Skoda Superb 2.0 TDI 150pk Greentech Style Business (2018)

Skoda Superb 2.0 TDI 150pk Greentech Style Business (2018)

UitvoeringSuperb 2.0 TDI 150pk Greentech Style Business
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018

Praktische Familie wagen

Graag deel ik met jullie mijn ervaring over mijn nieuwe Skoda Superb. Ik heb, bij het uitzoeken van de auto, veel gehad aan de reviews. Het betreft een lease-auto.

Moeilijke keuze:
Mijn vorige auto was de eerste leaseauto die ik mocht uitzoeken en direct één van mijn droom auto's. Het was een Audi A3 1.6TDI Pro-Line S. Maar na 3,5 jaar en 210KM werd het tijd voor een nieuwe auto. Het zoeken kon dus gaan beginnen. Mijn prioriteiten:

1. Meer Ruimte:
Met een zoon van 2, hadden we steeds vaker ruimtegebrek. Daarnaast ben vrij lang (2.03m) waardoor mijn stoel in de A3 in zijn achterste stand stond. Achter de berijders stoel was er dus geen ruimte. Het kwam steeds vaker voor dat we die juist tekort kwamen wanneer er iemand extra met ons meer reed. Ook de kofferbak mocht een maatje groter. Voor mijn werk heb ik vaak spullen mee, het erin en eruit halen omdat de kinderwagen er dan beter inpaste was ik wel een beetje klaar mee. En de looptijd is 4 jaar, dus de auto moet ook toekomstproof zijn.

2. Meer vermogen:
Hoewel de Audi snel zat is in de stad, kwam ik op de snelweg nog wel eens vermogen tekort. Bij het inhalen en accelereren op de snelweg was dat te merken.

3. Luxe
Ik hou van een luxe uitgeruste auto met alles erop en eraan.

Merkenkeuze:
Mijn werkgever heeft een aantal voorkeursmerken: BMW, Mercedes, Ford, VW, Skoda, Ford en Audi

Afvallers:
BMW viel als eerste af: 1-serie is te klein, 3-serie te duur
Ford viel ook af: smaakkwestie (kort)
Audi: Een nieuwe A3 was een goede optie maar te klein, de A4 te duur

Kanshebbers:
Skoda: Octavia en Superb (meer ruimte)
VW: Golf en Passat beide kanshebbers

Uiteindelijk proefgereden in een Golf Highline en een Superb. De Passat viel af omdat deze, in vergelijking met de Superb, een stuk duurder is. Daarnaast sprak de Superb mij qua uiterlijk meer aan. De Golf viel ook af, qua uiterlijk en uitstraling kon ik dan net zo goed nog een keer een A3 nemen.

Uiteindelijk dus gereden in de Superb en direct was ik onder de indruk. Ik vond de auto prima rijden. Alleen een beetje slap in de vering. Van te voren gelezen dat dit met een sportonderstel ondervangen kan worden.

Lang had ik niet gedacht om ooit een Skoda te gaan rijden. Ik heb het echt verafschuwt. Echter vind ik de Superb gewoon een mooie wagen. En steeds meer zag ik in dat het merk opzich terrein wint. Waarom een Passat als je meer kan krijgen voor hetzelfde geld. Dus van een Audi A3 naar een super uber praktische familiewagen!.

Het moest een zwarte gekleurde hatchback worden. Persoonlijk vind ik deze veel mooier. Plus de ruimte scheelt niet heel veel. Omdat de klep helemaal open gaat.

Skoda Superb 2.0 TDI Style Business DSG-7 Hatchback:
(model 2017 was DSG-6 volgens mij met 2.0TDI)

Extra opties:
- Verlaagd onderstel
- Techpakket met Alcantara, Glazen Dak, Verkeerdbordenherkenning)
(voorruit verwarming, elektrisch verstelbare passagiersstoel, automatisch inparkeren zaten wel op de auto maar had ik niet besteld, Apple Carplay, model 2018)

Achteraf:
- Donkere Ramen
- 19" wielen, van de zomer

Eerste indruk:
Echt fantastisch, persoonlijk ben ik erg onder de indruk van:

De motor: de 150PK zijn echt meer dan genoeg, het rijdt heerlijk met de DSG-7, schakelt soepel en is erg vlot. Voor je het weer rijd je boven de maximum snelheid. Door het sportonderstel rijdt de auto nog best strak, niet zo als mijn A3 maar het valt mij echt niet tegen. Ik merk wel dat ik veel rustiger rij. Wellicht komt dit door de zithouding en het gevoel.

Het verbruik is nu 1 op 18 met 17" winterbanden.

Ruimte: in één woord top. De boodschappen raken bijna kwijt achterin. Ik hoef niet meer met spullen te slepen. De elektrische klep is een welkome luxe, erg blij mee

Media: het navigatie systeem werkt echt super. De kleuren (i.c.m. de led sfeerverlichting) zijn erg mooi. Het is scherp en snel en alles staat erin, daarnaast ook erg groot. Skoda Connect vind ik nog niet echt top werken. Wellicht met een apart SIM-Kaart, maar via mijn telefoon is het lastig te verbinden. Ik zie de meerwaarde er ook nog niet van. Apple Carplay geldt is handig voor Spotify, onhandig is weer dat wanneer je wordt gebeld de navigatie kaart uitgaat. Het loopt nog niet soepel samen. (klein puntje)

Geluid: Vergeleken met mijn Audi echt een wereld geluid. DAB+ helpt hierin ook mee. De instellingen zijn ruim en veel.

Stoelen: Het geheugen is top, het zitten moet ik aan wennen. het is comfortabeler en minder sportief. De steun in de zij is wel goed.

Pluspunten tot nu toe:
- Motor
- Geluid
- Navigatie
- Elektrische klep en stoelen
- Tankinhoud (om de 1.100 km tanken ipv 700)

Minpunten:
- gevoel bij het merk, het blijft een Skoda, ze timmeren aan de weg, maar ik voel mij soms nog een praktische familie man.
- Windgeluid, dit is een stuk meer dan mijn A3.

Mijn eerste kilometers zij n uitstekend bevallen. Het verbruik wordt elke dag beter. Nu is het 1 op 18.1.

Bij 10.000 km mijn volgende update. Hopelijk hebben jullie er iets aan.

Kleine klacht + aanpassing

Kleine update:
Vorige week de dagrijverlichting aan laten passen. De achterlichten branden nu altijd. Ik vind overigens sowieso dat dit verplicht mag worden.

Mijn eerste garagebezoek zit er ook op. Bij het sturen (met name bij lage snelheid) hoor ik een geluid in het stuur. Kennelijk zit er een veer, voor de bedrading naar het stuur, die niet goed werkt. Deze wordt vervangen.

Update 13.000 Km

Hierbij een korte update:

Kilometer stand is net de 13.000 km gepasseerd. Het verbruik is 1 op 16.6.

Over de auto ben ik nog steeds erg positief. Het info systeem werkt er goed en is super snel. Het geluid is ook nog steeds een groot genot.

Een klein puntje is nog de Apple Carplay. Ik snap hier de toegevoegde waarde nog niet van. Zodra ik mijn telefoon aansluit switcht de navigatie naar Google Maps. De normale navigatie werkt beter. Bijvoorbeeld wanneer ik wordt gebeld, blijft het scherm op navigatie staan. Met Apple Carplay gaat het scherm direct op telefoonmodus. Dat ik 2 telefoons gebruik (zakelijk en privé) maakt het allemaal nog onhandiger. Daarom ik de Carplay nu helemaal uitgezet. Want los je telefoon opladen kan niet meer. Kabel aansluiten is direct op Carplay. Het is een heel klein puntje, maar wel irritant. Gelukkig nu opgelost :).

In de tussentijd is de Skoda ook naar Oostenrijk heen en weer geweest. Wat een comfort! echt heel fijn. Met gemak loopt de auto 180+ km/u en het blijft heel comfortabel rijden.

De radar voor de verkeersborden vind ik overigens echt super! Het werkt echt perfect. Bij het noodstop systeem heb ik al eens baat gehad :). Soms werkt dit systeem ook wel tegen, bijvoorbeeld met het parkeren. Als er iemand net achter de auto loopt (die ik allang had gezien) staat de auto direct stil, het lijkt dan net of je ergens tegen aanzit. Terwijl dit niet zo is.

Bij 25K weer een update.

Update 3! Top wagen (52000KM)

Na lange tijd weer eens een update over mijn Skoda Superb!

De Superb en ik hebben er nu samen 52.000KM op zitten. De auto bevalt mij erg goed, of beter gezegd elke dag weer beter. Hij rijdt fijn, is van alle opties voorzien, genoeg vermogen, top geluid en genoeg ruimte.

Destijds heb ik voor de Sedan gekozen om ik dit mooier vond. Met deze keuze ben ik nog steeds super blij! Het is nog steeds een prachtige auto om te zien. Wel merk ik om mij heen dat mensen daardoor vaak denken dat het een ander merk auto dan een Skoda is. De Combi is natuurlijk veel meer te zien op de Nederlands wegen.

Velgen:
In de tussentijd heb ik 2x een set 19" velgen aangeschaft. Al eerst heb ik gekozen voor antraciete velgen. Hier heb ik de hele zomer mee gereden. Vanaf het moment van aanschaf vond ik ze niet super mooi staan. Met name door de kleur grijs in combinatie met de zwarte auto. Als ze lichter waren geweest was het top. Daarom over gegaan naar een nieuwe set 19" velgen. In combinatie met het verlaagde onderstel ben ik er echt heel content over.

Voor de liefhebbers: Bandenmaat 245/40R19. (Skoda adviseert 235/40R19)
Ik heb voor een maat breder gekozen omdat de band dan mooier op de velg komt te zitten. Ook ziet er net wat "dikker" uit.

Zomerbanden: Dunlop Sport Maxx RT2 (merk velgen Barotelli)
Winterbanden: Dunlop Wintersport 5 (merk velgen Borbet)

Verbuik:
Met winterbanden loopt het verbruik iets terug. Dagelijks schommelt het tussen de 1 op 16 en 1 op 17. Over lange tijd gemeten is het 1 op 17.1.
Ik rijdt regelmatig 1.100 KM op een tank, echt heerlijk.

Verlichting in de auto
De verlichting in de auto, met name de gekleurde led strepen, vind ik nog steeds geweldig. In deze donkere dagen ziet het er echt fantastisch en luxe uit. Overigens is de kleur aan te passen.

Kortom:
Ik ben nog steeds erg tevreden met mijn Skoda Superb. Mocht je twijfelen, ik zeg doen! Je krijgt er echt geen spijt van.

90,000 KM update

Inmiddels hebben mijn Superb en ik er ruim 90.000 KM opzitten. Nog steeds zonder problemen. De Superb bevalt mij nog steeds erg goed.

Het enige waar ik last van heb, zijn trillingen bij het remmen. Het schijnt dat dat dit komt omdat de schijven niet goed zijn gesleten. Volgende week moet de auto voor onderhoud, dus laat ik hier direct naar kijken.

Tot zover een korte update.