Suzuki Baleno 1.2 Exclusive (2018)

autoreview

Suzuki Baleno 1.2 Exclusive (2018)

Signalement

UitvoeringBaleno 1.2 Exclusive
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf30.599 km
KM-stand laatst110.200 km
Lezerswaardering: 76%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Van Space Star naar Space Car

  • 34.120 km

Op 21december 2019 werden sleutels van de zwarte Suzuki Baleno 1.2 CVT (89 pk) aan mij overhandigd door vak garage Schaap. Km. Stand 30599 – bouwjaar 27-2-2018. Opties; elektrisch bedienbare buitenspiegels verwarmbaar, bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar,, verwarmbare voorstoelen,
Grijze Bumpersskidplate voor en achter en grijze spiegelkappen.
Handbedienbare airco. Radio bediening op het stuur. Telefoonbediening voorbereiding aan het stuur. Stuur in hoogte verstelbaar.
Voor evt. achterpassagiers extra usb aansluiting.
16 inch lichtmetalen velgen met 4 nieuwe ALL seizoensbanden, merk; Maxxis.
Dubbele bodem kofferruimte, d.m.v. het inklikken of verwijderen extra bodemplaat en aan zijkant kofferruimte twee extra opbergvakken.(voor klein spul)

Zeer fraaie cockpit bovenin gearceerde met blauw verlichting wat qua felheid in te stellen is.
Diverse instellingen voor het aflezen van benzine verbruik, ritafstanden, klok, km stand, bandenspanning bedienbaar met twee iets onhandig geplaatste druk/draai pennen.

Rij ervaring;
De auto rijdt heerlijk, is super stil; 1800 - 2000 RPM bij 110 km, versnellen gaat ook geruisloos
Verbruik nu (winter) 1L/19 km (zelf bijgehouden) via boordcomputer 1L;18,4 km. Dit komt mede door het lage gewicht 880 kg, en ongetwijfeld mijn rustige rijstijl.

Goede stoelen en achterin zit je met veel ruimte tot voorstoelen voor de benen.
Bagageruimte is enorm ruim, wat ik al aangaf en met de leuning plat heb je de laadruimte van een kleine bestelauto tot je beschikking.
Goede geluidsinstallatie met 6 speakers

CVT-automaat schakelt wat schokkerig bij file rijden.
Zonnekleppen zijn te kort, zit 4 cm ruimte tussen klep en binnenspiegel, erg lastig bij laagstaande zon, maar gelukkig schijnt die niet zoveel in Nederland. Auto is wel wat windgevoelig.
Het duurt langer voordat de achterruit en buitenspiegels ontwasemd zijn wanneer deze functieknop is ingeschakeld dan bij mijn vorige auto.
Ventilatorfan maakt lawaai,(geluid van een krekel) waarschijnlijk een lagertje. Al flink laten blazen, maar er komt geen rommel uit, hiervoor moet de Baleno terug naar garage
Kachelventilator motor laten vervangen onder garantie. Krekelgeluid is verdwenen.

De Baleno wordt door Suzuki niet meer geproduceerd. Toyota heeft dit model overgenomen en wordt verkocht als Toyota Glanza in India. Ik kan tot nu toe niets vinden dat deze auto in Nederland wordt verkocht.

Kleine update

  • 36.100 km

De Baleno bevalt erg goed, wordt nog zuiniger, nu gemiddeld 1:19,5.
Onlangs een vrij forse olijfboom vervoerd, banken plat en rechtervoorstoel in de slaapstand en deze groene oase paste erin met de achterklep dicht.
tuincentrum on wheels leek het wel.
Ook wat langere afstanden gereden (200km) autosnelweg en dat is een genot, je hoort de motor haast niet, de banden hoor je wel redelijk goed.
maar dat zal ook wel een kwaliteits dingetje zijn. Het stoort mij nog niet.

Kleine update (2)

  • 40.400 km

De Baleno heeft onderhoudsbeurt gehad en er zijn enkele kleine reparaties verricht onder garantie, oa; de achterruitverwarming had een lijn die niet functioneerde en deze is met een soort electro pasta weer gemaakt en de ruit ontwasemd nog steeds langzaam, maar wel weer helemaal naar behoren. En alle deurscharnieren zijn gesmeerd want die piepte en kraakte net zo luid als mijn knieën af en toe doen. Het verbruik blijft gemiddeld 1:19 l/km. Ook tijdens de vakantierit, auto volgepakt(man, man, wat gaat er veel bagage in die kofferbak) en twee grote hondensnuiten op de achterbank bleeft het verbruik volgen indicatie in het dasboard 4.9/100 aangegeven.
Ben ook heel blij met de zeer krachtige ventilator die s’morgensvroeg (+-_ 6.00 uur)de auto binnen een mum van tijd schoonblaast en de auto binnen ook lekker warm krijgt.
Wat ook wel grappig is, dit type Baleno zie je niet zo veel rijden, dus mede automobilisten zie je vaak met een vragende blik kijken “wat is dat nu model”
Ik geniet er nog iedere rit van deze Suzuki Baleno!

Kleine update

  • 42.100 km

De baleno bevalt nog steeds goed al staat de familietrots meer onkruid om de bandjes te sparen door veel stilstand door het thuiswerken i.p.v lekker iedere dag 53 km asfalt happen.
Jammergenoeg twee lelijke krassen op voor scherm en motorkap ontvangen, helaas geen briefje ontvangen van dader. Gelukkig met veel poetsen redelijk goed weg kunnen krijgen. Achterruit blijft vaak erg vochtig. Ik kan geen lekkage vinden, maar ga er even mee naar de dealer.

"keep on rolling"

  • 46.000 km

In de laatste regel van vorige update, schreef ik dat naar de dealer terug zou gaan voor het vochtprobleem aan binnenzijde van de achteruit. Zo geschiede, De garage houder kon geen lekkage vinden, achterlicht units open gehad, deze waren droog. uitsparing voor reservewiel ook. Rubbers sluiten goed af. Dealer heeft nog gebeld met collega dealer of zij het probleem herkende van de Baleno, antwoord ; Nee. Het kwam er op neer in de wintermaanden meer vocht in auto door langere stilstand door thuiswerken. Advies; meer airco gebruiken , ook in de wintermaanden. En bij droog weer ramen stukje open laten staan. Dit doe ik altijd al, maar kreeg de ruit er niet mee droog. Kortom, probleem verdween wel, maar dat kwam ook doordat het voorjaar werd en de temperatuur steeg. Het probleem zal in de herfst wel weer terugkeren.
De Baleno blijft verder zeer goed bevallen, starten, een rustig gebrommel in het "vooronder" hoorbaar en rijden maar weer. Brandstof verbruik blijft hetzelfde 1;19 l/100. Een noodstop moeten maken bij een afrit, omdat er een hert midden op weg stond, ik stond zo stil, goede banden op juiste spanning en goede remmen zijn hier ook wel debet aan geweest. Het dier gelukkig niet geraakt, Bambi keek mij even aan en rende gelukkig richting bosperceel i.p.v. de weg op.

Update

  • 51.250 km

De baleno moest voor zijn eerste APK keuring. In februari wordt deze "blaag" alweer 4 jaar dus moest even voor de verplichte check-up. Niets aan de hand gelukkig. Auto bevalt nog steeds goed. De laatste tijd regelmatig lange ritten vanuit het midden van het land naar het noorden en terug gereden en het benzine verbruik zit zo rond de 1:18,5
De stoelen zitten na 4 uur rijden nog prima. Fijne no-nonsense Auto!

Verhuisd naar het noorden

  • 61.500 km

Mijn gezin en ik zijn onlangs verhuisd naar het noorden van het land, waarbij de Baleno als zeer betrouwbare verhuishulp, verhuishopper, verhuis-budget car, hoe je het noemen wilt. Deze auto heeft alles binnen gehad, grote struiken(sommige vol met mieren, die ik ff gemist had) en deze nog soms na 2 maanden nog over mijn dashboard wandelen. Tientallen dozen, liften iedere keer weer mee. Grasmaaiers, trappen, hondenbrokken alles met gemak in de suzuki. Door deze vele ritten kom je ook vaker bij de pomp waar je van de literprijs niet vrolijk wordt, gelukkig gaat deze Japanse/Hongaar zuinig met het dure goedje om. 1:20 l/km . Ik werk nog 2 dagen in de week in de buurt van Utrecht (255km retour) auto rijdt heerlijk, motor loopt rustig, 110 km bij 1900-2000 rpm. Auto heeft kleine beurt gehad, vervelend detail, de airco condensator is defect en die wordt binnenkort gerepareerd. Verder prima wagentje!

3 jaar in bezit

  • 72.000 km

Deze week heb ik de Baleno drie jaar in bezit. Vooral het afgelopen jaar veel asfalt onder de auto voorbij zien gaan door mijn verhuizing naar het noorden van het land. De condensator van de airco is in augustus vervangen en de airco doet zijn ding weer goed. Het verbruik is verrassend laag. Door de lange ritten voor woon-werkverkeer geeft de indicator in het dasboord gem 4.7/100 km aan. Mijn snelheid is +/- 115 km p/u. In de afgelopen hete zomermaanden was het verbruik zelfs 4,6.
De bandenspanning probeer ik op 2.8 bar te houden zoals Suzuki voorschrijft, echter ik moet dat wel maandelijks wel iets bijblazen.(Maxxis 4 seizoensbanden)
De stoelen vermoeien niet na 1,5 uur sturen en het blijft een fijne auto. ook in deze koude dagen, start vlot en is snel lekker warm binnen.
Op naar de 80.000 km.

En weer door

  • 80.100 km

De baleno heeft bij 75000 km een kleine beurt gehad, en interieur filter is vervangen. De garage heeft auto ook APK gekeurd terwijl dat niet nodig was. Deze was nog een jaar geldig. Nu is de nieuwe APK geldig tot 2.25. Garage heeft mijn xenon verlichting beter afgesteld en dat geeft een beter bundel licht zeg, heerlijk op drenthe binnenwegen om 5 uur smorgens.
Verder geen byzonderheden, starten en rijden weer. Geen gezeur in het vooronder en de Suzuki brengt mij weer waar ik zijn moet. Verbruik blijft ongeveer 1l/20 km

Asfalthopper

  • 97.130 km

8 maanden en ruim 17.000 km verder na mijn laatste review.. De Baleno heeft in deze afgelopen maanden geen problemen gehad. Starten en weer rijden. verbruik gemiddeld 1l/21km. Onlangs olie en oliefilter laten vervangen.
En 4 nieuwe schoenen gekocht. Ik heb er Vredestein quatrac 5 185/55 r16 87v 4-seizoensbanden onder laten zetten. Auto is ook uitgelijnd, rechts achter zat wat sporing wat gecorrigeerd is Deze zitten ook onder de auto van mijn vrouw en die banden bevallen goed. Onder de Suzuki zaten Maxxis 4 seizoensbanden en dat geluid van die banden gaven je vaak het idee alsof je in een traktor reed. Er is met de Maxxis banden zo'n 67000 km gereden. Met de nieuwe banden hoor je relatief geen rolweerstand geluiden. Op naar ton en verder.....

Afscheid

  • 110.200 km

Na 5 jaar heerlijk gereden en genoten van deze Suzuki heb ik deze verkocht. Omdat ik nog maar 3 dagen per week hoeft te werken waarvan 2 dagen thuis is een tweede auto(we hebben ook een mitsubishi space star cvt) niet meer nodig. De Baleno is een fijne,ruime auto waarin de stoelen ook erg goed blijven zitten en niet vermoeiend zij na 1,5 uur rijden. En het verbruik is gemiddeld 1l/20 km. Ik zal tot een review oppakken van de mits.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.