Subaru Forester 2.0 XT Sport Executive (2014)

autoreview

Subaru Forester
Subaru ForesterSubaru ForesterSubaru ForesterSubaru ForesterSubaru ForesterSubaru ForesterSubaru ForesterSubaru ForesterSubaru ForesterSubaru ForesterSubaru Forester

Signalement

UitvoeringForester 2.0 XT Sport Executive
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf19.000 km
KM-stand laatst92.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Forester 2.0XT

  • 28.000 km


Zo de eerste 9000 km zitten er op tijd voor een eerste review.
Na 8.5 jaar was het tijd voor iets anders. eerst wat getwijfeld daar de Outback nog in perfecte staat was. Uiteindelijk de knoop doorgehakt en gaan zoeken naar wat meer vermogen.
De auto word hoofdzakelijk voor de lange stukken gebruikt dus brandstof verbruik is wat minder relevant. Ik wilde in ieder geval weer een Subaru daar ik een enorme fan ben geworden van de tractie en het boxer geluid. Er bleven er dus maar 2 over een andere Outback met een 3.6 (moeilijk te krijgen in Nederland) of een Forester met de 2.0 turbo. na een tijdje gezocht te hebben er 1 gevonden in het noorden. Het was een Duitse auto die bij een Nederlandse dealer stond. Na een proefrit de koop gesloten. De dealer heeft hem ingevoerd.
De wagen was een jaar oud en dat scheelt een slok op een borrel aan BPM waardoor de auto betaalbaar was.

Comfort:
Dit is mijn eerste automaat (hij word hier helaas niet met een handbak geleverd) maar het valt niet echt tegen en went heel snel. De auto rijd bij normaal gebruik heerlijk soepel en maakt nog minder toeren dan de Otback en die vond ik al zo rustig.
De stoelen (het zijn meer zetels) zitten voor mij goed met mijn 1.93 hoeft de stoel niet eens in de achterste stand gezet te worden en dat is echt een unicum. Ze zouden iets meer zijdelingse steun mogen geven maar het is niet hinderlijk. Het automatisch schakelen gaat als vanzelf waarbij je de keuze hebt voor 3 schakel opties. Ik moet zeggen leuk als gadget maar ik rijd het meeste in de normale D stand.
De ruimte die de auto voor en achter geeft is zeer goed goed te noemen. De ruimte op de achterbank is zelfs zeer royaal en de kids (1.8M) klagen niet meer..
De kofferbak ruimte is iets kleiner dan de Outback maar is niet een echt probleem.
De auto is voorzien alle gemakken van comfort: Een leuke Harman Kordon geluidsinstallatie met navigatie (Helaas geen DAB+ want dat kwam pas in modeljaar 2015), lederen bekleding open dak Cruise control bediening op het stuur, regen sensor, airco noem het maar op of het zit er op. Ook verschillende veiligheids- systemen ontbreken niet en dat geeft een veilig gevoel. Als klein minpuntje kan ik opmerken (dit is een automaat kwaal) dat bij het remmen de automaat ten alle tijden door duwt. Dit merk je met name als je sterk moet afremmen. Je hebt het gevoel dat hij gewoon door wil rijden.

Prestaties:
Helemaal Super. De motor wil er vanuit stilstand echt heel graag vandoor en je moet het gaspedaal rustig aanraken als je normaal wilt wegrijden. Heb je haast en je trapt hem in dan trekt hij direct al bij lage toeren. Enig nadeel (en daar ben ik geloof ik niet helemaal de enige in) is dat bij fel optrekken de motor op 6000 blijft hangen. ik schakel hem dan meestal maar door met de flippers. Bij hoge snelheden blijft de wagen zeer stabiel en als een blok op de weg. het zal wel met het aangepaste onderstel te maken hebben.

Gebruikskosten:
De wagen is bijna 1600 kilo en dat is behoorlijk te merken.
Ondanks het gewicht valt het verbruik mij mee op de lange stukken met een rustig tempo van 100 km/uur haal ik 7.6/7.8 l/100 km Om heel eerlijk te zijn vind ik dit eigenlijk best wel zuinig voor een 4 wielaandrijver met 1600 kilo. Mijn Colt haalt op hetzelfde stuk met dezelfde snelheid 7.1 l/100 km en dat is niet echt veel zuiniger en dan is hij nog ruim 450 kg lichter. Moet ook wel toegeven dat het verbruik op de korte afstanden wel fors zijn maar dan gebruik ik hem ook wel. Maar ja daar is de uitvoering ook naar en je krijgt er wel een hele leuke auto voor terug en daar ging het om.

Betrouwbaarheid:
Zal ik eerlijk over zijn dat is eigenlijk nog niet te zeggen na een half jaar. (sommige kunnen dit al na 2 weken) maar als hij net zo goed is als de vorige Subaru heb ik er vertrouwen in. De tijd zal het leren bij de update.

Bij vragen of opmerkingen stel ze gerust.

Manimean

Update

  • 53.000 km

We zijn weer een jaar verder en wat hebben we beleefd.

Betrouwbaarheid na 50000 km
Bij 38000 km vond ik de wagen wat raar optrekken en een soort van intern slippen. Vervolgens komt de kampioen binnen en daarin staan de 10 duurste auto reparaties met op nummer 1 de Automaat. nu is dit mijn eerste automaat en dacht dat zal mij toch niet gebeuren. Jawel het gebeurd mij dus wel en de automaat moest vervangen worden. Ai daar gaat de spreekwoordelijke betrouwbaarheid. Nu is het een Duitse import en zag de bui al hangen. Maar niets bleek minder waar de importeur gaf OK voor de reparatie. Auto bijna 2 maanden kwijt maar goed alles voor een nieuwe automaat (kosten van de reparatie gaan over de 10.000 euro heen) Wat was ik blij met de 3 jaar garantie. Heb er maar 2 jaar bij gekocht voor het geval dat.
Nu dit is eigenlijk het enige wat er stuk is gegaan en de auto bevalt echt verder heel erg goed.
Verbruik blijft mooi gelijk en kan er nog steeds zuinig mee rijden rijden. Met de caravan naar Scandinavie totaal ruim 7000 km en de auto deed super zijn best en gaf geen krimp.

Kortom het blijft nog steeds een super auto waar ik nog steeds zeer veel plezier aan beleef. Ondanks de grote reparatie blijf ik het merk voorlopig nog trouw.

Helaas

  • 92.000 km

Helaas de auto is weg. Na 6 jaar tijd voor wat anders. Dit mede ingegeven dat de auto voor dagelijks gebruik moet gaan worden en de huidige brandstofprijs ook niet echt meewerkt besloten om hem weg te doen. Het lag niet aan de Forester want wat was het een fijne reis auto. Auto is vervangen door een Toyota Corolla Hybrid.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.