Skoda Superb 2.0 TDI 150pk Greentech Ambition Business (2016)

autoreview

Skoda Superb
Skoda SuperbSkoda SuperbSkoda SuperbSkoda SuperbSkoda SuperbSkoda SuperbSkoda SuperbSkoda SuperbSkoda SuperbSkoda SuperbSkoda SuperbSkoda SuperbSkoda SuperbSkoda SuperbSkoda SuperbSkoda SuperbSkoda Superb

Signalement

UitvoeringSuperb 2.0 TDI 150pk Greentech Ambition Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf45.000 km
KM-stand laatst60.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Grote grijze middelmaat

  • 60.000 km

Afgelopen maanden deze SuperB als tweede voorloopauto mogen rijden, na eerder een 318d Touring die bijna aan einde van contract zat.
De Skoda is natuurlijk veel verser, maar dat is niet perse beter.

Deze uitvoering heeft:
- 2.0TDI met 150pk. Ja, in 2016 heeft een voorganger ondanks alle nieuwsberichten nog bewust een sjoemelTDI besteld :-(
- Handbak. Ja echt. Iemand had liever achteraf ingebouwd zwart leer met kitschy wittige stiksels dan een automaat in zo'n grote reisslee.
- Zilver metallic.
- Kleine navi, wel met AirPlay
- Verder niets aan extra's, of is stoelverwarming niet standaard?

De pluspunten:
Groot. Groter. Grootst. Dat klopt echt aan de SuperB. De ruimte achter ook mijn 1m88 is nog immer gigantisch. Iets dat in de kofferbak tegen de achterbankleuning ligt is zelfs amper te pakken zonder in die bak te moeten klimmen.
De diesel is boven de 1800rpm een fijn sleurende beer.
De navigatie is klein maar wel doeltreffend. Het kleine valt eigenlijk nog het meest op door de dikke rand die er nu omheen zit. Geluid van de stereo (zie geen Canton logo's dus standaard?) valt me mee. Wat spelen met de instellingen maar dan is het mooi ruimtelijk zonder bij hogere volumes te vervormen.

De neutrale punten:
De bediening is zo standaard dat alles voor zich spreekt. Geen handleiding nodig, behalve voor de cruise control (zie verder).
Het ontwerp is aan voorzijde netjes, achterzijde wat lomp groot maar gemiddeld dus uhhh mooi gemiddeld. Ook de binnenzijde volgt die middelmaat: geen spannende prachtige lijn te vinden, maar het meerendeel is keurig en lijkt nog jaren zo te blijven. Op persfoto's trouwens veel chiquer dan in werkelijkheid, de Octavia is geen streep minder dan de SuperB qua luxegevoel.

De minpunten:
De motor is dan wel lekker sterk, maar voor een comfortauto véél te piekerig. Onder de 1600-1800rpm geeft 'ie nauwelijks thuis, totaal geen koppel. Wegrijden na een werkdag deze hete zomer (airco trekt dan natuurlijk iets vermogen) betekende véél gas bijgeven, anders sloeg meneer doodleuk af. Dat flikte onze ouwe GSA met carburateur ons afgelopen vakantie in geen 3500 km, die rij ik nog in z'n 2 of 3 weg. Voor mij hadden ze er beter een zeg 130 pk-versie met beter uitgesmeerd koppel van mogen maken. De 318d liet zien dat het ook met 2.0/150pk beter kan, die was lang niet zo piekerig en sloeg nooit af.
Verder is het onderstel voor een autogek het nét niet. De vering is wat week, zodat bij lange hobbels op de snelweg de auto nadeint. En bij een remproefje op de snelweg (dank meneer die vergat te spiegelen toen ik gewoon keurig met 130 langs kwam) dook de neus wel erg tricky naar links omdat ik ook tikje naar de veilige, lege linkse kant stuurde. Dat is me bij BMW, Porsche maar ook bij Citroën, Toyota, Fiat etc nog nooit gebeurd! Alleen de VW Touran had ook zulke neigingen en de Octavia van een collega die ik gisteren reed voelde ook al erg gevoelig voor sporen/wegdek. VAG-issue??
De demping is daarentegen soms wat stevig: korte richels op snelwegen worden hard doorgegeven. Combineer dat met de harde stoelen en dan is het echt een gemiste kans: het karakter van reisslee wordt er mee teniet gedaan.
De cruise control bedien je zoals in een oudddd model Golf met ieniemienie-knopjes aan de stengel van de richtingaanwijzer. Waarbij iets te enthousiast op Pause drukken de hele cruise uit zet. Totaal niet ergonomisch. Bij VW al jaren weggegooid deze bediening, blijkbaar hadden ze nog duizenden van deze stengels over die Skoda op moet gebruiken?
En typerend voor een grote liftback: de achterklep opent wel érg hoog. Nodig door de geknikte vorm, anders stoot je je hoofd. Maar mede door de prima werkende gasveren, knalde die in een lage parkeergarage wel tegen een verwarmingsbuis aldaar. Kon ik de collega niet verwijten, is inherent aan het ontwerp. Die rubber lus om de klep dicht te doen is overigens leuk voor een Fabia maar niet bepaald uhhh superbe.

Samenvattend: gróte grijze middelmaat.
Behalve de smorende motor laag in toeren nergens een onvoldoende. En behalve de gigaruimte ook nergens een echt hoog cijfer. Hier een 6, daar een 5 en soms een 7 - prima auto voor de zesjescultuur.

Niet iets voor een autogek dus. Ik ga weer voor een apartere keuze: de Mazda 6 Sportbreak komt eraan, in Business Comfort Choice. Van ná de recente facelift, dus nu ook met het stijlvol ontworpen interieur. Eens kijken of die niet alleen AutoVisie's favoriet in deze klasse blijkt :-)

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.