Suzuki Grand Vitara 2.0 Exclusive (2005)

autoreview

Suzuki Grand Vitara 2.0 Exclusive (2005)

Signalement

UitvoeringGrand Vitara 2.0 Exclusive
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf12.000 km
KM-stand laatst88.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 19.000 km

Sinds april 2006 rij ik in deze auto. Na 2 weken direct er mee op vakantie gegaan met de caravan erachter naar Griekenland voor zo’n 7 weken. Nou dat was gelijk een goede test. Ik heb de auto gekocht als demomodel welke van veel extra’s was voorzien. Eerste algemene conclusie is , dat ik zeer tevreden ben met deze auto. Ik heb al heel wat auto’s ’versleten ’ in de 40 jaar dat ik al rij.

Het rijden met een automaat was ik al gewend met 2 vorige auto’s en dat zal ik als het mogelijk is blijven doen. Het idee dat dit niet sportief is is absoluut niet van toepassing, ik rij inmiddels ook al 10 jaar op een stevige motor, Honda Pan European 1300, zodat ik wel weet wat sportief en schakelen is.

Maar vooral het rijden met een caravan achter een auto met automaat is formidabel.
Het wegrijden is kinderspel, zeker met deze Suzuki welke in automaat uitvoering 1700 kg mag trekken. Welliswaar is mijn caravan maar 1300 kg maar toch , het ging zeer ontspannen en voorbeeldig. Waar ik wel aan moest wennen , in de gaten krijgen is de ’power’ knop. Dit is met name met het rijden met de caravan heel nuttig. De automaat trekt dan verder door in de versnellingen.

Ik heb in de 7 weken ruim 5000 km gereden en het benzineverbruik nauwkeurig bijgehouden en dit resulteerde in een verbruik van 1 : 7,5 .
Dit vind ik een redelijke waarde gezien het gewicht van de auto , de permanente vierwielaandrijving en het trekken van een caravan van 1300 kg.

Er zijn natuurlijk enkele opmerkingen te maken ;

- De achterdeur sluiten: De deur sluit echt als blik. Ik betrap mij erop dat ik om mij heen kijk of niemand het heeft gehoord. Geeft niet bepaald een kwaliteitsgevoel. Overigens voor de 4 zijdeuren is juist het tegendeel het geval, deze sluiten echt als een kluis.

- Ik had diverse rammeltjes in het interieur/ exterieur. De dealer heeft deze voor een belangrijk deel tijdens de eerste beurt goed opgelost. Een deel was ontstaan door latere inbouw van extra’s zoals de bekabeling van de parkeersensoren.

Verder hou je natuurlijk altijd wensen of zaken welke wel in je vorige auto voorkwamen en bij deze niet.

- Er komt geen akoestisch signaal als het benzinelampje gaat branden.

- Ik vind het geluid van de richtingaanwijzer heeel zacht. Het overkomt me nog weleens dat de richtingaanwijzer ten onrechte aan blijft staan.

- Ik kan de spiegels niet elektrisch in laten klappen, echt een nadeel omdat ze van reuze formaat zijn.


Nou dat valt nog allezins mee.

Wat mij opvalt is dat de auto uitnodigd om relaxed te rijden. Dit komt voor een deel doordat hij zeer stil is. In het begin is het mij 2 x overkomen dat ik de auto wilde starten terwijl hij al liep (Oei)!! Daarnaast moet ik toch ook nog reageren op de automaat in deze auto. In testen heb ik hier heel verschillende verhalen over gelezen en was ik hier heel kritisch op bij de aanschaf. Mijn conclusie is dat je wel voorzichtig met je rechtervoet het gaspedaal moet beroeren. Doe je dit te bruusk dan ’brult’ hij het uit. Mijn kleinzoon zegt dan ’ Opa laat hem nog eens brullen ’ . Dit is dan de kick-down. Maar als je dit met gevoel doet dan verloopt alles heel soepel.

Update: 28-03-2007

Inmiddels heeft de auto de 30.000 km beurt gehad. Er zijn nog steeds geen bijzonderheden. De auto voldoet nog steeds heel goed. Ik verbaas mij erover dat de auto zo weinig in vergelijkende testen voorkomt. Volgens mij verslaat hij al zijn concurrenten met gemak. Zowel qua prijs , uitstraling als kwaliteit.

Ik had op mijn linkervoorwiel een lichte vorm van corrosie. Hier was ik al wat huiverig voor, nl. gepolijst aluminium met blanke lak, Na dit gemeldt te hebben aan de dealer bij de beurt gaf hij bij het ophalen aan dat ik nieuwe velgen mocht uitzoeken, of de huidige velgen opnieuw laten behandelen. Dit gezien mijn eerdere scepsis gaf ik de voorkeur aan nieuwe velgen, ook van Suzuki , maar een ander type welke wel gespoten/ gemoffeld zijn en dus een betere protectie hebben. Ik vind ze zelf wel stoer staan ( zie foto).

Update 28-10-2008
Banden. Na 66.000 km waren mijn achterbanden aan vervanging toe. Allezins redelijk vind ik. Bij Quickfit e.e.a. laten controleren. Opmerking daar was, bij permanente vierwielaandrijving mag het verschil tussen voor en achter niet meer dan 2 mm profiel bedragen omdat er anders frictie / slip gaat optreden in de tussenbak. Dus bij vervanging van de achterbanden ontstaat er meer dam 2 mm verschil wat betekend 4 banden vervangen. Navraag bij mijn Suzuki dealer leverde na wat fronsen toch hetzelfde verhaal op. Nu de keuze voor het bandenmerk. Bij mijn vorige auto heb ik bij vervanging gekozen voor Michelin banden omdat deze een lagere geluidsproduktie hadden (in de auto). Dat leek mij voor nu ook wel prettig. Dus werden het Michelin Latitude Tour banden met verder dezelfde specificaties en maten als de standaard Bridgestone banden. Prijs was nagenoeg hetzelfde. Praktijk is nu na ongeveer 2000 km, dat er feitelijk weinig verschil is te constateren.

PROBLEMEN

  • 19.000 km

Verschillende rammeltjes.

- Bij het wegrijden vanuit de motorruimte.

Nadat de dealer de koppeling van het uitlaatsysteem aan de motor
had gesmeerd was dit verholpen.

- Tijdens het rijden achterin de auto.

Kennelijk is de parkeercontrolunit en/of de bekabeling hiervan
slordig ingebouwd (achteraf ingebouwd, geen fabrieksaccessoire.
Want nadat e.e.a. is vastgezet was dit verdwenen.

- Via het ventilatiesysteem rammeltjes.

De dealer heeft een slangetje vervangen welke tegen de motorkap
schuurde.


- De sluiting van de achterdeur , klinkt als blik.

Is na afstelling iets verbeterd maar nog steeds niet jofel.

update 15-07-2009

  • 85.000 km

Dit wordt wel een saai verhaal, dus gewaarschuwd ! Met de vraag of er nog bijzonderheden waren, moest ik lang nadenken maar het antwoord was NEE. Ik vindt dat echt fantastisch, misschien dat sommigen zullen zeggen dat het zo hoort, maar toch. Ook de kosten blijven me erg meevallen nu 316 euro voor deze beurt, de vorige was 319 euro. Hier zitten toch ook extra activiteiten in zoals remolie vervangen en nu koelvloeistof vervangen. Dat hierin ook de kosten van de vervangende auto zijn inbegrepen zijnde ! 3,59 euro !! is mooi meegenomen. Verder een nieuwe mobilitypas van Suzuki. Zolang je de beurten bij de Suzukidealer laat uitvoeren wordt deze steeds 1 jaar verlengd, tot wel 12 jaar toe !! Al met al ben ik nog steeds heel tevreden. De auto rijdt nog steeds super, is mooi stil en heel comfortabel.

Update 29-10-2009

  • 88.000 km

Mijn eerste grote probleem !!
De koppelomvormer is defect. Probleem is dat er bij zo'n 1800 toeren een sterke trilling door de auto gaat. Zoiets als je bij het verkeerslicht over het "wasbord" rijdt. Nader ondezoek bij de dealer na een proefrit gaf uitsluiting, Ja de koppelomvormer is de dader.

Kosten zouden ongeveer tussen de 1500 en 2000 euro gaan bedragen.
Vraag mijnerzijds was; of er sprake zou zijn van coulange ?
De auto is inmiddels 4 jaar oud en dus 1 jaar uit de garantie.
De dealer melde dat hij niets kon toezeggen en ik ook nergens op moest rekenen, maar hij zou zijn best doen.

Vervolgens kreeg ik na de proefrit een kostenopgaaf zijnde 1500 euro. Maaaar overleg met de importeur resulteerde dat de koppelomvormer zijnde zo'n 900 euro voor hun rekening kwam.
Er kwamen nog enkele kleine dingen bij zoals keerringen en olie wat resulteerde in een rekening van 711 euro voor mij. Ik vind dat de dealer dit heeeel netjes heeft afgehandeld !!!
Maar mijn vertrouwen in de kwaliteit van Suzuki heeft wel een kleine deuk gekregen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.