Subaru Forester 2.0 Luxury Plus (2014)

autoreview

Subaru Forester
Subaru ForesterSubaru ForesterSubaru ForesterSubaru ForesterSubaru ForesterSubaru ForesterSubaru ForesterSubaru ForesterSubaru ForesterSubaru ForesterSubaru Forester

Signalement

UitvoeringForester 2.0 Luxury Plus
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf22.000 km
KM-stand laatst110.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen na 5000 kilometers

  • 27.000 km

Als trouwe Nissanrijder ben ik overgestapt op Subaru omdat mijn laatste Qasqai niet meer zo betrouwbaar was als al mijn voorgaande Nissan's. Toch was de Qasqai een geweldig comfortabele rijdersauto. Als de techniek mij niet in de steek had gelaten had ik de Qashqai zeker nog vele jaren gehouden.

Waarom de Forester? Ten eerste omdat gezegd wordt dat Subaru's zeer betrouwbare auto's zijn, ten tweede omdat hij 2000 kg mag trekken (mijn QQ+2 mocht maar 1200 kg aan de haak hebben hangen) en ten derde dat hij alle eigenschappen die ik van de Qashqai zo kon waarderen ook heeft. De Forester heeft ook een 2.0 liter motor, is ook vierwiel aangedreven en heeft ook een CVT automaat. Daarnaast is het ook een lekkere SUV met een hoge zitpositie. Dus het confort van de QQ+2 en de betrouwbaarheid van Subaru met als héél groot pluspunt het geweldige trekvermogen.

De eerste indrukken zijn echt zeer positief. De Forester is zeer stil, de automaat schakelt lekker vlot door (zover je bij een CVT van schakelen mag spreken), goede zitpositie en de Forester voelt degelijk aan. Dat is natuurlijk een vaag begrip maar je voelt dat alles gewoon goed in elkaar steekt. Hij geeft geen krimp als je eens van de verharde weg verlaat. Alles maakt de indruk om voor de eeuwigheid gemaakt te zijn. Maar dat moet zich natuurlijk nog bewijzen. Ik heb er al wel veel vertrouwen in. De Nissan (in Tecna uitvoering) was misschien iets luxer afgewerkt, maar de Forester is iets stoerder. En hij wil sneller van zijn plaats dan de Qashqai. Je hebt gewoon meer reserve.

De Maidentrip was met een caravan van 1300 kg, via omwegen, naar Budapest. Tjonge wat ging dat heerlijk. De Forester speelt met de caravan alsof het niets is. Ook redelijk steile hellingen op een terrassencamping werden dankzij de X-mode gemakkelijk bedwongen. Ook na de eerste 5000 kilometers zit ik nog steeds te glimlachen achter het stuur.

Ook het brandstofverbruik is een stuk gunstiger dan van de Qashqai. En omdat de Forester lichter is hoef ik ook nog eens minder wegenbelasting te betalen.

Is er dan helemaal niets negatiefs te vertellen? Nee, of het moet het ontbreken van een lampje in het dashboardkastje zijn.

Nog steeds zeer tevreden

  • 33.000 km

Inmiddels heb ik alweer ruim 11.000 km met de Forester gereden. Nog steeds geen enkele klacht. De auto houdt zich formidabel en heeft in de afgelopen periode geen gebreken laten zien. Het blijft een trouwe auto die niet bang is om te werken. Zo moest ik in verband met een verbouwing puin afvoeren. Een tandemasser was zo geregeld en met het puin geladen kwam ik al snel tegen de 2000 kg aan. Met mijn vorige auto was dit een 'no go' maar met de Forester moest het kunnen. En inderdaad ging de Subaru fluitend met 2 ton aan de haak naar de stort. Eventjes zand halen om een terras op te hogen? Vroeger liet ik de tandemasser maar vullen met een half kuub zand. Maar nu kon ik probleemloos meteen 1 kuub zand halen. Niet dat ik dat dagelijks doe, maar het is fijn dat het wel kan als het nodig is.

Het gebruik ligt zo rond de 1:13.5. Ik heb een keertje 1:15.6 gehaald over een afstand van ruim 600 km. Maar dan moet je wel erg je best doen. En ook de warme dagen in september hielpen erg mee. Als ik een caravan trek van 1300 kg kom ik rond de 1:9 uit. Laats eens over een flinke afstand ruim 160 km/h gereden. Dan stijgt het gebruik naar ongeveer 1:11. Dus hard rijden merk je meteen in het brandstofgebruik. Komt omdat de Forester relatief hoog is en dus veel wind vangt.

Het start-stop systeem heeft niet veel meerwaarde. De motor slaat bij een stoplicht wel af, maar na ongeveer 10 seconden ook weer aan. Terwijl het stoplicht dan nog op rood staat en ik nog wel een poosje moet wachten. Of dit een fout is of zo hoort weet ik niet. Ik zal dat eens bij de garage voorleggen.

Inmiddels de zomerbanden vervangen door een winterset. Mooi lichtmetaal met Vredestein Wintracs eronder. Gelukkig heeft deze Forester nog geen TPMS. Ik heb dus geen extra sensoren nodig. Laat de winter maar komen.

Omdat bij het olie peilen het niveau niet meer op maximum stond heb ik een half litertje bijgevuld. Niet echt nodig maar geeft mij een vertrouwd gevoel en zo kan ik doorrijden totdat het zwarte goud bij 15.000 km ververst gaat worden.

Omdat het nu 's avonds weer vroeg donker is ontdekte ik dat er in de voorportieren instapverlichting aanwezig is. Dit wist ik niet en had ik nog niet eerder opgemerkt. Zo blijft de Subaru je positief verrassen.

Is er dan niets negatiefs te melden? Nee eigenlijk niet. Nog steeds erg in mijn nopjes met de Subaru.

Een jaartje verder

  • 58.800 km

Sinds het laatste bericht zijn we alweer bijna anderhalf jaar verder. En hebben we 25000 km verder gereden met de Subaru. Het feit dat ik tussentijds geen verslag heb geschreven komt omdat er niets te melden valt. De Forester rijdt nog steeds heerlijk en heeft geen problemen opgeleverd. Althans bijna geen problemen, de accu had het begeven waardoor ik bijna niet meer weg kwam na een tankstop. Het gekke was wel dat ik niets gemerkt had dat de accu ouder aan het worden was. Vanaf mijn werk startte de Forester prima en nadat ik onderweg getankt had was vrijwel alle energie uit de accu verdwenen. Na een derde startpoging waarbij alle dashboardlampjes flikkerden en de startmotor tergend langzaam draaide sloeg de Soeb aan. Hierna meteen doorgereden naar een accuboer en er een nieuwe AGM accu in laten zetten. sindsdien geen problemen meer gehad. Wat moet ik verder nog zeggen? De Forester rijdt nog steeds heerlijk en is opmerkelijk stil. Het benzineverbruik varieert tussen de 1:10 in de winter met volle belading en hoge snelheid in de winter tot een bijna 1:16 met een zeer defensieve rijstijl in de zomer. Mijn totaal gemiddelde is (nauwkeurig bijgehouden met de app Drivo) 1:12. Hierbij zitten dan ook alle vakantiekilometers met de caravan verwerkt.

De Subaru is nog steeds een heerlijke auto om in te rijden. Hij is stil, heeft voldoende vermogen, de vierwielaandrijving was een uitkomst in de wintermaanden toen wij in Den-Haag overvallen werden met een dik pak sneeuw en is een prima caravantrekker. Het valt ook op hoe ruim de Forester is. Met mijn lengte van 1.90 meter heb ik de chauffeursstoel nog lang niet in de achterste stand staan waardoor er ook voor de achterpassagiers voldoende plek is. Zijn er dan helemaal geen negatieve punten te bedenken? Eigenlijk niet. Of het zou het gemis aan een DAB+ radio moeten zijn. Ik hoop nog vele probleemloze kilometers in mijn Boswachter te mogen rijden.

Subaru verkocht

  • 110.000 km

Na bijna een ton in deze Forester gereden te hebben heb ik besloten om afscheid te nemen van deze auto. Niet omdat hij niet goed meer beviel, integendeel zelfs, maar omdat ik zin had in een nieuwe Forester met nog wat meer luxe aan boord dan mijn vertrekkende Forester. De Forester is mij goed bevallen. Gedurende de afgelopen 4 jaar heb ik twee keer onverwachts onderhoud gehad. Eén keer had de accu de geest gegeven en een achterwiel lager moest bij ongeveer 90000 km vervangen worden. Met de accu kan ik leven. Het lager had mijn inziens niet gemogen. Maar gelukkig is het daarbij gebleven. De Forester is een fijne ruime gebruiksauto die in al mijn behoefte voorziet. Een trouwe kameraad die je het gevoel geeft alles aan te kunnen. De vierwielaandrijving heb je in 99% van de gevallen niet nodig. Maar net die ene keer in dikke sneeuw, of op moeten trekken met een flinke caravan op een steile helling met gravel, ben je blij dat alle vier de wielen aangedreven zijn. Ik spreek uit ervaring. Ook is de auto erg comfortabel en stil. De CVT automaat werkt een rustige rijstijl in de hand. Het bezine verbruik is met 1:12,5 over 90000 kilometer acceptabel. Hierin zitten ook duizenden caravan kilometers verwerkt. Al met al is de Forester zo goed bevallen dat ik besloten heb om hem in te ruilen voor een Forester (2018) in de uitvoering Premium. Met het Eye-sight systeem en mooie navigatie systeem en DAB+ radio. Ik hoop weer net zoveel plezier te hebben van deze bijna nieuwe Forester.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.