Subaru Mini Jumbo 4 SDX (1992)

autoreview

Subaru Mini Jumbo 4 SDX (1992)

Signalement

UitvoeringMini Jumbo 4 SDX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1992
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf158.893 km
KM-stand laatst204.395 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe APK

  • 191.163 km

Bij het aanklikken van de review van mijn eigen autootje kreeg ik die twee maal in beeld. Dacht er één te verwijderen, maar zie nu helemaal niets meer, dus ook de commentaren zijn helaas verloren gegaan.
Daarom eerst maar de review van vorig jaar april, aangevuld met de recente ervaringen.

- Vliegtuigtechniek op de weg. (175.626 km)

Een review van een Subaru Mini-Jumbo is eigenlijk een tikkie zinloos.
Ze worden al niet meer gefabriceerd sedert 1992 en ze zijn bijna uit het straatbeeld verdwenen. En maar zelden wordt er eentje te koop aangeboden.
Sinds de aanschaf op 14 april 2012 heb ik er in het wild welgeteld 3 gespot.
Zie het dan ook meer als een hommage aan dit model.
Vandaag, 19 april 2013, een probleemloze nieuwe APK op km-stand 175.626 km.
Gedurende de 16.733 km die ik sedert de aanschaf heb afgelegd heeft zich geen enkele storing voorgedaan. In de nadagen van de winter is een thermostaat vervangen van maar liefst 8 euro, en bij de keuring was vervanging van een ashoesje nodig.
Onwaarschijnlijk knap voor een autootje van nu 21 jaar oud.
De staat waarin de carrosserie zich bevindt is uitstekend, de vorige eigenaren (ik ben de 3e) hebben 'm ongetwijfeld vertroeteld. De roestduivel was altijd de grootste vijand van dit type, maar mijn Jumbo
heeft daar geen last van.
De prestaties zijn voor een 4- cylinder- motortje van slechts 758 CC onwaarschijnlijk.
Een kruissnelheid van 130 km/u is gemakkelijk vast te houden, ik heb 'm
even op een top van 155 gehad. (de teller gaat tot 160). Gemiddeld verbruik (veel snelweg) 1:19. Blijf ik op provinciale wegen en kom ik niet boven de 80, dan is 1:24 heel gewoon. De "sprint" van 0-100 gaat in ruwweg 13 seconden. Meekomen in welke situatie dan ook is een
peulenschil.
Enige minpuntje: de zijwind-gevoeligheid. Het karretje is relatief hoog en licht (625 kilo) en dat laat zich nog wel eens voelen.
Conclusie: zo worden ze niet meer gemaakt.

Vandaag, 31 maart 2014, een nieuwe APK bij km- stand 191.163. Oftewel 15.537 probleemloze kilometers verder.
In het afgelopen jaar heeft zich geen enkele storing voorgedaan. Wel begint 't einde van de banden in zicht te komen, rondom net onder de 3 mm.
De auto is nog steeds een plaatje om te zien, de zachte winter met nauwelijks pekel zal daaraan hebben bijgedragen.
Heb naar aanleiding van een dus helaas verloren gegaand commentaar de accelleratie van 0- 100 zo nauwkeurig mogelijk getest. Die kwam uit op precies 13,8 seconden. In een andere review van dit model las ik zelfs een tijd van 12 seconden. In elk geval zorgt de kleine 4- pitter in dit lichte wagentje voor prima prestaties.
Het verbruik is nog wat lager uitgekomen, ik haalde een gemiddelde van bijna 1:20.
Bij het overschrijden van de 200.000 km- stand ga ik 'm aanmelden voor "Klokje Rond".

Servicebeurt

  • 92.747 km

Vanmorgen rondom nieuwe banden laten monteren. Van de A- merken niets meer in 12 inch verkrijgbaar, daarom voor Nankang gekozen welk merk er in een vergelijkingstest nog redelijk afkwam.
Bovendien bougies, luchtfilter alsmede olie plus oliefilter. Dit soort onderdelen nog overal verkrijgbaar. Totale kostenpost 240 Euro.
Een in de accessoirehandel gekochte rugsteun heeft 't comfort helaas nauwelijks verhoogd.

  • 200.000 km

Zaterdag 6 december de 200.000 km- grens overschreden.
In de afgelopen maanden begonnen de remmen rechts vóór lawaai te maken. Eén remblokje was blijven "hangen" en daarom alles "vóór" vervangen. De drie overige blokjes hadden eigenlijk nog zeker 20.000 km kunnen meegaan. Kosten waren 40 euro, zelf gerepareerd. Ik heb van de km- stand een fotootje gemaakt, geen idee hoe ik die hier kan plaatsen.....

Derde APK

  • 204.395 km

Maandag 30-03 doorstond de Subaru probleemloos de derde APK. Omdat de motor wat begon te haperen zijn afgelopen week de contactpuntjes vervangen. Die hebben 't in mijn bezit zo'n 46000 km. uitgehouden. Had ik eigenlijk eerder naar moeten (laten) kijken.
Bij deze gelegenheid de onderzijde weer eens in ogenschouw genomen: die kan er beslist nog jaren tegen.
Autootje door de wasstraat gehaald zodat alle pekel van afgelopen winter er weer af is. Met een hogedrukspuit de spatbordranden nog eens extra gereinigd en (weer) in de tectyl gezet. Komende zomer op vakantie naar Polen, zal me niet verbazen onderweg geen enkele Mini-Jumbo tegen te komen.
De Nankang banden blijken een goede investering. De zijwindgevoeligheid van de Subaru blijft groot, maar tijdens de zware windstoten van afgelopen week hield ie zich kranig.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.