Subaru Legacy Touring Wagon 2.0R Comfort (2008)

autoreview

Subaru Legacy Touring Wagon 2.0R Comfort (2008)

Signalement

UitvoeringLegacy Touring Wagon 2.0R Comfort
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf78.000 km
KM-stand laatst299.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaringen met een Subaru Legacy IV

  • 299.000 km

De keuze
In 2015 kwam ik terug uit het buitenland en ging op zoek naar een gezinsauto. Een Land Cruiser zoals ik daarginds had zat er helaas niet in, in Nederland ook totaal overbodig. Ik ging op zoek naar een stationcar in het D-segment.

Ik heb er een hekel aan als apparaten het niet goed doen, dus ik was er al uit dat de auto van Japanse makelij moest zijn. Een Toyota Avensis lag voor de hand gezien mijn uitstekende ervaring met de Land Cruiser, maar deze was wel erg saai en weinig dynamisch.

Ik had nog leuke jeugdherinneringen aan de Subaru Legacy’s van de tweede generatie in Outback uitdossing. Die zag ik destijds in Zuid-Amerika veel rondrijden, stoere wagens waren dat en ik was weg van de portieren met frameloze ramen.

Gezien mijn budget kwam de Legacy IV in aanmerking, alleen zou het niet de Outback uitvoering worden want die vind ik van deze generatie dan weer niet zo mooi. Het design van de carrosserie past gewoon niet met het ruige van de Outback-uitdossing. De gewone stationcar versie vind ik daarentegen het mooiste model dat Subaru ooit heeft geproduceerd; rank en tijdloos. Uiteindelijk vond ik een mooie bij een Hyundai dealer in Amersfoort, een 2.0R uit 2008 met nog geen 80 duizend kilometer op de teller in de prachtige kleur ‘Regal Blue Mica’. Verder een basisuitvoering, wat ik prima vind. Lederen stuur en pook, 4 elektrische ramen, radio/CD-speler met aux, automatische airco en natuurlijk AWD, meer heb ik niet nodig.

Rijden
Hoe rijdt het? Minder snel dan het uiterlijk doet vermoeden. Slechts 187 Nm en 165 pk die pas boven de 3500 toeren een beetje op gang komen, voldoende voor het dagelijkse, maar soms dringt de gedachte zich op dat dit model ook met een 3 liter 6 cilinder bestaat.
De wegligging is uitstekend, stuurt scherp en lange bochten kan ik ongekend hard nemen als ik dat wil. De demping heb ik bij 200.000 km vervangen door vier Bilstein B6-jes waardoor de koets zich al helemaal door geen enkele beweging gek laat maken. De vering is wel wat hard, maar dat heeft ook te maken met de relatief lage bandenwangen van de 17-inch standaard velgen. Vooral in het buitengebied waar ik woon en waar de wegen soms best pokdalig zijn, kan ik het verschil in comfort duidelijk voelen met bijvoorbeeld de auto van mijn vrouw (een Renault Zoe).

Verder is het een veelzijdige auto. Ik kan er lekker veel in vervoeren, kinderen en volwassen hebben voldoende been en hoofdruimte achterin. De stof van de stoelen is niet heel sfeervol maar lijkt onverwoestbaar, na bijna 300.000 km nog geen slijtplekken en de stof is goed afwasbaar waardoor vlekken makkelijk weg te poetsen zijn. Bestendig dus tegen morsende kinderen en soms modderige werkkleding. De auto doet zijn werk ook goed als trekker van trailers en aanhangers, zelfs op modderige ondergronden of op steile hellingen, bedankt AWD mét lage gearing!

Onderhoud
Van een vermeend kwalitatief goed product zijn mijn verwachtingen natuurlijk vrij hoog, in ruil daarvoor krijgt de Subaru netjes onderhoud bij de Subaru specialist, wordt ie regelmatig gewassen en zelfs in de was gezet en staat ie thuis droog in onze grote boerenschuur.
Op het moment van schrijven is de Subaru 16 jaar en tikt het 300.000 km aan. Ik heb de auto zelf 8,5 jaar en in die tijd heb ik er 220.000 km mee gereden. Eigenlijk waren er weinig bijzonderheden tot 2022 en 280.000 km. Afwisselend een grote en kleine beurt elke 15.000 km. Elke 100.000 km een nieuwe distributieriem, multiriem en spanrollen, elke 70.000 km nieuwe banden (per 4 want AWD). Een keer een nieuwe lambdasonde en een terugroepactie i.v.m. de Takata Airbags.

Maar in de zomer van 2022 bij 280.000 km ging er toch iets mis. Na een lange snelwegrit bokte de Subaru bij het insturen van korte bochtjes op de parkeerplaats. Rechtdoor en op de snelweg was er niets aan de hand dus toch gereden tot de eindbestemming in Zuid-Frankrijk. Eenmaal daar naar een Subaru garage die al snel de diagnose stelde dat de viscokoppeling van de AWD versleten was. Een op zich betekend zwak punt van Subaru’s. Een grotere reparatie aan een Subaru laten uitvoering in Frankrijk tijdens de zomervakantie vergde meerdere weken dus de Subaru ging op transport terug naar de specialist in Nederland en wij verder met een huur T-Roc (Aargh!). Terug van vakantie bleken ook de wiellagers aan de linkerkant aan vervanging toe. Dat meteen ook maar gedaan. Dat was de eerste tegenvaller in al die jaren en kilometers en al snel kwam de tweede, notabene tijdens het rijden in een rouwstoet, dikke rook van de koppeling kwam onder de motorkap vandaan! Deze panne kwam eigenlijk niet onaangekondigd. Onder de motorkap piepte de drukgroep van de koppeling al langer dan een jaar, maar de garage had mij verzekerd dat deze nog niet vervangen moest worden, wel dus. Tenslotte was de laatste beurt een dure want distributieriem en vier banden moesten weer eens vervangen worden en wederom een mankement. Een van de secundaire luchtkleppen was stuk en de andere bijna (‘check engine’ lampje brandde daardoor ook). Kortom, ik was in een half jaar zo maar een paar duizend euro kwijt aan de Subaru.

En nu?
Bij een auto van 16 jaar en 300.000 km die inmiddels iets meer onderhoud nodig begint te krijgen is het natuurlijk een overweging om deze weg te doen en met een jongere auto een nieuw avontuur aan te gaan. Maar dat ben ik niet van plan, ik denk dat de Subaru het waard is aan te houden en het extra onderhoud voor lief te nemen. Financieel gezien houdt doorrijden lagere afschrijvingskosten in, dat kan ik dus tegenover de extra onderhoudskosten zetten. Verder vermoed ik dat doorrijden duurzamer is dan telkens iets nieuws kopen. Tenslotte, spreken moderne auto’s mij heel weinig aan; het design is me meestal te schreeuwerig, elektronische ‘rijhulpen’ bemoeien zich te veel met wat ik doe en door de connectiviteit van de huidige auto’s worden gegevens verzameld waarvan ik niet weet door wie die allemaal ingezien kunnen worden. Tenslotte, nieuwere auto’s zijn zo complex dat zij vaak op jongere leeftijd al mankementen vertonen.

Dus
Zolang het vertrouwen er is dat ik met mijn gezin op vakantie kan zonder dat er een grote kans is dat de Subaru ons langs de kant van de weg laat staan, mag de auto blijven en zal ik in het extra onderhoud blijven investeren. Na de recente technische investeringen heb ik de auto een Dinitrol behandeling laten geven. De auto vertoonde nog geen roest (alleen beetje vliegroest op sommige plekken) maar hiermee voorkom ik hopelijk dat er op een gegeven moment moet worden gelast. Op deze behandeling staat vijf jaar garantie. De laatste investering nu is van optische aard en betreft de lichtmetalen velgen, die zijn op moment van schrijven net gestraald en opnieuw gelakt.

Conclusie
De Subaru Legacy voldoet tot nu toe aan mijn verwachtingen, het is misschien niet de meeste luxe, comfortabele en snelle auto die er is, maar ik vind de wagen mooi om naar te kijken, veelzijdig in gebruik en kwalitatief goed in elkaar gezet; dat is waar het mij vooral om gaat.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.