Smart city-coupé smart & pulse cdi (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | city-coupé smart & pulse cdi |
---|---|
Versnellingen | 6, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 44.887 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Voor mijn werk ben ik inmiddels een behoorlijke kilometervreter geworden. Dus dan maar op zoek naar een dieseltje. Hij moest natuurlijk wel betaalbaar en betrouwbaar zijn.
Eerst een Panda MultiJet op het oog gehad, die is nogal prijzig en je wilt wel nog wat comfort hebben. Dan maar een in de was gekrompen Mercedes een Smart.
Iedere ochtend met het starten krijg ik een ochtendhumeur door de 3 cilinder diesel. Bij het aan- en afzetten van de motor trilt de hele auto!
Op de weg kan ik perfect meekomen. Hou wel rekening met inhalen want je bent begrensd op 135. Oftewel het einde van de klok.
Zuinig is dat ding zeker met 1 op 30 gemiddeld! Nadeel is wel de wat kleine tankinhoud van 22 liter
In de stad kan ik overal een parkeerplaatsje te vinden.
Aankomende zomer ga ik ermee naar Spanje. Gelukkig is hij is uitgerust met airco, dus ben benieuwd.
Update 48515 KM
Een weekendje Ardennen geweest met 2 personen. Brandstof verbruik 1 op 16 -slik-. De automaat kan je beter uitzetten die is nogal bemoeizuchtig als je de berg op wilt op de snelweg. Wel tijdig terugschakelen als je naar beneden afrijdt want dat gaat er hard aan toe. Op Nederlands bodem stabiliseert het verbruikt tegen de 1 op 25 - 30.
Update 70578
Inmiddels ben ik naar Spanje geweest, en de auto geeft geen kick, alleen je leert geduld te hebben om een bergje op de gaan, want dat doe je niet met topsnelheid. Het beste is vante voren terugschakelen van 6 naar 4 en plankgas naar boven racen tot toerenbegrenzer dan blijft er wel wat over voor vermogen. De airco behoeft ook niet uit wegens vermogen verlies want de auto rijdt er ook niet sneller om.
Verbruik rond de 1 op 20. Verbazende reacties in het buitenland soms ook in Nederland dat er Smarts zijn die op diesel rond rijden, en vragen mensen of ik niet verkeerde brandstof tank.
Update 77091 km
Auto doet het momenteel probleemloos, afgezien van een kapotte remlichtschakelaar bij 73737 km.
Update 120465 km
Ik rij nog steeds lekker door het is starten en rijden maar, een klein dingetje de onderhouds interval van 12500 km het lijkt net of je een abonnement bij de dealer hebt.
PROBLEMEN
Een kleine storing in de versnellingsbak, nieuwe software en voor € 50,- knor ik weer lekker rond.
Onderhoudsbeurtjes bij 59000 km een kleine beurt
voor € 188,--
grote onderhouds beurt bij 68000 km € 257,73.
Setje nieuwe achterbanden € 120,-- per stuk (inclusief montage) 175/55-15T Continental (bij de plaatselijke bandenboer, wel op bestelling). De banden bij de Smartdealers zijn rond de € 160,-- per band zonder montage, voordeel is wel dat ze direct leverbaar zijn.
Bij 73737 km weggesleept door de ANWB. De auto wilde niet meer starten, wat bleek remlichtschakelaar is defect. Wel een duur grapje € 270,-- Helaas viel dit onderdeel niet onder de garantie, en enige coulance viel ook niet te behalen. Dus volgende auto geen Smart.
Kilometerstand 79446 op 08-02-06 APK bij de Lada-dealer in Den Helder met roetmeting en afmelden: € 83,--
Kilometerstand 79815 op 11-02-06 2 nieuwe voorbanden 135/70-15 T bij de Euromaster voor € 221,15 per 2 stuks.
kilometerstand 85000 Kleine beurt bij de Smart garage met reparatie kapotte uitlaatbeugel en het laten inbouwen van een bekerhouder € 267,--
Kilometerstand 101942 Grote beurt laten uitvoeren, Geen bijzonderheden € 270,--
Kilometerstand 112470 Kleine beurt, met nieuw lampje in de koplamp € 146,11
Kilometerstand 114652 Twee nieuwe achterbanden van het merk Bridgestone € 200,-- voor 2 stuks.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.