Skoda Superb 2.5 V6 TDI 163pk Comfort (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Superb 2.5 V6 TDI 163pk Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand laatst | 0 km |
- 220.012 km
update per mei '09
Even een korte update . Net de 220000 gepasseerd en de wagen moest voor de APK komen. Geen probleem overigens. Na de eerdere nieuwe remblokken en nu weer de zomerbanden (Pirelli P6000) nog steeds een fijne wagen om in te rijden.
update per feb '09
Inmiddels de 207287 bereikt. Afgelopen vrijdag heeft de auto een grote beurt gekregen op het vervangen van een gecorrodeerd lampje van de kentekenverlichting na en (de eerste!!) nieuwe remblokken achter, waren er geen bijzonderheden. De wagen rijdt nog steeds fantastisch! Zoals eerder in mijn eerdere review zijn die KONI FSD dempers een waar genot. De Suberb is een compleet andere auto. De demping is erg subtiel. Strak op het asfalt en progressief comfortabel op klinker en oneffenheden, maar onder deinerig te worden. Nogmaals, een aanrader.
De dealer gaf mij als leenauto een nieuwe Superb 2,0 dsl 140pk mee. Je moet klanten soms wat "stimuleren" om ook weer eens de nieuwste techniek te laten proeven. Maar afgezien dat het echt een geweldige, stille, strakke, superzuinige (!!! gem 1:19,5)wagen is, stapte ik weer zeer tevreden in mijn 2,5je en op naar de 240000.
update per mei ’08
Inmiddels 172000 en heeft de auto weer een grote beurt gehad, waarbij er opnieuw onverwachte geen problemen aan het licht kwamen. (Gezien de verre vakantie voor de boeg de auto even iets eerder verse olie gegeven.)
Wel heb ik preventief de eerste !! remblokken voor laten vernieuwen, als ook gloeibougies. (koude start werd minder) Verder bestond de beurt uit de gebruikelijke oliën vloeistoffen en filters vernieuwen.
De wagen rijdt sinds de nieuwe schokdempers ècht geweldig! Samen met de nieuwe banden rijdt hij zowat van zelf. Ook zijn er tot nu toe geen rammeltjes of piepjes die je zouden kunnen irriteren. Verder ziet de auto er van binnen en buiten ook nog tadeloods uit. De leren bekleding blijft, zelf op de berijdersstoel, prachtig. Verder is de lak ook nog mooi. Blijkbaar is die weinig gevoelig voor steenslag.
Af en te denk je nu wel eens aan een nieuwe, maar die nieuwe Superb heeft geen 6 cyl diesel. Verder stimuleren de prijzen voor nieuwe auto’s ook niet erg om ff wat anders te nemen. Enfin voorlopig rij ik nog door tot 200000 (= jan ’09) Wellicht dat ie dan vernieuwd wordt.
update per december ’07
Inmiddels heeft de Superb bij 142000 weer een grote beurt gehad, waarbij er geen problemen zijn geconstateerd en waren de kosten ervan waren € 399,--.
In november zijn de zomerbanden vernieuwd (nu Pirelli P6000 ipv de Turanza er30, veel rumoer) en de winterbanden met velgen er onder gezet. Ook heb ik toen (151000) besloten de schokdempers maar te vervangen omdat die naar mijn smaak hun beste tijd hebben gehad. Toen bleek ook dat het rubber van de beide voorste bovenste reactiearmpjes licht gescheurd was. Tezamen met de schokdempers zijn die door de dealer vervangen. Als schokdempers heb ik nu Koni FSD er onder.
Dit is geweldig. In de Konifolder werden die als ideaal omschreven, maar in de praktijk is dit ook zo. De Superb rijdt nu met originele veerhoogte als een scheermes. Geen voorzichtig gedein meer maar écht strak en ook op klinkerwegen en kuilen als een scherp sturend ’vliegend tapijt’. Een aanrader en die € 1300,00 zeker waard!!!
Verder rijdt de auto gewoon nog zoals die als nieuw ook deed. Zeker ook door de reparatie. Voorlopig geen reden dus om afscheid van hem te nemen. Op naar de 175000 voor de nieuwe beurt.
update per mei ’07;
Ik ben nog steeds laaiend enthousiast over deze auto. Het is een geweldig om in te rijden en de kwaliteit is nog steeds prima. Geen enkel rammeltje of storinkje. Ook de onderhoudskosten zijn inderdaad heel laag. Tot nu toe inclusief 1 set banden € 2411,-- uitgeven. De garage in De Meern heb ik alleen voor de reguliere beurten (per 35000) gezien. Bij 120000 moet de distributie worden vervangen, hetgeen ik bij 110K beurt direct heb gedaan.
De auto wordt zeker niet ontzien, want hij heeft al, schat ik, 20000km onze caravan (1500 kg), danwel een aanhanger getrokken.
Ik heb de auto niet gechipt, omdat dit toch echt de levensduur benadeeld en deze auto het eigenlijk niet nodig heeft.
Het brandstofverbruik is ook heel laag voor zo’n auto. Gemiddeld rij ik tussen de 1:15/16, met zomers wel bijna 1:17. Ik rij wel lange afstanden, want in de stad zakt het snel naar 1:14.
Gezien de kmstand lijkt het erop dat ik eind dit jaar moet gaan nadenken over een andere, maar als het weer een eigen auto wordt zal het weer een Superb V6 worden. De spionage foto’s beloven veel goeds. Onbegrijpelijk overigens dat de Superb’s in de lease erg duur zijn gezien de vele positieve ervaringen ermee.
okt 2004;(Zie ook vorige V6 review)
Een Audi A6 kwaliteit voor een ’vriendenprijs’. Je snapt niet dat zo weinigen tot nu toe de stap hebben durven maken. Aanvankelijk stond een MB C270 op de nominatie, maar na 2 proefritten in de Superb, was de keus snel gemaakt.
Ik heb de wagen inmiddels ruim 2 maanden en geniet elke keer van de rust en souplesse waarmee hij zich voortbeweegt. Een automaat met de V6 is een fantastische combinatie. Door het grote koppel van de motor staat er veel kracht paraat voor versnellen. Verder wordt het werk verricht met een bescheiden brandstof verbruik (gem 6,7 l/100). Ook het rijden met onze zware caravan (1500kg) levert geen problemen op.
Ook bijzonder is de stilte in de auto. Zowel windgeruis als motorgeluid ontbreken nagenoeg. Zelfs wanneer met forse snelheden wordt gereden. Ook zijn er absoluut geen piepjes en kraakjes van het interieur. Voorts is het (veer)comfort van topklasse.
Ik heb absoluut geen spijt deze auto gekocht te hebben, dan wel het Sterretje te missen.
Nog geen ervaring mee, maar ook de onderhoudskosten zijn zeer laag (ruim 50% minder dan van mijn Benz!!)
Tenslotte een pluim voor de dealer in De Meern, die alles volgens afspraak correct heeft geregeld. Nee ook daar kan men bij MB zich niet meer op onderscheiden.
PROBLEMEN
per 151000 de voorste reactiearmpjes voortijdig laten vervangen.
per 172000 nieuwe gloeibougies
per 220000 na de reparatie vervangen de remblokken kort een vreemde melding "brake failure" gehad. Maar dit is vanzelf weer weggegaan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.