Skoda Superb Combi 2.0 TDI 170pk Laurin Klement (2014)

autoreview

Skoda Superb
Skoda SuperbSkoda SuperbSkoda SuperbSkoda SuperbSkoda SuperbSkoda SuperbSkoda SuperbSkoda SuperbSkoda SuperbSkoda SuperbSkoda SuperbSkoda SuperbSkoda SuperbSkoda SuperbSkoda SuperbSkoda SuperbSkoda Superb

Signalement

UitvoeringSuperb Combi 2.0 TDI 170pk Laurin & Klement
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand laatst19.736 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Werken in Czech Republiek met een lokale Company C

  • 2.500 km

Sinds een paar weken werk ik in de omgeving van Praag. Bij mijn nieuwe baan behoort ook een company car. Dit is een Skoda Suberb Combi 2.0TDI,170 ph DSG en 4x4, welke in Nederland niet als zodanig geleverd wordt.
De Laurin & Klement uitvoering is voorzien van alle luxe opties, kompleter dan mijn vorige, een A 6 Avant van 2012 .

Belangrijste Specificaties

Bruin metallic
Beige leren interieur
Ventilerende stoelen
Stoelverwarming
Voorstoelen elektrisch bedienbaar
Sfeerverlichting
Navigatie
High end audio
Panorama Dak
Electrisch bedienbare achterklep
17" velgen met winterbanden nu gemonteerd
18" velgen met zomerbanden
Xenon met AFS
Parkeerassistent
Inklabbare Spiegels
Parkeerkachel

Ik begin langzaam aan de auto te wennen de bediening van de meeste funkties is intuitief maar met het navigatiesysteem heb ik nog wat moeite.

Kwa ruimte is de auto duidelijk groter als de A6. Het rijgedraag is duidelijk minder sportief.

Door de vierwiel aandrijving staat de auto wat hoger dan een gewone Superb.

Over de eerste 2500 km heb ik een gemiddeld gebruik van 7,4 ltr/100 km. Waarbij ik veel korte stukken rijd en hierbij altijd de parkeerkachel inschakel wat verbruiksverhogend werkt.

Na 80.000 km met mijn A6 met CVT is het wel wennen aan het schakelgedrag van de DSG automaat. Het versnellen met de CVT ging veel gelijkmatiger. de DSG laat de motor bij snel acceelereren hoog in toeren oplopen wat een onrustiger beeld geeft.
Ook schakelt de DSG in D zeer snel naar de hoogste versnelling, waarbij met name in de stad vibraties ontstaan.


Ik ben tot nu toe tevreden met de auto en zal in het volgende verslag meer details vermelden.

Lange rit naar Nederland

  • 5.200 km

Afgelopen weekeinde voor het eerst een langere rit met de auto gemaakt van Praag naar Nederland en terug in totaal 1900 km. Dit gaf mij de mogelijkheid om de auto eens rustig te vergelijken met zijn voorganger. Ik merk meteen dat ik met de Skoda rustiger rijd als met de Audi A6. Op de autobaan steld zich automatisch een reissnelheid van om de 150 km/h in met weinig behoefte om sneller te rijden. Dat was bij de Audi duidelijk anders, hiermee reed ik automatisch al 15 - 20 km/h sneller. De Skoda is iets luiddruchtiger, met name bandengeluid en motorgeluid komen iets duidelijker naar voren. Het veerkomfort is ongeveer gelijk wel rolt de auto in bochten wat meer over zijn lengte as. De stoelen zijn aangenaam maar ik mis de mogelijkheid om de zitting te verlengen. De motor draait bij gelijke snelheid meer toeren als de Audi. Positief is de duidelijke betere verlichting met Xenon AFS in vergelijk met de Audi Xenon verlichting.

Het tijdens de rit ook te topsnelheid geklokt en kom tot iets boven de echte 220 km/h. waarbij de motor bij 5000 km nog niet helemaal los is.
Het verbruik over de rit naar Nederland was 7,3 ltr/100 km, en dat is ook het gemiddelde verbruik over de eerste 5000 km.

Parkeerkachel. Ik ervaar hier in Tsjechie de parkeerkachel als een heerlijk luxe item. Start de kachel 10 minuten voordat ik wegrijd via de afstand bediening(500 m reikwijdte) en heb een warm interieur en motor, en hoef niet te krabben.

Zomer banden

  • 10.000 km

De auto heeft betrouwbaar de volgende 5.000 km afgelegd. De auto bevalt nog steeds zeer goed.

De vibraties bij laag toerental in de stad yijn zo goed als verdwenen en het schakelgedrag van de DSG is ook wat aangenamer nu de auto wat meer kilometers gemaakt heeft.
Sinds kort zijn de zomer banden gemonteerd, deze zijn 225/40 x 18 op 7,5j velgen. De winterbanden hebben het formaat 205/50 x 17 op 7j velgen.
De zomerbanden geven een direktere stuurrespons en een ietwat betere rechtuit stabiliteit. Ook is het bandengeluid wat minder.
In Praag en omgeving is het stads wegennet van slechte kwaliteit met veel gaten, uitstekende putdeksels en hobbels in het wegdek. Deze plegen zowel bij de winter als bij de zomerwielen een aanslag op het rijdkomfort. De zomerbanden zijn hier ietwat slechter dan de winterbanden.
De autobanen en doorgaande wegen zijn van betere kwaliteit en hier is de auto ook met de 18" zomerbanden komfortabel genoeg.

Het verbruik is over de gehele periode gelijk gebleven 7,3 ltr/100 km, waarbij ik wel dien op te merken dat ik wat sneller ben gaan rijden.

Vandaag de auto weer ingeleverd

  • 19.736 km

Binnen het bedrijf waar ik werk is er een company policy dat we maar maximaal 1 jaar of 20.000 km met een auto rijden. Bij mijn kilometerage betekend dit 2-3 nieuwe auto's per jaar.Dit betekend helaas het einde van mijn prettige samenzijn met deze Superb.
Na aanvankelijk wat gewenningperikelen doordat ik uit een A6 kwam, is de auto me steeds beter gaan bevallen, en nu na 20.000 km is de auto echt los en rijd goed, de motor en de DSG werken nu zeer harmonisch, en ik heb de laatste kilometers dan ook met plezier gereden.

Het verbruik heeft zich op 7,5 liter/100 km gestabiliseerd. waarbij ik veel kilometers met hoge snelheden gemaakt heb. Tijdens enkele ritten in Nedeland kwam ik tot een verbruik van 6,5 ltr/100 km Ik heb na 17.000 km 1 liter olie bijgevuld.

Mijn volgende auto is een Skoda Octavia RS. Ik zal hierover binnenkort een revieuw schrijven.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.