Smart #1 66kWh Premium (2025)

autoreview

Smart #1 66kWh Premium (2025)

Signalement

Uitvoering#1 66kWh Premium
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2025
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf35 km
KM-stand laatst1.700 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuw fruit

  • 1.700 km

Nieuw fruit moment. Al vanaf 2017 hebben we ervaring met elektrisch rijden. Gestart in de e-Golf en daarna nog een 2e e-Golf, BMW IX3 en BMW IX40. Het begon als een grap, wat is elektrisch rijden? Op naar de VW dealer, kinderen meegenomen voor de achterbankervaring en proefrijden met een e-Golf in het jaar 2017. Uit de BMW 740i in een e-Golf met de 2 kinderen. Een nieuwe ervaring vanuit stilte vertrekken voor het stoplicht, kinderen welke prima zaten op de achterbank, in je oor fluisterde elektrisch rijden is modern en gaat je oude auto nu weg? Het jaar 2017 werd een verandering van een 8-cilinder naar een EV. Het comfort en de funfactor van de 8-cilinder werd vervangen door nieuwe ervaring van autorijden in de e-Golf. Aan de ene kant een gemis aan de andere kant een nieuwe ervaring met elektrisch autorijden. Tevens gingen de brandstofkosten van 6500,- naar 1400,- euro met dezelfde kilometrage van 25/30dkm per jaar. Net startend met een eigenbedrijf was dit een verstandige keuze. Zonnepanelen hadden we al, niet wetend voor het eventueel opladen van een EV.

Aanschaf #1
Up en downs met het eigen bedrijf. Als het goed gaat is het een mooi gesprek maar als de markt veranderd is bewegen meer dan noodzakelijk. Keuze gemaakt om de BMW IX40 uit kostenoogpunt te wisselen voor een kleinere EV. De Mercedes EQA stond al langer op de wensenlijst. Op naar de MB dealer. Zitten, vergelijken van de standaard / sport stoelen, kinderencheck achterbank. Het was een ouderwets gevoel. Ingepakt tussen de deuren en middenconsole, hoofdbeenruimte met stuurhouding niet optimaal (mijn lengte is 1.92). Achterbankruimte en instap is onprettig, wetende een voorwiel aangedreven auto, niet de stilste auto uit de autotest en tot slot gevoelig met de vele drempels in de stad met een laaghangende onderkant. Een auto met achtwielaandrijving is toch wel prettig rijden. Scheiding van sturen en tractie is toch wel een fijne ervaring met op/afritten en rotondes. De 4-wiel aandrijving IX40 is tevens een andere ervaring. Lichtelijk anoniem in de aandrijving, minder speels op de op/afritten, rotondes en het extra gewicht is een afweging. De EQA heeft enkel voorwiel of 4x4 aandrijving in de opties.

Op weg naar de uitgang bij de MB- dealer stond ergens bijna verstopt in een hoekje, ver weg van de nieuwe auto’s en ergens tussen de MB-occasions de Smart #1. Ook hier weer als grap eens nader bekeken van buiten-binnenkant. Uiterlijk is niet echt te definiëren, maar het belangrijkste zoals de eerdere autokeuzes, zitpositie is uitstekend. Zachte leren stoelen met een hoge rugleuning en veel zijdelingse steun. Een goede zit met hoofd-beenruimte en een huiskamergevoel met in- uitstappen. Een brede hoge voorruit voor het ruimtegevoel. Achterbankruimte en comfort lijkt op een “D” segment klasse. Een stillere auto dan de EQA en tot slot een achtwiel aangedreven techniek. Na een proefrit werd verder duidelijk dat dit een zeer goed in elkaar gezet product was van Smart.

Rijden
Comfort is de snelste vertaling. Niet uitnodigend voor sportief rijden maar toch zeer veel vermogen in dit automodel segment. Ook de achterwielaandrijving helpt hiermee. Verkeersafhankelijke situatie of aanrijden van rotondes, van remmen naar een gasrespons is een prettige ervaring. Er zijn 3 keuzes van rijmodus. Eco, comfort en sport. Het vermogen kan hiermee worden geregeld. Indien je in de eco modus rijdt en het gaspedaal volledig benut is het vermogen voor het gevoel slecht 60%. Er is dus geen kickdown mechanisme in het pedaal bij de eco stand. Bij comfort en sport verandert dit percentage. In de comfort / sport stand is zowel de reactie van het pedaal feller en het volledige vermogen is in sport modus volledig beschikbaar.

Sturen
Het stuur is zeer prettig. De letters Smart zijn op het stuurwiel verlicht. Het stuur komt voor mijn lengte ver genoeg naar voren en is in het menu instelbaar met 3 standen van licht naar zwaar sturen. De fysieke (geen touch) stuurwielbediening is eenvoudig maar vanzelfsprekend.

Ruimte / stoelen
Zoals eerder vermeld zitten de stoelen voor en achter goed. De leren stoelen ogen van hoge kwaliteit (geperforeerd leer), hoofdsteunen zijn zacht en de hoofd-beenruimte is ruim. De stoelen zijn volledig elektrisch bedienbaar en instelbaar per gebruiker in het rijdersprofiel. De wielbasis is uitzonderlijkruim (2,75M) wat ten goede komt van de voorstoelen en achterbank. Met deze keuze van ruimte voorin is de kofferbak wel klein. Dit is natuurlijk persoonlijk maar 95% zitten we alleen of met z’n tweeën. Onder de gelijkvloerse achtbakafscheiding zit nog wel veel ruimte. Tevens is er een kleine frunk. Hier ligt mijn laadkabel, bandenpomp en gele hesjes.

Software / rijhulpsystemen.
Weer een stapje in de tijd? Geen start of stop of knop meer aanwezig. De digitale sleutel heeft dit vervangen. Bij het instappen start de auto zelf op en kan gelijk na bediening van de automaathendel worden weggereden. Bij het uitstappen schakelt het systeem automatisch uit. Vooral het uitstappen is een positieve ervaring. Stel je parkeert de auto, deze staat in R of D rijmodus en je opent de deuren met de voet op de rem schakelt het systeem automatisch naar P. In mijn vorige auto’s was dit niet mogelijk of werd hier op gewaarschuwd met geluid / foutmeldingen op de display. De hinderlijke rijwaarschuwingen zijn bij elke rit met 1 swipe en klik te annuleren via het scherm in het midden. De mogelijkheid van gebruikersprofielen stellen oa. de stoel, spiegels en interieurkleuren in. Verder is het groot scherm in het midden prettig in gebruik. Het is in de breedte geplaats i.p.v. de lengte bij velen automerken. Hierdoor is de kijk meer van links naar rechts. De navigatie is eenvoudig in gebruik, snel en is ingericht op eventueel ladenpalenplanning bij een langere afstand. De Autopilot is in vergelijking van eerdere ervaring goed. Niet evenaart of beter maar de systemen zijn niet zenuwachtig of onvoorspelbaar met vreemde stuurbewegingen. Je merkt dat de updates snel gaan. De voorliggers inclusief motorrijders zijn nu ruim 150 meter zichtbaar op het display inclusief verkeer op de linker / rechterbaan op de rijksweg. Voorheen was dit rond de 100 meter.

Audio
Een verrassing! Naast ervaring van Bose, HK, B&O, B&W nu een onbekend audiosysteem van het merk Beats. Een systeem met 11 speakers waaronder een subwoofer en speakers in de c-stijl. De speakers in de a-stijl zijn verlicht. Het geluid is richting het topsegment. De beleving in scherpte, zuiverheid, bediening en vermogen. Verder zijn naast de EQ-mogelijkheden profielen instelbaar zoals een ruimtelijk of studio geluid.

App
Zeer uitgebreid en eenvoudig. Naast de gangbare remote functies zijn ook stuurverwarming en gescheiden stoelverwarming bestuurder / passagier in te stellen.

Range
De range is nog niet goed te delen. In de winter zal dit vermoedelijk 15% minder worden. Op de rijksweg zijn de waardes rond de 16.5/17.5kw met een snelheid van 100km. Bij 130km gaat dit richting de 20/21kw. Provinciewegen 14.5/15.5k en in de stad is 12/13kw goed haalbaar. Gezien mijn eerdere ervaring verwacht ik het jaargemiddelde ergens tussen de 16.5/17.0kw gaat worden.

Uitspringers?
De garantievoorwaarden. Bijzonder uitgebreid. Standaard 3 jaar garantie met gratis 1e onderhoudsbeurt. Filters, remvloeistof en ruitenwissers inbegrepen. Op de EV batterij zit zelfs 200.000km garantie en / of 8 jaar. En op de gerelateerde componenten zoals EV-motor (!), omvormers en besturing units zelfs 180.000km. Vooral de omvormers vallen wel eens uit (BMW, Hyundai, Stellantis). Volgens mij is de EV batterij / 200.000km en motor / componenten met 180.000 uniek in de EV automerken.

Verbeteringen?
Bij het handmatig uitschakelen (stuurbediening) van de autopilot volgt altijd een waarschuwingspiep / signaal.
S-pedal remt goed af maar in de laatste meters gaat dit kruipend. Vaak moet nog net worden bij geremd voor een stoplicht of file.
De auto heeft een keyless functie met je telefoon. Echter moet de app / keyless functie handmatig worden geactiveerd bij activeren / instappen.
Eerdere ervaring om via de app een adres / navigatie te starten welke automatische wordt overgenomen naar de auto is niet aanwezig.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Smart #1

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.