SsangYong Rodius SV 270X (2005) #3
autoreview

Signalement
Uitvoering | Rodius SV 270X |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 58.000 km |
KM-stand laatst | 255.000 km |
ERVARINGEN
- 62.000 km
Na ruim 10 jaar in een lease auto gereden te hebben, heb ik nu zelf een \"eigen\" auto aangeschaft. Ondanks alle negatieve reactie op het uiterlijk, ben ik toch voor de Rodius gegaan. Mooi parelmoer zwart, met donkergetinte ramen, lichtmetalen velgen, lederen bekleding. De 2.7 td van mercedes, met 5 traps automaat voorin, rijd super. Vooral de automaat schakelt zeer soepel. Een gemiddeld gebruik van 1 op 10/11 is op zich niet zuinig, maar voor zo’n auto niet slecht.
Met 4 kinderen is dit een geweldige auto, ruimte, luxe.
Ok de dakkapel is misschien een minder element, maar verder vind ik het een mooie auto. Ik denk dat dat ook komt door de donker getinte ramen, dat staat wel veel mooier dan bij een \"gewone\" grijs of witte Rodius.
Ik snap niet dat er niet meer van deze auto\'s rond rijden, dat kan toch niet alleen maar door het uiterlijk komen? Geen een auto kan tippen aan de ruimte die deze auto biedt. Of wat de auto kan trekken. (2500 KG). Het is geen snelheids monster, maar dat kan je ook niet verwachten van een auto van 2000kg.
Wel ben ik zeer benieuwd wat de auto in de toekomst mij gaat kosten aan onderhoud.
Ik hoop dat de Mercedes motor zijn naam eer aan doet(degelijk?), en dat ik natuurlijk zo positief kan blijven. ;-)
Ik ben van plan om regelmatig deze review bij te werken, zodat er een eerlijk beeld komt van deze auto. Want ik vindt wel dat deze auto onderbelicht is,
De auto komt van autobedrijf Polanen uit woerden, keurig netjes geholpen, en netje de auto afgeleverd, prima dealer.
Minpunten;
- de achterruitwisser, raar knopje waar geen interval op zit.
- De vloermatten achter, veel te groot, de stoelen kunnen daardoor niet makkelijk verplaats worden
PROBLEMEN
- 62.000 km
- Tot nu toe nog geen problemen
update
- 80.000 km
Net een beurt achter de rug. Tot nu toe bevalt de auto ons prima.
Geen gekke dingen tijdens de beurt.
Paar kleine foutjes, Lampje ging branden van het motormangement, bleek een loscantactje te zijn, snel opgelost, en de afstandbediening haperde, binnenverlichting zat een contactje los, daardoor ging er iets mis met het sluiten van de auto, beetje wazig, maar het is opgelost.
Verder een heerlijke reisauto.Afgelopen zomer op vakantie geweest, super die bagage ruimte.
Ik overweeg wel om de de auto te chiptunen,zodat er iets meer power voorradig is als er iets achter hangt.
Iemand ervaring met het chippen van een Rodius/rexton?
update 2
- 100.000 km
Laatste tijd niet zoveel gereden, maar 20.000 km van begin september. Zo juist de auto voor de 100.000 km beurt aangeboden, maar verder geen byzonderheden.
Tot nu toe heb ik geen dure rekeningen gehad van mijn garage, en heeft de auto mij nog geen 1 keer in de steek gelaten.
Al met al zijn we tevreden met onze auto,hij rijd lekker, er zit veel ruimte in, iedereen heeft genoeg ruimte om te zitten, het enige wat veel geld kost is de wegenbelasting en het verbruik van 1 op 10/11, maar voor een auto van 2000 kg eigenlijk vrij normaal.
Afgelopen december op wintersport geweest, maar heeft zich geweldig gedragen, laatste stuk was toch aardig klimmen door de sneeuw, maar het was geen probleem. Ook de auto starten na ruim een week stilstand, leverden geen problemen op, en dat met min 20.
Wat mij wel irriteert is de verwarming, de temperatuur wisselt te veel, het lijkt wel of de temperatuur sensor op de verkeerde plek zit!?, als ik de temperatuur op 20 graden zet, dan krijgt de auto het wel snel warm(mede door de stand kachel), maar dan wordt het daarna weer koud, dan kan beter. En wat ik raar vind is dat er geen interval zit op de achterruitwisser.
Verder kan ik niets bedenken wat ons niet bevalt.
Op naar de volgende 20.000 km!
kleine update
- 116.000 km
Zojuist een beurt gehad,en mijn airco is stuk, totale kosten +/- 800 euro. Best wel veel geld. Geen idee of dit normaal is?(prijs).
Laatste jaar erg weinig gereden, ik wordt gek van de file, dus ik ga nu maar met de motor.
Paar maanden geleden heb ik perongeluk benzine getankt ipv diesel, anwb heeft alles afgetapt, maar vanaf die tijd gaat het lampje van de waterafscheidingsfilter steeds branden,dit filter is nu vervangen met de grote beurt.
Verder gelukkig geen rare gebreken.
Update
- 150.000 km
150000 km en net terug van een grote beurt. Deel van de uitlaat vervangen en slot van berijderdeur vervangen, best prijzig.
Verder geen bijzonderheden. Ik hoop er nog 3 jaar mee te kunnen rijden, en als het zo door gaat, moet dat lukken zonder al teveel grote kosten.
1 lastig probleem, startonderbreker wil soms er niet af, starten lukt dan natuurlijk niet, een ring om het sleutel, zend een bepaalt signaal uit en in de sleutel zit een chip die moet corresponderen met elkaar, het enige wat dan helpt is deur weer dicht en weer open doen en opnieuw proberen. Zeer vervelend, misschien toch maar laten vervangen( toch gauw weer 300 eurootjes)
En mijn schokbrekers zitten er aan te komen, 500 euro :-( lijkt mij best veel, is dat normaal ?
Hoe lang gaan schokbrekers eigenlijk mee?
Kleine update
- 180.000 km
Gaat nog steeds als een trein, al zijn de onderhoud kosten niet laag.
Momenteel rijden we niet veel en kunnen we af met 1 beurt per jaar en zijn dan ongeveer 1600 euro kwijt.
Misschien valt dat wel mee? Ik heb niet veel vergelijking materiaal, want heb hiervoor lease-auto's gereden .
Hier en daar wel wat roest plekjes maar dat ga ik niet meer laten behandelen, dat geld haal ik er niet meer uit. De auto is onlangs door een garage medewerker tegen een ander auto geparkeerd, schade a 3000 euro, en stond toen in dubio om een andere auto te kopen, inruil waarde 1500 euro :-( neu, wellicht wel te verwachten. Voorlopig maar even door rijden. Afgelopen zomer zijn we naar Frankrijk op vakantie geweest, en dan is het toch wel lekker zo'n ruime auto. Op de snelweg is het echt een lekkere auto om mee te rijden, verbruik is ongeveer 1 op 10/11.
Verder eigenlijk geen gekke dingen meer, we willen er nog 6 maanden mee doen, en dan iets kleiners nu de kinderen uitvliegen.
Kleine beurt
- 200.000 km
Door de 200.000 km grens heen, toch nog maar niet ingeruild.
Net een kleine beurt gehad en viel mee, wel een tegenvaller dat de airco kapot is en deze zou 1100 euro moeten kosten als ik deze laat herstellen.
Ga ik niet meer doen, ben van plan om over 4,5 maanden een andere auto te kopen.
Verder was er niets aan de hand, degelijkheid van de motor en aandrijving is nog steeds goed.
Komende kerst vakantie gaan we er nog mee op wintersport(jammer van de airco)kijken hoe hij zich houd. Gevoelsmatig vindt ik het niet prettig om met een 10 jaar oude auto op vakantie te gaan, maar dat is het gevoel(hoop ik )
update
- 220.000 km
kinderen willen maar niet de deur uit, dus we blijven maar door rijden.:-)
even geduld hebben, en vaker met m'n blote kont door de kamer lopen, gaan ze vanzelf op kamers..
eigenlijk wil ik wat anders(gewoon omdat het kan)maar het verstand wint het nog.
(Ik kijk met een schuin oog naar een volvo v70.)Het hele gezin meld, "je gaat hem toch niet inruilen!?"
Afgelopen maanden één probleem gehad, de startonderbreking wil er niet af. meerdere keren bij de garage gestaan, en verschillende zaken vervangen maar konden er niet achterkomen wat het probleem veroorzaakt. Al met al heeft mij dat toch een paar honderd euro gekost.
Laatste wijziging is dat de startonderbreking wordt omzeild.
Verder het reguliere onderhoud en verder geen gekke dingen. Schokbrekers worden slechter, dat wordt wel een duur geintje, offerte van 850 euro om 2 schokbrekers te vervangen incl rubbers en aanverwante zaken. is dat normaal??
Dat zet mij dan weer aan het twijfelen. inruilen of door rijden.
Volgend jaar zomervakantie ga ik het weer herzien en neem dan een besluit.
tot die tijd ga ik weer meer kilometers maken, verwacht tot de zomer van 2016 nog een 25 duizend kilometers erbij te rijden.
Ben benieuwd hoe die zich houd.
update
- 232.000 km
Eigenlijk niets bijzonders te melden. Alles doet het gewoon.
Zou de schokbrekers moeten vervangen, maar bij mijn nieuwe baan mag ik een leaseauto bestellen, wat is wijsheid? Maar ja wat moet je dan kiezen? Mag trouwens alleen uit de VAG groep kiezen of hybride.
Blijf voor als nog door rijden, ruimte bevalt nog en zo lang de kinderen nog thuis wonen.
Misschien dat ik bij de volgende beurt wel beslis om toch een leaseauto te rijden als de kosten te hoog worden.
laatste jaar
- 255.000 km
Nog een paar maanden en dan gaan we afscheid nemen.
Betrouwbaar is tie toch wel gebleken, heeft ons eigenlijk nooit in de steek gelaten.
Wel afgelopen tijd in de garage geweest om de storing van het motormanagement er uit te krijgen. Zou aan de verstuivers moeten liggen, volgens het uitlezen(vervuiling!?). Van alles al geprobeerd maar mocht niet helpen. Volgens de garage kunnen we nu alleen maar de verstuivers vervangen. Gaat niet gebeuren, kosten per verstuiver +/- 400 euro x 5 = goeie 2000 euro, dat is tie niet meer waard. Rijd verder goed, merk er niets van, start goed, loopt goed verbruik is niet toe genomen, heel raar allemaal.
vervelende is dat daardoor de cruisecontrol niet meer werkt. En dat is op lange stukken toch wel vervelend.
Nog even volhouden , zodra mijn proeftijd er op zit, kan ik een leaseauto uitzoeken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.