Suzuki Baleno (2017)

autoreview

Suzuki Baleno (2017)

Signalement

Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf33.000 km
KM-stand laatst80.000 km
Lezerswaardering: 50%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Voor mij nieuwe auto

  • 33.000 km

2 weken geleden deze pracht kar uigekozen. Mijn skoda fabia uit 2008 op lpg ingeruild. Hij had 285000 gelopen en aardig wat kosten aan gehad en er zouden in ieder geval 4 nieuwe banden remblokken voor en vast nog meer onderhoud volgen om hem over de 3 ton te helpen. Na het besluit voor wat nieuws. Tja weer een polo/look polo lookalike. Vag groep veel de 1 liter blokjes waar je veel gedoe over hoort. Frans/Italiaansniet mijn ding maar, goed kom je tegenwoordig vaak de 2 cilinder tegen. Waar ik slechte verhalen van hoor. Het werd Koreaans of Japans dacht ik. Toyota en Honda vond ik verglijkbare auto nogal prijzig. Koraans in de rio en de venga gezeten mooie auto's maar toch niet zo mijn ding. Suzuki swift in gezeten maar vond hem net wat te krap. Dus kwam bij de baleno uit. Zijn er niet zoveel van in Nederland. Grotendeels van de onderdele n zijn hetzelfde als de swift, dus daar maak ik me niet zo druk over. Trekhaak en hulpveren in laten opbouwen. Naar ervaring bij de skoda hulpveren een must achter. Dit ding rijdt met gemak 1:20 en 57 euro per kwartaal. Lijkt kwa maandelijkse kosten ongeveer net zo duur als de skoda. Hoe rijd het. Het schakelt echt mega strak. Met de kou nu helemaal. Wel wat vreemde versnellingsbak verhouding maar, dat is misschien ook een kwestie van wennen. Één rollen tweede en bij 35 derde versnelling bij 50 vierde en bij 75 vijde versnelling. Dat is ongeveer normaal optrekken. Als je daar eenmaal aan gewend bent rijdt het prima. Goed stoelen. Grote kofferbak met dubbele bodem. De radio fantastisch geluid (overigens ik het de radio met stuurbediening,zonder de camera's of navigatie). Ik mis alleen m'n armsteun. Gelukkig komt die de eerste week van januari

3 weken

  • 34.000 km

3 weken onderweg. Nog niet zoveel gereden maar ik mis m'n armsteun voor de rest, hoe heete die vorige auto ook alweer :). Wel met langzaam uitrollen en vooral bij acheruitrijden een enorm bijgeluiden. Hij moest toch nog naar de garage om de cruisecontrol in te laten bouwen. Was gelukkig alleen beugeltje van de uitlaat die iets te dicht tegen trekhaak zat. Cruisecontrol kon ik ook niet missen:). I.v.m. dat het corona en kerst komt m'n armsteun week 52 a 53.

motomotorkeuze (mijn redernatie)
1.0 boosterjet; turbo gaan meestal niet een levenlang mee.
1.0 met smarthybrid. Accu hoe lang gaat het mee? Wegenbelasting een stuk hoger en wordt mogelijk nog duurder komende jaren. Die paar kilomer zuiniger als de 1.2 verdien je dat terug. Ik denk ik niet.
De 1.2 dus met versnellingen. Wat ik begreep is de automaat iets betrouwbaarder bij Suzuki. Versnellingen kan ik nog niet missen.

Nieuw jaar nieuwe armsteun

  • 35.000 km

Een week zit de arm steun in de auto.
In Nederland zit natuurlijk een tussen handel. Komen uit Hongarije.
Maar goed, kwaliteit lijkt me goed. Alles voelt stevig aan in 4 standen te zetten. Ik vraag me af, wat je met het etuitje op de achterkant moet.
Auto rijdt prima.
Ik heb een esp knop. Volgens mij is die niet aangesloten? Er moet toch ergens een lampje gaan branden als ik daar op druk. Volgende week met de alto voor de apk dan maar eens vragen.

Eerste berg km

  • 49.000 km

3 weken geleden groote onderhoudsbeurt laten uitvoeren. Eerder deed ik het altijd zelf maar, had zoiets van deze auto is nieuw laten we dat maar eens door de garage doen. Normale grote onderhoudsbeurt is 175. Ik was iets over de 200 kwijt ivm nieuwe remvloesstof enz.

Ik heb als rececenst vergelijkingsmateriaal mijn ex Skoda Fabia waar ik 175000 bij op heb gereden. Na inbouw armsteun en in de deur een kussentje met Suzuki logo (dank ali) zit één en ander prima (Skoda had ik ook een armsteun en kussen in de deur geplant). Ik denk grootste overgang van de Duitse merken is wel het schakelen. Het schakelt wat minder soepel en de versnellingsbak verhouding?? Wie dat bedacht heeft? Één en twee zijn vrij kort, dus optrekken als de brandweer totdat, je naar drie schakelt en die golf weer op je bumper zit.

De 1:20 zit ik meestal net iets boven 1:19 a 1:19,5. Even een salontafel ophalen 20km van mijn. Had een geremde huifaanganger achter de auto. Niet aan te bevelen hoewel de snelheidslimit was bijna niet te doen en vervolgens was het verbruik wat makelijker te berekenen 1:10., wel met een behoorlijke tegenwind.


Even voor de winter, zullen de banden zo aan het eind zijn. +/- 52500 is toch niet erg veel. Wat ik zo op internet lees zijn de banden waar je hem mee koopt niet zo geweldig (bridgestone). Iemand ervaring welke banden ik er onder moet zetten? Zat aan crossclimates te denken.

Status update

  • 64.000 km

Laatste winterdagen piept er wat bij koude motor. Mogelijk ergens rond de koppeling. Aleen bij de koude vochtige dagen hoe warmer, hoe sneller het geluid weg is. Het is niet de V-snaar. Garage geweest die kan het ook niet vinden. Lijkt dat ergens vocht bij komt.. Mogelijk druklager. Met garage besproken als je zeker wilt weten moet de versnellingsbak er achterwege etc. Besloten in samenspraak met garage maar even af te wachten of er nog meer veranderd. We zijn nu twee weken verder en afgelopen twee weken niks meer te horen. Geluid verdwenen.

Onderhoud

  • 72.000 km

Nieuwe banden 185/60/16. Geen micheln of continental in die maat. Ik wilde de grootste die er op mag. Goodyear bleef over. Nieuwe remblokken, olie olie filter bougies luchtfilter interieurfilter. Bougies hoor je cc onderhoudsboekje bij 60.000 heb ze bij 65.000 vervangen. Ze zaten behoorlijk vast. Ik vond ze ook redelijk smerig. Van weekend staat nog wat bij tectieleren op het programma. Voor de rest één en al rijgenot. Het rare is het piepen doet zich niet meer voor. Gelukkig maar?

Mijlpaaltje

  • 80.000 km

De 80.000 zit erop. Een duur kwaaltje weer even opgelost. Thuis ook een alto een van de zwakke punten waren de gasveren van de kofferklep. Maar de alto kun je diverse andere merken kiezen. Voor de baleno heb ik zelf op internet in india gesnuffeld. De enige alternatief die ik kon vinden waren van Aliexpress. Dus toch maar voor de OEM gegaan. 130 euro lichter maar, de achterklep gaat weer open. Overigens remerij onderstel motor. Vele delen aan deze auto passen diverse merken op. Heb bijvoorbeeld nieuwe remblokken erop gezet van Brembo. Naar mijn idee een verbetering.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens