Subaru Forester 2.0 X AWD (2004)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Forester 2.0 X AWD |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 182.000 km |
KM-stand laatst | 282.000 km |
Forester 2.0X LPG
- 282.000 km
Nadat ik helemaal klaar was met de torenhoge rekeningen van de Volvo ben ik opzoek gegaan naar een auto waarvan ik hoopte dat het onderhoud een stuk gunstiger uit zou pakken.
Na een tijdje research te hebben gedaan naar diverse merken en modellen kwam ik uiteindelijk bij Subaru uit. Het merk dat jaar in jaar uit bovenin staat bij de betrouwbaarheidsonderzoeken.
De zoektocht naar een mooie en goede Forester kon beginnen. Na een aantal bekeken te hebben waarvan de bekleding erg vies was viel mijn oog op een mooie rooie in Waalwijk.
Na een paar keer heen en weer gebeld te hebben met Subaru dealer Broekauto in Waalwijk heb ik besloten de auto ongezien te kopen... Doordat Broekhuis een erg bekende en goed aangeschreven dealer is durfde ik dit wel aan.
Bij aankomst in Waalwijk (vanuit Groningen) stond de auto gepoetst en al klaar. De distributieriemen, looprollen, spanners etc waren op mijn verzoek vervangen zodat ik daar de eerste 100.000km geen kosten meer van hoefde te verwachten. De auto was precies in de nette staat zoals telefonisch besproken.
Tot zover de aanschaf, hieronder volgt een verslag van de eerste 100.000km die ik met de auto gereden heb.
De auto:
Nadat ik even moest wennen aan het lichte sturen en het gemis aan koppel (waarover later meer) ben ik erg blij met deze auto.
Techniek:
De motor is erg betrouwbaar maar blinkt niet uit op het gebied van koppel. Voorheen reed ik altijd met diesels en dan is het koppel toch wel behelpen. Inhalen op de snelweg gaat niet zo soepel als bij een diesel. Trapte ik bij mijn Volvo het gaspedaal flink in dan versnelde de auto soepel en was het inhalen zo gebeurd, nu moet je een goed moment kiezen om in te halen. Voordeel hiervan is dat je rustiger gaat rijden, echt snel is de auto namelijk niet.
De Hi-Low gearing is ideaal met zware aanhangers en de caravan. Geen plek is te gek om bijvoorbeeld met de caravan weg te rijden zowel in de sneeuw, in de file bergopwaarts als op een natte camping. Ik lees regelmatig berichten over stinkende koppelingen, dit heb ik nog nooit gehad!
Kwaliteit:
De bouwkwaliteit van de auto is erg goed, zelfs na 280000 km nog geen rammeltje of kraakje te bekennen.
Verbruik:
Het verbruik schommelt rond de 1:9,5. Niet erg zuinig maar daar krijg je natuurlijk wel een echte 4x4 voor terug.
Kosten:
Doordat ik op LPG rij en tank voor 0,63 tot 0,70 cent per liter (niet langs de snelweg) vallen de kosten voor het brandstof verbruik erg mee. Als je de kosten vergelijkt tussen LPG en Diesel zou je een diesel moeten rijden die ongeveer 1:18 haalt. Er zijn niet veel (geen?) 4x4's die dat halen. Reken vervolgens de extra wegenbelasting voor een diesel en je begrijpt dat het volgens mij bijna niet goedkoper kan...
De auto staat 2 maal in het jaar in de garage voor zijn beurten, deze vinden om de 15000 km plaats. De auto is in onderhoud bij Subaru dealer Oldeman in Groningen, bij deze dealer wordt ik altijd erg goed geholpen, ze zijn erg vriendelijk, betrouwbaar en niet duur. Afgelopen week weer een nieuw D-riem met alles erop en eraan, we gaan op naar de 400.000km.
Pluspunten:
-Erg goede auto
-Onverslaanbaar in de sneeuw, ook tijdens onze wintersport vakanties met de caravan erachter.
-Groot dakraam dat open kan, maakt het heerlijk licht in de auto
-Betrouwbaar
-Ruim
Minpunten (ze zijn er)
-De kachel stookt de boel eerst erg warm op om het vervolgens wat rustiger aan te gaan doen.
-De LPG verstuivers van de Koltech LPG installatie willen nog wel eens stuk gaan. Deze verstuivers worden niet meer gemaakt, ik heb een set gebruikte op de kop getikt voor het geval dat...
Zoals je hierboven kunt lezen ben ik erg tevreden met de Subaru, zo tevreden zelfs dat we als tweede auto een Impreza Plus (bj98) erbij hebben genomen (beide auto's hebben dezelfde rode kleur)
De volgende weer een Forester? Jazeker als het even kan wel maar waarschijnlijk zal het dan een diesel worden. De nieuwere Subaru's zijn niet meer geschikt voor LPG, met mijn huidige 30.000km per jaar is een diesel dus een logische stap.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.