Skoda Superb Combi 2.0 TDI 190pk 4x4 Greentech L&K Business (2018)

autoreview

Skoda Superb Combi 2.0 TDI 190pk 4x4 Greentech L&K Business (2018)

Signalement

UitvoeringSuperb Combi 2.0 TDI 190pk 4x4 Greentech L&K Business
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf128.000 km
KM-stand laatst133.000 km
Lezerswaardering: 72%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste 500km

  • 129.000 km

Na 4 jaar lang prettig met een Mazda CX-5 te hebben gereden was het tijd voor iets nieuws.
Zelf was ik, geheel tegen de stroom in, wel klaar met een SUV en we gaan zo'n 20-25k per jaar rijden, voornamelijk ritjes van +50 km.

Na een lange zoektocht uitgekomen bij een Skoda Superb en zitten twijfelen tussen de 280pk 4x4 benzine en de 190pk 4x4 diesel. Uiteindelijk gegeven ons kilometer aantal en mijn soms ietwat zware rechtervoet leek me de diesel toch de betere keuze. Ook weer een beetje tegendraads maar ik denk zelf dat je nog wel 4-5 jaar met een Euro 6 diesel kan rijden voordat je de binnensteden niet meer in kan, en dan nog is hij dan dusdanig opgereden dat hij prima naar het buitenland kan worden geexporteerd....

Tot zover de redenen nu eens kijken wat er goed en slecht aan is.

Paar kleine dingen bij ontvangst: blindspot sensor is defect dus daar moet nog naar gekeken worden (de auto is geimporteerd en ik had dit nog niet opgemerkt); verder is de start/stop niet even responsief, maar dat kan komen door het voorgloeien van de diesel.

Rijden.
Het rijden is in 1 woord subliem; als je gas geeft in de bochten: alsof je op rails rijdt; op de snelwegen glij je als het ware door het verkeer en altijd voldoende vermogen beschikbaar om de vlucht naar voren te doen maar even ' achteraan sluiten' is ook niet erg. De adaptive cruisecontrol in combinatie met lane-assist is echt een verademing bij de paar stukjes file rijden/ langzaam achter elkaar aanrijden wat ik tot nu toe heb gedaan.

Manouvreren/parkeren.
Dit is nog wel even wennen; ik heb de auto hold altijd aan staan voor bij het verkeerslicht, maar moet mezelf aanleren dat het handiger is deze uit te zetten bij het in en uitparkeren. Ik rijd de auto altijd achteruit de oprit op en dit is niet de allerbreedste, dus voorzichtig doseren is gewenst.

Infotainment: Geen idee, de DAB+ werkt prima en de Canton geeft een briljant geluid, voor de rest wordt Waze gebruikt om te navigeren. Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom er nog navigatie in auto's wordt gezet. Ik denk dat een hybride combinatie nog het beste zou werken; dus dat een carplay of android app een heleboel 'offline' cacht in het geheugen van de auto, om op die manier ook offline te werken op de plekken waar je gewoon komt.

Is er dan niets te klagen? Nee eigenlijk niet, het enige wat ik zou willen opmerken is dat het even wennen is aan de DSG; hiervoor een handbak en het is een bepaalde manier met het gaspedaal om gaan zodat hij niet opeens hoog in de toeren schiet of op gekke momenten schakelt. Maar zoals mijn vrouw ook al zei, als je dit met beleid doet dan glijdt hij heel rustig over de weg; ben je heel onrustig aan het gasgeven dan versterkt de DSG dat.

Binnenkort de winterbanden er onder en dan richting Oostenrijk, na dat ritje zal ik eens updaten als we die langere rit hebben gedaan.

Mochten er specifieke vragen zijn of zaken waar op te letten .. dan hoor ik het graag!

De eerste 1000 km

  • 130.000 km

Dit weekend alweer de eerste 1000km aangetikt. Diesel blijkt de goede keuze.

Veel snelwegwerk, maar ook wat provinciale en zelfs landweggetjes gedaan (dat laatste vrijwillig, maar ook op aanraden van Waze toen de A2 vast stond).

Wat valt op?
Ten eerste de DCC. Wat een verademing om eigenlijk met twee auto's op pad te zijn; een ingetogen maar zeer sportieve en redelijk scherp sturende gezinsauto en en een hele luie, soepele gezinsauto die zijn vermogen goed verborgen houdt maar niet onbereikbaar.

Na een paar uurtjes ben je aan de DSG gewend en rijdt het extreem fijn; zeker in combinatie met adaptive cruise control en lane assist is een drukke snelweg ontspannend in plaats van vermoeiend.

De launch control is een volledig overbodige maar gave functie, helemaal in combinatie met 4x4 en nat weg dek, je rijdt dan wel erg soepel en snel weg. De 4x4 is sowieso erg fijn, alles gaat op rails, helemaal het opdraaien van snelwegen waar je in een doordraaier hem al gewoon op snelheid kan brengen zonder idioot de toeren en g-krachten te hoeven opzoeken.

Ook fijn: de stoelpositie koppelen aan een sleutel; nooit meer de stoel uit de kabouterstand moeten halen als mijn vrouw er in gereden heeft.

Al met al zit je in een grote auto, die niet overdreven groot en onhandelbaar aanvoelt; die vermogen heeft maar niet onrustig aanvoelt als je een keer rustig rijdt.

Toch even een update voordat we volgende week naar Oostenrijk rijden, maar nu al zin in!

Heen en weer naar Oostenrijk

  • 133.000 km

De auto is in Nuenen geweest en loopt een stukje soepeler. Tevens is het probleem met de blind spot sensor opgelost, bleek software matig te zijn. Nu voor het eerst mee op vakantie geweest.

Met de hele familie erin en de hoedenplank (als je dat nog zo noemt) kon gewoon dicht. Wel zo rustig in je achterspiegel.

Heerlijke rit heen en terug. Heen vooral nooit zo soepel naar Oostenrijk gereden, het verkeer zat mee, maar de auto ook. Adaptive cruise control aan, lane assist aan en heerlijk rustig cruisen. In de bau-stelle gewoon in de rechterbaan achter een vrachtwagen, harder mag je er toch niet en daarna weer, indien mogelijk, volgass.

Wat betreft de adaptive cruise control. Als je hem op 'grote afstand' zet dan gaat hij inderdaad al snel in de rem; maar als je hem op 'kort' zet dan gaat hij inderdaad erg laat in de rem. Wat ik zelf doe/ deed als ik rijd is zeker als het rustig is maar ik zie toch dat ik even van mijn gas af moet, hem naar de 'situatie' toe laat zeilen zonder dat ik echt hoef te remmen en dan weer op het gas als het weer kan. Vraag me af of dit beter kan; dat hij in plaats van laat in de rem gaat, hij zich er meer geleidelijk naar toe laat zeilen.

De stoelen voor mij en de passagier en de airco etc zorgen voor een enorm aangename ervaring, waardoor stoppen eigenlijk meer voor de kleine was dan dat de rijder het echt nodig had.

Dan de 4x4. Deze merk je natuurlijk bij doordraaiers en optrekken in de bocht, maar bij de paar kronkelige en steile bergweggetjes die ik heb gedaan merk je ook dat hij overal netjes de kracht verdeeld zodat je geen moment het idee hebt dat je een steile helling opklimt.
Er was overigens nog wel een gekke situatie. Auto gaat netjes van tientallen meters open en dicht, maar er was een klein bergplaatsje waar we twee keer zijn geweest en twee keer deed de remote het pas terwijl ik naast de auto stond. Typisch gevalletje en ik dacht wel 'ik zal toch niet hier in de middle of nowhere staan en de auto niet open krijgen ...' (ja hij kan ook met de sleutel open, maar toch..)

De cruisecontrol tot 160 km/u had 180 km/u mogen zijn, maar dat is eenmaal niet anders. Hij rijdt met 160 km heel soepel, tussen de 160 en 180/190 is het prima te doen maar daarna wordt het cabine geluid wel dusdanig dat de andere inzittenden een beetje nerveus worden, maar de auto voelt dan nog steeds enorm vertrouwd aan. Conclusie: 160/180 waar het kan als cruise speed is prima, daarboven minder comfortabel qua geluid. Hij kon overigens nog harder, maar dan blijkt ook in de auto wie de echte baas is ....

Anyhow, ik denk nu een tijdje rustig, maar ik kan iedereen deze snelwegcruiser aanraden, die ook op provinciale weggetjes zijn weg vind en door de cameras en sensoren in de stad ook niet onbeholpen aanvoelt.

Wat betreft DCC. Ik heb alles, behalve de motor/dsg voornamelijk in sport staan; terwijl mijn vrouw het in normaal/ conform heeft staan. Als bijrijder merk ik het wel en vind ik het erg prettig dat we allebei een auto hebben, dezelfde, maar die voor onszelf 'fijn' aanvoelt.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.