Skoda Superb 2.0 TDI 150pk Greentech Style Business (2016)

autoreview

Skoda Superb 2.0 TDI 150pk Greentech Style Business (2016)
Skoda Superb 2.0 TDI 150pk Greentech Style Business (2016)Skoda Superb 2.0 TDI 150pk Greentech Style Business (2016)Skoda Superb 2.0 TDI 150pk Greentech Style Business (2016)Skoda Superb 2.0 TDI 150pk Greentech Style Business (2016)Skoda Superb 2.0 TDI 150pk Greentech Style Business (2016)Skoda Superb 2.0 TDI 150pk Greentech Style Business (2016)Skoda Superb 2.0 TDI 150pk Greentech Style Business (2016)

Signalement

UitvoeringSuperb 2.0 TDI 150pk Greentech Style Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst140.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indrukken (4.000 km)

  • 4.000 km

Na lang twijfelen, start ik toch nog een review. Het lezen is geheel op eigen risico. Het betreft mijn mening, dus mocht je het er niet mee eens zijn >> fijne dag verder!

Op 3 februari 2017 heb ik mijn Skoda Superb 2.0 TDI Style Business 150pk opgehaald bij mijn dealer Van Tilburg Bastianen in Breda. Dit is de voorkeursdealer van mijn werkgever.

Na een maandje rondgetuft te hebben in een gloednieuwe Renault Megane Estate Zen 1.2 benzine, mocht ik een nieuwe lease-auto kiezen. Mijn werkgever hanteert een merkenbeleid (VW, Skoda, Audi, BMW en Renault/Nissan). Gezien mijn woon-werk afstand was ik direct gebonden aan een diesel. Ik vond dat ik met een Skoda Octavia of Superb het meeste waarde kreeg voor 'mijn' geld ten opzichte van de "premium' merken. Bij toeval kon ik een voorraadauto naar mijn smaak aanpassen, waardoor ik een rijk uitgeruste auto heb kunnen nemen en dus uiteindelijk ook voor mijn 1.keus ben gegaan, de Superb.

De Superb is uitgerust met Style Business plus achteruitrij camera, Hill Hold, panoramadak, extra donker getinte ramen achter en nog het een en ander. Ik heb als extra een spoilertje besteld (subtiel, geen boekenkast a la Impreza), 19 inch velgen en achteraf leer). Het leer en spoiler is op dit moment nog niet gemonteerd. De auto is trouwens direct op winterbanden gemonteerd. Inclusief alle opties kostte de Superb zo rond de 48.000 euro. Uiteindelijk, dankzij herwaardering is de fiscale waarde 41.260 euro, wat neerkomt op 393 euro netto bijtelling per maand.

'Dankzij' de afstand tot mijn werk verwacht ik ongeveer 50.000km per jaar te gaan rijden, waarvan er nu 4000km ook daadwerkelijk zijn gereden met de Superb.
Het gemiddelde verbruik over 4000km bedraagt volgens de Skoda Connect app 1 op 17. Er is op dit moment geen sprake van enig olieverbruik.

Ik vind de Superb tot nu toe een hele ruime, comfortabele auto die op de snelweg redelijk stil is. Wellicht dat dit nog iets zal verbeteren als de auto op zomerbanden staat.

Het automatisch inparkeren heb ik 2 keer uitgeprobeerd en het werkt echt goed. Toch parkeer ik de auto liever zelf :)

Ik zal binnenkort wat meer foto's plaatsen, inclusief interieur.

Eerste 10k achter de rug

  • 11.000 km

De eerste 10.000 kilometers zitten er inmiddels ruim op. De helft zijn op winterbanden verreden en de andere helft op de zomerbanden.

Het leer ziet er netjes uit en maakt de auto net wat sjieker. Het spoiler geeft de Superb net even een beetje tikje sportievere uitstraling (blijft een grote limousine en geen GTI)..

Al met al nog steeds erg tevreden. Ik merkte al rond de 4000 km dat er iets rammelde bij het linkerachterportier/B-stijl. Bij de lederinbouw zou er naar worden gekeken. Is niet gebeurd. Vorige week toch weer naar de dealer geweest om het irritante gerammel bij oneffenheden (sporadisch gerammel, wel erg irritant) na te laten kijken. Uiteindelijk is de bekleding van de B-Stijl opengemaakt en wat bleek; in de fabriek is er een bout niet goed vastgezet (in de geleiderail van de gordel) die het hele zaakje dus niet meer goed vast hield. Slordig, maar makkelijk opgelost. Nu zonder rammel, rij ik weer vrolijk verder. Op naar de volgende 10k :)

PS: volgens de Skoda Connect app rijd ik gemiddeld met een verbruik van 1 op 17 (airco altijd op automatisch, 20 graden), rijstijlscore 74.

Hele fijne reisauto

  • 31.000 km

Ik ben inmiddels weer 20.000 km verder en ben nog steeds erg positief over de Superb.

Afgelopen vier weken zijn er 10.000 kilometers bijgeschreven i.v.m een autovakantie. Tijdens de autovakantie heeft de Superb zonder problemen alle beproevingen doorstaan (40+ graden, 2000km hoogte, flinke regen- hagelbuien, volle lading etc.).

Enig opvallend puntje was bij 16.000km toen ik olie moest bijvullen. Meteen navraag gedaan bij de Skoda dealer en blijkt dat dit type motorblok wel een slokje olie lust. Voor alle zekerheid check ik nu dus wat vaker het oliepeil, want als de auto het aangeeft, is het vaak al onder het minimumpeil.

In verband met mijn vakantie ben ik iets te laat voor mijn 30k onderhoudsbeurt, maar die staat reeds gepland voor 18 augustus, waarbij ook meteen de zaken rondom de recall (parkeersysteem/ hill hold) kunnen worden aangepast.

No news is good news

  • 44.000 km

Inmiddels ben ik alweer ruim 10.000km verder en eigenlijk heb ik niets te melden. Toch even een update omdat ik dat bij elke 10k wilde doen.

Er zijn geen bijzonderheden te melden, de Superb vertoont geen kuren en daardoor ben ik er nog steeds erg blij mee.

Vanaf begin december komen de winterbanden er weer onder en dan kan ik ook iets zeggen over de slijtage van de zomerbanden t.o.v afgelegde kilometers.

Met de koude ochtenden ben ik blij met de stoelverwarming, maar ook met het panoramadak, in de klapstand (stukje schuin omhoog) die ik op de snelweg zelfs open kan doen, zonder al te veel lawaai, geniet ik van frisse lucht zonder het koud te krijgen.

De volgende update is bij een halve ton :)

63k

  • 63.000 km

Inmiddels a even de 60k gepasseerd. Een maandje geleden is er een grote onderhoudsbeurt uitgevoerd in combinatie met de bandenwissel naar zomerbanden. Hierbij werd een defecte uitlaatsensor geconstateerd door de dealer. Ik heb geen foutcodes gezien op het dashboard. Deze sensor zal vervangen worden. Helaas door interne miscommunicatie bij de betreffende dealer, laat dat nog even op zich wachten. De Superb is nu een dagje bij de dealer voor de vervanging. (Audi A6 Avant 1.8 TFSI S-line als vervanging).

Los van de sensor, is mij opgevallen dat de auto best laat start 's ochtends als je op de startknop hebt gedrukt. Voorheen startte de motor vrijwel direct, maar tegenwoordig duurt het wel langer. Het gaat niet om minuten, maar toch..Soms verschijnt er dan de tekst "motor start" in het display, wat ik nooit eerder had gezien. De dealer kon niets vinden tijdens de onderhoudsbeurt.
Verder komt het sierstripje op het rechterachterportier soms een beetje los. Deze zal worden gefixeerd door de dealer. Het kan komen dat de wasstraat (tegenwoordig helaas geen tijd voor uitgebreide wasbeurten met de hand), maar het zou jammer zijn als ik dat stripje onderweg kwijt raak.
Verder nog een steentje op de voorruit (sterretje) gekregen, wat voor een buts op de buitenste laag heeft gezorgd. Binnenkort maar even laten fixen ook, gelukkig ver naar rechts, dus geen direct issue.

Ik ben dus nog steeds dik tevreden met de Superb.

Alhoewel ik een Audi A6 Avant S-line heb meegekregen, mis ik toch wel snel mijn eigen Superb. Alle opties die op mijn eigen auto zitten, doet mij de Superb toch meer waarderen dan de duurdere A6.

Afscheid van de Superb

  • 140.000 km

Na nog net geen drie jaar nadert het afscheid van mijn Superb. Inmiddels 140.000km achter de kiezen en nog steeds erg tevreden. Na de laatste update bij 60.000km is er niets noemenswaardigs mis geweest met de auto. Tijdens een vakantierit naar Denemarken een lekke band die niet te repareren was met het busje in de auto. Daardoor besloten om tijdens buitenlandse ritten een echt reservewiel mee te nemen (No-problem kit) om tijdsverlies te voorkomen.
Echter, een tijdje later om vijf 's ochtends in Bulgarije twee banden tegelijkertijd lek gereden op een N-weg. Daar doe je dus ook niets meer aan met 1 reserveband. De banden waren beiden aan flarden, dus de twee busjes die ik ook bij mij had, hielpen niet.
Enig opvallende eigenschap vind ik het toerental, soms blijft deze heel lang op 1000 toeren zonder duidelijke oorzaak.

Remblokken en remschijven zijn bij 120.000km vervangen.

De opvolger is in september besteld en het wordt een Tesla Model 3 SR+.

Zoals gezegd, erg tevreden over de Superb, maar gezien de kilometerstand moest er een vervanger komen. De nieuwe Superb is slechts gefacelift en de nieuwe Octavia lijkt ook erg veel op de Superb nu (zij-aanzicht). Ik was dus op zoek naar wat anders. De Karoq stond heel lang hoog op het lijstje, maar werd al snel te duur met wat opties. Het leasebeleid van het bedrijf waar ik werk en de gunstige bijtelling heeft mij doen besluiten om voor het eerst een volledig elektrische auto te nemen. Ik ben erg benieuwd!

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.