Subaru XV 2.0i Luxury Plus (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XV 2.0i Luxury Plus |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 59.000 km |
KM-stand laatst | 59.000 km |
Eerste kennismaking
- 300 km
De eerste kennishmaking en de eerste 300 km.
Mijn eerste indruk is heel goed. De balans tussen comfort en een dynamisch stuurgedrag is wat mij betreft precies goed. Ook het geluidsniveau op de snelweg is goed te vergelijk met het geluidsniveau in mijn Auris Hybride. En ik ben nu al helemaal enthousiast van de CVT AUTOMAAT. Die voelt heel goed aan en doet zijn werk in alle rust. De XV is mijn 4e automaat maar ik heb nu al besloten dat deze me beter bevalt dan zijn drie voorgangers. Uit ervaring weet ik dat ik de flippers niet veel zal gebruiken maar ze reageren bijzonder snel.
Natuurlijk valt er nog niet veel te zeggen over de betrouwbaarheid en de presentatie. Wordt vervolgd.
Dik tevreden
- 3.000 km
Na 3000 km begin je je auto wel een beetje te kennen. En hij bevalt ons heel erg goed. Elke keer als je een nieuwe auto koopt dan hoop ja dat hij weer iets beter bevalt dan de vorige. Dat is deze keer absoluut gelukt. De XV is gewoon een geweldig fijne auto. Hij voelt erg degelijk en stevig aan. Het stuurgedrag is zelfs sportief te noemen. En met een verbruik van rond de 1 op 14 ben ik ook absoluut niet ontevreden. De boordcomputer houdt het verbruik goed bij en elke week gaat dat verder naar beneden. Ik ben benieuwd wanneer het stopt. De CVT automaat heeft uiteindelijk voor ons de doorslag gegeven boven zijn concurrenten en die doet zijn werk dan ook foutloos.
Is er dan helemaal geen kritische noot. Ja, eentje. Wij vinden de stoelen aan de (te) vlakke kant. Die hadden wel iets meer zijdelingse steun mogen geven. Onze stoffen exemplaren houden je nog een beetje op je plaats maar met leer bekleed lijkt me dat nog best een opgave. Zeker als je geen stuur in je handen hebt.
Zeldzaam geweldig
- 7.000 km
Ruim 7000 km op de klok en ik begin onze Soebie met de dag leuker te vinden. Het verbruik is niet echt verder naar beneden gegaan maar acceptabel te noemen. Op een lange (snelweg)rit haalt ie gemakkelijk een gemiddelde van 1:17. En met een constante snelheid van 110 km/u is het verbruik 1:20. We gebruiken de auto dagelijks en wat ons betreft voelt ie lekker en ruim aan maar zijn de buitenmaten relatief bescheiden. Je hebt het gevoel met een flinke auto op pad te zijn. Stiekum is dat ook zo want de wielbasis en de lengte en breedte zijn nagenoeg gelijk aan de Forester. En toch maakt ie een sportieve indruk. Dat vertaalt zich trouwens dan ook wel weer in een bescheiden bagageruimte. Voor ons voldoende maar kleiner dan de Mazda CX5 en de Toyota RAV4. Dat we met de XV de juiste keuze hebben gemaakt, daar twijfelde ik helemaal niet aan. Maar wat misschien nog wel het leukste is, is dat hij ook nog zo zeldzaam is gebleken. Ik heb tot nu toe pas twee andere XV's in Nederland gezien. Voor mij is de XV zeldzaam geweldig.
Afscheid van mijn beste auto tot nu toe
- 59.000 km
Nu ongeveer een half jaar geleden heb ik - min of meer gedwongen - afscheid genomen van mijn Soebie. Terwijl ik me al serieus aan het voorbereiden was op de komst van de nieuwe XV krijgt mijn vrouw haar droombaan mét behoorlijke leaseauto. Dat was het dus. Een rationele beslissing. Helaas is er voor Subaru weinig ruimte op de leasemarkt. Die rationele beslissing gaat over een kleine maand een BMW X1 opleveren. Dat zal mijn pijn zeker verzachten maar niet wegnemen. Want ik kan hier plechtig verklaren dat de Subaru XV mijn beste auto tot nu toe was. En de CVT-automaat vond ik ook geweldig. Ik zou het nieuwe model blind aanschaffen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.