Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R spec. B Executive Pack (2005)

autoreview

Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R spec. B Executive Pack (2005)

Signalement

UitvoeringLegacy Touring Wagon 3.0R spec. B Executive Pack
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf127.000 km
KM-stand laatst505.000 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

12 jaar Spec B

  • 505.000 km

Mijn ervaring met Subaru's dateert al vanaf medio jaren '80 van de vorige eeuw, toen de dienst waar ik werkte Subaru Leone stations kocht ivm vele werk in het buitengebied. Deze auto's werden extreem zwaar belast, en ze stonden dan ook vaak in de garage. Echter, de terreincapaciteiten ten opzichte van andere vergelijkbare stationwagens was heel bijzonder.
Veel later, ergens midden jaren '90 kocht ik zelf een gebruikte, appeltjes groene Leone, die voorheen ergens in de Flevopolders dienst had gedaan bij Staatsbosbeheer.
Deze auto kocht ik met een respectabele kilometerstand van rond de 200000, en uiteindelijk is hij naar de sloop gegaan met omstreeks 450000 km.
Veel later, na nog een paar Subaru's, waarvan één een 2.0 GL legacy station was, op LPG, die ik na motorproblemen bij 650000 heb laten gaan, heb ik de moed genomen om een Legacy 3.0R spec B station te kopen. Gewoon omdat ik daar een goed gevoel bij had. Een auto met een aangepaste 6-bak uit een WRX, een 6-cilinder boxer, zoals in een Porsche, met maar liefst bijna 250Pk, dat leek me wel wat.
Nieuw voor mij niet te betalen, maar ik vond er een in de buurt van Leiden. Een mooie donkerblauwe, met zwart leer en alle opties. De auto was van juli 2005, en had 127000 op de teller. Alles klopte, en de prijs was interessant, Na een proefrit volledig verkocht door zijn onopvallende verschijning, de afwerking en vooral het motorvermogen en de souplesse van de motor.
Er vanalles mee meegemaakt, waaronder een lekke koppakking bij 300000 km.
Omdat ik zelf het onderhoud deed, besloten de motor eruit te halen om het probleem op te lossen. Overigens had ik eerst geinformeerd wat het bij de off Subaru dealer zou gaan kosten....bleek meer dan 3000 euri te zijn (2013!), dus dat was geen optie.
Dan maar zelf sleutelen.
Motor eruit was goed te doen.
Maar om de koppen te demonteren moet het héle voorcarter eraf. Maar liefst 45 boutjes, ook nog van verschillende lengte, maar het lukte wel.
Via de dealer een pakkingset besteld. Meer dan 1000 euro voor de complete set moest worden afgetikt.
Maar het was de moeite. Tevens tegelijk maar de waterpomp vervangen, alhoewel er niets aan te zien was.
De distributiekettingen leken nog wel nieuw, ondanks de 3 ton op de teller.
Ik moet daar wel bij zeggen dat we altijd goede kwaliteit motorolie gebruikten, Bardahl GTC. Duur, maar het loont op de lange duur.
Ik las een review over eenzelfde auto, die toch heel veel problemen had, met dito kosten. En dat ook nog bij lagere tellerstand.
Daar kan ik met mijn pet niet bij. Ik reed met de Spec B zo'n 800 tot 1000 km per week, en nagenoeg geen trubbels.
Nu de teller op 505000 km staat, en ik met pensioen ben, heb ik de Spec B voorlopig ook met pensioen gestuurd. Omdat ik de ruimte heb, laat ik hem voorlopig staan, wel geschorst en uit de verzekering, dus veel rijden is er niet meer bij. Gelukkig woon ik aan een doodlopende straat, waarvan een deel mijn eigendom is. Ik kan hem af en toe even laten draaien en een klein stukje rijden.
Ik kan het nog niet over mijn hart verkrijgen om hem te verkopen. De auto is net een oude jas.
Echte Subaru kenners kennen dat gevoel. Ik spreek er regelmatig, en het is altijd hetzelfde.
Wel is het zo dat ik nogal wat geluiden opvang van Subaru rijders die nieuwere typen rijden. Daar zijn toch best veel problemen bij. Ook best vaak terugroepacties.
Dat is jammer, doet af aan het Subaru gevoel.
We hebben tegelijkertijd ook nog een Forester 2.0 turbo S gereden. Was van 2002. Ook die een respectabele 345000 op de teller, maar kreeg te veel roest problemen, en ook met de turbo gedoe, dus die heb ik laten gaan een paar jaar geleden. Toch kriebelt het wel. Ik zag laatst een mooie metallicgroene Turbo-S te koop staan. Niet extreem veel kilometers, en van 1999. Dat waren de eerste types. Misschien dat er dan toch nog wel één bij komt....

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.