SsangYong Rodius SV 270J (2006)

autoreview

Ssang Yong Rodius
Ssang Yong RodiusSsang Yong RodiusSsang Yong RodiusSsang Yong RodiusSsang Yong RodiusSsang Yong Rodius - interieurSsang Yong Rodius - interieurSsang Yong Rodius - interieurSsang Yong Rodius - interieurSsang Yong Rodius - interieur

Signalement

UitvoeringRodius SV 270J
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf79.000 km
KM-stand laatst108.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

SsangYong Rodius, lelijke eend of toch beter...

  • 108.000 km

Hallo. Mijn Renault Espace, bouwjaar 1997, had veel reparaties nodig die ik niet wilde betalen en daarom ging ik op zoek naar iets anders. Ik had graag veel ruimte nodig voor zowel passagiers als bagage omdat ik een hobby muzikant en dj ben. Al snel dacht ik iets gevonden te hebben. Het betrof een tweedehands SssangYong Rodius van 2006 met een turbodiesel motor van 163 pk. Ik wist dat het om een Mercedes-motor ging en je had in de Rodius veel ruimte. Hij is niet bepaald Moeders mooieste, maar dat ben ik ook niet. Ik kocht hem dan ook. Hij had weinig kilometers gereden, ongeveer 79000. Enkele dagen later ging ik de Rodius halen. Hij had heel goede zetels van stof en een handgeschakelde versnellingsbak, airco, gps en ABS. Het viel me direct op dat deze wagen bij het remmen veel kracht nodig heeft op het rempedaal en dat de remweg redelijk lang is. Voor de rest heb je hiermee een uitstekende dieselmotor die in alle versnellingen stevig doortrekt. Bij 90000 kilometer ging ik ermee naar de dealer voor een onderhoud. Hij vertelde me dat de airco lekte en er scheelde iets aan de ophanging. Naast de gebruikelijke werken van het periodiek onderhoud, heb ik geprobeerd de andere kosten te verhalen bij de garage van aankoop. Ik kreeg te maken met een moeilijke persoon die me uiteindelijk, na lang onderhandelen, de kosten voor de helft terugbetaalde. Kon ik mee leven... hoewel dit ook geen uitstekende service was. Nadien heb ik nog gemerkt dat tijdens het rijden een waarschuwingslichtje oplichtte,bleek van de motorcheck te zijn. Mijn garagist vertelde me dat het over een defecte voorverwarmingsbougie ging. Dat had hij vlug kunnen repareren. Op naar de 100000 kilometer. Deze wagen is uitstekend geschikt om met bagage en de familie op vakantie te vertrekken. Zolang je op de snelweg niet sneller rijdt dan 130 km per uur, want dan begint de motor veel herrie te maken. Ook bochtenwerk doe je met deze wagen beter voorzichtig. Je weet natuurlijk vooraf dat de Rodius geen Italiaanse sportkar is, maar ik had ook niet gedacht dat het zo slecht ging zijn. Mijn Rodius was voorzien van Hankook banden en ik ben geslipt op een rotonde aan matige snelheid. Ik was ook niet dronken. De wagen draaide rond zijn as en botste naast de weg tegen de vangrail. Enkel blikschade overgehouden maar het was vooral heftig schrikken. Nooit eerder had ik op die plaats problemen met mijn vorige auto's. Raar.. Na 1 jaar en bijna 100000 kilometer op de teller, heeft de Rodius een rode kaart gekregen op de keuring. De uitlaat was rot en de driehoeken van de voorste ophanging moesten vernieuwd worden. Jeetje...Mijn garagist had nog een tweedehands-uitlaat liggen maar de driehoeken moest ik nieuw bestellen. Kostprijs bedroeg 650 Euro. Ik ben nog een tijdje blijven verder rijden met de Rodius en ik merkte dat mijn remsysteem steeds afnam in remkracht. Voor korte stops moest ik steeds op de motor afremmen en dat was dan weer slecht voor het ontkoppelingspedaal. Toen ik dit meldde aan mijn garagist zei hij dat het waarschijnlijk aan oude remolie lag. De remolie had inderdaad een zwarte kleur en ik besloot om die maar meteen te vervangen. Nadien merkte ik echter geen verbetering. De Rodius bleef zwak vertragen en na een tijde merkte ik ook dat het ontkoppelingspedaal slijtage begon te vertonen. Toen besloot ik om naar iets anders uit te kijken. Het werd te gevaarlijk om met deze wagen verder te rijden en ik wilde ook geen kosten meer besteden aan de Rodius. Jammer...Ik had een ruime SUV, met een uitstekende dieselmotor. Niet echt stil maar het verbruik viel mee. Dat schommelde rond 8,3 liter diesel per 100 kilometer. Na ongeveer 108000 kilometers op de teller, heb ik de Rodius verkocht. Waarschijnlijk heb ik veel pech gehad of een 'maandagmorgend-exemplaar' gekocht, want ik vang hier toch veel positieve geluiden op van andere eigenaars.

2,8
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    3
  • Kosten
    2
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens