Skoda Superb 1.8 TSI Ambition Businessline (2009)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Superb 1.8 TSI Ambition Businessline |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 78.514 km |
KM-stand laatst | 105.352 km |
Proefrit
- 78.500 km
Mijn vorige auto, de Peugeot 607 [2003] was aan vervanging toe. Ik heb een tijd op internet naar iets aders gezocht. De keuze was eigenlijk een Audi A6 va ca. 2007/2008.
Deze hebben dan toch wel een ton gelopen en ik heb toen na een tijdje pauze eens naar een Super B gekeken. Vond de keuze best wel moeilijk, maar mijn oudste zoon stuurde een mailtje met een Super B. Tsja, dan is deze in de juiste samenstelling kleur en aankleding niet te weerstaan. Een 1.8TSI - 7DSG. Leer in de kleur ivoor en echt alles er op en er aan, 18inch. tot aan autm. inparkeren! We zijn wezen kijken en proefritje gemaakt. Gezien mijn lengte, moest ik weer even zoeken naar een juiste zit. Van de verkoper, mochten we met z'n allen [gezin] echt een stuk gaan toeren. We zijn een klein dagje weg geweest en de zit werd wel zo gevonden, dat ik daar wel zeker van was. De koop werd gesloten en v.a. begin januari 2013 reed ik in een SKODA. Vergeleken met de Audi, had ik voor hetzelfde geld een 2jaar jongere auto en veel minder gereden kilometers. Mooi meegenomen, vonden wij. De auto rijdt naar tevredenheid en ook mijn vrouw is tevreden. Ondanks zijn grootte, vind ze het toch een "lichte" auto om mee te rijden. Deuren etc. gaan bijv. lichter en plezieriger open/dicht dan de Peugeot. Ook de zoons zijn graag bereid, om plaats te nemen achter het stuur. Na een tijdje, gaat de DSG een beetje stoterig optrekken, vooral bij rotondes. Iets te veel gas en hij wordt erg zenuwachtig. Je moet heel zuiver doseren, lijkt het. Ook de Columbus krijgt kuren. Hij kan [meestal na net wegrijden] zo maar uitvallen. Hij start dan wel weer op en speelt verder. Tijdens het rijden, heeft hij dit nog niet zoveel gedaan. De DSG is nagekeken [Skoda dealer]en de platen en nog wat onderdelen zijn vervangen. De Columbus hebben ze bij dezelfde SKODA dealer doorgemeten, om te kijken waar dit aan ligt. Voor beide mankementen is de auto eerst bij een Skoda dealer geweest, bij mij in de buurt. Deze heeft een diagnose gesteld, waarmee de Skoda dealer, waarmee mijn verkoop partij zaken doet in hun omgeving. De DSG is later nog eens in de fabriekstand terug gezet. Het schijnt, dat de bak zich aan aan jou rijstijl aanpast...hhmm slim? Ik moet zeggen, dat de bak het vele malen beter doet. Wel is de auto met die 1.8TSI turbo een behoorlijk felle rakker. Dus volop er op, doet hem de voorwielen in het asfalt zetten. Hij kan het dan niet allemaal kwijt, dus iets minder en je wordt nog in de stoel gedrukt. De Columbus is een beetje apart verhaal geworden. De Skoda dealer, garage partner van mijn verkoop garage, heeft al enkele malen de auto gehad, maar kan niets meten als die niet uitvalt... De Skoda dealer uit mijn omgeving, kan hem opsturen en dan komen deze dingen gewoon heel terug. Een ander bedrijf, waar ik een bleutooth carkit heb gekocht, zegt het probleem ook zo te kunnen oplossen. Dit komt vaker voor bij de Columbus, zei hij. Het blijft nu een beetje slepen, want ik kan hem weer brengen, maar dan ben ik de auto een hele week kwijt. En dan vinden ze het misschien weer niet. Ondanks deze Columbus perikelen, ben ik zeer tevreden. Het is echt een rijders auto. Kilometers vreten, doet ie met verve en nog zuinig ook. De ruimte is gigantisch en dus erg prettig, als de zoons [201-198] ook weer eens mee gaan. Een uitkomst is de duo kofferbak klep. Alleen de kofferbak kan open en als je groot moet laden, kan ook de klep met ruit gedeelte samen open. Wij spreken dan van een echo put. Bijna een heel boxspring bed van 220cm werd opgeslurpt. Ook in de zomer plezier gehad van het open dak. Hier zitten een soort lamellen in. Dicht, zie je niets boven je. Ik meen, dat dit zonnepanelen zijn, die de auto bij [extreme] warmte een koel systeem doen activeren? Ik ben er met mijn vrouw in september mee naar Italië geweest. Deze ervaring laat ik jullie weten, als ik weer ff tijd heb.
SUPER B vervolg
- 105.352 km
Het heeft ff geduurd, maar ik doe toch nog een vervolg op mijn review van 1e helft 2013. De DSG doet het na vervanging platen [volgens de garage in Houten] en terug naar fabriek instelling veel beter. Wel mag een mede SUPER B eigenaar mij vertellen, of deze auto met 1.8TSI een opgewonden standje is. Bij optrekken stoplicht, of rotonde en je wenst eens een lekkere zware voet, dan lijken de voorwielen zich in het asfalt te willen graven...! Snel wegwezen heeft in de eerste versnellingen, vaak een dosering nodig. Eenmaal richting D3-D4 gaat deze best grote en gewichtige auto er als een speer vandoor. Met soepele verzetten. De Columbus valt zo nu en dan nog steeds wel eens uit, om meteen daarna weer op te starten. Ik kreeg het gevoel, dat de garage een vermoeidheid tactiek uitvoerde. Elke keer niets kunnen vinden en dan moest ik maar weer een keer komen. Zelfs werd er een voorstel gedaan, hem een week te berijden en dan uit te lezen na een uitval.. Dat had die al wel eens gedaan, net voor ik hem eens had gebracht. Dan moet je toch ook kunnen uitlezen? Met TV's kan dat ook, na best wat tijd. Iemand zei tegen mij, dat dit wel eens kon betekenen, dat het apparaat uit ging, om een update te doen en dan weer opstartte? Iemand die dit.....ook?
Een ander kleine opmerking. De achterwielkasten, lijken bij bepaalde [80km?] snelheid klankkasten. Ik hoor dan soms een kleine resonantie... [banden?] Nog voldoende mm...profiel.
We zijn in september met de SUPER B naar Italië geweest. Zijn ruimte binnen en zeker de kofferbak, wat kan een mens meenemen zeg. Grote koffers en tassen. Kleine koffertjes, tasjes met wat spullen voor in de keuken en twee klap stoeltjes. Op de autobahn en door Zwitserland, is een feest. De autostrada is naar Milaan en verder naar Firence, bijna een rechte streep. Vrachtwagens de rechter strook en verder worden de banen logisch gebruikt. Beter dan in Nederland, met rechterhand aan het stuur en linker hand aan de vangrail..! En 130km...hmmm "Dat zullen die Italianen nog wel eens zien!" En ik pas me met plezier aan, want dat kan met deze auto. Probleemloos heeft de SUPER B ons ruim 2 weken verrast met zijn rij kwaliteiten. En wat ons zeker verbaast heeft, zijn matige dorst. Het lijkt wel een kameel. Ben er niet echt 100% mee bezig geweest, maar denk toch 1:13/14. En dan zijn de auto snelwegen niet gebruikt, om zoveel mogelijk rustige kilometers te maken en kramp te krijgen in mijn rechter voet. Heerlijk reisauto, stil.
Dit jaar naar de Loire in Frankrijk geweest. Fietsen achterop, kofferbak weer vol en gaan. Het is dat je een spiegel hebt, anders zou je denken dat je de fietsen vergeten was. We hadden mooi weer - mooie omgeving en een mooie auto! Verder zijn de onderhoud kosten goed te behappen. Geen uitzonderlijke dingen. Grootste uitgave, waren twee nieuwe voorbanden, samen met een grote beurt. Prijs bougies waren schokkend, maar dat hoeft maar om de 90.000km. We naderen nu de winter en dan doe ik altijd een check. Tot nu kan ik zeggen, dat wij op weg zijn naar twee zeer tevreden SUPER[b] jaren!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.