Subaru Legacy Touring Wagon 2.0 LX AWD (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Legacy Touring Wagon 2.0 LX AWD |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 330.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
In 2000 was ik op zoek naar een leasebak en kwam de Subaru tegen. Op zich de auto die aan mijn wensen voldeed. Ruim. Verder vond ik het wel een eigenzinnige stoere auto. Helaas moest de leasebak een diesel zijn. Dus dit ging niet door.
In 2005 ging de baan met leasebak de deur uit. Dus weer op zoek naar een auto. Een ding stond vast, ik wilde een Subaru Legacy. Aangezien de toekomst onzeker was aangaande de duur dat ik in de auto zou rijden besloot ik om een wat gedateerde auto van de straat te kopen. Het werd een 96’er, een station met voorwielaandrijving. 238.000 km op de teller. De aandrijfassen waren verrot en de banden uitgedroogd. Bovendien zag hij er niet uit. Vol met zeg maar parkeerdeukjes en een echte deuk in het linkervoorspatbord. Maar wat een auto, vergeleken met de Peugot 306 HDI uit 2001. Dit reed wel iets lekkerder. Veel betere stoelen, beter weggedrag etc. Daarbij is deze slechts twee keer in de garage geweest en dat was voor de aandrijfassen en later om een voorwiellager te vervangen. Dit in tegenstelling tot de 306 die met 80.000 een nieuwe versnellingsbak en nog wat aandrijf spulltjes nodig had. Plus de keren dat ik daarmee in de garage gestaan heb, onvoorstelbaar. Maar leasebak kost niks.
Verder probleemloos meegereden, de Subaru dus, tot ik een keer voor een stoplicht stilstond. De man achter mij schatte de situatie iets verkeerd in en reed het laatste mooie van de achterzijde. Op dat moment besloot ik om een andere Subaru te kopen, ik had er een paar op het oog, maar dan wel een AWD. Het werd een 2001 LX, wel veel km op de teller. Maar hij reed goed was altijd dealer (Dijkstra Harlingen)onderhouden en zag er nog goed uit. Wel met een lekke uitlaat en kromme remschijven maar ach de prijs was ernaar. En als Subaru’s echt goede auto’s zijn is 330.000 geen probleem. Ik heb al eens een Volvo gehad met meer km en zonder problemen.
Ondertussen heb heb ik er 35.000 meegereden en naast de lekke uitlaat en de remschijven heeft de auto probleemloos gefunctioneerd. Tenminste als je een gescheurde stofhoes niet als ernstig beschouwd. Binnenkort moet hij maar eens een grote beurt hebben echter ik voorzie weining problemen.
Wat betreft het rijden. Geweldig weggedrag met de AWD. Hoewel het hier waarschijnlijk niet vaak meer zal sneeuwen zal het des te vaken regenen. En aqauplanning is deze AWD vreemd. Heerlijk! En de bochten blijven een genot hoewel ook deze auto zijn grenzen heeft.
Er ligt een voldoende sterke motor in. Ook om er een aanhanger achter te hebben.
Wel heb ik ern een cruisecontrol ingezet, echt een aanrader.
Het verbruik is wel wat aan de forse kant met 1 op 11. Behalve als mijn zoon rijd dan wordt het 1 op 10.
En inderdaad zijn de onderdelen wel wat duur. Maar ze gaan dan ook niet snel kapot.
Wat mij betreft wordt de volgende auto weer een Subaru maar eerst ga ik toch even in een country proefrijden.
Update 6 januari 2008:
Deze auto is ondertussen verkocht. Niet vanwege problemen maar omdat er een Subaru Outback in beeld is gekomen die op LPG g3 rijdt.
PROBLEMEN
Stofhoes aandrijsas ca € 110,00.
een aantal lampjes.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren