Subaru Outback 2.5i Exclusive (2010)

autoreview

Subaru Outback 2.5i Exclusive (2010)

Signalement

UitvoeringOutback 2.5i Exclusive
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf75.000 km
KM-stand laatst83.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een nieuwe (2de handse) Outback

  • 75.000 km

Na het total loss rijden van mijn vorige Outback, op zoek gegaan naar een waardige vervanger.

Mijn doel was om een auto te vinden met ongeveer dezelfde leeftijd en kilometerstand als mijn vorige. Van dezelfde modellenreeks kwam niets in aanmerking (te oud), dus ben ik gaan kijken naar een nieuwer model.

Uiteindelijk de keuze gevallen op een model 2010 in de Exclusive uitvoering. Deze vorige week proefgereden en vandaag opgehaald.

Ik heb toch even getwijfeld aan andere auto's: BMW 525 touring, Mercedes C180 Combi, Audi A6 Quattro. Alle andere modellen waren toch wat ouder of hadden wat meer kilometers. Qua uitrusting was de Outback voor z'n prijs ook veel completer.

Hieronder een lijst met de extra's die naast de standaard 4x4 erop zitten:
- Automaat (CVT)
- 1800 kg trekgewicht
- Zonnedak elektrisch
- Navigatie met Bluetooth telefoon en audio
- DVD speler
- Verwarmde buitenspiegels
- Gescheiden klimaatregeling
- Achteruitrijcamera
- Portierlampen die naar beneden schijnen om plassen, modder, etc te verlichten.

Na de eerste 250 kilometers, hier al wat eerste ervaringen:

- Wat is deze auto groot tov de vorige Outback!! Zowel voorin als achterin is er ruimte in overvloed. Dit heb ik bij geen andere auto (misschien en Renault Laguna) in deze klasse gezien.
- Deze auto is super stil op de weg. Dit is te wijten aan een dikke geluidsdemping en de CVT. Eenmaal op snelheid is de motor niet meer hoorbaar.
- Vergeleken met mijn vorige Outback komt deze wat lomper en minder wendbaar over. Bochtengedrag is echter prima (snelwegbochten met adviessnelheden van 80, kunnen makkelijk met 120 genomen worden).
- Vergeleken met mijn vorige Outback lijkt ie zuiniger (ondanks het feit dat ie zwaarder is). Snelweg rit Groningen / Eindhoven met snelheden op de teller tussen de 130 en 140 leverde een verbruik op van 6L/100km. Niet slecht voor een automaat met permanente All Wheel Drive en een CW waarde van een mini tank!
- De Navigatie/Bluetooth audio vergt een ingenieursdiploma om te bedienen (gelukkig heb ik er een op zak) ;-)


Ik zal de komende tijd meer ervaringen toevoegen: met name over het verbruik en de ervaringen met de caravan. Ben tot nu toe wel zeer aangenaam verrast!

Terug van Caravan Vakantie

  • 83.000 km

Vakantie is voorbij :-((

Maar wel fantastische rijervaring gehad met de Subie :-)) Hier nog wat puntjes die wij hebben ervaren.

De CVT is echt fantastisch!! Ik snap werkelijk niet waarom de meeste autojourno's zo negatief zijn. Ik denk dat Subaru met de programmering van de CVT echt heel goed gekeken hebben naar mogelijke gebruiksscenario's. Bij het rustig optrekken en cruisen, houdt ie de toeren laag: je hoort de motor amper en hij rijdt super zuining. Als het gaspedaal halverwege ingetrapt wordt, klimpt ie al wat hoger in de toeren.....3000 - 4000. Maar als de moet inhalen of snel van de plaats moet zijn volstaat er maar een ding: plankgas! De CVT jaagt de 2.5 boxer door naar een hoge toerental en de auto schiet ervandoor.
In het dagelijks gebruik is het een bijzonder plezierige bak, die soepel en geruisloos te werk gaat. Omdat er geen schakelmomenten zijn is ie ook bijzonder rap.

Mede dankzij de CVT, hebben wij ervaren dat wij met onze grote caravan veel zuiniger hebben kunnen rijden dan onze vorige generatie Outback met 4 traps automaat (1:8 vs. 1:6/7). Dit komt ook omdat de CVT, in tegenstelling tot de 4-traps automaat, bij elke snelheid de ideale toerental kan vinden.

Als je dan verder bedenkt dat deze Outback qua ledig gewicht zwaarder is, en dat wij een snelheid van 110km/u op de teller aanhielden, met een caravan die tot 1600 was beladen, vindt ik dit een bijzondere prestatie van Subaru. De nieuwe Outback is ook een stuk 'blokkeriger' dan de oude, maar dit heeft schijnbaar geen negatieve invloed op het verbruik.

Verder vormde de auto + caravan een bijzonder stabiele combinatie op de Franse Peage. Mijn vrouw gaf aan dat ze zelfs het vertrouwen had harder te kunnen gaan (uiteraard niet gedaan wegens verbruik en veiligheid).

Verbruik solo met 90% stad / 10% snelweg: 8.4L/100km.

Op vakantie, meerdere tochten gemaakt met een volle auto met 3 volwassen heren op de achterbank. Stuk voor stuk waren zij steds verbaasd over de ruimte achterin. Een van de heren was 1.95, maar kon prima zowel benen als hoofd kwijt. Dit is, met 2 opgroeiende jongens, voor ons ook zeker een voordeel, en is denk ik ook de reden waarom dit model in de VS zo populair is.

Verdere leuke pluspunten:
- de ramen van de achterportieren gaan helemaal open.
- De achteruitrijcamera is een super uitvinding. Qua parkeren kan je veel krappere plekken aan en in je eentje de caravan aankoppelen zonder hieraan te moeten sjorren is een makkie (je kan perfect de trekhaak onder de dissel positioneren).
- Audio systeem met bluetooth werkt heel erg prettig samen met iphone, nokia, galaxy, etc. Gekoppeld met de iphone en spotify krijg je op de scherm zelfs artiest en titel te zien!
- Als de muziek aan is en je de auto in z'n achteruit zet, wordt het geluid van de voorste speakers gedempt.
- De regensensor werkt bijzonder prettig. Ik heb op geen enkel moment de beohoefte gehad om zelf bij te moeten regelen.
- Hill holder doet ook super z'n werk: zowel met als zonder caravan.

Enige minputen:
- De xenon koplampem missen wat kracht. Vergeleken met Franse auto's lijken deze wat minder fel vooral in de regen.
- De voorstoel kraakt soms bij het verzitten.
- Bluetooth verbinding met een Nokia vergt soms het toepassen van een trucje om te verbinden.
- De microfoon van de BT handsfree zit bij de radio. Ik heb het idee dat dit niet de beste plek is. Ik krijg soms de klacht dat ze mij moeilijk kunnen verstaan.

Al met al nog dik tevreden. Het blijft een bijzondere verschijning en is ook een flink stuk forser dan de vorige. Hierbij krijg he wel een lel van een achterbank en kofferbak voor terug.

Op naar de winter!!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.