Suzuki Baleno Wagon 1.8 GTX (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Baleno Wagon 1.8 GTX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 87.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Een 3-deurs met kleine kinderen gaat niet samen, dus ben ik bij onze dealer tegen de Baleno gelopen.
De beslissing was snel gemaakt. Zeker in GTX-trim in zilverkleur, heeft de auto uitstraling.
M.b.t. vermogen (121 pk) hebben wij ook geen reden tot klagen. Een acceleratie van 0-100 in 10,2 seconden is ruim voldoende en kan in de 2de versnelling. Zoals bij iedere auto, wel eerst warm rijden.
Aangezien het maximale koppel (152 Nm) al bij 3400 toeren vrij komt, kan de auto op de snelweg in de bergen uitstekend meekomen. De motor pakt zonder morren vanuit lagere toerentallen op. Extra voordeel is dat een inhaalactie ook veilig kan worden uitgevoerd. Bij 120 km/h draait de motor 3200 toeren in de 5de versnelling.
Gemiddeld verbruik is 1:12.4.
Boven de 4000 toeren gaat het verbruik echter wel omhoog. Echter rijden wij in de praktijk niet veel in dit toerengebied.
Qua interieur zit alles er op, en de verzonken vloer in de laadruimte is erg prettig. Alleen zou de afwerking beter kunnen, sommige delen van het dashboard sluiten niet mooi aan. Het laadvolume van 1385 liter is een welkome aanvulling. Bij het nemen van verkeersdrempels hoor je de achterwielophanging, doordat de auto wat tordeert. Alleen jammer dat het stuur niet in de diepte verstelbaar is.
Windgeruis komt van de B-stijl bij hogere snelheden.
Het schakelen bij koude motor kan wat ’hakerig ’ gaan. Beste remedie is dan nogmaals te ontkoppelen.
De vering is een verhaal apart, met SSCS uitgeschakeld lijkt het, met de voortrein in het bijzonder, op een Amerikaanse slee.
Met de Sport-stand ingeschakeld, stuurt het geheel strak en is een bocht een traktatie.
In de Sport-stand is hij op de snelweg wat ’zoekerig ’ bij zijwind, mede doordat de besturing dan directer is.
CONCLUSIE:
Alles bij elkaar genomen een auto met een zeer ruime uitrusting en gebruiksgemak, die tot nu toe lage onderhoudskosten koppelt aan zeer sportieve prestaties.
Het gewicht van 1035 kilo in combinatie met de 1.8 motor speelt hierbij zeker een rol.
De kleine minpuntjes vergeven wij hem, daar er ook veel rijplezier tegenover staat.
Jammer, dat deze auto niet meer in productie is en dat Suzuki op dit moment geen station meer in het programma heeft.
UPDATE 18-12-2007
Het wordt nu zeker interessant om door te blijven rijden. Want wat koop je anders?
Of het model spreekt ons niet aan. Of de rijeigenschappen zijn ons niet sportief genoeg. Of de keuze valt buiten budget. Dus toch de beslissing genomen om het e.e.a. op te frissen en lekker door te blijven rijden.
We gaan deze zomer met een caravan van 900 kilo aan de haak op pad. Eens kijken hoe dat bevalt. Het niet juist sluitende raam is terug gekomen. Wellicht dat ik er zelf van de zomer nog eens naar kijk.
PROBLEMEN
In de garantieperiode zijn kosteloos de homokineten vervangen van de aandrijfassen, aangezien ik de bekende ’tik’ hoorde bij het insturen.
Verder geen relevante mankementen gehad, alleen aan de onderzijde van de deur aan de bestuurderszijde een roestvlekje, wat inmiddels behandeld is.
Update 13-06-2006
Zie de review van 12-08-05.
Nu de auto 8 jaar is geworden zijn her en der wat meer kraakjes etc. te horen. Dit is vooral te horen bij het schuin oprijden van een verkeersdrempel. Verder zie ik wat meer opkomende roestvorming bij de doppen waar de deuren tegenaan komen als je deze sluit. Inmiddels behandeld, dus dat moet er weer even tegen kunnen.
Qua gebruiksgemak is het nog steeds een zeer aantrekkelijke auto, zeker als we kijken naar de kosten die wij nu uitgeven.
Aangezien we nu minder met de auto rijden was het nu wel weer eens tijd voor een grote onderhoudsbeurt.
De garage ’ om de hoek ’ heeft deze naar volle tevredenheid uitgevoerd, aangezien ik bij de dealer altijd duurder uit ben. Zeker voor onderdelen die er aan zitten te komen en dan ook direct worden vervangen, is het altijd raak bij de dealer. Denk hierbij aan de ruitenwissers bij de APK keuring.
Vooraf besproken dat er zou worden gebeld als zich grote mankementen zouden voordoen. Na een uur werd er doorgegeven dat de schokdempers rondom aan de beurt waren. Men was even vergeten dat er een instelbaar onderstel op de auto zit.
Nu is naar voren gekomen dat de remschijven en remblokken de volgende keer aan de beurt zijn.
Zonder de veiligheid in het gedrang te laten komen laat ik deze onderdelen later vervangen met de volgende beurt en laat de auto uitlijnen. Dit is waarschijnlijk ook de oorzaak voor het ’zoekerige’ gedrag.
Voor het bedrag van € 281,- zijn de gebruikelijke zaken vervangen ( bougies, olie, vloeistoffen, filters etc.) en is er nog een uur gezocht naar een oplossing voor het raammechanisme voor de bestuurderszijde. Het raam sluit niet meer mooi aan en loopt iets scheef, zodat er een duidelijke rijwind te horen is.
Nu we een periode in de auto rondrijden hadden we het toch beter gevonden als het onderstel in de normale stand iets straffer afgesteld had gestaan.
Naar aanleiding van het verzoek van de heer de Jong, hierbij een overzicht van de tot nu toe gemaakte kosten:
87.000 km.
4-10-02
Aankoop
97.973 km.
4-11-03
APK met kleine beurt: motorolie, oliefilter en luchtfilter.
2 Nieuwe achterbanden.
Totaal € 264.28, waarvan arbeid € 45,-.
103.335 km.
24-06-04
2 Nieuwe voorbanden tot € 164.65.
107.022 km
30-9-04
APK met kleine beurt.
Olie, oliefilter, 1 multiriem en 1 remblok, in verband met inslijpen van de remschijf.
Totaal €323.04, waarvan arbeid € 133, -
117.600 km
14-9-05
APK
Losse werkzaamheden: stadslicht maken, remdruk regelaar gangbaar maken in verband met overberemming achterzijde.
Afstellen handrem en koplampen.
Handremkabel geleider vervangen.
Totaal € 114.23, waarvan arbeid € 71.40.
122.000 km
9-5-06
Grote beurt: diverse vloeistoffen, motorolie, luchtfilter, brandstoffilter, en bougies.
Tevens onderzoek naar het niet goed sluiten bestuurdersraam. Niet op kunnen lossen.
Hiervoor zelf zijwindschermen voor gekocht voorzijde totaal € 62.50.
Totaal € 281.68 + € 62.50 = € 344.18, waarvan arbeid € 143,-
Brengt het totaal voor ongeveer 4 jaar op € 1210,- ofwel € 25.21 per maand.
Update 19-09-2006
Met de Baleno in juli op grote vakantie geweest naar Frankrijk. 3000 Kilometer gereden, zonder problemen. Ook nu waren wij weer blij met het ’overschot’ aan vermogen. Auto afgeladen met bagage en een dakkoffer.
Zeker in de buurt waar wij zijn geweest waren veel bergen en haarspeldbochten.
Het verbruik lag tijdens de vakantie op gemiddeld 1 op 12,7.
127.526 km.
Zoals al eerder vermeld waren de remschijven en remblokken aan vervanging toe.
Deze laten vervangen tijdens de APK keuring voor in totaal € 311.72, waarvan arbeid € 40,-.
UPDATE 18-12-2007
139.939 km.
19-09-07
Kleine beurt, met 4-wiel uitlijning, APK en een nieuwe accu. Deze had na jarenlange trouwe dienst de geest gegeven. Het zij hem vergeven. Totaal € 317,97.
140.543 km.
12-10-07
4 stuks nieuwe Pirelli P6000 195/55/15 met ( via het internet ) nieuwe velgen.
Het oog wil ook wat. En na het balanceren ligt het geheel als een blok op de weg. Ik zou een ieder een grotere maat ( breedte of inches ) afraden.
Totaal € 403,17 voor de banden en € 284,- voor de nwe. velgen.
141.326 km.
03-11-07
Via via een trekhaak laten monteren voor de caravan. Totaal € 347,-
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.