Subaru XV 2.0D Luxury Plus (2012)

autoreview

Subaru XV 2.0D Luxury Plus (2012)

Signalement

UitvoeringXV 2.0D Luxury Plus
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf20 km
KM-stand laatst105.000 km
Lezerswaardering: 90%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

strakke bak

  • 4.200 km

KEUZE
Na een korte marktverkenning (een A4 Allroad voor teveel geld of een dieselhybride die geen caravan mag trekken) heb ik voor de nieuwe XV van Subaru gekozen. Een verrassend ruim interieur, een heerlijke boxerdiesel en een slank, sportief uiterlijk voor een goede prijs. Met navi, leer, achteruitrijcamera, verwarmde stoelen, licht-en regensensor en xenon is dit een complete auto, die nauwelijks concurrenten kent.
WEGGEDRAG
Na de hoge Forester is dit een ware ontdekking. Het verschil lijkt niet zo groot, maar is in de praktijk enorm. Strak en droog glijdt ie over drempels, in bochten stuurt ie superstrak en ondanks zijn 135kg lagere eigengewicht rijdt de XV stabieler met de caravan dan de Forester.
MOTOR
Je merkt duidelijk dat de nieuwere versie van motor en versnellingsbak beter rijdt. Stiller bij kruissnelheid, soepeler schakelen en een geleidelijker vermogensopbouw dan de Fori. Die sprong soms bijna onder je kont vandaan, deze is meer massief en soepel. De motor moet nog wel wat loskomen, maar je voelt al de power. Ik blijf een Fan van de Boxerdiesel...
VERBRUIK
Deze auto heeft een E-label, maar dat zegt me niks. 4WD komt sowieso slecht door de labelling, en als je dan niet 1,9m breed en 1700kg bent krijg je zo'n label. Maar waar vind je een AWD met 350Nm die 1:18 rijdt?
INTERIEUR
De kritiek van veel bladen op het saaie, zwarte interieur los ik altijd zelf op: laat gewoon naderhand mooi beige leer monteren, en ineens heb je een strakke, bijna premium zitplek. Het werkt allemaal feilloos en eenvoudig, vooral de navi vind ik erg goed en uitgebreid. De ruimte is royaal voor de buitenmaten, in mijn ervaring beter dan een A4, Evoque of Q3. De koffer is ongeveer zoals een Golf, dus voldoende.
IMAGO
Tja, wat wil je als iedereen 4 ringen, 2 nieren of een ster als referentiekader heeft. Dan word je voor gek of Kia versleten. Het leuke aan deze auto (en in deze kleur) is dat je niet ziet dat ie echte 4WD heeft, supersnelle acties aankan en verder heerlijk soepel rijdt. En dat voor nog geen 40k!


zorgeloos en handig

  • 24.000 km

TEVREDENHEID
Na een herfst en kwakkelwinter tot nu toe erg tevreden met de XV. Het is een erg homogene auto, die lekker stuurt, alle luxe heeft, goed zuinig is en exclusief blijft.
MOTOR
Opvallend is dat de Boxerdiesel anders klinkt dan in de Forester. Hij trekt vooral in drie en vier als een lier en maakt dan een mooi turbineachtig geluid. Elke keer leuk bij het invoegen of inhalen. In de stad is het een buitengewoon soepel, stil blok, dat gerust met 1100 of 1200 toeren een bocht neemt zonder morren.
VERBRUIK
Tot het moment van winterbanden was mijn verbruik keurig gedaald tot een aangename 5,8l/100km. Dat is met veel snelweg (105/125 op de teller), wat stadsverkeer en wat aanhangergebruik. Erg netjes voor een sterke 4x4. Nu ligt het met de winterbanden en de kou iets hoger, zo'n 6,0l/100km.
WEGLIGGING
In het begin heb ik wel moeten wennen aan het stuggere karakter van de XV, maar dat is nu voorbij. Heerlijk stabiel, strak waar nodig, maar tegelijkertijd het beroemde Subaru glijden. Klaverbladen zijn een lust en wanneer je voor de bocht goed inremt, kun je erin vol op het gas, geweldig. Overigens rijdt de auto beladen nog beter. De remmen zijn goed doseerbaar en de Hillhold is erg handig.
FUNCTIONALITEIT
Iets minder ruimte in de kofferbak, maar zitten is prima voor alle passagiers. Ik gebruik voor grotere zaken veel de aanhanger, dus ik mis de ruimte niet. De bergvakken zijn handig; het enige dat niet handig is, is de vaste armsteun in het midden voor. Die is te kort om je arm te ondersteunen.
HANDELBAAR
De korte draaicirkel en de compacte afmetingen zorgen voor een enorme handelbaarheid in parkeergarages, stadsverkeer en bij manoeuvreren met de aanhanger. Door de stijve carrosserie en die handelbaarheid heb je het gevoel dat je echt alles onder controle hebt.
GADGETS
De achteruitrijcamera is heerlijk; geen gepiep en toch strak parkeren! Ik kan er zelfs de aanhanger mee vinden. Ook het centrale display en de navi zijn heel fijn. Ik begrijp de kritiek over het rommelige design, maar functioneel en qua sfeer is het precies passend bij Subaru.
LOOKS
Een bijzondere auto; elke keer vergis je je in zijn omvang en vorm. Het lijkt qua model een stoere hatchback, maar hij is zo groot als een midiSUV. Hooguit iets lager. Subaru heeft hier mijns inziens een mooie, sportieve auto getekend, en dat bevestigen de reacties.
BETROUWBAAR
Zoals te verwachten is deze auto volledig betrouwbaar. Geen problemen.

sportief en betrouwbaar

  • 68.000 km

Een jaar verder en niet echt veel bijzonders te melden. Dat is natuurlijk goed nieuws. Maar eerst nog iets meer over het karakter van de auto.
SPORTIEF
De strakke wegligging en de sportiviteit van het interieur zijn fijne eigenschappen van deze auto. Of je nu in de stad rijdt, of op een landweggetje in de Bourgogne; altijd heb je de neiging je wat ondeugender te gedragen bij bochten, plassen, stoepjes of andere oneffenheden in het wegdek. Het blijft gewoon een auto met een hoge funfactor.
BETROUWBAAR
Geen enkel probleem, ook niet met roetfilters. Zalig en probleemloos.
WERKPAARD
Ik heb het afgelopen jaar veel met de aanhanger gereden ivm een grote verbouwing. De aanhanger van 1400kg is een eitje voor de XV en compenseert voor de beperktere kofferbak. Overigens ook met twee kano's op het dak rijdt de auto superstabiel.
MOTOR
Het blijft een heerlijk blok, die Boxerdiesel. In combinatie met het continue AWD is geen bocht of helling een probleem. Smal dijkje keren op een steile, gladde helling naar een lager gelegen boerderij? Geen stress, hillhold houd je vast, en het blok trekt je met gemak terug de weg op.
ZELDZAAM
De XV is in Zwitserland en Duitsland een enorm succes, maar in NL blijft ie zeldzaam. Dat is ook wel leuk, want zo af en toe vraagt een pompbediende of medetanker nieuwsgierig "is dat de nieuwe Forester?". Lekker apart dus.
TRAKTOR
Toch kan je referentie er ineens anders uitzien. Toen ik in november er een Renault Zoe bijkocht, was de soepele, stille XV ineens een tractor in de stad. Op de snelweg is het verschil minimaal, maar in stadsverkeer en op 80km wegen is de verfijning van een elektromobiel ongekend. Toch blijf ik ook mijn XV lekker gebruiken, maar nu nog meer alleen op de lange afstand en op vakantie. Daar is hij voor gemaakt!

STOERE TRACTOR

  • 105.000 km

Vergeleken met de Zoef is de XV bruut en onvermurwbaar. Geen zacht glijden en soepel zonder inspanning door het verkeer, nee, hier voel je wat je doet. Zowel de auto als jezelf zijn bezig. Maar als je wilt gaat dat dan ook als een beest.

EVEN DE BENEN STREKKEN
Normaal maak ik ritjes met veel snelweg en een stukje stad aan begin en eind. Dan glij je op de snelweg rustig mee, maar zodra er bochten, rotondes of anderszins opduiken, wordt de XV wakker. Dan kun je hem vanuit stilstand bij een kruising vol gas de bocht doorsturen, of heerlijk snel invoegend zijn plek laten veroveren.
Daarna weer rustig met de stroom mee...

VERBRUIK
Met de Pirelli Scorpions lukt het niet echt om zuinig te rijden. Gemiddeld verbruik is 6,0-6,2/100km. De winterbanden zijn even zuinig, dus dat zegt wat over de Pirelli's.

TREKPAARD
Afgelopen jaar leuke vakanties met de caravan gedaan. Uitstekend hoe de XV dat doet. Afgelopen zomer in Polen rondgetrokken. Nu weet ik waarom die Poolse auto's vaak met een kapotte schokbreker rondrijden. Wat een wegen! Maar de XV stoort zich er niet aan. Ook de onverharde stukken zijn leuk om te doen. Als je onverhard gaat met een Soeb, dan voelt het alsof je door boter heen rijdt. Maar hij gaat gewoon door alsof ie op asfalt staat!

GEBRUIK
Ik gebruik de diesel nu niet meer zoveel als vroeger (minder ww km), maar vooral voor lange afstanden, vakanties en trekklussen. Daarvoor is ie geknipt, want stadsverkeer is alleen leuk als je echt hard gaat, dan haal je voor je gevoel alles uit de auto. Anders tokkel je maar een beetje voort, en moet je veel schakelen en hobbel je over drempels. Een automaat zou veel helpen om dit gevoel te verminderen.

BETROUWBAAR
Geen problemen, helemaal nul. Ook het roetfilter houdt zich goed. Onderhoud is wel duur (veel olie met 3 diffs), maar gelukkig in goede handen bij Kleinwier. Voorlopig gaat de XV nog vele jaren mee zo!

AFSCHEID
Omdat ik het voordeel van diesel niet benut, en ik deels motor ga rijden, gaat de XV eruit. Hij is in topconditie, en heeft net een beurt gehad. Ben benieuwd of er liefhebbers zijn, wan ik neem met pijn in het hart afscheid.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.