Subaru Legacy Touring Wagon 2.0R Executive Pack (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Legacy Touring Wagon 2.0R Executive Pack |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 213.000 km |
KM-stand laatst | 230.000 km |
Noodgedwongen
- 213.000 km
In augustus 2019 namen mijn ouders voorgoed afscheid van hun trouwe Volvo XC70. Niet omdat de wagen na 380 000 km toch wat duurdere reparaties diende te ondergaan, wel omdat wagens met een zelfontbrander niet langer welkom waren in vele steden in België. Dat het 'weggooien' van kwaliteitsproducten typerend is voor onze wegwerpmaatschappij is walgelijk, maar daarover zal deze review niet gaan.
Er moest op korte termijn een 'vervangwagen'
komen. Vanwege mijn positieve ervaringen in het verleden werd er gekozen voor een Subaru Legacy 2.0R uit 2005 met 214 000km op de teller.
De wagen kwam bij de derde eigenaar vandaan die reeds na een jaar bezig afscheid nam om terug voor BMW te kiezen.
De wagen had wat achterstallig onderhoud, maar werd APK-goedgekeurd na een nieuw middenpijp en een setje schokbrekers rondom.
De voorste remschijven werden vervangen, net als de stuurkogels en om de 18-inch velgen werd een nieuw setje rubber gelegd.
De wagen is voorzien van (bijna) alle opties: zwart leer, navigatie, cruise control, automische airco (single zone) en een elektrisch verstelbare bestuurderszetel. De afwerking van deze generaties Legacies (en Outbacks) is matig. Hoewel er meer dan gewoonlijk is gekozen voor 'zachte' materialen, zijn er in het interieur toch een hoop piepjes en kraakjes.
Vergeleken met een Outback (of de Volvo) is het onderstel hard en de zetels zitten in de Subaru minder comfortabel dan in de Zweed.
De wegligging daarentegen is subliem en de wagen voelt zich het beste thuis op de snelweg of op buitenwegen met vlak asfalt. In de stad kan je de lengte van de wagen (bijna 480cm) niet verbergen, maar het sturen verloopt prettig, licht en direct.
De 2.0R is een evolutie van de oude 2.0i motor waarbij de 2.0R is voorzien van 2 nokkenassen per cilinderbank en geniet van variabele kleptiming. De toerenbegrenzer grijpt pas in bij 7500 toeren en het blok hangt lekker aan het gas.
De bak schakelt wat hakering en dat gedrag herken ik vanuit mijn oude Forester.
Toon minder
Update na 2 jaar
- 230.000 km
Opnieuw werd er weinig met de wagen gereden. Toch waren er wederom wat duurdere ingrepen nodig. De distrbutieset en waterpomp waren aan de beurt en deze keer vond de voorste lamdasensor dat zijn tijd was gekomen.
Pluspunt is wel dat de motor nu echt heerlijk draait en nog gretiger aan het gas lijkt te hangen. De 165pk die Subaru had opgegeven zitten gevoelsmatig nog (grotendeels) onder de blauwe motorkap.
Dat neemt echter niet weg dat de wagen de voorbije 20 000km niet bepaald goedkoop is geweest, maar omdat we één en ander zelf kunnen doen valt het te overzien. Bovendien start de auto elke ochtend en brengt ons waar we zijn moeten zonder morren.
De pandemie heeft er voor gezorgd dat er weinig met de wagen is gereden. Nog geen 10 000km. Behalve een klein onderhoud en een setje ruitenwissers, gaf de achterste lambdasensor de geest. Knipperend cc-lampje en motorstoring. Vervangen is makkelijk en ook de prijs van een nieuwe sensor valt goed mee.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren