Smart city-coupé smart & passion 61pk (2003) #2

autoreview

Smart city-coupé
Smart city-coupéSmart city-coupéSmart city-coupéSmart city-coupéSmart city-coupéSmart city-coupé - interieur

Signalement

Uitvoeringcity-coupé smart & passion 61pk
Versnellingen6, Automaat
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf59.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Toen de Smart uitkwam enkele jaren geleden zei ik tegen mezelf: zo’n autootje zal ik zelf een keer hebben. En zie nu, paar maanden geleden een mooie 2de hands Smart gekocht in de luxe Passion uitvoering. Hoewel mijn vorige auto (Lancia Ypsilon LX) als bekend staat als zeer luxe, heeft deze Smart nog meer aan boord. Als je instapt valt meteen de hoge zit op met de voorruit zeker een meter van je af d.w.z. een claustrofobisch gevoel bekruipt je echt niet ondanks zijn 2,5 meter lengte. De stoelen zitten prinsheerlijk en bieden genoeg steun. Tevens heb ik met mijn lengte van bijna 1.90mtr genoeg beenruimte, mijn buurman die 2.10mtr meet past er zelfs met gemak in. Ff wennen was het contactslot welke tussen de stoelen zit. Nu na maanden wil ik met regelmaat nog rechts achter het stuur grijpen....nee dus. Rijden gaat het fijnst in de + en - stand en niet in stand auto. Het is vlotter, minder last van duikelen en tevens zuiniger. Met koude motor is het ook gemoedelijker wegrijden als je zelf schakeld. Ik heb nl. het idee dat de bak nog trager schakeld met koude motor in de ’auto’ stand. Sturen en remmen geen opmerkingen, dit gaat goed en probleemloos. Wegligging is goed: de Smart kleeft op de weg en kan je rap de bochten in sturen. Tsja, drempels en slecht wegdek daar houdt ie niet van, mede veroorzaakt door zijn korte wielbasis. Windstoten betekend ook goed je stuur vasthouden, de Smart weegt immers maar zo’n 700 kilo...opletten dus!
Bedieningsorganen zitten in handbereik en zijn makkelijk te bedienen. Alleen één minpuntje: de knop voor elektrische ramen zit ver van je af in de deur. Wil je je raam openen of sluiten tijdens het rijden moet je een stuk voorover buigen uit je stoel. Bagageruimte is niet eens zo gek klein en de wekelijkse boodschappen verdwijnen er met gemak in. Passagierstoel voorover geklapt en er gaat nog meer in: lange pakken laminaat? geen probleem in de Smart.
Motorisch is de Smart best goed mits je niet teveel vraagt: het is tenslotte geen racemonster ook al kan je menig stoplichtsprintje winnen. Het kleine bijna 600cc motortje snort er lekker op los en echt rumoerig wordt het nooit binnenin. Het driecilindertje schud overigens niet althans je voelt cq merkt het niet. Zuinig is ie het motortje ook: 1 op 20 is zeker haalbaar. Advies is wel de oliepeil minstens elke maand ff te checken, niet dat een Smart een olieboot is maar zorg er gewoon voor dat het peil netjes tussen min en max blijft.
Rammeltjes zijn er niet bij mij want ik check met regelmaat alle bevestigingspunten van bodypanels e.d. Ik vind de Smart degelijker en zorgvuldiger in elkaar gezet dan mijn Lancia (die rammelde en kraakte te pas en onpas). Het enige wat je in mijn Smart hoort is elke minuut een tikje van het klokje.
De Smart is een slim concept en ideaal voor in de drukke stad. Parkeren is geen probleem, desnoods overdwars als het moet. Snelwegverkeer is ook geen probleem, harder dan 120 mag je toch niet (de Smart is begrenst op 135). Inhalen van vrachtwagens die 100 gaan is best te doen door ff terug te schakelen, in automaat stand zou ik het maar uit je hoofd laten.
Ja ik lach ieder uit met mijn Smart: rij gemiddeld 1 op 20, wegenbelasting rond tientje i/d maand en verzekering is laag. Wonderlijke autootjes waarnaar ik al jaren naar uitkeek en nu zelf ééntje liefdevol bezit.

PROBLEMEN

-Klein rammeltje in uitlaat (demperschotje?). Laat het lekker rammelen want het kan geen kwaad en binnen in de auto zelf hoor ik het niet eens.
-Lampje voor stuk. Zelf vervangen (heb gelukkig lange vingers en dunne pols). Toch nog een rotklusje maar bespaarde wel een ritje Smartcenter en geld uit.
-Ruitenwisser voor vloog los tijdens wissen. Denk dat klipje kapot was. Meteen twee nieuwe wissers voor gekocht en nu met aandrukspoilers. I.v.m. grote voorruit raad ik deze wissers mét spoilers aan iedere Smart rijder aan. Kleven beter aan je ruit vast en maken daardoor ook beter schoon.

Verder in de 6.000km (half jaartje) bezit: een niks aan de hand auto.
Moet wel erbij vertellen dat mijn Smart altijd dealer is onderhouden en vorige eigenaar er met beleid mee heeft gereden. Klopt wel want auto ziet er van binnen en buiten als nieuw uit....ondanks 4 jaar oud en 65.000km verder.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.