Subaru Impreza Plus 1.6 GL AWD (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Impreza Plus 1.6 GL AWD |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 170.000 km |
KM-stand laatst | 320.000 km |
Deze auto kon ik overnemen van familie nadat ik mijn vorige auto total-loss had gereden. Ik wist dus waar de auto vandaan kwam, en hoe de auto zich gehouden had. De eerste drie jaar had de wagen 120.000 kilometer gereden, tussen 2002 en 2006 waren er dus 50.000 kilometer bijgekomen.
De auto zat net voor een grote beurt, en tijdens die beurt (bij een Subaru-garage) kon men niet uitvinden wanneer de distributieriem vervangen was. Meteen maar laten doen, en in het slechtste geval had die riem er dus al 170k kilometer opzitten. Zonder problemen gelukkig.
In de loop der jaren heeft de auto zich prima gehouden. De auto is behoorlijk comfortabel, ook op langere afstanden, alhoewel het even lastig was een goede zitpositie te vinden. Momenteel zijn er geen kraakjes of piepjes te horen, alleen soms een klein piepje uit de richting van het gaspedaal wat ik maar niet precies kan lokaliseren. De stoelen zien er nog goed uit, weinig tot geen slijtage, en ook geen neiging tot doorzakken. Het dashboard is overzichtelijk, alleen is in het donker de knop voor de alarmlichten wat lastig te vinden (niet verlicht, dus misschien lampje stuk?). Gevaarlijk: soms draait de gordel zich om de handle van de stoelverstelling; bij stevig remmen wil de stoelleuning dan naar achteren klappen. De auto heeft een zee van ruimte, zeker voor zijn formaat. Ik heb er al ontzettend veel mee vervoerd, met volgeladen kofferbak.
Motorisch is de auto wat zwakjes. Tot de 3000 toeren gebeurt er weinig voorin, en met inhalen moet steevast teruggeschakeld worden naar de vier (wat een verschil met de Dai!). Een tunnel uitrijden in z'n vijf is goed mogelijk, maar de gaspedaal moet dan wel helemaal ingedrukt worden. De motor doet wel altijd z'n werk zonder morren, en ik heb nog nooit last gehad van wat voor storing dan ook. Verbruik is okee, ongeveer 1 op 13-14 is wel te halen buiten de bebouwde kom. Ik trek weleens een forse aanhanger, en dat doet de auto zonder problemen. De versnellingsbak beschikt over een hoge en lage gearing, maar die gebruik ik eigenlijk nooit. De bak schakelt redelijk soepel, alleen de achteruit laat nogal eens een kraakje horen.
De vierwielaandrijving zorgt ervoor dat de grenzen van de auto behoorlijk ver weg liggen; een klaverblad bijvoorbeeld kan snel en strak genomen worden. Mocht de grens overschreden worden, dan is de auto heel snel en goed te corrigeren. De achterkant heeft geen neiging tot uitbreken, de wegligging voelt heel degelijk en vertrouwenwekkend aan, ook bij mindere omstandigheden (alhoewel ik ooit bij gladheid dwars de straat ingegleden ben - tja, als alle vier de wielen geen grip meer hebben...).
Olieverbruik valt reuze mee, ik schat dat ik elke 5000-7000 kilometer olie moet bijvullen.
De auto heeft totaal géén last van roest, de carosserie ziet er nog strak uit (op wat gebruikerskrasjes, -veegjes en -butsjes na). Ruim twee jaar geleden is er een auto achterop geklapt, met gelukkig weinig schade (een verbogen trekhaak en wat krassen op de bumper). De stijlloze deuren zijn een leuk detail.
Deze Subaru heeft laten zien een zeer betrouwbare auto te zijn, met weinig problemen. Enkele zaken die eruit springen:
- Een versleten wiellager bij de 220.000 kilometer;
- De geleidersvan het bestuurdersraam werken niet helemaal goed meer, waardoor het raam scheef omhoog gaat en door z'n beveiliging schiet. Ik rijd nu rond met een kier tussen raam en rubbers, met duidelijk rijwindgeruis tot gevolg;
- Het stekkertje van de rechterkoplamp is gesmolten (!);
- De koude motor klinkt wat rauw, en sinds kort houdt de auto bij de eerste keer gasgeven in, daarna niet meer;
- De uitlaat loopt op z'n eind;
- Tussen de 230k en 250k zijn alle banden vervangen (hadden er toen zo tussen de 80-90k opzitten).
Goed, zeker de laatste twee puntjes vallen onder 'normaal' onderhoud.
Kortom, erg veel auto voor het geld, en nauwelijks kapot te krijgen. Echt zo'n ding dat je niet in de steek laat. Het is goed vertoeven achter het stuur, alleen motorisch had het ding wat feller mogen zijn. Maar da's misschien wat meeer weggelegd voor de 2.0. Ik hoop de drie ton ermee te kunnen halen.
Kleine update
- 268.000 km
De auto is nagekeken en heeft een klein beurtje en APK gehad.
- De uitlaat kan nog wel een jaartje mee, is nog wel goed ook al valt de beplating in stukken van de achterdemper.
- De koplampstekker is vervangen, iets met een weerstand ofzo.
- Het bestuurdersraam is gemaakt! Bleek een loszittende raammotor te zijn.
- Distributieriem moet bij pakweg 274.000 vervangen worden.
Maar:
- Remmen voor lopen op hun eind, binnenkort laten nakijken.
Totale kosten voor nu: 80 euro.
En hij gaat weg
- 320.000 km
Na ruim 8 jaar en er zelf 150.000 kilometer in gereden te hebben gaat de Subaru weg. Nog steeds enorm betrouwbaar, en nog steeds weinig kosten qua onderhoud. Maar nu wordt het tijd voor iets moderners, veiliger en luxueuzers: een Volvo V40 uit 2003.
Momenteel is er nog steeds weinig mis met de Suub. De uitlaat is versleten, stotteren bij optrekken (waarschijnlijk benzinefilter) en ruitenwissers die tegen de A-stijl slaan. Het uiterlijk is wel wat minder: een kras aan de rechterzijde (paaltje) en een deuk in het achterspatbord (andere auto).
Ik heb het gevoel dat deze wagen nog wel 10 jaar mee kan. Misschien bij een nieuwe eigenaar?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.