Subaru Outback 2.5i Comfort (2008)

autoreview

Subaru Outback 2.5i Comfort (2008)

Signalement

UitvoeringOutback 2.5i Comfort
Versnellingen4, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf25 km
KM-stand laatst184.100 km
Lezerswaardering: 97%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Keuze voor een nieuwe auto en eerste ervaringen

Na bijna 7 jaar in een Volvo V70 werd het tijd voor een andere auto. Naast leeftijd en te verwachten kosten vormde terugkerende problemen mbt onregelmatig lopen de belangrijkste oorzaak. De keuze om ons op Subaru te oriënteren kwam door zaken zoals kwaliteit, betrouwbaarheid, goede reviews en hoogstaande techniek.

De keuze voor de Outback lag voor de hand omdat de specificaties nagenoeg overeenkomen met de V70. Na een proefrit waren we zeer positief verrast over de stille soepele motor en de zeer comfortabele rijeigenschappen. V70 niveau of beter. Een aspect wat ons zeer verbaasde was het vermogen om weg te rijden op een steile helling. Wij wonen onderaan een dijk en met een stijgingspercentage van ruim 20% is de af/oprit steil. Stilstaan op het steilste deel en wegrijden vormt geen probleem. Het is alsof je wegrijdt waarbij de auto horizontaal staat. Een groot verschil met de V70 en waarschijnlijk maakt dit het mogelijk om de caravan nu bij het huis te laden en lossen in plaats van elders.

Een ander positief aspect vormt de automatische versnellingsbak. Het betreft een vier versnellingsbak en om deze reden had ik hier mijn bedenkingen bij, dwz lange verzetten en veel toeren bij hogere snelheden. Om eerlijk te zijn, had ik niet geweten dat het een vier bak betrof, dan zou ik het niet opgemerkt hebben. Het schakelen gaat ongemerkt en de toerentallen blijven laag. Ook het rijden met de caravan levert geen problemen op waarbij het prettig is dat de bak ook manueel te schakelen is.

Positieve zaken anders dan die genoemd zijn:

- Bi xenon verlichting die zeer breed en vol de weg verlicht
- Stereo installatie, cd wisselaar en AUX aansluiting
- Beker houders voor en achter
- Stoelverwarming
- Vulopening LPG ingebouwd achter klep benzine vulopening
- Mooi ontworpen en afgewerkt interieur
- Soepele motor die ontspannen rijden mogelijk maakt
- Stuur bediening audio en cruise control
- Stilte in het interieur
- Standaarduitrusting
- Regensensor (zonder meer een aanrader)

Naast alle positieve opmerkingen zijn er ook een aantal kanttekeningen te plaatsen. Na vier weken gebruik zijn dit de volgende:

Parking support voorzijde matig bruikbaar:
De parking support aan de voorzijde moet ingeschakeld worden om gebruikt te kunnen worden. Dit vindt plaats door de parkeer verlichting in te schakelen. Niet alleen onhandig maar ook listig wanneer je vergeet deze weer uit te schakelen. Had ik dit vooraf geweten, dan had ik de parking support niet besteld.

Lage bijrijderstoel:
De voorstoelen zijn zeer laag. De bestuurdersstoel is elektronisch verstelbaar. De bijrijderstoel niet. Om deze reden hebben we de stoel drie centimeter laten verhogen waarmee het probleem opgelost is.

Bodemplaat afdekking kofferbak staat omhoog vanwege de gastank:
De LPG gastank die ingebouwd is, zorgt ervoor dat de plaat die de ruimte waar normaal het wiel onder zit, een centimeter omhoog staat. Niet alleen een raar gezicht maar ook onhandig wanneer je er spullen inschuift. Vreemd vind ik het ook omdat het een standaard door Subaru geselecteerd gas systeem betreft.

Interieur opmerkingen:
- de kunststof behuizing van het stuurhuis liet los en bungelde (opgelost door de dealer)
- het klepje van het zonnebril vakje klemt
- de ventilatieroosters dashboard schieten snel los wanneer deze anders ingesteld worden
- de vakken in de voordeuren zijn klein en hierdoor beperkt bruikbaar
- de armsteun voorin is te laag. Opgelost door een extra steun (accessoire) te laten monteren.

Navigatie systeem opmerkingen:
Het Alpine navigatie systeem is ingebouwd waar normaal gesproken de boordcomputer zijn plaats heeft. De inbouw is echter slordig gebeurd waardoor deze scheef hangt. Ook vind ik de kwaliteit van de Alpine navigatie minder dan de TomTom waar ik jaren lang gebruik van heb gemaakt wat leidt tot langere en/of onlogische routes. TMC ingeschakeld leidt tot de meest waanzinnige omrij suggesties. Ik heb uiteindelijk besloten om TMC niet meer gebruiken bij het suggereren van routes.

Bluetooth verbinding die na 5 minuten uitvalt:
De Alpine installatie maakt bellen mbv Bluetooth mogelijk. Echter na 5 minuten valt het geluid uit - de verbinding bestaat nog wel. Dit vindt plaats met alle telefoons die ik uitgeprobeerd heb. Een oplossing lijkt niet voorhanden. Het scherm is onder garantie vervangen waarmee het probleem is opgelost.

Instellen temperatuur lastig:
Het juist instellen van de temperatuur blijft een lastig proces. Het is snel te warm of te fris. Tot op heden ben ik niet in staat geweest om een prettige instelling te vinden die constant een prettig klimaat geeft.

Trekhaak lastig te plaatsen:
De trekhaak is te verwijderen. Het plaatsen echter is een lastige klus die pas na diverse pogingen resultaat heeft. Ook het aansluiten van de elektrische kabel van de caravan is lastig omdat de bus zich ver onder de bumper bevind waardoor je diep moet bukken.

Probleemloos

  • 7.500 km

Update 17/05/08:

Na twee weken vakantie met de caravan en 3000 extra kilometers op de teller zijn de ervaringen verder aangescherpt. Het algemene beeld blijft positief. De auto en caravan vormen een stabiele combinatie waarbij de krachtige motor het mogelijk maakt om constante snelheden te rijden, ook wanneer de weg omhoog loopt. Ook de mogelijkheid om zelf de versnelling te kiezen heeft zijn waarde bewezen bij het rijden in bergachtig gebied. Nieuwe minpunten hebben zich niet aangediend of het moet zijn de kwaliteit en verstelbaarheid zijn van de voorstoelen. Zowel ikzelf als mijn vrouw hebben hierover opmerkingen. Wanneer ik een langere periode (meer dan een half uur) geen gebruik maak van de cruise control, krijg ik kramp onderin mijn dijbeen. Ook mijn vrouw kreeg na langere ritten pijn onderin haar rug. Zou ik de mogelijkheid hebben, dan zou ik zonder meer de Volvo voorstoelen in de Outback laten inbouwen.

Eerste probleem - zekering LPG installatie bleef d

  • 16.000 km

Update 15 september 2008:

Ondertussen zijn we ruim de 16000 gepasseerd. Bij 15.000 km de eerste reguliere kleine beurt laten uitvoeren, kosten 101 euro.

Zoals veel anderen zijn we zeer positief over de auto. Tijdens de afgelopen zomer vakantie voor het eerst hard gereden (180 KM/H). Mijn vrouw had niets in de gaten wat genoeg zegt over geluid, stabiliteit, trillingsvrij zijn en wegligging. Vooral de wegligging bij 180 km/h was indrukwekkend vanwege de rust, stabiliteit en uitblijven van trillingen.

Het enige probleem wat zich in de afgelopen periode heeft voorgedaan betrof het doorschuren van een draad van de LPG installatie wat kortsluiting veroorzaakte. Oorzaak vormde een vrijhangende draad die over metaal schuurde. Het inbouwen in Katwijk is uiteindelijk slordiger gedaan dan verwacht had mogen worden (zie ook de opmerking over de bodemplaat van de kofferruimte).

In de afgelopen periode heeft de dealer alle gesignaleerde problemen opgelost. Het bluetooth probleem is opgelost door het beeldscherm te vervangen door een nieuw exemplaar. Ook alle andere problemen/opmerkingen zijn verholpen uitgezonderd het klepje van de brilhouder. Deze gaat nog steeds niet of met veel vertraging open. Iets waar ik me maar bij heb neergelegd.

Het enige punt wat niet opgelost is, en waarschijnlijk ook niet zal worden, betreft het lastig kunnen instellen van de temperatuur. Het systeem regageert niet of begint plots vol enthousiasme te verwarmen of te koelen. Gevolg is dat ik de temperatuur blijf aanpassen al naar gelang de reactie van het systeem.

Alles met elkaar zijn we zeer tevreden en betreuren we geen moment onze keuze. Het verbruik (inclusief veel file verkeer) is stabiel 1 op 9 (LPG), in lijn met onze verwachtingen.

Still going strong

  • 45.000 km

Update 25 september 2009:

Een jaar en 30.000 probleemloze kilometers verder. Kan eigenlijk niets melden of het moet het stellen van kleppen bij de 30K beurt zijn. Opmerkelijk groot was het verschil nadat ik de auto weer ophaalde. Voor de beurt liep de motor onrustig, vooral stationair, iets wat na het stellen van de kleppen volledig verdwenen was. De garage gaf aan dat het stellen elke 30K gebeuren moet maar dat het onregelmatig lopen geleidelijk aan zal verdwijnen. Nu, met 45K op de teller doet het onregelmatig lopen zich weer opnieuw voor.

Verbruik is stabiel 1 op 9 met veel fileverkeer.

Alles met elkaar een prettige en betrouwbare auto. Geen moment spijt gehad van ons besluit.

Nieuwe banden

  • 46.000 km

Na de 45K beurt werd ik geïnformeerd over de staat van de banden. Rondom was nog 2-2,5 mm profiel aanwezig. Tevens werd vermeld dat het vervangen van de vier Yokohama Geolander banden door dezelfde banden ruim 900 euro zou kosten. Het moeten vervangen van banden bij 45K maar vooral kosten waren een schok. Ik besloot mij te oriënteren en heb uiteindelijk elders Continental banden aangeschaft in dezelfde maat maar met een hogere snelheid codering voor iets meer dan 600 euro. De grotere stijfheid van de banden zorgt ervoor dat het weggedrag, vooral het insturen en wisselen van de rijrichting zoals bij rotondes veel makkelijker en sneller gaat. Het enige nadeel dat ik merk is meer afrolgeluid en dat de rechtuit stabiliteit iets minder is.

Motor storings lampje

  • 51.000 km

Nadat bij 30K voor de eerste keer de kleppen zijn gesteld moeten deze volgens de garage opnieuw gesteld worden. Kort achter elkaar ging het motor storings lampje branden op het moment dat het management systeem overschakelde op gas. Uitlezen van de storing gaf een aantal keer aan dat misfire van de vierde cilinder de oorzaak was. Het moeten stellen van kleppen bij 50K is eerder dan verwacht. Bij rijden op gas moeten normaliter de kleppen bij 60K opnieuw gesteld worden. Na de laatste keer resetten van de boordcomputer ben ik overgeschakeld op benzine. Resultaat is dat de storing weg blijft. Opmerkelijk is dat de motor meer bij de les is en voor mijn gevoel sneller klimt in toeren. Ben benieuwd of dit verschil ook te merken zal zijn na het opnieuw stellen van de kleppen.

Update 30-12-2009: Onderzoek heeft uitgewezen dat het niet de kleppen zijn en ook niet de injectoren die de foutmelding veroorzaken. De auto rijdt nog steeds top op benzine dus is het waarschijnlijk de gasinstallatie. Over twee weken zal deze worden nagekeken door garage Rijnzicht die de LPG installatie heeft ingebouwd. Heb overigens tijdens de beurt mogen proefrijden met de nieuwe Outback. Een uitstekende auto maar ik realiseerde me dat mijn eigen Outback zeker zo goed rijdt. Wel vind ik de stoelen veel beter zitten en is het interieur mooier en inderdaad veel ruimer. Het exterieur vind ik minder geslaagd in tegenstelling tot de nieuwe Legacy.

Update 11-12-2010: Vandaag is de auto nagekeken door het gasbedrijf. Bleken toch de injectoren de boosdoener. Raar aangezien de dealer dit had uitgeprobeerd en het volgens zeggen geen soelaas gaf. Ik hoop dat het vervangen van de injectoren het probleem heeft opgelost. Een van de redenen voor mij om een Subaru te kopen was de alom geroemde betrouwbaarheid. Ik ben ondertussen los van de beurten zo'n 8 keer langs moeten gaan voor storingen aan of veroorzaakt door de LPG installatie. Gemiddeld dus eens per 2-3 maanden. Moet eerlijk bekennen dat ik dit toch wel zat begin te worden.

60000 kilometer beurt/update

  • 61.300 km

Mijn 60K beurt gehad. Kan eigenlijk niets bedenken wat ik zou kunnen melden. Behoudens het vervangen van de LPG injectoren (zie update 51K) geen problemen gehad de afgelopen 15000 kilometer. Tijdens de 60K beurt zijn standaard onderhoudswerkzaamheden verricht met als extra activiteit het vervangen van de remblokken vóór. De auto zelf functioneert probleemloos en naar volle tevredenheid. Ik stap elke dag weer met plezier in. Kan niets bedenken waar ik me aan stoor of waarvan ik vind dat het niet naar behoren functioneert. Het verbruik is constant 1 op 9 op LPG.

Opnieuw LPG problemen

  • 76.600 km

Afgelopen 15000 kilometer hebben opnieuw problemen met de LPG installatie voor ongemak gezorgd. Diverse keren liep de motor na het starten slecht, sloeg af, had geen vermogen en veroorzaakte grote rookpluimen. Enige remedie was het uitzetten van de gas installatie. Uitlezen bij de garage gaf geen foutmelding. Lastig was het feit dat het probleem zich alleen af en toe voordeed en weer een tijd wegbleef. De motor begon wel geleidelijk aan steeds slechter te starten. Het probleem kwam met grotere regelmaat terug totdat het mij te zeer begon te ergeren. In overleg met de garage werd de auto daar gestald om de monteurs de gelegenheid te geven ter plekke het probleem te beoordelen en te diagnostiseren. Uiteindelijk bleek de gas verdamper de oorzaak. Een lek membraan in de verdamper zorgde ervoor dat via de vacuüm slang gas al in de motor kwam op het moment dat deze nog op benzine liep. Na vervangen van de verdamper start en loopt de motor weer als vanouds. Als ik opnieuw de balans opmaak ben ik nog steeds zeer enthousiast over de auto. Ik stap nog elke dag met plezier in en geniet ik van het comfort, wegligging en tractie onder alle, ook slechte winterse, omstandigheden.
Het zijn de extra´s zoals LPG, navigatiesysteem, parkeer sensoren, etc. die later aangebracht zijn die voor problemen zorgen. De auto zelf heeft nog niet een mankement gehad, zelfs niet niet het vervangen van een lampje. Ik schat dat ik waar het de gas installatie betreft pech heb gegeven de reacties van anderen die aangeven probleemloos op gas te rijden. Anderzijds, het feit dat Subaru Nederland geen gas meer aanbiedt zou ook een aanwijzing kunnen zijn voor door de bank grotere dan gewenste problemen. Hoop voor mijzelf dat ik het ergste achter de rug heb.

Betere acceleratie

  • 90.000 km

De laatste 15.000 kilometer, na het vervangen van de verdamper, zijn probleemloos verlopen. De auto rijdt uitstekend en trekt onder alle omstandigheden goed op. Waar eerder de motor pas na een seconde thuis gaf bij accelereren treed dit nu niet meer op. Het kan niet anders zijn dat de aanpassingen aan het LPG systeem dit tot gevolg hebben gehad.
Alles met elkaar ben ik nog steeds zeer tevreden over de auto. Met name de prestaties, de wegligging, het comfort en de betrouwbaarheid zijn wat mij betreft bovengemiddeld goed. Wat de betrouwbaarheid betreft, ik heb het al eerder gemeld, is er aan datgene wat af fabriek geleverd is nog niets kapot gegaan! Misschien niet bijzonder voor een Subaru maar wel als ik af ga op ervaringen van collega´s. Tot slot, het verbruik is constant gebleven, 1 op 9.

Eerste grote onderhoud

  • 106.000 km

Ik val in herhaling, op de auto is niets aan te merken. Geen problemen de afgelopen 15000 km en nog steeds volop tevredenheid waar het het gebruik van de auo betreft. Mijn grootste pluspunten zijn het comfort en de wegligging, met name rechtuit stabiliteit en gemak waarmee je bochten op hoge snelheid kan nemen. In veel situaties hoef ik bij het nemen van bochten niet te remmen of gas los te laten waar dit wel geldt voor medeweggbruikers. Nadeel is dat ik hier zo aan gewend ben geraakt dat ik extra alert moet zijn wanneer ik met anderen in de auto zit. Bij 105K is de eerste echt grote beurt uitgevoerd waarbij de distributieketting is vervangen. Ook zijn de zomerbanden weer onder de auto gekomen. Het enige extra onderhoud betrof de vervanging van de remschijven en blokken voor. De rekening bedroeg totaal 1067 Euro waarvan arbeidsloon 320 Euro bedroeg. Iets meer dan verwacht maar met bijna 3 cent/kilometer voor onderhoud inclusief banden over de eerste 105K absoluut niet verkeerd.

Grote beurt, motor management storing

  • 121.000 km

In de afgelopen periode was er tijdens de laatste paar duizend kilometer voor de beurt regelmatig een terugkerende melding van motorstoring. Het motorlampje begon te branden, cruise control werd automatisch uitgezet en de boordcomputer schakelde over op een noodprogramma voor brandstof management waarin parameters vast ingesteld zijn. Het laatste zorgde voor een tamme motor die trager en minder fel reageerde. Resetten gaf elke keer aan dat de sensor van de katalysator een melding gaf over een te rijk brandstof mengsel. De garage noemde als mogelijke oorzaken een kapotte katalysator, vervuilde brandstof of kleppen die opnieuw gesteld moesten worden. Ik besloot door te rijden en het euvel op te laten lossen tijdens de volgende beurt. Reden hiervoor was dat naast ongemak vanwege de niet werkende cruise control de auto goed bleef functioneren en ook het feit dat een automatische reset van het management systeem na een paar dagen weer resulteerde in een gewoon lopende en functionerende auto. Tijdens de beurt werd de meest waarschijnlijke oorzaak vastgesteld toen bleek dat een van de bougie kabels intern kapot bleek. Na de beurt is het euvel niet meer teruggekeerd en loopt en rijdt de auto weer als vanouds. Ook staat de auto weer op de Bridgestone Blizztalk winterbanden en opnieuw valt het mij op hoe goed ik deze banden vind. Misschien zelfs nog wel beter dan de Bridgestone Turanza T001 banden die er sinds afgelopen zomer onder zitten. Met de Blizztalk's zijn koersvastheid en tractie in bochten gewoon heel goed en is afrolgeluid volgens mij zelfs minder dan bij de zomer banden. Gisteren de auto weer eens laten wassen en opnieuw valt het me op hoe mooi ik de auto vind. Ik heb er met plezier omheen gelopen en naar gekeken. Na ruim 4.5 jaar ben ik nog elke dag blij met met de auto. Hij is mooi om te zien, rijdt heel erg goed, is betrouwbaar, zeer functioneel, heeft alles wat ik prettig vind en is kwalitatief gewoon heel erg goed.Een auto die bol staat van karakter.

Kleine beurt - Nieuw lampje!!!

  • 136.000 km

Twee weken terug heb ik de 135K beurt laten doen. Geen bijzonderheden of het moet zijn dat een aantal steenslag plekjes op het dak wat blaasjes/roest begonnen te vertonen. Ik heb de garage gevraagd om deze bij te werken om verdere aantasting te voorkomen. Het enige vermeldenswaardige is dat een lampje van de stadsverlichting vervangen is. Bij mijn weten het eerste lampje dat vervangen is gedurende de ruim 5 jaar dat ik deze auto heb. Iets wat ik nooit eerder heb meegemaakt met alle voorgaande auto's.
De motorstoring die ik in vorige updates meldde kwam steeds minder vaak voor en is de laatste 5 maanden volledig verdwenen. De garage houdt het op vervuilde LPG die ik in Frankrijk heb getankt. Wat het ook is geweest, ik ben blij dat ik er geen last meer van heb en dat de aanschaf van een nieuwe katalysator waarvoor werd gevreesd niet nodig was. Had overigens wel een OBD2 dongle aangeschaft om eventueel zelf foutcodes uit te kunnen lezen en te verwijderen. Ik heb dit slechts eenmaal hoeven doen (foutcode P0420 Bank 1 Sensor 1) die ook al door de garage was vastgesteld.
De enige opmerking die ik heb betreft de software van de ingebouwde navigatie. Een prettig systeem dat ik dagelijks gebruik. Het nadeel is dat de meest recente kaart update van 2010 is en er geen nieuwere versies zullen komen. Dit in combinatie met de hoge kosten (ruim 200 euro) hebben me ertoe gebracht om navigatie software voor mijn smartphone, met levenslange kaartupdates, aan te schaffen. Op deze manier heb ik toch de beschikking over recente kaarten mocht ik deze nodig hebben.
Rest mij nog mijn ervaringen met een rit naar Berlijn te delen. Een trip met tweemaal een rit van 700Km. Eigenlijk kan ik kort zijn. Het comfort, de rustige en stabiele loop bij alle snelheden (120-180 Km/h) en het vermogen vlot te versnellen of te vertragen zorgden voor een plezierige en ontspannen reis. Het is tijdens dit soort trips dat ik me weer ten volle realiseer waarom ik de auto heb gekocht en na ruim 5 jaar nog steeds blij ben met de auto.

Eerste reparatie na 150K KM.

  • 153.000 km

15000 Kilometer verder valt er opnieuw weinig te melden. Wat zich nog steeds met enige regelmaat voordoet is de motorstoring met foutcode P0420. Met behulp van de OBDII dongle en de Torque Android app reset ik de foutcode. Ik heb wat websites gelezen over het onderwerp. Onderstaande tekst die ik kopieerde maakt duidelijk dat het een lastig te diagnosticeren probleem is. In elk geval hoeft een foutmelding niet automatisch te betekenen dat direct de katalysator moet worden vervangen, iets wat redelijk kostbaar is heb ik begrepen – rond de 1000 euro.

...sometimes it’s just a small exhaust leak, or a failed sensor of in some cases a faulty fuel pressure regulator. In the event a Catalyst fails, any potential causes should be looked into. It’s the single most ignored code, and one of the most challenging to accurately diagnose. It absolutely cannot be diagnosed in the parking lot of your favourite parts store with a generic scan tool.

Over de auto valt verder weinig te melden anders dan tijdens de 150K beurt de ashoes links voor is vervangen. De eerste echte reparatie na 150K kilometer aan iets wat af fabriek door Subaru is geleverd!!! Bevestigt wat mij betreft de bouwkwaliteit van Subaru ’s.
Na zes jaar in deze auto heb ik nog geen moment het idee om eens naar een andere auto te kijken. De auto rijdt nog ‘als nieuw’ en zonder problemen, kraakjes of mindere prestaties. Ook het interieur is nog fris en behalve de mat voor de bestuurdersstoel, kan ik nergens slijtage of verwering ontdekken. Opnieuw iets wat de kwaliteit bevestigd. Ik mocht onlangs in de nieuwe Forester rijden. Een prettige en potente auto maar terug in mijn Outback constateerde ik dat ik deze prefereer boven de Forester. Rijdt strakker, een luxer interieur en mijn indruk was dat de Outback stiller is. Ook vind ik de Outback een mooie auto om te zien. Ik kijk er met plezier naar en ben na zes jaar het ontwerp niet zat, in tegendeel, vind de auto misschien nog wel mooier nu dan in het begin.

Dure beurt en nieuwe LPG installatie

  • 170.000 km

De 165K beurt was een dure grap. Stootblokken en as hoezen vóór zijn vervangen alsmede het deel van de uitlaat tussen de katalysator en de dempers. Met een totaal bedrag van 1040 euro meer dan ik had verwacht. Het vervangen van de uitlaat was voor de helft verantwoordelijk voor de ontvangen rekening. Ik had de stille hoop dat het vervangen van de uitlaat de foutmelding P0420 zou oplossen maar helaas was dit niet het geval. In de weken na de beurt viel het op dat linksvoor bij accelereren er een trilling voelbaar was. Dit werd erger en omdat er toch een terugroepactie was besloot ik bij de dealer langs te gaan voor een diagnose. Het trillen werd vervolgens erger en toen ik een aantal keer foutcode P0320 kreeg - misfire tweede cilinder - was het duidelijk dat er meer aan de hand was. Tijdens het dealer bezoek werd vastgesteld dat de LPG installatie niet geheel fris meer was en werd geadviseerd om een ‘gasboer’ te bezoeken. Daar werd bevestigd dat een injector niet goed functioneerde en vervanging nodig was. Helaas betrof de LPG installatie een Teleflex systeem waarvoor geen onderdelen meer beschikbaar zijn. Enige remedie was verwijderen van de gasinstallatie of een nieuw systeem installeren. Omdat de auto mij nog steeds goed bevalt, heb ik besloten tot het laatste en er een nieuw Eurogas systeem in laten zetten. Opnieuw een hoge rekening van nu 1004 euro. Kortom binnen een maand ruim 2000 euro uitgegeven aan onderhoud maar omdat de auto goed is en ik er nog steeds met veel plezier in rondrijd mij de investering wel waard. Voor het overige zijn er geen opmerkingen al ben ik wel gestopt met het gebruiken van het navigatie systeem omdat dit nu, door het ontbreken van kaart updates, toch wel erg ver achterloopt.

P0420 fout opgelost, eindelijk

  • 175.000 km

Na lang rondgereden te hebben met de continue terugkerende foutmelding P0420 is deze nu uiteindelijk opgelost. Oplossing betrof het monteren van een Celfix verloopnippel-O2Sensor in de uitlaat. Gezien de kosten begrijp ik niet helemaal waarom dit niet eerder geadviseerd is maar ben zeer blij dat niet alleen de foutmelding weg is maar ook dat de cruise control weer normaal gebruikt kan worden, werkelijk een verademing. Los van de foutmelding die verdwenen is bevalt ook het nieuwe Eurogas LPG systeem bijzonder goed. Het werkt probleemloos, de motor reageert vlotter op het gas en is meer agile. Ook is het verbruik op LPG verbeterd naar 1 op 9.5 in plaats van eerder 1 op 9. Geen wereldverschil maar een besparing van zo’n 5% maakt wel duidelijk dat een beter werkend systeem wat ook preciezer ingeregeld is tot betere prestaties leidt.

Ingeruild

  • 184.100 km

Afgelopen februari heb ik onverwacht besloten om de Outback in te ruilen voor een nieuwe Outback. Voor de kleine aanpassing om het motormanagement probleem op te lossen (plaatsen van Celfix verloopnippel-O2Sensor in de uitlaat) was ik bij de garage. Ik kon niet eerder dan avonds de leenauto terugbrengen waar ik toen ik aankwam tot mijn verassing de nieuwe Outback in de showroom staan. Ik wist dat deze in de US op de markt was maar had mij niet bezig gehouden met de NL introductie. Aangezien de zaak dicht was, afgezien van de eigenaar die nog wat administratie deed, kon ik alleen en ongestoord de Outback van binnen en buiten bekijken. De eerste indruk was positief. Zowel het interieur, exterieur en ook de enorme ruimte in de auto vielen in positieve zin op. Bij vertrek kreeg ik de brochure in de handen gedrukt en werd vriendelijk uitgenodigd om eens te komen proefrijden. Na een week nadenken en googelen besloot ik om inderdaad een proefrit te maken. Deze beviel mij en mijn vrouw dermate goed dat we besloten om te informeren nar de inruilwaarde van de auto. Ik had mij voorbereid door op Autoweek de Carbase database te raadplegen wat betreft de inruilwaarde. Dit temperde mijn verwachting enigszins omdat volgens de boekjes er niet veel waarde meer over was na 7 jaar en 176.000 kilometer. De volgende positieve verrassing die middag betrof echter het bod op de auto. Deze was dermate hoog dat ik royaal mijn afschrijvingsdoel haalde. Doel was niet meer dan 20 cent per kilometer af te schrijven, uiteindelijk resultaat bij inruil betrof ruim 15 cent per kilometer. Ook de kosten voor onderhoud zijn positief uitgevallen met iets meer dan 4 cent per kilometer. Alles met elkaar heb ik voor relatief weinig geld bijna 7.5 jaar en 184000 duizend kilometer in de Outback MJ2008 rond gereden. Ook het feit dat ik al die jaren op LPG gereden heb heeft bijgedragen aan lage operationele kosten met kosten voor brandstof gemiddeld bijna 6 cent per kilometer. Los van wegenbelasting en verzekering heb ik dus voor 25 cent per kilometer rond gereden, een uitkomst waar ik vooraf voor getekend zou hebben.
Op de vraag of ik opnieuw een auto van hetzelfde merk zou aanschaffen had ja geantwoord. Nu ik de balans opmaak kan ik op basis van operationele kosten, plezier in gebruik al die jaren en betrouwbaarheid alleen maar concluderen dat ik een auto heb gereden waarvan de prijs/prestatie/plezier verhouding bovenmatig goed geweest is. De intrinsieke kwaliteit van de auto, het feit dat deze altijd op tijd zijn onderhoud heeft gehad en de relatief rustige manier van rijden (ik houd van doorrijden maar ben zeker geen wegracer) hebben gewaarborgd dat betrouwbaarheid hoog was en kosten laag gebleven zijn. En het is nog steeds een auto waar de nieuwe eigenaar plezier zal beleven door de kwaliteit van de auto en het feit dat er een slechts 8 maanden oude Eurogas LPG installatie heeft.
Waar het de nieuwe Outback betreft zijn mijn verwachtingen wederom hoog gespannen. In een nieuwe review zal ik jullie op de hoogte houden

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.