Smart roadster 60kW (2004) #2

autoreview

Smart roadster 60kW (2004)

Signalement

Uitvoeringroadster 60kW
Versnellingen6, Automaat
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004
KM-stand laatst137.060 km
Lezerswaardering: 95%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Myreview d.d. 30/01/08

Inmiddels mijn Smart Roadster “Star Blau”, 60 KW/ 82 pk, 4 jaar in bezit, met een omstreeks de jaarwisseling genoteerde klokstand van 110.800 kilometer. Ben nog steeds tevreden rijder. Bij het overschrijden van de ton, wordt het echter iedere onderhoudsbeurt c.q. APK keuring wel spannender hoe hoog de onderhoudskosten
zullen uitvallen. Vooral door de relatief hoge nieuwprijs begin 2004, 24.000/ met bijna alle opties 33.470 euro, en de hoge afschrijving eerste jaren (marktwaarde nu +/- 14.000 euro ...?), is (een nieuwe) Roadster rijden toch een nogal prijzige hobby. Moet dit jaar ook aan nieuwe sloffen achter (profiel nu 4 mm.). De origineel gemonteerde Continental Premium 205/50 R15 86H banden kosten inclusief BTW en montage zo’n 200 euro per stuk! Gaan daarentegen wel zo’n dikke ton mee (90% grote weg). Vraag me intussen tevens af hoe lang het 798 cc kleine motorblok zich goed houd. Tot nu toe geen problemen en loopt ie als een naaimachine (met turbo en intercooler wel te verstaan). Tegenover dit alles staan de lage benzinekosten (4.9 liter op 100 km) en de lage wegenbelasting. Maar bovenal het rijplezier!!! Smart Roadster rijden is een feestje, iedere dag weer.

Kosten 2007
Gereden kilometers: 27133 / Servicebeurten: A 195,70 (kaal + 178,00) en B 810,50 (kaal + 238,00). Laatste inclusief 1e APK keuring = nieuwe ruitenwissers, nieuwe accu, -nieuwe remblokken en schijven voor, -achter remtrommels schoonmaken) / Reparaties: 1 lampje stadslicht links 14,95, 1 lampje stadslicht rechts 18,89, nieuwe lichtunit rechts achter 113,50 (wit achteruitrijdglaasje gesmolten = ontwerp fout), nieuwe alarmdiode
86,28 (alle lichten links vielen uit), 2 lampjes kentekenplaat 10,00, band rechts achter proppen 15,50, band links voor proppen 12,95 / Bekeuringen: 0 / Verzekering (AR): 1077,45 / Wegenbelasting: 168,00 / Benzine liters 1198 / Benzine kosten 1799,00.

=========================================================

Myreview d.d. 05/06/06

Inmiddels, 1,5 jaar en 46.000 kilometer verder (klokstand 67.000), tijd voor een aanvulling op mijn eerste
ervaringen met de Smart Roadster “Star Blau”, 60 KW/ 82 pk.

Ik rijdt hoofdzakelijk woon-werkverkeer, 120 kilometer per werkdag. Mijn eerste indruk, nl. dat de Roadster ook voor dit doel uitermate geschikt is, werd afgelopen periode nog eens bevestigd. Vooral uitgerust met de opties airco, soundsysteem en cruise control, is het iedere dag weer een feestje om de weg op te gaan. De airco vindt ik, achteraf gezien, in een must. In de winter geen last van beslagen ramen. Bij warm weer lekker
koel, ook/ juist bij dichte kap. De tipstand van de richtingaanwijzer, 3 keer knipperen bij lichte aanraking, blijkt na enige gewenning toch een handige functie.

Met name uitvoeringen voor 2004 schijnen behept met nogal wat kinderziekten. Op de verschillende sites wordt, naast de meestal positieve ervaringen, over nogal wat kommer en kwel geschreven. Denk ook de aan de Radar uitzending begin 2005 over de gerapporteerde beperkte levensduur van de motor, al betrof dit niet de Roadster, maar de Fortwo (versies voor 2003). Smart relateert dit laatste probleem voornamelijk aan de
rijstijl...

Met ruim 67.000 op de klok maak ik mijn tussenbalans op:
1e jaar > inregelprobleem alarm = onder garantie verholpen; - druppellekkage bij spiegels = vanzelf opgelost door zetting rubbers; - condens in linker koplampunit = vervangen ad. 131 euro (lekkage door steenslag was de diagnose, viel niet onder garantie).
2e jaar > gebroken airco leiding = onder garantie vervangen; - lekkende achterlicht unit = onder garantie vervangen; - lekkende derde remlicht unit = onder garantie vervangen;
3e jaar > nog geen echte problemen.

Wat mij wel tegenvalt is de levensduur van de lampjes (2004: 1x lampje kentekenplaat rechts/ 2005: 1x lampje groot licht rechts en 1x lampje stadslicht rechts/ 2006: 1x lampje groot rechts en 1x lampje zijknipper rechts). Kan liggen aan de stugge vering, of de “altijd branden” stand (ongeveer 200 dagen x 1,5 uur). Je kan er zelf moeilijk bij, wat mij, inclusief arbeidsloon + 22 euro per lampje kost. Laat ze voortaan maar per set L/R
vervangen.
Wat mij verder opvalt is de gevoeligheid van het voorfront voor (kleine) lakschade, door steenslag. Neem voortaan nog meer afstand van voorgangers.

Gaande weg valt mij ook de verdergaande soepelheid van het 698 cc kleine motorblok op, mogelijk de gewenning. Zoals bekend is de automaat niet de snelste beslisser, maar in de schakelstand loopt ie als een tierelier. Heb, vanuit stilstand en op de tussensprints (met enig grofstoffelijk gebruik van het gas en de versnellingspook) menig TDI, GTI en gelijke rijders achter me gelaten. Dit laatste incidenteel en alleen als de motor op temperatuur is, dus boven de 70 graden!

Kostenoverzicht (vanaf aankoop 01/02/04 tot 19/05/06)
2004 > Onderhoudsbeurten 448,92/ APK 0,00/ reparaties 140,51 (koplampunit + lampje)/ bekeuringen 30,00 (snelheid)/ verzekering 1085,50 allr./ belasting 160,00.
2005 > Onderhoudsbeurten 476,43/ APK 0,00/ reparaties 41,98 (lampjes)/ bekeuringen 115,00 (snelheid en gordel)/ verzekering 1083,00 allr./ belasting 124,00.
2006 > Onderhoudsbeurten 227,00/ APK 0,00/ reparaties 42,75 (lampjes)/ bekeuringen 0,00/ verzekering 436,65 allr./ belasting 55.00

Gemiddeld verbruik op 100 km (traject + 5 % stad, 25% provinciaal, 70 % autoweg)
5,2 > bij sportief rijgedrag = max. 100 tot 120 + soms sprintjes tot 140 (opgegeven maximum snelheid van 175 km nooit gereden.
4.8 > bij normaal rijgedrag = max. 100 tot 110 + rustig met gas.
4.1 > bij economisch rijgedrag = max. 80 tot 100 + uitrollen en rechts “met de stroom mee” (laagst gemeten).

Brandstof (euro 98/ vanaf aankoop 01/02/04 tot 19/05/06)
2004 > kilometers 27.500 (vanaf feb.)/ liters 1145/ euro 1485,00
2005 > kilometers 28.602/ liters 1597/ euro 1930,00
2006 > kilometers 10.898 (tot eind mei)/ liters 560/ euro 798,00

Overall beoordeling
Rijgedrag > toeren: uitstekend
Rijgedrag > sportief (stoplichten/ rotondes e.d.): perfect!
Radio, navigatie > + Smart soundsysteem: voldoet
Airco > zomer/ winter: perfect!
Comfort > 1 persoon: uitstekend
Berging > voor dagelijkse boodschappen: voldoet
Cabriolet > open/ sluiten tijdens rijden: perfect
Verbruik > minder dan 1 op 20: zuinig!
Kosten onderhoud > 1152,35 in 24 maanden: goed (koop ?)

Samengevat: nog steeds veel rijplezier, geen moment spijt van de aankoop.

=====================================================================================
Myreview d.d. 29/10/04

Mijn “star bleu” Roadster heb ik, na 5 maanden levertijd, eind januari j.l. bij de dealer afgehaald. De lange levertijd kwam door het feit dat ik koos voor de “al in” versie met o.a. airco, navigatie, bagagerek, zij air backs, cruisecontrole en lichtopties. Noodgedwongen door het uitgeklede Openbare Vervoer, ging ik voor een wagen
die klein, licht en snel was. Een auto die bovendien qua vormgeving in de buurt van mijn oude (onbetaalbare) jongensdroom, de “Lotus Elise” en gelijke kwam.

Na de eerste onwennige dagen, mede vanwege het ontbreken van een koppelingspedaal en het schakelen met de semi automaat, begonnen de aparte rijeigenschappen van deze wagen op te vallen. Vooral als na de inrijdperiode van 1.500 kilometer het gas erop mag, merkt je hoe snel hij in de sprint en tussenprints is (865 kg/ 698 cc !!). Het bochtenwerk is messcherp, al moet je het gas vooral bij een nat wegdek voorzichtig beroeren. Door de achterwielaandrijving heeft de kont dan de neiging uit te breken, al zorgt het ESP er wel
voor dat je binnen de lijnen blijft. Zijn top van 170 km per uur maakt hem zeker volwassen voor het overige werk.. Hoewel sportief en zelfs agressief te berijden, kan hij door de lage toerentallen aan te houden ook rustig en zelfs comfortabel toeren. Vooral de automaat en cruisecontrole zijn daarbij een uitkomst. De soft top kan bij elke snelheid open en dicht. Het is kicken om bij mooi weer in de stad (of file) open te rijden, terwijl bij
het opschakelen naar de grote weg de kap gelijktijdig dicht gaat, en omgekeerd.

Er waren enkele aanloopproblemen, waaronder druppellekkage ter hoogte van de spiegels en een defecte alarm/ licht diode. Het eerste mankement ging vanzelf over (zetting van de rubbers?), het tweede is correct door de dealer verholpen. Overigens heb ik, tot nu toe, zeer goede ervaringen met mijn dealer, Smart Amsterdam Zuidoost. Zowel voor, als na de aankoop was de opstelling steeds klantvriendelijk en zakelijk.

Twee minpuntjes wil ik wel noemen, namelijk de naar mijn beleving nogal krakkemikkig werkende tipfunctie van de richtingaanwijzers en de kwetsbare binnenkant van de deurpanelen. De tipfunctie behoort bij lichte aanraking 3 x te knipperen, maar schiet vaak door naar de “permanente” stand en dat is irritant. De kunststof deurpanelen beschadigen nogal makkelijk door “schoen contact”, vooral omdat het instappen (laag!)
eigenlijk een rol is. Beter was een passend stootbord geweest.

De Roadster is in aanschaf niet goedkoop, zeker niet de geheel aangeklede versie die ik rijdt (33.470 euro). Daarvoor koop je ook een goede tweedehands “klassieker”. Dit geld ook voor het onderhoud: 154 euro (inclusief) voor de kleine beurt na 10.000 km en 275 (inclusief) euro voor de grote beurt na 20.000 km. Een defect koplampglas + lampje/ reflector (steenslag) vervangen kostte 109 euro (exclusief). Daar tegenover staat een laag bedrag aan wegenbelasting (40 euro per kwartaal) en een benzinegebruik van gemiddeld 1 op 20. Dat hij uit de Mercedes Benz stal komt kun je merken aan de kwalitatief goede afwerking van het ex- en interieur, al doet het dasboard nogal “plastiekie” aan.

De praktische waarde wordt in diverse vergelijkende tests als beperkt beoordeeld o.a. door de zeer beperkte bergruimte (onder de achterklep/ boven de motor past net een Laptop, plus attachékoffer en in het vooronder kunnen krap 2 goedgevulde AH boodschappentassen), voor mijn doel, namelijk het woon-werkverkeer en
lekker toeren, vindt ik hem ideaal.

PROBLEMEN

1e jaar > inregelprobleem alarm; - druppellekkage bij spiegels; - condens in linker koplampunit.
2e jaar > gebroken airco leiding; - lekkende achterlicht unit; - lekkende derde remlicht unit
3e jaar > geen problemen
4e jaar > lichtunit rechts achter vervangen (wit achteruitrijdglaasje gesmolten)

Aanvulling op Myrevieuw 2007

  • 137.060 km

Aanvulling op Myrevieuw 2007

Het vijfde jaar rijden met de Smart Roadster “Star Blau”, 60 KW/ 82 pk ligt achter de rug. De klokstand rond de jaarwisseling bedroeg 137.060 km. Dik over de ton en nog steeds iedere dag veel rijplezier, zonder noemenswaardige problemen. Ben voor het onderhoud van het Smartcentrum in Amsterdam overgestapt naar Kleinsman Autotechniek, een Smartpecialist dichter bij huis. In 2008 zijn bij 130.000 km voor het eerst de achterbanden vernieuwd door Goodyear’s 205/50, R15, 86 H. Op de vervangen Continental’s zat nog -3 mm profiel. Dit jaar zijn de voorbanden aan de beurt. Een half jaar terug ook een “Atrium” Tyre Pressure Monitoring System (TPMS) ad. 197,_ op mijn Roadster gezet. Hierdoor kan ik voortaan de bandenspanning (maar ook bandtemperatuur) continu volgen. Ben daar zeer tevreden over.

Gereden kilometers in 1008: 26.487/ Totale kosten in 2008 (zonder afschrijving): 4135,_ . Uitgesplitst > Servicebeurten: A 168,54 en B 247,87/ Reparaties: vervanging: pal deur binnengreep 30,_, led combi achteruitrijdlicht 12,_, Aerotwin wissers 38,25, 2 achterbanden 206,_, 2 lampjes groot licht PH7 22,_, 1 lampje stadslicht 1,20, Vervangen deurkabel L 48,38/ Bekeuringen: 0 / Verzekering (AR): 1027,20 / Wegenbelasting: 180,_ / Benzine liters: 1199 / Benzine kosten: 1857,_/ TPMS systeem: 197,_/ diverse onderhoud: 99,56.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.