Skoda Superb 1.9 TDI Greenline (2008)

autoreview

Skoda Superb 1.9 TDI Greenline (2008)
Skoda Superb 1.9 TDI Greenline (2008)Skoda Superb 1.9 TDI Greenline (2008)Skoda Superb 1.9 TDI Greenline (2008)Skoda Superb 1.9 TDI Greenline (2008)Skoda Superb 1.9 TDI Greenline (2008)Skoda Superb 1.9 TDI Greenline (2008)Skoda Superb 1.9 TDI Greenline (2008)Skoda Superb 1.9 TDI Greenline (2008)Skoda Superb 1.9 TDI Greenline (2008)Skoda Superb 1.9 TDI Greenline (2008)Skoda Superb 1.9 TDI Greenline (2008)Skoda Superb 1.9 TDI Greenline (2008)Skoda Superb 1.9 TDI Greenline (2008)Skoda Superb 1.9 TDI Greenline (2008)Skoda Superb 1.9 TDI Greenline (2008)Skoda Superb 1.9 TDI Greenline (2008)Skoda Superb 1.9 TDI Greenline (2008)Skoda Superb 1.9 TDI Greenline (2008)Skoda Superb 1.9 TDI Greenline (2008)Skoda Superb 1.9 TDI Greenline (2008)Skoda Superb 1.9 TDI Greenline (2008)Skoda Superb 1.9 TDI Greenline (2008)Skoda Superb 1.9 TDI Greenline (2008)Skoda Superb 1.9 TDI Greenline (2008)Skoda Superb 1.9 TDI Greenline (2008)Skoda Superb 1.9 TDI Greenline (2008)

Signalement

UitvoeringSuperb 1.9 TDI Greenline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst6.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Wat nou Skoda??

  • 6.500 km

Vooraf aan mijn keuze.
Na jaren prive een peugeot 406 break te hebben gereden, heb ik wegens carriere verandering de mogelijkheid gekregen een leasewagen te mogen rijden. Ik heb al jaren een voorkeur voor grote comfortabele auto's. Dit is begonnen toen ik in 1999 mijn Alfa Romeo 164 kocht. Het comfort, de luxe en de uitstraling van zo'n klasse auto sprak mij direct aan. Na jaren plezier te hebben gehad van mijn Alfa, heb ik wegens de vele kilometers die ik moest rijden besloten dat er een diesel moest komen. Ik was al enige tijd gecharmeerd van de Peugeot 406 Break HDI en heb deze dan ook aangeschaft. Ik heb veel rijplezier beleeft met deze auto aangezien ik hem in 3 jaar tijd van de 160000 km naar de 280000 km heb gebracht. Helaas had deze auto wel jaarlijks veel onkosten. Gemiddeld zo'n 1000 Euro per jaar voor allerlei reparaties en slijtagedelen welke vervangen moesten worden.
Halverwege 2008 ben ik van baan veranderd, waarbij een leasewagen noodzakelijk was.

De initiatie voor een de Skoda Supurb
Als voorloper was mij de nieuwe Peugeot 308 ter beschikking gesteld en de zoektocht naar de uiteindelijke auto kon gaan beginnen. De Passat, de niewe Mondeo en Laguna passeerden de revue. Tot op een zondag avond ik met 2 collega's aan de bar zat in het Golden Tullip Hotel in Zaandam. De eerste collega reed een zeer mooie aangeklede Passat Combi en de tweede een luxe uitgevoerde Skoda Octavia. Zij spraken met elkaar over de nieuwe Skoda Superb en dat dit zo'n mooie grote auto was geworden met een echte directeurs uitstraling. Zeer laconiek reageerde ik hierop dat ik Skoda niet echt bijzondere auto's vond. Ik moest wel toegeven dat toen Skoda met de Octavia uitkwam, ik voor het eerst vond dat Skoda een aardige auto op de markt bracht. Ik heb de Skoda Octavia regelmatig als huurauto meegenomen bij een vorige werkgever en moest eigenlijk wel toegeven dat dit een erg fijne auto was.
Nieuwsgierig als ik ben, heb ik de de maandag na het hotelbezoek even op internet gezocht naar wat afbeeldingen van de nieuwe Superb. Ik sloeg steil achterover, wat een machine, een neus die de klasse van een BMW uitstraalt, de koets die een limosine uitstraling geeft en bovenal de zeer praktische twindoor achterklep. Als amateurmuzikant moet ik regelmatig aparatuur menemen, maar wou geen hatchbak of een stationwagen meer rijden. Ik was helemaal overtuigt, dit ging mijn nieuwe leasewagen worden.

De uiteindelijke wagen
Na toch wat andere auto's te hebben bekeken, ben ik bij mijn keus voor de Superb gebleven. De greenline uitvoering vond ik zeer interresant wegens zijn prijskaartje, uitvoering en mileubewustheid. Ik heb hieraan de volgende opties toegevoegd:
Klein leerpakket (stuur en versnellingspook), chromen strippen rondom de zijruiten en gril, een trekhaak, achterparkeersensoren en een Pioneer FBT900 navigatie entertainmanent systeem (deze heeft een Parrot bluetooth carkit geintergreerd. De orginele navigatie radio van Skoda vond ik belachelijk duur (2600,- Euro), terwijl de pioneer maar 1385,- Euro kost en compleet is uitgerust met telefonie mogelijkheden middels bluetooth. Bij de navigatie van Skoda had ik ook nog eens telefoonvoorbereiding moeten aanschaffen. De pioneer heb ik later nog uitgebreid met achter lcd schermen voor eventueel een tekenfilm voor mijn Zoon.

Ervaringen na 6500 km.
Ik heb nog steeds geen spijt van mijn beslissing. Sterker nog ik wordt iedere dag contenter met mijn keus. De auto is ontzettend confortabel en bied genoeg verstelmogelijkheid aan stuur en stoel om een goede zit mogelijk te maken. De greenline is uitgevoerd met een aangepaste 5 versnellingsbak, welke ik mij het gevoel geeft een 6 bak te rijden doordat pas bij 160 km/u het advies wordt gegeven naar de 5 over te schakelen. Hij is inderdaad minder fel als een 140 pk diesel, maar doordat ik voor 90% alleen snelweg kilometers maak, vind ik dit niet echt een nadeel. Ik heb met de Superb al mijn caravan en boot getrokken en dat doet hij vele malen beter als mijn vorige Peugeot 406 Hdi. Ik bemerkte dat ik op bepaalde momenten niet eens in de gaten gad dat ik iets achter mijn auto had hangen. De topsnelheid van krap 200 km/u is voor mij snel genoeg. Nu zullen velen denken 200, deze jongen is niet helemaal goed wijs. In Nederland mag je nergens sneller dan 120. Een groot deel van mijn kilometers rijd ik in Duitsland. Het rijcomfort en veergedrag is sportiever als de Peugeot, maar dit vind ik persoonlijk wel prettig. Dit geeft het gevoel dat je meer interactie hebt met het wegdek, inplaats van het zwevende gevoel van de Peugeot. De ruimte achterin is werkelijk waanzinnig, je waant je bijna koningin als je daar plaatsneemt. Ook de kofferruimte is absoluut ruim genoeg en bied makkelijk plaats voor mijn muziek apparatuur.

De Piopneer navigatie/entertainment
Ik wou een complete auto, zonder allerlei losse toestellen dmv zuignappen te moet bevestigen zoals telefoons en eventueel Tomtom's. In eerste instantie wou ik de orginele navigatie/dvd combinatie van Skoda in de Supurb laten plaatsen. Hierbij kwam dan nog de telefoon voorbereiding. Ik vond deze optie absurd duur en wilde een alternatief. De Skoda dealer beveelde mij de pioneer aan, welke pasklaar voor de Skoda was met alle opties die ik kon wensen zoals; navigatie, DVD dual zone (voorin navigeren en achterin lekker dvd kijken), bluetooth telefonie van Parrot, USB ingang, SD card ingang, 2 AV ingangen en eventueel een aansluiting voor een Ipod. Ik ben zeer tevreden over deze unit, behalve dat het geluid van de navigatie heel irritant naar een de maximale volume gaat bij het switchen van verschillende AV bronnen. Verder vind ik de volume regeling middels een toch wel gladde instabiele ronde knop wat minder, maar na enige tijd went dit snel. De unit is kinderlijk eenvoudig te bedienen en is een lust voor het oog.

Conclussie
Een ieder die nu nog tegen mij zegt "tja het is wel een skoda", krijgt met mij een flinke discussie. Skoda heeft met de Superb een goede prestatie neergezet welke zich goed kan meten in het Segment van de Mondeo of de Passat. Prijstechnisch is hij veel gunstiger en bied de standaard uitvoering al veel meer als bijvoorbeeld een kale Passat. Met de Superb heeft Skoda mij volledig overtuigd een auto te kunnen neerzetten met uitstraling, klasse, comfort, kwaliteit en een betaalbaar prijskaartje.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens