Skoda Superb 2.0 TDI 150pk Greentech Style Business (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Superb 2.0 TDI 150pk Greentech Style Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 16.000 km |
KM-stand laatst | 66.500 km |
Eerste ervaringen
- 18.500 km
Na 160.000 Prius Wagon kilometers kon ik een nieuwe leaseauto uitzoeken. Gezien mijn jaarkilometrage moest het een diesel worden.
Met mijn eisen o.a. qua ruimte (3 jonge kids) en luxe kwam ik al snel in het D-segment uit. Ik had geen behoefte aan weer een MPV. Genoeg fijne(re) auto's in het D-segment ;-).
Ik heb een uitgebreide selectie gemaakt met o.a. de nieuwe Prius, Avensis, Mondeo, Talisman, Mazda 6 en de Superb.
Uiteindelijk ging het tussen de Mazda 6 en de Skoda Superb. Allebei top auto's voor een relatief gunstige (lease)prijs. De rest viel af, qua binnenruimte en/of qua beschikbare dieselmotor in de 21% bijtellingscategorie. Talisman vind ik ook erg mooi, maar achterbank kon geen 3 kinderitjes aan, en ik vond de bediening niet intuïtief.
Qua budget zou ik bij Skoda voor de 1.6 TDI Style Business moeten gaan, maar die vond ik qua krachtreserve eigenlijk net tekort komen. Ik wilde daarom voor de Mazda gaan (heerlijke 2.2. diesel!) maar toen kwam ik een paar maanden jonge 2.0 TDI in de Style Business uitvoering tegen, die ik tegen een scherp leasetarief kon rijden. Het voordeel van de Skoda t.o.v. de Mazda is de betere opening van de kofferbak, die ook nog eens een stuk groter is. Bij de Skoda is de DCC optie wel wenselijk voor een beetje rijdynamiek. Deze optie zat op de Superb, dus uiteindelijk voor deze auto gekozen.
Uitvoering:
Hatchback (vind ik persoonlijk mooier dan de station)
Quartz Grey
Dynamic Chassis Control (DCC)
Lane Assist
Adaptive Cruise Control (ACC)
18" wielen
Wat kleine opties
Achteraf leer in laten bouwen (geperforeerd)
Achteraf trekhaak laten monteren
Eerste indruk is dat het een zeer fijne auto is. Het was even wennen als je uit een hybride komt. Maar deze diesel is krachtig en soepel en de versnellingsbak schakelt heerlijk.
De auto is erg ruim en er passen prima 3 kids met zitjes op de achterbank. Het bruine leer (laten inbouwen) waardeert het interieur mooi op en geeft het een eigen uitstraling.
Wel voor perforatie gekozen, dat zweet wat minder bij warm weer.
De DCC is een prettige optie, omdat je kunt variëren van strakke wegligging naar extreem comfort.
De bediening spreekt voor zich, al zal ik nog wat weken nodig hebben om alle mogelijkheden te leren kennen.
ACC werkt ook prima, mits het niet te druk op de weg is, dan zet ik het liever uit. Lange stukken in combi met Lane Assist werkt ook prima, het is bijna jammer dat het systeem al snel wil dat je het stuur vasthoudt (en ik ben zeker geen fan van zelf rijdende auto's!).
Inmiddels heb ik er een korte trip naar Frankrijk op zitten met 4 volwassenen. Daar is het de perfecte auto voor ;-).
Eerste 2.000 kilometer geeft een gemiddeld verbruik op de boordcomputer van 5.2 l op 100 km. Veel snelweg en ook stukken > 140 km/h. Gewoon erg netjes dus.
Tot nu toe ook geen olieverbruik en geen irritaties of zwakke punten opgemerkt.
Of hij net zo foutloos is als de Prius zal moeten blijken. De eerste indrukken zijn in elk geval zeer positief!
1 jaar en 52.000 km verder
- 66.500 km
Inmiddels staat er al weer ruim 66.000 km op de teller. In tussentijd zowel een 30.000 als 60.000km beurt gehad.
De auto bevalt nog steeds uitstekend. Heerlijke auto om veel kilometers mee te maken. Erg blij met mijn keuze voor de DCC, zodat je het onderstel wat strakker in de sportstand kunt zetten. Gek genoeg is de sportstand bij een hobbelige weg en drempels fijner dan de 'normale' stand. Auto deint minder na en gaat makkelijker over drempels.
Heb inmiddels ook een lange rit gemaakt in een 1.6tdi zonder DCC. Ook fijne auto. Wat valt me op qua verschillen: de 1.6tdi lijkt iets meer trillingsvrij, koppeling is bij 1.6tdi iets beter te doseren (2.0tdi is vrij abrupt), standaard onderstel is erg comfortabel. Tot slot heeft de 1.6tdi echt minder pit, vooral vanaf 3e versnelling merk je dat aanmerkelijk. De 1.6tdi was voorzien van LED interieurverlichting, wat mij betreft een aanrader (zeker gezien de beperkte meerprijs!).
Verder geen noemenswaardige problemen. Het lijkt tot nu toe wel een Toyota ;-). Na 20.000 km moet er trouwens een litertje olie bij, niks schokkends trouwens.
Plus- en minpunten tot nu toe:
+ ruimte
+ uitstraling (zeker met DCC en 18 inch)
+ prima stoelen
+ stabiel weggedrag, ook op (zeer) hoge snelheid
+ 150pk TDI lekker vlot en soepel
+ Verbruik gemiddeld 1:18,5 bij relatief stevig doorrijden
+ Uitrusting (audio, dcc, adaptive cruisecontrol, lane assist)
- chromen raamlijsten laten los (inmiddels gefixt door dealer)
- wat gedoe gehad met trekhaak 'inleren' maar er bleek een niet originele kabelset gebruikt te zijn, is opgelost.
- ophanging voor kraakte (inmiddels ook opgelost door in te vetten).
Kortom, ik rij tevreden rond :-).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Superb 1.8 TSI Sportline Business|PANO|CANTON|LED|MEMORY|KEYLESS|DODEHOEK|CARPLAY|DAB|
- 2018
- 65.452 km

Skoda Superb 1.5 TSI ACT Style Business Airco ECC | Xenon | Panorama | Leder | Canton | Sfeer | Cruise Control | Apple Carplay Android Auto | Isofix | NAP |
- 2019
- 74.212 km

Skoda Superb Combi 1.5 TSI ACT Ambition Business (PANORAMADAK, STOELVERWARMING, TREKHAAK, ELEKTR STOELEN, NAVIGATIE, NL-AUTO)
- 2018
- 107.555 km