Subaru Trezia 1.3 Luxury (2013)

autoreview

Subaru Trezia 1.3 Luxury (2013)

Signalement

UitvoeringTrezia 1.3 Luxury
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf16.000 km
KM-stand laatst30.000 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Treesje

  • 19.000 km

Na een Fabia met TSI dacht ik het wordt weer tijd voor iets Japans. Wel graag met een wat hogere instap en, aangezien geheel zelf betaald, niet te duur in aanschaf en gebruik.
De Toyota Verso-S zie je hier vrij veel rijden maar was me, zeker als jonge gebruikte, te duur.
Het Autoweek testjaarboek attendeerde me op de Subaru Trezia, door ons inmiddels Treesje gedoopt. Dat scheelde toch zo'n 2500 Euri met de Toyota op een auto van iets meer dan een jaar oud.
We rijden de Luxury uitvoering, maar dat Luxury valt nogal mee. Het ontbreken van een standaard cruise-control valt onder de noemer diep triest voor een auto van nieuw ca. € 21000. Ook de boordcomputer stelt niet veel voor. Als ik toch bezig ben: dagrijverlichting en cornering-lights mis ik ook! En die fijne turbo-power onderin.
Maar daar tegenover staat dat dit een erg lekker rijdend autootje is. Het uitzicht is prima; in tegenstelling tot in de meeste auto's kijk ik in deze niet tegen de binnenspiegel aan met mijn bijna 2 meter, maar er net onderdoor. Je moet het ervaren om te merken hoe prettig dat is.
De stoelen zitten goed, ook voor mijn vrouw die een stuk kleiner is.
De 6-bak was even wennen, net als in de Autoweek-test duurt het even voordat je koppeling- en gaspedaal soepel bedient met je maat 46.

Het benzineverbruik is redelijk gunstig. Na 3000 km. mengelmoes van stad, streek en snelweg zit ik op ca. 6 ltr/100 km dus ca. 1 op 16,5. Wat opvalt is dat het verbruik minder fluctueert dat met de TSI-Skoda.
Mee- of tegenwind en 110 km/u of 130 gaf daar waardes tussen 5 en 8,5 ltr/100km. In de Trezia zijn die verschillen veel kleiner.
Dat zie je ook in testverslagen, maar ook in de belachelijk lage verbruikswaarden die sommige merken hanteren.
Wel is het jammer dat de 5e en 6e versnelling niet wat langer zijn. Van 4 naar 5 schakelend denk je in het begin: zitten er soms twee 4e versnellingen in?, zo klein is de toerenval.
Bij 120km/u zit je ruim boven de 3000 toeren. Dat is bij de CVT beter. Nu sla ik de 5 meestal maar over.
Een lager toerental op de snelweg zou natuurlijk brandstof sparen, maar terugschakelen is dan onvermijdelijk bij bijv. inhalen.

Zojuist de Dunlop zomerbanden (op 16 inch LM) vervangen door Dunlop Winterresponse 2 in de maat 185/65 x 15 op staal. Die stalen velgen kreeg ik bij de auto en zijn, zoals vrijwel de gehele auto, Genuine Toyota Parts. Wel had de dealer vergeten te melden dat voor deze originele stalen velgen andere wielmoeren nodig zijn dan die gebruikt worden op de originele lichtmetalen wielen. Daar sta je dan op de brug bij de bandenboer.
Lekkere soepele en stille bandjes hoor.

Ik wilde nog aan Sinterklaas én Kerstman (en waarschijnlijk ook mijn echtgenote voor mijn verjaardag alvast gezien het bedrag) een cruise-control vragen, want als je dat een aantal jaren gewend bent, snap je niet dat er nog auto's gemaakt worden zonder. Ik kom bedragen tegen tussen 500 en 800 Euro, maar ook veel verhalen dat het achteraf ingebouwde systeem niet perfekt werkt. Als iemand een goede tip heeft hou ik me aanbevolen
O ja, en ook als iemand ervaring heeft met andere lampjes voor in de koplampen, want de lichtopbrengst houdt niet over.




meer wel dan niet tevreden

  • 30.000 km

Net de 30.000 beurt gehad.
Met bijkomende werkzaamheden als luchtfilter en airco toch goed voor € 400,-.
Wel met gratis leenauto (alleen benzine).
Iets meer dan de voorafgaande Fabia, maar tot nu toe zonder problemen.
Het brandstofverbruik is nog steeds rond de 1 op 16,5; zomers iets beter, 's winters iets slechter. Maar als eerder gemeld is de fluctuatie in verbruik tussen rustig of snel rijden en tussen de seizoenen kleiner dan bij de TSI.

De koppeling/versnellingsbak blijft moeilijk soepel te bedienen, af en toe lijk ik wel een beginneling. Is een bekend punt voor deze auto volgens tests en garage, maar prettig is anders.
Om zeker te weten dat het niet aan mij ligt boek ik een paar keer per jaar een weekje vakantie met huurauto. Je zoekt toch bevestiging. Gelukkig blijkt dan steeds dat ik daar na de eerste 100 meter wel soepel in weg rij en schakel.
Voor de zekerheid blijf ik dit proberen.

Het zitcomfort is nog steeds prima, evenals het zicht naar voren en opzij. Naar achter zijn eigenlijk wel parkeersensoren aan te bevelen; of zoals bij mij, mijn vrouw die uitstapt en kijkt of ik nog een metertje kan doorschuiven voor ik op dat paaltje zit.
Over achteruit parkeren gesproken....
Trouwens ook een trekhaak laten monteren. Liefst doe ik zoiets bij de merkdealer, maar een trekhaak moet wel kunnen bij een specialist, die toch aanmerkelijk goedkoper was.

De in mijn geval zwarte lak lijkt mij wat Japans minimalistisch opgebracht. Komt erg dun over, krast snel en is moeilijk mooi op te poetsen. Koop dan geen zwarte auto roept u dan !! Maar ja, tweedehands valt voor mij alleen pimpelpaars af, voor de rest zoek ik de beste auto voor het gunstigste bedrag.

Eén punt is bij deze auto voor ons een bron van ergernis.
Als je als bestuurder uitstapt ontgrendelen de andere portieren en de achterklep de ene keer wél en de andere keer weer niet. Sta je weer aan die achterklep te rukken; elke keer weer goed voor wat #$*@^.
Uiteraard was er bij de garage niets van te merken, dus dit blijft mij achtervolgen vrees ik.

Samenvattend : meer wel dan niet tevreden dus. Maar als ik de gewetensvraag moet beantwoorden... dan weet ik niet of ik 'm weer zou kopen. Vooral vanwege koppeling en centrale vergrendeling.
Maar als ik over 10 jaar vanwege de spreekwoordelijke Toyota/Subaru kwaliteit nog nooit een probleem heb gehad met deze auto dan hoor je mij niet meer zeuren.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.