Subaru Outback 2.5i Exclusive (2009)

autoreview

Subaru Outback 2.5i Exclusive (2009)

Signalement

UitvoeringOutback 2.5i Exclusive
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst65.000 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een Nieuwe Auto

  • 2.600 km

Na 5 jaar met onze trouwe Subie Forester gereden te hebben, vonden wij het tijd voor een nieuwe aanwinst. In eerste instantie wilden wij voor een nieuwe Forester gaan. Gecombineerd met de eis voor een Automaat en toch een beetje de snelheid van de Turbo Forester, toch gaan kijken naar de hele stoere Outback. Vanwege de dure emissie belasting die de prijs van de Forester 2.5XT opdrijft, en de in mijn ogen te lichte motorisering van de 2.0 Forester toch voor de Outback gegaan.

Vervolgens een hele leuke 2.5 Exclusive gevonden bij de Dealer, en hieronder de (deels getemperde) review van de eerste kms.

UITERLIJK
OK, smaak is heel specifiek, maar ik vindt het design van deze auto echt een klasse apart. Een mooie aggresieve grille, en spits naar achter lopend lijntje, dubbele verchroomde uitlaat, mooi donkergrijze LM velgen en de karakteristieke stijlloze portieren zijn echt een lust voor het oog.
Leuk detail: de motorkap is een onafgebroken vlak omdat de sproeiers onder het achterste randje zitten ipv op de motorkap.

Het interieur is ook zeer luxe met veel glimmende onderdelen en zachte elementen (geen hard plastic). Interieurverlichting is rood en displaykleur is wit. Een hele mooie combi dat ook overal consequent terugkomt.

Echt eigenzinnig Subaru design met wat aspecten van de auto's die je wat meer tegenkomt.

UITRUSTING
Eerlijk is dit wel een hele grote "upgrade" van de Forester. Er zit best veel op deze auto, maar toch niet echt 'te gek' veel. Het zijn allemaal praktische zaken die het toch aannemelijk maken om in de auto te rijden. Mijn favorieten: 6 CD in dash MP3 wisselaar met bediening aan het stuur, gescheiden ECC en flippers aan het stuur.

RIJDEN
Wow, wat een snelle, comfortabele auto. Een mooie mix van sportiviteit maar toch het overzicht van een wat hogere auto.
De versnellingsbak schakelt heel zachtjes en houdt de motor altijd in z'n ideale bereik.
Bij hogere snelheden is weinig geluid te merken en in de stad en bochten echt een blok op de weg.

Ik kan niet wachter totdat de eerste centimeters sneeuw weer op de weg liggen.

PROBLEMEN/MINPUNTJES
Geen, tot nu toe behalve een ingetikte achterruit (auto hadden we pas 2 dagen).

Kleine minpuntjes:
- Achterklep voelt een beetje licht en gammel aan. De portieren zijn bv. heel erg solide als je ze dichtgooit. Dit is echt anders bij de achterklep.
- Er lijkt weining lucht uit de roosters voor de achterpassagieren te komen.
- Het inklappen van de spiegels gaat met een knop. Dit gaat ook alleen als de sleutel minimaal in de 'acc' stand zit. Niet echt handig bij het uitstappen omdat je na het inklappen echt over je schouder moet gaan kijken voor het verkeer.
- De display van de CD speler 'scrolled' niet. Als er een MP3 met een lange titel is, geeft hij deze niet volledig weer.
- De klep onderin in het middenconsole rammelt behoorlijk op klinkerwegen. Moet hier nog een rubertje ofzo voor vinden.

Tot nu toe iig een super auto, die naar de hoge (Subaru) verwachtingen nog veel plezierige kilometers zal bezorgen en ons in alles wat wij van plan zijn zal vervoeren (onze grootste plezier van de Forester was dat hij heel breed inzetbaar was: wintersport, grote (1700kg) caravan trekken, puin uit de tuin ruimen....en dit met 2 kinderen en 1 golden retriever).

Volgende mijlpalen: wintersport & met de caravan naar de zon. Zal hierna de volgende updates geven.

Let it snow, let it snow, let it snow

  • 4.600 km

Korte update: het sneeuwt in Nederland en overal zie je hoopjes sneeuw, hoor je slippende banden en moet je af een toe iemand helpen om uit een parkeervak te komen.

Ik heb bij de eerste sneeuwvloken mijn GoodYear Ultragrip Winterbanden gemonteerd (handig: deze had ik ook onder mijn '99 Forester, en ze passen gewoon met dezelfde velgen op de Outback). Deze auto is werkelijk niet van de weg te krijgen!

Icm met de automaat is het mogelijk om op besneeuwde parkeerplaatsen perfect en rustig te maneuvreren. Je hoeft absoluut geen hoge toeren te maken of de snelheid erin te houden. Op een besneeuwde helling (10%), zelfs vanaf stilstand gewoon rustig opgetrokken.

Bij 10cm sneeuw nog op een open parkeerplaats de grenzen van de wagen opgezocht. Je moet echt met het gas vloeren en het stuur maximaal draaien om deze auto van z'n koers af te halen!

Wij gaan zeker met een gerust hart verder de winter in. Ook wel leuk trouwens dat de besneeuwde lege linkerbaan van de snelweg alleen wordt bereden door Subaru's en Audi Quattro's.

Update: Caravan vakantie & eerste beurt

  • 20.000 km

Dan was het weer zover: de eerste reis met de caravan naar Zuid Frankrijk. Maar eerst, de 1ste beurt bij 15000 km.

Eerste beurt was niets bijzonders. De auto trok alleen een beetje naar rechts, maar dit is keurig door de dealer (Broek Auto in Waalwijk) hersteld.
Verder een mooie afneembare trekhaak van Westfalia gemonteerd. Deze is het model dat van je van onderen erin klikt en is dus bijna niet te zien als ie eraf is. Kostte wel wat centen (+/- 600 Euro) maar voor mij zeker de moeite waard.

Toen met de caravan op pad. Wij hebben een redelijk grote caravan (Knaus 500 FDK), en deze was tot ongeveer 1500 kilo geladen.

Al met al een heerlijke en relaxte auto om zo'n caravan mee te trekken. Hier wat plussen en minnen:

+++
- De combinatie automaat & cruise control is geweldig! Na het invoegen vastzetten en cruisen maar. Bergop en bergaf, houd de auto perfect snelheid (en de juiste versnelling). Het leek zelfs alsof de auto hellingaf zelf een beetje afremde om de snelheid niet te hoog op te laten lopen.
- Maneuvreren op de camping is ook echt een makkie. Met de automaat lukte het heel goed om rustig en gecontroleerd de caravan op z'n plek te zetten.
- Niveauregeling werkte ook prima en hield de auto mooi recht.


---
- Vergeleken met de Forester had ik veel meer last van het slingeren van de caravan. Nu moet ik wel zeggen dat wij nu de caravan voor het eerst zo vol hadden geladen en dat er alleen een hond (ipv bagage) in de kofferbak zat. Kogeldruk was netjes rond de 78 kg. Dit 'gezwabber' viel echt op en was niet echt prettig.
- Bij sommige wegen in Frankrijk, veel last gehad van 'versnelling zoeken'. Wij reden met de cruise control op 110km/uur, en soms bleef ie echt flipperen tussen de 3 en de 4. Zelfs de Sport modus inschakelen hielp niet.
Oplossing was dus om langzamer te rijden.
- De auto zoekt vaak z'n vermogen erg hoog in de toeren. Bij sommige wegen schakelde hij terug en trok door tot het naaldje van de toerentellen net het rode gebied aantikte om vervolgens omhoog te schakelen. Dit went, maar is in het begin wel even schrikken ("schakelt ie wel door?").
- Verbruik schommelde tussen de 1:5 - 1:6!! Ik denk wel dat dit met de caravan + de gekozen snelheid te maken heeft. Ik zal met andere snelheden blijven experimenteren om te kijken wat optimaal is. Overigens denk ik dat de meeste minpunten met de gekozen snelheid te maken hebben.

Op naar de winter! Woo-hoo!

2de Beurt

  • 32.000 km

Inmiddels de 30,000 km gepasseerd en dus tijd voor een onderhoudsbeurt.
Wel prettig dat er weer een Subaru dealer in Eindhoven: scheelt de nodige kilometers rijden naar Waalwijk.
Totale kosten voor de beurt: 430 Euro. Geen bijzonderheden. De gebruikelijke sapjes en filters vervangen en verder niets.
Ik had gedacht dat de remmen aan de beurt waren, maar die waren nog prima in orde.

Hier nog inmiddels wat extra ervaringen met de auto:

+ Hij blijft heerlijk rijden. Het is een echte cruiseauto voor de snelwegen. Menig passagier heeft mij verteld hoe soepel en rustig deze auto rijdt en hoe comfortabel je als passagier erin zit.
+ Het lijkt alsof de motor nu een beetje 'los' begint te komen. Hij rijdt steeds soepeler maar lijkt ook veel beter te reageren op het gaspedaal.
Ik heb wel tussen de beurten ongeveer 1 liter olie bij moeten vullen. Vond het in een keer wel snel gaan (er zit ongeveer 4 liter in de carter), maar sindsdien hoefde het niet meer.
+ In Duitsland probleemloos 220 gehaald. Auto zoeft lekker door en blijft stabiel en goed controleerbaar.

- De remmen lijken wat onder de maat voor deze auto. Ik mis wat 'bite' en ze lijken vaken sponsig. Remweg is mi wel goed, maar het gevoel is dat ze krachtiger mogen.
- De automatische bak verstoord soms de rust in de auto. Bij het rechts of links afslaan, schakelt ie some abrupt naar z'n 2, waardoor je een schok krijgt (niet fijn in een bocht) en bij het (weer) inschakelen van de cruise control om bijvoorbeeld na een korte stuk naar 110 afgeremd te zijn en weer naar 125 op te trekken, schakelt ie vaak terug, om met veel geweld het kleine stukje op te trekken.
- De auto lijkt een neiging te hebben om naar rechts te trekken. Ik heb 'm overigens laten uitlijnen, maar ik heb het idee dat hij toch de neiging heeft om iets naar rechts te trekken. Vreemd genoeg is dit niet altijd het geval: misschien is ie gewoon te gevoelig voor het aflopen van de weg.

Verder nog dik tevreden met deze fijne en mooie auto. Op naar de zomer en de caravankilometers!

Verbruik zit nu gemiddeld rond de 9.3l/100km met ongeveer 80% stadsverkeer.

Een weekend met de caravan op pad

  • 33.000 km

Nog een update met caravan. Afgelopen weekend nog weggeweest in Nederland. Met een redelijk volle caravan, en 100 op de teller toch een verbruik van tussen de 1 of 7, 1 op 8 kunnen verwezenlijken.

Denk toch dat de geringe hogere snelheid van de zomervakantie (110 op de teller) toch flink het verbruik heeft beïnvloed!

Verder genoten van het gemak waarbij wij de caravan op een drassige (blijft Nederland) grasveld in de regen goed op z'n plek hebben kunnen zetten. Voordeel van AWD + automaat!

Rammeltje weg & Autobahn

Nog een korte update:

1) het rammeltje bij het vakje onder de radio heb ik zelf opgelost! Het geheel was heel erg makkelijk los te halen. Ik heb een schroefje aangetrokken en wat dikke tape geplakt op een stuk dat leek op de ventilatiekanaal dat naar de armsteun leidt voor de passagiers achter. De ventilatieroosters op deze plek zitten volgens mij alleen op de gelimiteerde Exclusive uitvoering, dus misschien is dit een puntje waar ze bij Subaru geen rekening mee hebben gehouden.
Het viel mij op dat demontage van het dashboard een eitje is. Zo makkelijk zelf dat ik heb besloten om zelf de inbouw van een Parrot carkit te doen.

2) In Duitsland de auto uitgetest op de Autobahn. Met 3 volwassen mannen aan boord, zonder problemen de 220 aangetikt. Auto bleef vertrouwen geven en zelfs de remmen (die ik zelf wat onderbemeten vind) remde voldoende en secuur af.

3) De irritatie van de automaat wordt minder. OF de auto went beter aan mij OF ik wen beter aan de auto, maar het fenomeen van op vervelende momenten terugschakelen (met name bij het afslaan op een kruising) komt niet meer voor. Denk zelf dat het een kwestie is van leren automaat te rijden.

Bijna een jaartje verder

  • 47.500 km

Tja, net weer de 3rde beurt van de Sub gehad, dus ff tijd voor een update.

De 45k beurt is de 3rde beurt sinds 0km en is een kleine beurt. Hierbij wordt standaard ook de interieurfilter vervangen. Totale kosten: 280EURO.

En verder eigenlijk geen bijzonderheden te melden.

In Augustus 2012 nog een weekje naar Oostenrijk gereden. Het blijft een heerlijke zoefmobiel voor over de autobahn waar ik de cruise control constant op 150 hield.

Verder rij ik nu veel korte afstanden. Gemiddelde verbruik is 9-10L/100km.

Verder geen andere bijzonderheden te melden: en laat dat nou precies de reden zijn dat ik Subaru rij! :-))

Subaru Mobiliteits Service

  • 48.000 km

Wilde nog een ervaring kwijt. Ik kreeg bij aanschaf van de Outback de Subaru Mobiliteits Service voor 3 jaar gratis. Best een leuk extra'tje aangezien het zowel in NL (zelfs in woonplaats) en in het buitenland geldt. Ik verwachtte dit niet nodig te hebben, maar omdat wij ook vaak met de caravan op pad gaan, wel een extra geruststelling voor als er toch wat gebeurt (de dekking is best uitgebreid).

Nou is mijn auto al 3 jaar oud, dus verwachtte ik dat deze service zou komen te vervallen. Ik kreeg echter van de Dealer een nieuw pasje. "Ja meneer, zolang u bij de merkdealer conform de fabrieksrichtlijnen onderhoud blijft uitvoeren, kunt uw gebruik blijven maken van deze Service."
Bij het nalezen op de Subaru site, blijkt dat dit voor maximaal 15 (!!) jaar geldig blijft.

Dit heeft mij aan het denken gezet. Men heeft het vaak over 7 jaar garantie van Kia en hoe dit een vertrouwen geeft. Dit is toch ook zeker heel bijzonder?

Een nieuwe band

  • 50.000 km

Bij het rijden laatst, was het opgevallen dat de auto flink naar rechts trok. Verder was er af en toe bij het wegrijden vanuit stilstand een laagfrequent gepiep te horen (alsof metaaldelen langs mekaar heen gingen).

Bij het controleren van de bandenspanning viel op dat de rechtervoor band op 1,5 bar zat terwijl de rest allemaal keurig op 2,5 bar zat! Reden voor een bezoek aan de bandenspecialist.
Deze wist mij te vertellen dat er 3 doorns in de band zaten, waarvan 1 in de zijwand. Resultaat; band niet te fixen.

Ik heb meteen de reservewiel laten monteren (deze is gelijk aan de wielen op de auto (inclusief velg), dus geen thuiskomertje).

Ik merkte meteen dat de auto wat meer naar links trok. Ik heb vervolgens ook een beetje op de Subaru fora zitten kijken, en het blijkt dat dit soort scenario's uitvoerig besproken worden. Subaru waarschuwt namelijk dat het verschil in omvang tussen alle wielen maximaal 0.25 inch (ongeveer 0.6cm) mag zijn om geen schade aan het AWD systeem toe te brengen!
Dus niet alleen profielverschillen, maar ook verschillen in merk, loopvlak, materiaal kan hier aan bijdragen.

Dit zou dus betekenen dat als er een lekke band niet te repareren valt, je bijna een nieuwe set van 4 moet gaan bestellen!!

Nou ben ik wel van plan om ooit de standaard Yokodrama's te vervangen met Bridgestone Potenza's, maar dit was me toch wat te vroeg.

Na wat verder lezen ben ik het techniek van het bandentrimmen tegengekomen. Hierbij wordt letterlijk een laag van de band afgeschaaft. Vandaag dus bij een specialist geweest om de nieuwe band te trimmen. Totale kosten 30 euro en bij nameting blijkt dat alles keurig binnen de toegestane waarde valt.

Ben dus vrolijk verder aan het rijden....alleen nu nog een optie zoeken voor de reservewiel!

Ik dacht dat hoger brandstofverbruik en aanschafwaarde de enige nadelen van AWD zijn. Nu blijkt er dus een andere te zijn.....
Deze wegen voor mij persoonlijk echter nog steeds niet op tegen de voordelen!

Trekkersvakantie

  • 55.000 km

Dit jaar maar weer eens besloten om lekker in Frankrijk rond te gaan trekken met de caravan (heb een foto toegevoegd om een beeld te krijgen van het formaat).
Zoals eerder in de review vermeld, was ik niet echt te spreken geweest over het verbruik met caravan tijdens een vorige vakantie. Nou, ik denk dat ik weet waar dat toen aan lag! Deze vakantie toch een verbruik van rondom de 12/13 L / 100km kunnen halen! Dat lijkt er meer op!

Ik heb deze keer wat bewuster gereden en dat heeft naar mijns inziens aan het betere verbruik bijgedragen. Hoe? 2 op 2 manieren: (1) Ik heb de gemiddelde snelheid via cruise control op 100 km/uur op de teller (93 km/uur op de navigatie) gehouden. Dit was prima te doen en leverde geen vervelende capriolen op met inhalende vrachtwagens. en (2) ik heb bij beklimmingen de auto van de cruise control afgehaald en wat in snelheid gezakt. Kijkend naar het verbruiksmeter, gaf dit echt de doorslag. Daar ik in het verleden de cruise control gewoon z'n werk liet doen (waarbij ie de auto vaak terug liet schakelen en tot randje rood van de toerenteller liet oplopen).

Al met al ben ik blij dat het hoge verbruik van toen dus aan snelheid en cruise control beleid lag. Tja, als je erover nadenkt best logisch, maar dat het zoveel scheelt!

Verder, prima genoten van de auto. Van de 10 campings die wij aandeden waren en paar terrascampings met flinke beklimmingen en bobbelige plaatsen, waarbij de caravan achteruit de helling op geduwd moest worden. Constant hoorde je doorslippende wielen en moesten de hulptroepen worden ingeschakeld om de caravan op de plek te zetten. Met de Outback was het een fluitje van een cent. Zelfs op een krappen plek waar een van de voorwielen de sloot in ging, trok de auto onverminderd door.

Verder wat het niet alleen caravan rijden geblazen. Ik heb op wat mooie bergweggetjes in m'n eentje de Outback goed z'n sprint en bochtenwerk laten zien. Het was effe testen, maar hier bleek de strategie insturen, gas erop en de achterkant alles bij laten trekken uitstekend te werken. Het is in het begin effe schrikken van het onderstuur, maar als de achterkant om komt, voelt het prima, vertrouwd en uiterst voorspelbaar aan!

Verder, ondanks de zware caravankilometers en gummende bergwegen olieverbruik = 0!

Kortom, nog hartstikke tevreden met de Outback. Ik heb op diverse plekken het nieuwe model zien rijden, maar vindt dit model nog qua design en looks veel mooier. En na zo'n vakantie leer de de auto nog beter waarderen!

Grote Beurt

  • 62.500 km

Kleine update: de Subie was vandaag toe aan de 60km beurt. Volgens het onderhoudsschema een pittige beurt: versnellingsbakolie en differentiaal olie verversen als standaard.

Uiteindelijk is het meer geworden! De remschijven + blokken waren ook aan de beurt, en ook de bougies zijn vervangen. Total kosten = 1200 Euro.

De garage wist mij te vertellen het sneller dan gemiddeld is voor het vervangen van de schijven: dit zal specifiek in mijn geval te maken hebben met de automaat. De garage vertelde ook dat de remblokken ook gesinterde metaaldeeltjes bevatte, die ook meer slijtage van de schijven teweeg brengen.

Totale onderhoudskosten tot nu toe dus ongeveer 2200 Euro. Is dus ongeveer 3,7ct/km. Weet niet hoe dit zich verhoudt naar andere auto's.......

Vanzelfsprekend weer een jaar Internationale Mobiliteits Service en verder geen andere bijzonderheden. En zo hoort het ook!

Zit nog wel met smart op sneeuw te wachten :-)

Einde van de Soeb

  • 65.000 km

Met pijn in mijn hart afscheid moeten nemen van onze "Subie". Heb een bocht bij gladheid veels te hard ingestuurd en ben over alle vier wielen de vangrail ingeklapt, om vervolgens aan de overkant de andere kant tegen de vangrail te schuren. Door de harde klap is de linkervoorwiel naar binnen gebogen en is de achterruit kapot gegaan.

Eindresultaat: auto total loss, een hoofdwond en pijn in mijn hart :-(.

De schade om alle plaatdelen te vervangen + de linkervoorwielophanging was teveel en is de auto due economisch total-loss verklaard. De airbags zijn trouwens niet opgeblazen.

Na 3,5 jaar afscheid moeten nemen van de eerste auto die ik nieuw heb gekocht.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.