ik verwacht dat hij meer last zou hebben van zijwind en overhellen in bochten.
Het verbruik komt bij gemengd gebruik stad/snelweg en gematigd gebruik van airco uit rond de 1:14. Valt me niet tegen.
Problemen hebben zich nog niet voorgedaan. Nu de km-stand de 100.000 nadert, is het een plezierige gedachte dat de motor voorzien is van een distributieketting en er dus geen riemen vervangen hoeven te worden.
Kortom, tot dusver heel tevreden met de Suzuki!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren