Skoda Superb Combi 1.6 TDI Greentech Style Business (2016)

autoreview

Skoda Superb Combi 1.6 TDI Greentech Style Business (2016)

Signalement

UitvoeringSuperb Combi 1.6 TDI Greentech Style Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand laatst31.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Super-B

  • 31.000 km

Door een autowissel in het leasepark kwam ik na drie hatchbacks (Peugeot 206, Seat Ibiza, Volvo V40) in een Volkswagen Passat Variant (model eind-2011 te rijden). Met de leasetermijn van 'der traktor' (zoals we de Passat gedoopt hadden) verstreken, op de uitkijk naar een nieuwe station wagon. Na wat oriënteren ging de race tussen de Volvo V60, VW Passat, Scoda Octavia en Superb. Uiteindelijk is de keuze gevallen op de Superb, want: ruimer en krachtigere motor dan de v60, chiquer dan de Octavia, sportiever dan de Passat en overall heel compleet voor een goede prijs. De uiteindelijke uitvoering is de Skoda Superb Combi Style Businessline geworden, 120pk (1.6 tdi) handgeschakelde bak, lava blue metallic klaur en 18" Modus velgen.

Drie dagen na de aflevering stapten we in de auto naar de Franse Dordogne. Hierna een indruk na de nodige kilometers!

Exterieur
De metallic blauwe lak en chromen details steken goed tegen elkaar af. Het scherpe lijnenspel - met name in de neus en zeker wanneer de led verlichting aan staat - gecombineerd met de 18" velgen zorgen voor een sportieve look. Op vakantie hebben we meermaals gehad dat mensen de auto nakeken. Laten we hopen omdat ze hem ook mooi vonden.

Interieur
Over smaak valt dus te twisten. Persoonlijk vind ik de bekleding en het interieur eenvoudig, smaakvol en eigentijds. Alle knoppen zitten op intuïtieve en snel vindbare plekken. Het overgrote deel van de afwerking is meer dan prima. Op sommige plekken - bijvoorbeeld de reset knop voor de gereden kilometers per tankbeurt, het pasjes-vakje linksvoor en het asbakje achterin - is het materiaal van inferieur hard plastic.

Het multimediasysteem werkt intuitief. Het systeem merkt wanneer je hand in de buurt komt en toont dan de relevante functies. De spraaksturing werkt prima. De instellingen zijn logisch terug te vinden en veel voorkeuren zijn in te stellen (tot aan hoe je de zijspiegel wilt instellen bij het achteruit rijden). De Canton (premium) audio vind ik niet heel spectaculair: het geluid is mijn inziens minder rijk dan de bose systemen in bijvoorbeeld de Mazda en Renault, maar wel beter dan een gemiddeld systeem. Genoeg pret als je de volume opvoert, zeker als het volume van de subwoofer die achterin ligt ook voldoende is.

Meer dan voldoende zijn de praktische handigheden in de auto. Een prullenbakje in de deur, telefoonvak met signaalversterking (werkt!), bergvakken onder, achter en aan de zijkant van de voorstoel, ruim zonnebrillenvak en niet te vergeten de paraplu's in de portieren. Achterin de kofferbak van de auto vind je een extra balk die bovenin een soort hangmatje voor losliggende spullen creëert, uitneembare achterbakverlichting/zaklamp, klittenband strips waarmee je losliggende spullen op zijn plaats kunt houden, veel tashaken, 12v aansluiting, een dubbele bodem, vloer met haak zodat je de mat omhoog kunt houden... Niet super spectaculair, maar genoeg momenten waarop je denkt: hé, handig! Dat heb je overigens ook als je bij de achterbak staat met je handen vol tassen en je met de voetsensor de achterklep opent. Echt nodig? Nee. Fijn? Zeker.

[update 10000 km]
Spontaan een scheur in het plastic afdekplaatje van de versnellingspook.

Weggedrag
Dan waar het echt om draait: hoe rijdt 'ie? Meters maken, dat past de Superb. Het is echt een reisauto. De auto is comfortabel geveerd en met zijn grote wielen en ruime wielbasis worden oneffenheden mooi uitgevlakt. Na een paar honderd kilometer rijden stap je fit uit de Skoda. Het bochtenwerk doet hij prima, mits de snelheid gematigd is. Rijd je iets vlotter, dan heb je snel last van onderstuur. Zeker op bergwegen. Wanneer de weg flinke oneffenheden heeft, zorgt de comfortabele vering voor een prettige demping. In langere bochten met wat hogere snelheid zorgt diezelfde vering ervoor dat de auto wat gaat deinen. Niet onoverkomelijk, maar in die zin mis ik de dynamic stability control optie. Echter was deze niet verkrijgbaar met de 120pk variant.

Gasgeven, remmen en koppelen gaat allemaal soepel. Het eerste, tweede en derde verzet van de 1.6 tdi zijn sterk en lang. Genoeg pit. Het vierde tot zesde verzet zijn minder sterk, maar ik mis hier weinig aan. Even snel inhalen op de snelweg vraagt terugschakelen. De auto kan goed meekomen, ook bij hogere snelheden. Op de snelweg in de zesde versnelling is de motor rustig en comfortabel.

[update 28.000 km]
Na een week stilstaan en een korte rit van een uur gaf de auto ineens aan geen koelvloeistof meer te hebben. Dat bleek inderdaad het geval. Voortijds geen signaal gehad noch gezien dat het niveau te laag was. Onderzoek bij de dealer leverde geen goede oorzaak op. De best guess was dat de auto verkeerd was afgevuld en dat met de warmte (30-35 graden) de lucht was gaan uitzetten en de koelvloeistof via een overflow eruit had gewerkt. Na opnieuw vullen van koelvloeistof nog geen klachten gehad.

[update 30.000 km]
De 1.6 TDI motor produceert, zeker wanneer hij kouder is, een behoorlijk geluid.

Adaptive Cruise Control werkt super. Nadeel met de 1.6 TDI: er moet wel regelmatig teruggeschakeld worden. De auto komt traag op gang na afremmen.

Inmiddels regelmatig op de Autobahn geweest. De Superb komt prima mee tot een 180 km/h.

Parkeren
File- en vakparkeren kan de Superb zelf. De eerste paar keer in- en uitparkeren zijn even wennen, maar nadat je de uitleg op het scherm een paar keer gezien hebt is het simpel. De auto meet of hij in een vak past en geeft een seintje als dit zo is. Jij schakelt, remt en geeft gas. De auto stuurt zelf. En om de vraag van wat vrienden maar direct te beantwoorden: ja, de auto doet het in minder keren steken én zet hem strakker langs het stoepje dan je zelf doet. Parkeerkoningen daar gelaten natuurlijk.

[update 30.000 km]
Inmiddels een keer onnodig een noodrem gehad tijdens inparkeren; er was geen obstakel. Op een ander moment "zag" de Superb de auto voor hem niet met inparkeren. Daar moest ik zelf ingrijpen.

Reservewiel of reparatiekit?
Alsof het een vuurdoop betrof kreeg de Superb een lekke achterband in Frankrijk. De band liep vlot leeg en dus greep ik in de achterbak naar de reparatieset. Ik wilde voorkomen dat de auto op zijn velg zou komen te rusten en dus zocht ik naar de krik... die ontbrak. De band bleek gescheurd, dus de reparatieset ging niet werken. Het toeval wilde dat ik de lekke band kreeg tegenover een bandenspeciaalzaak. Na wat gevloek in het Frans besloot de eigenaar me na sluitingstijd nog even te helpen. Hij had precies nog een tweedehands band in de goede maat. Een nieuwe band zou dagen duren. Die ervaring maakt dat ik in de toekomst weer een reservewiel neem.

[update 10000 km]
Inmiddels de plakset vervangen door een reservewiel.

Zou ik de Superb wéér zo uitzoeken? Ja. Alleen dan zou ik kiezen voor 150pk, DSG met dynamic stability control.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.