Subaru 1.8 GL 4WD Stationwagon (1986)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 1.8 GL 4WD Stationwagon |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1986 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 63.093 km |
KM-stand laatst | 63.093 km |
Ophalen uit Duitsland 05-03-11
- 63.093 km
Ik wilde al langer een grotere auto. Een Justy is niet de "allergrootste" en dat is best handig met 2 kinderen met aanverwante artikelen. Ook een trekhaak voor o.a. een aanhangwagen vind ik makkelijk. Daarbij moet ik wel toegeven dat er voor mij maar 1 merk is, waar ik echt iets mee heb: SUBARU! Dit om een aantal zaken: 4WD met de betrouwbaarheid gekoppeld aan lage aanschaf-en onderhoudsprijzen. Groter is alleen bijna altijd duurder, en na een heleboel zaken afgewogen te hebben kwam ineens het belastingvrije aspect aan bod. Vooral ook omdat het om een 2e auto gaat (We hebben ook een Outback). Een auto met een deel 1 afgegeven VOOR 01-01-87 blijft belastingvrij. Via een autoverkoopsite kwam ik in Duitsland terecht. Daar vond ik een Leone Wagon 1.8 4WD van december 1986 (wordt dus in dec. bel. vrij). Dit klonk te mooi om waar te zijn. Vooral met het volgende verhaal: Nadat de auto nieuw werd geleverd in 1986 ging de eigenaar dood. Zeer triest natuurlijk. De weduwe wilde geen afstand doen van de auto, want haar man was boswachter geweest en deze Subaru was een zogenaamde "Waldwagen". Dus speciaal geleverd voor de Duitse "staatsbosbeheer". Een auto vol herinneringen. Dus: groene metallic lak en van binnen ALLES lichtbruin. De vloer is volledig met plastic bekleed (handig met modderlaarzen, of na een middagje bos met de kinderen. Of dit waar is weet ik niet, maar het klinkt aannemelijk. Pas na 20! jaar is de auto verkocht aan de man van wie ik 'm hem gekocht. (De weduwe is toen overleden.....)
In ieder geval zijn alle originele boekjes er nog bij en ingevuld.
Een Leone 1800 4WD met iets meer dan 63000 km op de teller! nagenoeg zonder ROEST! Zeer zeldzaam.
Dus nu stond ik hier met Mitsubishi Pajero met trailer om mijn pronkstuk op te halen.
Na een week eerder de auto uitgebreid bekeken en proefgereden te hebbben zijn we (gelukkig) tot de koop overgegaan.
Alles verliep vlekkeloos omdat de vorige eigenaar alles keurig in orde had en omdat ik precies wist wat ik moest hebben. (Fahrzeugbrief (deel 1) de tenaamstelling (deel 1a)en de TUV-brief. Hij verkocht 'm denk ik niet omdat íe het zo breed had..Het blijft een aanname want ik heb 't niet gevraagd.
Hoe dan ook: Naar huis en een 1-dags kenteken aanvragen, verzekering regelen en naar het RDW.
Dat was in een uurtje gepiept. De auto werd helaas APK afgekeurd door teveel remvertragingsverschil op de achteras. Ondanks dat kreeg de auto wel een kenteken.
En dat zonder extra BPM afdracht.
Gelijk naar de dealer gereden (met m'n 1-dags kenteken)en 2 nwe remcylinders(1tje zat vast),nwe distributieriemen en nwe nokkenaskeeringen (1tje was lek), filters en bougies besteld. Toen tandenknarsend naar huis want nu was het wachten op m'n kenteken. Duurt 3/5 werkdagen.
GOUDEN TIP VOOR ONGEDULDIGE MANNEN:
Ga naar rdw.nl en dan ga je naar digitale diensten. Je digid invullen en "mijn voertuigen" raadplegen.
Zo, daar heb je je kenteken. Hoppa, platen laten maken en verzekeren EN RIJDEN!
Weliswaar zonder geldige papieren en APK maar ach....
Een paar dagen later (na de beurt) had ik een als nieuw rijdende klassieker.
Invoeren met de beurt en APK heeft me Eur. 750,= gekost.
Hoe rijdt íe? Wollig is denk ik het beste woord. Je kunt 't ook comfortabel noemen.
In ieder geval niet strak of sportief.
Wel gemoedelijk en voorspelbaar.
4WD kun je in tegenstelling tot bijv. een impreza of een Legacy alleen op onverharde wegen of in de sneeuw gebruiken aangezien de verbinding "star" wordt omdat er geen middendifferentieel is. (alle wielen draaien even snel, dit geeft problemen in korte bochtjes of op een droge weg), Deze uitleg is wat "kort door de bocht" (hoe toepasselijk) maar dekt de lading prima.De tussenbak heeft wel een lage gearing voor serieus terrein. (kijk maar op Youtube).
Qua uitrusting ook back to the 8ties. Dus geen elec. ramen of centr. vergr. Airco? Alle ramen open! Kan 't ook niet kapot.
Wel stuurbekrachtiging!
Ik ben erg blij met m'n boxer!
25 april 2011:
Peugeot 505 14" stalen velgen gemonteerd met 185/70R14 banden.De afrolmaat is nu dus 10% meer (origineel 175/70R13), dus minder toeren op de snelweg (aanrader!).
De steek van de velg is tamelijk exotisch
nl. 4x140. Hebben alleen de peugeot en de Subaru. (Foto's volgen nog).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.