Subaru Legacy 2.0 GL AWD (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Legacy 2.0 GL AWD |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand bij aanschaf | 34.548 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na schade aan mijn vorige auto op zoek gegaan naar een opvolger. Een kennis reed al jaren tevreden een Subaru Legacy (in de Lease). Hierom ook naar het, toen voor mij nog, onbekende merk gekeken. Bij de aanschaf is het een eerste vereiste dat ik in de auto pas. Bij veel auto’s is de middenconole nogal fors uitgevallen, waardoor er voor de benen van de bestuurder minder, voor mij vaak te weinig, plaats overblijft. De Legacy scoort hier duidelijk pluspunten door de ruime zit. Tijdens de testrit was het eerst opviel het aparte, maar niet hinderlijke geluid van de motor. Een boxermotor maakt nu eenmaal een ander geluid als een in-lijn of een V-motor. De vering van de Legacy is prima, hobbels hebben een veel geringere impact op de inzittenden als bij andere geteste auto’s, ook als ze met een wat hogere snelheid genomen worden. De auto heeft All Wheel Drive. Je merkt hier weinig van, tot je, wanneer het een glad, is in een twee-wiel aangedreven auto gas geeft. In deze situatie spinnen de wielen van twee-wiel aangedreven auto terwijl de Subaru gewoon wegrijdt. Het hogere verbruik dat aan de vierwiel aandrijving wordt toegeschreven is mij erg meegevallen. Met de Mitsubishi Galant lag het verbruik op 1:12 met de Legacy op 1:11. Beide waarden voor woon-werk verkeer via binnenwegen met verkeerslichten. Op de grote weg komt het verbruik in de buurt van 1:15. Een nadeel van de Legacy is, naast het brandstofverbruik, het grote gewicht, of eigenlijk de wegenbelasting.
PROBLEMEN
De bestuurder buiten beschouwing gelaten eigenlijk geen.
De auto heeft mij in de afgelopen 7 jaar slechts 1x BIJNA laten staan, en dat was nog mijn eigen schuld. Er was af en toe een rood lampje gaan branden. Het was nog een week voordat hij voor een beurt moest en wilde ik het tot die tijd uitzingen. Naderhand bleek het een temperatuursensor van de motor te zijn. Het motormanagement ’dacht’ hierdoor dat de koude motor warm was, en gaf geen extra brandstof. Hierdoor startte hij erg slecht.
Bij 97000km is de waterpomp vervangen, tevens werd de distributie snaar vervangen. De snaar had anders bij 100000km toch vervangen moeten worden. Bij 120000km zijn de twee buitenste homokineten (van de voorwielen) vervangen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren