Suzuki Baleno 1.0 Boosterjet High Executive (2016)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Baleno 1.0 Boosterjet High Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand laatst | 100.400 km |
BALENO = FUN! deel 2
- 100.400 km
NB: Om dat ik niet meer bij mijn eerste review kan komen (?), schrijf ik nu een nieuwe hieronder van 38000 km tot juli 2022 met ruim 100000km :
Dit is vanaf de aanschaf in juli 2016, tot 38000 km september 2018:
(6 SEPTEMBER 2018
intro:
Na twee maal Suzuki Swift was ik misschien toe aan iets anders. Begin 2016 door de dealer uitgenodigd voor een preview van de Baleno bij de importeur. Mooie auto maar ik was er nog niet uit.
In juli van dat jaar bij de dealer geweest en die bood een zeer redelijk bod voor mijn Suzuki Swift van 2011 bij inruil op een Baleno. Waarom Baleno? Ik was toe aan meer binnenruimte en vooral was ik zeer benieuwd naar de booster-jet motor, de eerste met turbo.
Daarom heb ik proefritten kunnen maken in alle uitvoeringen.
de gewone 1.2 viel eigenlijk meteen af; immers geen turbo. Door het lage gewicht was hij wel vlot.
De Mild-Hybrid ook gereden, rijdt ook erg fijn, iets vlotter door de korte "boost" van de elektro motor, maar nog steeds niet genoeg power, en op de snelweg bij 120 kmh ongeveer 3300 toeren. Dit had de Swift ook en daar wilde ik ook vanaf.
Daarna gereden in de 1.0 Booster-Jet en dat was een openbaring!
veel power, en toch rustig op de snelweg, nu zo'n 2600 toeren bij dezelfde snelheid, heerlijk.
Ik zat wel gelijk "vast" aan de duurste uitvoering de Suzuki Baleno 1.0-booster jet-high-executive.
Maar daar zitten dan ook meteen heel veel extra's op die bij andere merken in hogere segmenten niet standaard zijn. Maar die uitvoering is het dus wel geworden.
Rijervaring:
Het rijden in de Baleno is door de motor nog steeds een waar genoegen, ook na 37000 km.
De eerste twee versnellingen hoor je de in mijn ogen sportieve brom van de 3-cylinder, maar daarna verdwijnt dat geluid naar de achtergrond, waardoor het op langere stukken niet vermoeiend wordt, best slim gedaan van Suzuki!
Ook het lage gewicht van deze uitvoering (890 kg) helpt daar natuurlijk bij mee, en ook het verbruik is lekker gunstig. 's winters ruim 1 op 16, en 's zomers ruim 1 op 17, bijna 18.
Zal misschien best nog wat zuiniger kunnen, maar die motor is verslavend lekker en vraagt steeds om meer..
De wegligging is in verhouding tot de Swift wel wat soepeler. Dat wil zeggen comfortabeler bijvoorbeeld bij verkeersdrempels, maar in de bochten was de Swift wat strakker en ging beter de bocht om. Maar het geheel rijdt erg prettig en soepel en door het lage gewicht toch vlot door de bocht.
Interieur:
Door de uitvoering heb je tal van prettige extra's:'
Ik zal er enkele aanstippen:
adaptive cruise-control. Deze helpt mee om de snelheid te bewaren en op tijd afstand te houden tot je voorganger. De auto remt dan vanzelf bij tot de gewenste afstand tot je voorganger, en als deze harder gaat of weer naar rechts gaat, neemt de auto de vooraf ingestelde snelheid weer aan. Dit weer oppakken van de oude snelheid duurt een tel, maar daar hebben meer merken mee te maken lees ik wel. De radar moet ook even denken zullen we maar zeggen en veiligheid staat voorop natuurlijk.
Daarnaast heeft de auto ook een rem assistent, deze grijpt in als de afstand met je voorganger te kort wordt, eerst met geluid en trillen van je stuur, en dan gaat hij zelf remmen.
Ook mooi en makkelijk is het aanraakscherm, navigatie werkt goed, stem herkenning ook, telefoon koppelen is echt een makkie!
Volumeknop van de radio zit ook op het touchscreen, dat vind ik zelf niet handig, maar zit ook op het stuur en werkt daar goed.
Ook zit er een DAB+ radio in.
Voor de rest kijkt men bij de site op Autoweek voor de specificaties.
De binnenruimte is echt indrukwekkend, je snapt niet hoe ze het gedaan hebben, maar het zal je verbazen als je er instapt, ook achter. De kofferbak was bij de introductie de grootste in zijn klasse. dus ook plus.
Dan komen we bij de gebruikte kunststoffen. Er moet gezegd worden dat deze best wel krasgevoelig zijn. Met name bij de raambediening en handrem krijg je snel kleine krasjes van je nagels. Denk dat het met een kunststof poetsmiddel wel wat minder wordt, maar is wel een minpunt(je).
Exterieur:
Xenonverlichting is erg fijn en veilig, en de dag-rij verlichting vind ik gewoon mooi staan, in de lijn van de gril en de lampen, top!
Remlichten zijn LED, dus snel bij de les.
Onderhoud:
naast het normale onderhoud om de 15000 km, zijn er geen extra kosten geweest aan de auto.
Olie verbruik is ook minimaal, geen bijvullen tussen de beurten.
Storingen:
geen storingen, alles werkt prima.
De eerste 1500 km ging de Bandenspanningssensor wel eens af i.v.m. een te lage spanning. Deze zijn toen vervangen ( garantie), en het euvel heeft zich de volgende 36500 km niet meer voor gedaan.
Conclusie:
voor wie een auto zoekt met wat meer pit, veel binnenruimte, betrouwbaar en een lage km prijs, is dit zeker een overweging waard.
De auto is me zeer goed bevallen, en iedere autorit is nog steeds een waar genoegen.
Nog even dit: in een Autoweek test wordt genoemd dat de auto zijwind gevoelig is, maar ik heb dat niet zo ervaren. Ook met een straffe bries gaat de Baleno koersvast door. Gewoon zelf ervaren hoe een auto rijdt, sommige autoredacteurs zijn een beetje voor ingenomen denk ik. ;-))
*******************************************************************************************
Vanaf hier volgt review 2 tot en met juli 2022 ruim 100000 km gereden.
********************************************************************************************
De Baleno rijdt nog steeds probleemloos, nog steeds geen olie bijvullen tussen de beurten om de 15000 km, en alles functioneert uitstekend.
De bedieningselementen in het interieur zien er op enkele krasjes bij de deur panelen, zie bovenstaande eerste review, nog fris en strak uit, niet sleets of moe o.i.d..
De stoelen, met hoes, houden zich ook prima, en rammels en kraakjes zijn er vrijwel niet.
Het infotainment werkt ook nog prima, zonder storingen of zo. Dus Navi, radio, achteruitrijcamera. Ook cruise control met radar, zonder problemen. Totaal geen problemen.
De motor heeft nog steeds veel trekkracht en is eigenlijk voor mij de sensatie van deze auto, nog steeds geniet ik van iedere autorit.
Het verbruik is nog wat beter geworden, nu rond de 1 op 18.5, en ik tank af en toe ook 98 euro i.v.m. de beruchte ethanol. Dit terwijl Suzuki daar wel tegen zou moeten kunnen, maar toch.
Alle beurten worden volgens schema gedaan, tevens laat ik dan de onderkant altijd even nalopen op vliegroest o.i.d..
Onderhoud is behoud zeggen we dan maar.
De lak blijft ook goed, wel steenslag puntjes op motorkap op tijd bijwerken, en af en toe in de was zetten.
Nog een opmerking over de banden:
vanaf nieuw zitten er 4 seizoenen banden op merk: Vredestein quatrac 5 all season.
Nu 100000 km zitten ze er nog op, en worden ze eind van het jaar vervangen, gelijk met de beurt. Had ik niet gedacht van te voren, Banden rijden erg goed, profiel nu nog ruim 4 mm, dus: grote klasse Vredestein!
Conclusie:
Ik ga nog lekker doorrijden met dit juweeltje, nog lang niet uitgekeken.
Wordt vervolgt.....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.