Smart roadster 60kW (2004) #3

autoreview

Smart roadster
Smart roadsterSmart roadsterSmart roadsterSmart roadsterSmart roadsterSmart roadsterSmart roadsterSmart roadster - interieurSmart roadster - interieur

Signalement

Uitvoeringroadster 60kW
Versnellingen6, Automaat
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

In februari van 2004 kreeg ik mijn gele Roadster. Tijdens het uitzoeken van de auto had ik een aantal andere automerken en -typen veel hoger op mijn verlanglijstje staan. De Roadster was, ondanks de aparte vormgeving, immers een dure, kleine auto met een zeer karige basisuitrusting. Tot ik op een zonnige nazomerdag met een vriend, eigelijk puur voor spek en bonen, een proefritje ging maken. Na ongeveer 30 seconden was ik er al uit: dit wordt hem.

De Roadster presenteert rijden in de meest pure vorm, onvergelijkbaar met welke andere auto in de klasse tot 25.000 euro. De Roadster koop je niet voor luxe of gebruiksgemak, maar om elke rijseconden te beleven en te genieten. Het kartonderstel, de directe, onbekrachtigde besturing, het targadak, en altijd en overal de blikken, de joelende kinderen langs de kant van de weg, de praatjes met tankstationhouders en andere geinteresseerden. Ik heb inmiddels een ruime 70.000 km afgelegd, maar nog steeds gaat het toerental van mijn hart even omhoog als na een saaie werkdag op de parkeerplaats kom en ik mijn gele kartje tussen alle grauwe meuk zie staan. Nog steeds ga ik voor mijn lol nog even een extra blokje om. Nog steeds zet ik de ESP uit en trap ik ’m even op zijn staart in een scherpe bocht.

De Smart Roadster is wat mij betreft de enige auto die wat betreft beleving in de buurt komt van het ’supersport’-gevoel van auto’s als een ’Elise’ of een ’Speedster’ (beide droomauto’s!). Binnenkort moet ik de Roadster inleveren ivm een andere werkgever, waar ik enkel nog diesel mag gaan rijden. Ondanks mijn veel hogere budget kan ik niets verzinnen waarmee ik net zoveel lol zal hebben als met de Smart.

PROBLEMEN

Versnellingsbakstoringen
Afgelopen zomer 3 keer een storing gehad met de versnellingsbak, waardoro in 2 gevallen de auto niet meer wilde schakelen. De auto af laten koelen bracht tijdelijk uitkomst. De dealer kan echter niets vinden en ’flasht’ de koppeling.

Defecte computer van de centrale deurvergrendeling. Deuren wilden niet meer in en van het slot. Nieuwe computer geplaatst.

Slechte interieurafwerking.
Minpunt aan de auto vind ik de slechte interieurafwerking. Braampjes op plastic ventilatieroosters, kieren tussen de radiopanelen, goedkope materiaalkeuze. In mijn ogen niet nodig voor een auto van deze prijs.

ABS/remsysteemcontrolelampje gaat branden.
Dit gebeurt vrij regelmatig. Volgens de dealer in Apeldoorn is er niets aan de hand, de auto wordt dan gereset en het probleem doet zich weer enkele honderden kilometers niet voor.

Tipfunctie richtingaanwijzers
Bij een eerdere review (Smart Roadster 62kW 21.000km) las ik er al iets over, bij mij gebeurt het tegenovergestelde. Mijn tipfunctie weigert af en toe, zodat ik zonder richting te geven van baan verwissel.

Defecte alarmdiode, waardoor links de richtingaanwijzers niet werkten. Diode vervangen, probleem weg.

Smart Assistance
Deze hulpdienst die je gedurende de eerste twee jaar na aanschaf gratis helpt is niet afgestemd op de dealers. Zo biedt Smart Assistence je voor de eerste 2 dagen van je pech een gratis vervangende auto aan. Binnen 2 dagen is je eigen Smart immers waarschijnlijk wel gefixt. Dit gaat niet op als de Smartdealer waar de auto voor reparatie staat besluit dat ie pas na vier dagen een keer naar de auto gaat kijken.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.