Subaru Legacy Touring Wagon 2.0 GL AWD (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Legacy Touring Wagon 2.0 GL AWD |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 92.500 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na enige jaren twee non turbo Impreza bereden te hebben besloten groter te willen. Na veel twijfelen toch voor mijn dealer, vd Boon Alphen, gekozen waar ze een wat saaie Legacy automaat hadden staan. Na alle voor en tegens uit den treure overdacht te hebben was ik er met hen snel uit. Ik wilde sowieso weer automaat rijden, zeker ook ruimer vanwege het gezinnetje en de twee liter boxer functioneert erg goed op LPG.
Enfin, moderne gasinjectie installatie in laten bouwen, progressieve achterveren vanwege gewicht lpg installatie en trekhaak, cruise control, zonnedak, mistlampen en zelf voor weinig (tweedehands) een ASS fauteuill laten monteren. Overigens omdat het zonnedak nagebouwd wordt is deze relatief ver naar achteren geplaats vanwege de stalen vestevingsbalken in het dak boven de bestuurder en bijrijder. Over veiligheid gesproken! Nu is het projectje bijna af. Ik hoop van de week nog een kn filter te ontvangen om verbruik en koppel nog wat te verbeteren. Dan zit ik weer voor wat jaartjes gebeiteld. Eigenlijk zou ik het liefst nog een verlengde stuurnaaf willen om de rijpositie nog te verbeteren. Met mijn ASS in de goede stand staat het stuur te ver weg. Maarja dan ben je je airbag kwijt. Daar moet ik nog een nachtje over dubben...
De auto is comfortabel, typisch Subaru in alle voor- en nadelen. Hier kom ik zo op terug. Zeeën met ruimte, voorin, achterin en achter de klep. Ook voor lange mensen zoals ik een droom van een auto. De klokkenwinkel is keurig netjes en knoppen voelen beslist degelijker als in een Impreza. De boxer presteert zeker in stadsomstandigheden heerlijk. Jawel. Op de snelweg vind ik hem bij 80 (was overigens bij van de Impreza bekend) matig oppakken. Bij 100 en vooral 120 is het koppel veel beter. Maar daardoor houdt de motor zich door de relatief lage toeren wel weer mooi op de achtergrond. Verder klinkt hij tot aan de toerenbegrenzer gewoon lekker. Je moet ook met beleid het gaspedaal beroeren op de snelweg om niet een flinke ’hik’ in de aandrijflijn te ervaren.
Overigens het windgeruis is niet van de lucht. De stijlloze ramen bieden wat mij betreft meer nadelen dan voordelen. Het hoort bij het merkimago maar na mijn derde Subaru heb ik het wel een beetje gehad met dat gesuis.
Als je een deur dichtdoet voelt het overigens ook veel degelijker als in Impreza’s. Echt veilig. De draaicirkel is fors. De automaat functioneert super en laat zich via de keuzehendel veel comfortabeler bedienen dan in de Impreza. Terwijl die motor en bak combinatie nagenoeg hetzelfde is. Nadeeltje van het ventilatie systeem vind ik dat de airco automatisch aangaat als deze op het raamsymbooltje staat. Als je dus geen luchtstroom op je koppie wilt gaat de airco dus aan. Niet handig, ook vanwege de luchtjes uit een onregelmatig gebruikte airco. Overigens is het ventilatiesysteem wel heel krachtig en goed te doseren.
Wat me altijd al aangetrokken heeft van Subaru zijn de combinatie van niet alledaags, eigenwijs merk, degelijke en afwijkende techniek en je ziet hem niet vaak in het straatbeeld. Voor wat betreft de wegligging biedt AWD absoluut voordelen bij nat en glad. Maar het blijven vier wielen en een stuk staal. Het is me tweemaal overkomen dat ik de auto overschatte en wel even een besneeuwd bochtje zou nemen. Dan glij je dus gewoon met vierwielen de bocht uit. Klaar. Geen schade gelukkig. Wel een wijze les dat het gewoon een auto blijft. Prettig is wel dat de auto rechtuit veel stabieler is bij spoorvorming met water in de sporen. Je merkt daar praktisch niets van. Dat geeft heel veel rust bij de lange ritten met slecht weer.
Ook handig verlicht schakelt uit als je de sleutel uit het contact haalt. Je kunt dus gewoon net als in Zweden altijd met verlichting rijden.
Wat Subaru echt moet verbeteren om in het premium segment een rol van betekenis te willen spelen is de afwerkingskwaliteit van de plastics. Ik weet niet hoeveel beter deze is in de huidige serie maar bij deze Legacy is ie ondermaats voor een auto met pretenties om mee te spelen hogerin. Het deurpaneel waar de bediening van spiegel en ramen in zit (echt) los. Vastklikken helpt niet. Ook een afdekkap bij de opener van het achterportier is er al af. Hoofdsteun achter wil niet goed terug na gedemonteerd te zijn geweest voor de ’platte bank’. Overigens allemaal tot nu toe typisch Subaru-zaken en daarom bekend toen ik dit huwelijk afsloot.....
Mijn verwachting van de levensduur van deze Japanner is hoog. Geen storingsgevoelige electronica en relatief eenvoudige en doordachte techniek.
Al met al een dijk van een auto met zeker ook onvolkomenheden die voor mij ruimschoots goedgemaakt worden door zijn goede karakter. Is het niet zo ook in een goed huwelijk?
PROBLEMEN
Tot nu toe enige malen terug geweest bij de dealer. Waar ik overigens correct, snel en sympathiek behandeld word:
-resonantie bij 2000 toeren, blijken hitteschildjes te zijn van de uitlaat. Bekend Legacy euvel. Helaas is het vastzetten hiervan van korte duur. Moet hiervoor voor de derde keer terug. Maar wel allemaal garantie.
-remblokken achter vervangen, vanwege aanschafdatum onder garantie vervangen!!
-enorm piepen bij insturen, riem stond te slap. Garantie.
-diverse plastic ongemakjes, zie boven. Garantie en mee leren leven.
-bevestiging roldek van bagageruimte afgebroken. Zelf gerepareerd met andere bout.
- deurrubber bij achterraam flubbert. Zelf weer vastgezet.
Verder gewoon regulier onderhoud.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.